Skocz do zawartości


Zdjęcie

Fokker Dr1


Ten temat został zarchiwizowany. Oznacza to, że nie możesz dodać do niego odpowiedzi.
270 odpowiedzi w tym temacie

#261 Janek

Janek
  • Modelarz
  • 1184 postów

Napisano 01 October 2009 - 22:57

Uff dziś wypełniłem skubańca styrodurem.
Stwierdzam że nie jestem mistrzem w cięciu styro-piłą, szpachlowania będzie sporo.

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dzięki Arek za pożyczenie sprzętu!

#262 pacek

pacek
  • Modelarz
  • 1802 postów

Napisano 01 October 2009 - 10:30

no toś mnie zawstydził, :oops: zacząłem wcześniej a zostałem daleko w tyle, częściowo z powodów błędów koncepcyjnych, ale popatrzyłem na foto twojego kopyta i chyba już wiem :D

#263 Janek

Janek
  • Modelarz
  • 1184 postów

Napisano 30 September 2009 - 22:43

Nie ma sprawy.

Wracając do meritum czyli modelu, trochę podokładałem desek i teraz wygląda to tak:


Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Teraz czeka mnie wzmocnienie soudalem 'spawów' (na razie klejone na CA), oszlifowanie tego co wybitnie nie pasuje, wzmocnienie miejsc pod kołki orientujące połowki wzg siebie i wypełnienie styrodurem.
A później jak może konkurencja od 'kamela' użyczy piły do styro to się go podrówna.

Obawiam się że może być przerwa techniczna w budowie z powodu nadchodzących dożynek

#264 ryukishin

ryukishin
  • Modelarz
  • 165 postów

Napisano 30 September 2009 - 17:31

Wielkie dzięki za wyczerpujący opis :D

#265 Janek

Janek
  • Modelarz
  • 1184 postów

Napisano 30 September 2009 - 13:01

No nie. 1.Najpierw robisz szkielet drewniany składający się z dwóch jednakowych lustrzanych połówek. 2. Wypełniasz go np. styrodurem 3. Wyprowadzasz wstępnie powierzchnię 4. Oblaminowujesz formę. 5. Szpachlujesz 6.Wygładzasz 7 Szpachlujesz 8.Wygładzasz 9 Szpachlujesz 10.Wygładzasz .. (itd) :) . . .. 150. Dorabiasz detale, bajery 151. Dajesz rozdzielacz (wielokrotnie pastując). 152. Robisz na kopycie formę negatywową poprzez nałożenie żelkotu, tkaniny i maty szklanej. Połówki kopyta przykręcasz do grubego mdf-u (30mm) oklejonego folią samoprzylepną i potraktowanego rozdzielaczem. Daje to odpowiednie krawędzie i gwarantuje że z kopyta nie zrobi się banan. 153. Rozformowujesz i kopyto odkładasz na półkę (kopyto przydaje się jeszcze aby zorientować względem siebie negatywy przed przewierceniem otworów na śruby). 154. Na przygotowaną (otwory na śruby i otwory do wnętrza) formę negatywową dajesz rozdzielacz 155. Przed rozpoczęciem laminowania można malnąć formę akrylem od wewnątrz w celu uzyskania koloru produktu. Miejsca gdzie nie da się doprowadzić do styku tkaniny z formą należy wypełnić żelkotem np z mikrobalonu (taki ultralekki proszek kwarcowy czy jakiś tam, który miesza się z żywicą). Robisz kadłub w negatywach czyli jakby od środka i łączysz 'na mokro' skręcając ze sobą formy negatywowe i zaklepując szef w środku przyszłego kadłuba którym jest zostawiony kawałek tkaniny z jednej strony podczas laminowania. Tkaniny 100 i 48 po jednej warstwie, w miejscach wrażliwych dodatkowo kawałki 100g i 'podłużnice' z rowingu węglowego. 156. Rozkręcasz śruby i 'wyjmujesz' gotowy kadłub wyglądający tak jak kopyto z negatywów. Następny kadłub robisz już w ramach punktów 154-156 co zajmuje relatywnie dość niewiele czasu czyli jakieś 3-4 godziny (cała zabawa od planu papierowego do produktu to min 50 godzin - dla takiego kadłuba jak do dr1 (oczywiście w zależności od dopracowania)). Kadłub Oeffaga zajął coś 60 godzin lub ciut więcej ale kształt był dużo bardziej wymagający i wypełnienie było balsowe (ale bez oblaminowania - co akurat było bez sensu).

#266 ryukishin

ryukishin
  • Modelarz
  • 165 postów

Napisano 30 September 2009 - 11:48

Dzięki bardzo za wskazówki. Teraz mam jako taki obraz w głowie jak takie cudo wykonać. Pozwolę sobie jeszcze skorzystać z dobrodziejstwa i zapytać..

Ja robię te kadłuby trochę inaczej niż w przypadku często spotykanych metod (chodzi mi o robienie połówek).


To znaczy, że jak mam dwa gotowe, wyszpachlowane itd. kopyta (kadłub podzielony wzdłuż), na jedne jak i drugie nakładam warstwy tkaniny, po wyschnięciu żywicy zdejmuję i dwie połówki potem łączę?

