Skocz do zawartości


Zdjęcie

Napęd elektryczny w modelu klasy F2B


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
12 odpowiedzi w tym temacie

#1 Robert Tomzik

Robert Tomzik
  • Modelarz
  • 40 postów
  • Age: 32
  • SkądKraków/Częstochowa
  • Imię:Robert

Napisano 08 August 2011 - 22:38

Witaj kolegów ;) dzięki za info, lubię takie konkrety ;) Chciałbym zbudować dwa takie same modele; do jednego włożę Stalkera, którego mam od Św.p Andrzeja Rachwała, a do drugiego chciałem założyć napęd elektryczny. Naraize robie rozeznanie w temacie, ale zima zapowiada się pracowicie, mam plan własnie zrobić dwa modele. Napewno zadzwonie ;) Baaa, wpadne do sosnowca ;) Często robie trasę Częstochowa→Kraków, więc kiedyś tam zbocze do Ciebie. Pozdrawiam Robert
  • 0

#2 F2BTOM

F2BTOM
  • Modelarz
  • 13 postów

Napisano 08 August 2011 - 22:02

Silnik to AXI 2826/13D dostępny w Veka Model , Igor Burger lub u mnie, regler spin 66 z nowym softem (przy opcji wł. Hamulca działają ustawienia heli 3d) aku wystarczy 2 x 3 S 2250mAh 30C, lub 35C Lipolek polecam Tornado Power (tanie i dobre) Timer od Igora na PIC-u 12F683 i oczywiście odpowiednie ustawienia reglera i Timer-ka. W razie W dzwoń !!!
  • 0

#3 sylkub

sylkub
  • Modelarz
  • 14 postów
  • Age: 64
  • SkądKorytów A
  • Imię:Sylwester

Napisano 08 August 2011 - 21:25

Cześć, w Polsce elektrykami latają : Krystian Borzęcki ,Tomek Wlazłowski, do nich masz najbliżej, a także Janusz Węcławiak i Tomasz Tonder z Poznania. Skontaktuj się z nimi to wszystkiego się dowiesz. Po co wyważać otwrte drzwi. Pozdrawiam S.Kubik
  • 0

#4 Robert Tomzik

Robert Tomzik
  • Modelarz
  • 40 postów
  • Age: 32
  • SkądKraków/Częstochowa
  • Imię:Robert

Napisano 08 August 2011 - 17:24

Witam,
leszek-bart, czemu polecasz silnik o większej ilości obr/1V? Czym jest to spowodowane? (nie żebym kwestionował, pytam z czystej niewiedzy).

Pozdrawiam
  • 0

#5 leszek-bart

leszek-bart
  • Modelarz
  • 345 postów
  • Age: 54
  • SkądBiałystok
  • Imię:Leszek

Napisano 07 August 2011 - 18:40

Witam . Zdecydowanie polecam silnik o 950 obrotach na Volt . Zasilanie musisz jednak zrobić z pakietu 4S LiPo 3000 mAh , niestety pakiet LiFe 2300 nie pozwoli Ci na wystarczająco długie loty . Regulator 50-60 Amper . Ceny pakietów LiPo tak pospadały , że większa trwałość LiFe już nie rekompensuje większej wagi .
  • 0

#6 Boogie

Boogie
  • Modelarz
  • 208 postów
  • Age: 29
  • SkądWarszawa
  • Imię:Krzysiek

Napisano 07 August 2011 - 12:11

Sciagnij sobie program drive calc- jest bardzo prostu w uzyciu i dostaniesz odpowiedzi na wszystkie Twoje pytania. Wybierasz silnik, regulator, akumulatory i smiglo, a w zamian dostajesz czas lotu na pelnym gazie, prad, moc itd.
  • 0

#7 Robert Tomzik

Robert Tomzik
  • Modelarz
  • 40 postów
  • Age: 32
  • SkądKraków/Częstochowa
  • Imię:Robert

Napisano 07 August 2011 - 11:59

Witam,
jako że w modelach F2B coraz szerzej stosowany jest napęd elektryczny, chciałem zgłębić ten temat. Modele zawodnicze ważą w granicach 1600÷1900g. Znalazłem tego typu silniki firmy AXI. Nie miałem nigdy doczynienia z modelami elektrycznymi i niektóre moje pytania czy wywody mogą wywoływać uśmiech u kolegów więc proszę o wyrozumiałość ;)
Po przeanalizowaniu oferty tych silników zauważyłem, że silniki różnią od siebie pewnymi parametrami.
- ilość obrotów z 1V: im mniejsza ilość obrotów z 1V tym większa sprawność. I teraz np. chcąc osiągnąć 10000obr/min, silnik musi być zasilany wyższym napięciem, niż silnik, który może uzyskać większą ilość obrotów z 1V. Zakładam, że będę latał przy około 8000÷9000obr/min. Im silnik będzie miał mniejszą ilość obr/1V to przy tych obrotach osignię większą moc. Dobrze rozumiem?
Czy TAKI silnik byłby lepszy do F2B niż TAKI ?
- zasilanie: przyjmuje wstepny wybór silnika AXI 2826/12, którego wydajność obrotów z 1V wynosi 750. Gdybym zastosował pakiet 4-ogniwowy LiFe 2300mAh 13.2V uzyskałbym 9900obr/min. Zakładając maksymalny ciągły pobór prądu podczas lotu na maksymalnym poziomie 25A (choć może będzie mniejszy, nie wiem - tutaj też pytanie do kolegów o to ;) ), to (2.3A/25A)*60min=5.52min, trochę mało... Musiałby być pakiet co najmniej 3000mAh. Co do rodzaju akumualtorów to widzę, że LiFe były by chyba najlepsze. jaka jest ich żywność w stosunku do LiPol-i? Jeśli coś nie tak myślę, proszę mnie poprawić ;)
- regulator: tutaj odrazu nasuwa mi się pytanie: Jaki musi być prąd regulatora w odniesieniu do prądu silnika? Jak go powinno się dobrać? Do uwięzi wystarczy najprostszy regulator, ale niezawodny, no i żeby dało się wpiąć timer włącząjący i wyłączący napęd w odpowiednim czasie, któryś z tych, które zostały opisane w tym poście: http://www.pfmrc.eu/...pic.php?t=34335

