Skocz do zawartości

TILT 607 - Pytania


miros18

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, przeglądając www wpadłem na link :

http://www.modellhobby.de/Modelle/Flugmodelle/Elektro-Motorflugzeuge/TILT-607.htm?shop=k_staufenb&SessionId=&a=article&ProdNr=0979999&t=130&c=40&p=40

 

Po zobaczeniu filmu osłupiałem i od razu do głowy przyszła myśl żeby zbudować takie cudo :D, no i teraz moje pytania, jakie rozwiązania zostały tam zastosowane, do czego podłączone jest gyro.

 

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Jakiś czas temu sam chciałem zrobić sobie małego Ospreya. Zupełnie niezależnie od tego

linka. Nawet przygotowałem już gondole z silnikami i z obracaniem każdej oddzielnie serwem standardowym. Mój MC3010 pozwalał dowolnie miksować kanały więc nie było problemu ze sterowaniem takim układem. Problem niestety pojawił się z brakiem czasu, więc gondole leżą i czekają na jakieś rozluźnienie...

 

EDIT: Przyjrzałem się dokładnie tej konstrukcji.

Gondole obracane są jednocześnie jednym serwem. W ogonie jest śmigiełko z regulatorem dwukierunkowym i to ono jest podpięte pod żyro - żyro stabilizuje tylko moment obracający modelem i być może pochylający (podpięcie pod ster wysokości).

 

Mój projekt był bardziej ambitny - każda gondola obracana indywidualnie. Tak że można było realizować obracanie (wektory ciągu przeciwnie), przechylanie (jeden silnik daje więcej gazu), pochylanie - tu chyba obustronne pochylanie gondol.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mój MC3010 pozwalał dowolnie miksować kanały więc nie było problemu ze sterowaniem takim układem.

 

No niebylbym tego tak pewny :)

 

Swego czasu takze interesowalem sie taka konstrukcja i analizujac doswiadczenia innych, okazuje sie aby lot w zawisie byl stabilny nalezy "przepuscic" przez zyroskop wszystkie trzy osie (obrot - kierunek, przod-tyl - wysokosc, przechyl - lotki) a to oznacza iz sygnal z aparatury przechodzacy przez zyroskop (stabilizujacy dana os) nie moze byc wczesniej zmiksowany. Oznacza to aby wykonac takim modelem kontrolowany "zawis" wystarczy raczej prosta apratura wyposarzona w co najwyzej EPA i CENTER a bardziej zaawansowana i tak w niczym nie pomoze. Do odpwoiedniego zmiksowania kanalow juz na pokladzie modelu wykorzystuje sie (w tym przypadku dwie sztuki) zewnetrzny mikser V-TAIL.

 

Przejscie do lotu poziomego i spowrotem to juz inna bajka. Moze dlatego tak malo jest (osobiscie nie odszukalem ZADNEGO dokumentu filmowego) na ktorym zarejestrowany bylby w pelni ten proces co oczywiscie nie swiadczy o tym iz jest to niemozliwe. Do wpelni szczescia chociaz tylko teoryzujac do poprawnego wykonania tego procesu nalezalo by posiadac naprawde zaawansowana aparature. Napewno gdyby sie zastanowic mozna by znalezc jakies inne prostrze rozwiazania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mój MC3010 pozwalał dowolnie miksować kanały więc nie było problemu ze sterowaniem takim układem.

 

No niebylbym tego tak pewny :)

Nie powiedziałem, że byłoby to stabilne sterowanie - ale mógłbym sobie spokojnie obracać każdą gondolę jak chce zależnie od wychylenia każdego z 2 drążków. To że mój refleks to dużo za mało to wiem :). Do stabilizacji czegoś takiego to niestety chyba komputerek podkładowy. Albo głowice od helika z żyroskopem na skoku ogólnym na kablu Y. Wtedy jest pełne sterowanie przechylaniem w zawisie. Inaczej operowanie gazem nic nie daje... Za duża bezwdładność...

 

Swego czasu takze interesowalem sie taka konstrukcja i analizujac doswiadczenia innych, okazuje sie aby lot w zawisie byl stabilny nalezy "przepuscic" przez zyroskop wszystkie trzy osie (obrot - kierunek, przod-tyl - wysokosc, przechyl - lotki)

Problem w tym, że w zawisie żadne z powyższych nie działa..., bo stery działają dopiero przy poziomym opływie powietrza. Tak więc jak masz pionowo to żyro Ci nie pomoże. Chyba, że zastosujesz śmigiełko - jak w TILT 607...

 

Przejscie do lotu poziomego i spowrotem to juz inna bajka. Moze dlatego tak malo jest (osobiscie nie odszukalem ZADNEGO dokumentu filmowego) na ktorym zarejestrowany bylby w pelni ten proces co oczywiscie nie swiadczy o tym iz jest to niemozliwe

 

No przecież na tym filmiku na stronie pokazane są loty włącznie ze startem, przejściem do lotu poziomego i z powrotem. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Troche chyba sie nie zrozumielismy :D

 

Ja mowie o sterowaniu takim wynalazkiem sposobem NAJBLIZSZYM rzeczywistemu (czyli zblizone do sterowania V-22 Osprey) a nie o jakis wynalazkach :D

 

zawis:

 

gora-dol - predkosc obrotowa silnikow przy malych modelach wystarczjace, przy wiekszych skok lopat.

 

prawo-lewo - roznica predkosci obrotowej silnikow, skoku. W prawdziwym Osprey jest to jednak inaczej rozwiazane lecz dla modelarza klopotliwe.

 

przod-tyl - pochylanie gondol silnikow tak jak w Osprey

 

obrot - roznicowe wychylanie gondol tak jak w Osprey

 

Lot:

 

Stale ustawienie gondol, bez roznicowego gazu, sterowanie za pomoca powierzchni sterowych rowniez z mozliwoscia stabilizacji zyroskopowej z wykorzystaniem zyroskopow do zawisu. Uzycie zyroskopow HeadLock odpusci koniecznosc trymowania a nawet to moze byc klopotem w takim modelu.

 

No i przejcie - mosliwosc jednoczesnego sterowania jednym i drugim sposobem.

 

Mozna to wszystko uzyskac bedac w posiadaniu zaledwie 6cio kanalowej aparatury przynajmniej tak mi sie wydaje :) Jesli nie to naprawde zaawansowana aparatura. Pytanie tylko czy istnieje cos takiego jak zewnetrzne EPA bo konieczne jest takie urzadzenie. Reszta co potrzebna jest do kupienia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

A ja przymierzam sie do zrobienia samolotu typu Harrier i zastanawiam sie czy da sie to zrobic na 3 tanich zyroskopach czy tez musza to byc to 2 lub 3 po kilkaset zl kazde. Prosze o rade.

 

Ma byc jeden silnik z wentylatorem (naped tunelowy), ktory tak jak jest to w przypadku Harriera rozdmuchuje powietrze do rurek, ktorych ujscie jest na koncowkach skrzydel oraz na ogonie i dzieki temu utrzymuje on sie w zawisie. Zyra by mialy sterowac klapkami/zastawkami dzieki czemu bedzie mniej lub wiecej powietrza lecialo do danej rurki. Wiem, brzmi to dziwnie i moze byc niemozliwe do zrealizowania w relatywnie latwy sposob.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.