#267 Janek

Janek
  • Modelarz
  • 1184 postów

Napisano 30 September 2009 - 11:04

Siemasz Ja robię te kadłuby trochę inaczej niż w przypadku często spotykanych metod (chodzi mi o robienie połówek). Co do wypełnienia to różnie (balsa, mdf, styrodur) ale w przypadku Dr1 wypełnię styrodurem (można ładnie poprzycinać drutem i kształt pojawia się dużo szybciej). Następnie przelaminuję ze 2 razy tkaniną 100g z użyciem żywicy która nie zje styroduru np. lh160 (w każdym razie nie na styrenie bo zjada styrodur). Gdy to jest zrobione szpachlujemy większe wertepy (może być szpachla samochodowa finish) i szpachlujemy szpachlą natryskowa np. w sprayu (filer). Następnie polerujemy papierem wodnym na mokro. Negatywy trzeba też robić na żywcy która nie zjada styro bo może rozwalić nawet zaszpachlowane i zalaminowane kopyto styrodurowe. Co do metod alternatywnych, ale wybiegających myślą w przód to słyszalem o oklejaniu kopyta folią antic w celu uzyskania faktury płótna. Arek (Pacek) tak ma zamiar robić. Poza tym podobno będzie pokrywał kopyto sklejką 0.8 ale to musimy poczekać aż uaktualni swój temat o kamelu ;) ponieważ tam ma zamiar wprowadzić te cuda. Foker nie bedzie oklejany folią (tj forma nie będzie oklejona), zrobię jakieś skromne podziały i detale, musi być gładki aby zwiększone opory dodatkowych skrzydeł nadrabiać czystością powierzchni :) Chyba że kopyto przeżyje rozformowanie to może okleję na druga wersję, chociaż jakoś nie bardzo widzi mi się rozformowanie tych pionowych powierzchni dołu kadłuba. pozdro

#268 ryukishin

ryukishin
  • Modelarz
  • 165 postów

Napisano 30 September 2009 - 09:10

O kurcze blade :shock: Sprzęcior się zapowiada niezły... Przepraszam, że tak pod temat się podepnę, ale nurtuje mnie wykonanie takiego laminatowego kadluba... Troszkę poszukałem informacji, ale konkretów brakuje, tzn. jak przygotować bryłę kadłuba (sklejka+wypełnienia) do laminowania? Wiem, że najlepiej poszpachlować (ale czym, jak i ile warstw?)...ilu warstw tkaniny użyć i jakiej żywicy... Fokker oklejany będzie folią? Za wszelakie wskazówki dzięki. Będę obserwował temat (Camela też).

#269 pacek

pacek
  • Modelarz
  • 1802 postów

Napisano 28 September 2009 - 23:27

no proszę, w niedziele widieliśmy rysunki, a tu robota wre, a na zachodzie bez zmian :D to znaczy są zmiany ale nie tak duże jak bym sobie życzył

#270 Janek

Janek
  • Modelarz
  • 1184 postów

Napisano 28 September 2009 - 22:45

Witam

Jak donosi wywiad konkurencja z zachodu się zbroi więc trzeba działać. Czas na kolejne wunderwaffe.

W tym roku ustanowiono nowy regulamin WWI na 2010 (maczałem w tym łapska) więc stosownym jest korzystać z jego dobrodziejstw czyli dodatkowe punkty za wielo-wielo płaty (np.3płaty). Za DR1 można dostać +30pkt do każdego lotu. Co prawda konstrukcja tego modelu, a zwłaszcza komplikacja 'skrzydłowa' nie wróży wybitnych osiągów w kombacie, ale co tam, trzeba robić wynalazki.

Zresztą to nie chciwość 'punktowa' mną kierowała, bo pomysł zrobienia DR 1 pojawił się dużo wcześniej gdy dostałem zlecenie pomocy przy sklejaniu modelu plastikowego 1/28 (ten na zdjęciu -malowanie sprayem samochodowym :))

Co do modelu to mam zamiar zrobić go tradycyjnie, kadłub skorupa i skrzydła styro/fornir.
Wymiary to 1/8 +5% na kadłubie, a na skrzydłach to się jeszcze pomyśli.

Plany (papierowe) mam różne ale bazuję na rysunku oryginału, chociaż po przeskalowaniu
dodałem mu kawałek z przodu i urwałem z tyłu. Profile Clark-y dałem zaklinowanie na razie ok 2 stopnie na skrzydłach dolnym i środkowym.

Na zdjęciu jest poheftkowane na CA parę desek (sklejka budowlana 4mm), jak na razie więcej było zastanawiania się niż działania.
Dołączona grafika

W porównaniu z np. Oeffagiem ma dużo prostszy kadłub, w zasadzie kwadratowe pudło, w połowie zaczyna się rozszerzać na silnik, a na górze lekko zaokrąglony.

#271 pitman

pitman
  • Modelarz
  • 2 postów

Napisano 10 August 2012 - 07:18

Tak sobie siedze i patrze i...szczena mi opada....może ja pójdę do sklepu i kupię sobie ,,zucha,, na początek....jeżeli jeszcze wogóle to klepią...zarąbista robota Panowie te Wasze modele pozdrawiam