Trochę się rozpisałem, proszę o cierpliwość i pomoc w temacie :)

Pozdrawiam

Robert
  • 0

#8 KRUUP

KRUUP
  • Modelarz
  • 215 postów
  • Age: 36
  • SkądŻyrardów
  • Imię:Marcin

Napisano 03 April 2012 - 18:04

I jak tam boje z elektrykami??
  • 0

#9 Darek Kuras

Darek Kuras
  • Modelarz
  • 12 postów
  • SkądWierzawice
  • Imię:Darek

Napisano 31 March 2015 - 11:41

Pytane do przechodzących na "elektrykę" - czy i jeśli to o ile musieliście doważać swoje modele ?


  • 0

#10 woj-tech

woj-tech
  • Modelarz
  • 66 postów
  • Age: 56
  • SkądDęblin
  • Imię:Wojtek

Napisano 01 April 2015 - 10:46

Napęd elektryczny jest cięższy od spaliny. Ile doważyć model to nie jest już to tak jednoznaczne. Zrobiłem model elektryczny taki sam jak miałem z silnikiem spalinowym MVVS 8cm. W spalinowy miałem dodany ciężarek na przodzie coś ok. 50g a do elektryka wyważenie mi wyszło idealnie. Ale "spalina" wyszła mi bardzo lekko bo ważył 1650g a elektryk już 1830g. Teraz zrobiłem nowy model o wadze 1750g w którym mam pakiety lżejsze o 50g niż w poprzednim i wydłużyłem przód o 10mm żeby zrównoważyć ciężar. Niestety nie sprawdziło mi się to i środek ciężkości mam o 5mm przesunięty do przodu więc muszę trochę doważyć go na ogonie. Wagowo tak się to prezentuje:

silnik AXI 2628/12 -200g

pakiet 2250mAh - 350g

regulator jeti 66 -50g

+krzyżak mocowania silnika, kable, konektory wyjdzie ok. 650g.

silnik MVVS razem z tłumikiem + zbiornik + dodanie wagi łoża (spalina musi mieć ten przód solidniejszy) ok. 550g.


  • 0

#11 Paweł Praus

Paweł Praus

    Wujek Samo Zło

  • Modelarz
  • 1535 postów
  • SkądŚląsk
  • Imię:Paweł

Napisano 01 April 2015 - 11:18

Akurat w przypadku samolotu na baterie środek ciężkości można łatwo regulować miejscem lokalizacji baterii właśnie, w spalince nie jest już tak łatwo...

Aaaa wracając do sedna to silniczki spalinowe i tak są lepsze :-)))


  • 0

#12 Darek Kuras

Darek Kuras
  • Modelarz
  • 12 postów
  • SkądWierzawice
  • Imię:Darek

Napisano 01 April 2015 - 12:15

Dzięki Wojtku za info.

 

co do łatwości regulacji położenia SC w takiej akrobatce, to podejrzewam ze nie jest jednak tak łatwo, bo pakiet raczej jest "upychany" w odpowiednio przygotowanym miejscu chociaż jakaś mała możliwość regulacji pewnie jeszcze jest.

 

moje pytanie odnośnie doważania, miało dodatkowy cel, a mianowicie kończymy prace nad własnym timerem (hardware już gotowy wkrótce zdjęcia) którego waga będzie wynosiła ok 20g. Dlaczego tak dużo - powód jest prosty, napakowaliśmy w niego trochę elektroniki tzn. programowanie, odczyty rzeczywiste i inne możliwości będą dostępne przez aplikacje na smartfona. W tej chwili jesteśmy na etapie "wygładzania" aplikacji.

 

Podstawowe możliwości ( niektóre będą dostępne w kolejnych wersjach rozwojowych):

- pamięć kilku modeli lub ustawień (np. pogodowych)

- ustawianie czasu opóźnienia startu (sek)

- ustawianie obrotów startowych ( narastających %)

- ustawianie czasu narastania obrotów (sek)

- ustawienie obrotów przelotowych (%)

- ustawienie całkowitego czasu lotu (min:sek)

- ustawienie obrotów "do lądowania" (%)

- ustawienie czasu obrotów "do lądowania" ( sek)

- wyświetlenie w czasie rzeczywistym czasów i ustawień

- wyświetlanie parametrów prądowych baterii

- zasięg do 100 m (bluetooth)

- współpraca z akcelerometrem

- cena ok 60PLN Timer  +  ok 100PLN  akcelerometr ( ale to jeszcze wymaga obliczeń)

 

pozdro DK


  • 0

#13 Darek Kuras

Darek Kuras
  • Modelarz
  • 12 postów
  • SkądWierzawice
  • Imię:Darek

Napisano 10 April 2015 - 11:50

w załączeniu zdjęcia modułu w pierwszej wersji Beta testowej.

Jest to wersja rozwojowa i już teraz mamy w planie kilka modyfikacji tudzież usprawnień.

 

Po pierwszych testach " w locie", które zakładam że odbędą się już w kwietniu, będziemy mieć pełny obraz sytuacji.

Załączone miniatury

  • DSC_0014 (800x553).jpg
  • DSC_0015 (800x531).jpg

  • 0


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych