Skocz do zawartości

rezonans


esceta
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Chciałbym zapytać bardziej doświadczonych kolegów czy jest sens zastosować rurę rezonansową w silniku benzynowym modelu samolotu. Wiem , że podnosi ona moc nawet do 30% , ale nie znam odpowiedzi na pytania :oops: :

 

- jak trudno wyregulować taki wydech aby był rezonans

- jak wpływa na regulacje gaźnika

- jak wpływa na zużycie silnika

- jak wpływa na zużycie paliwa

- czy dynamika reakcji na gaz się zwiększa w całym zakresie obrotów

-czy moc jest większa tylko w zakresie rezonansu czy w całym zakresie obrotów

 

Pozdrawiam

Marek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

wg mnie... a było to dawno .. pływałem w FSR ( ale NITRO )

i rura dawała sporo jednak w wąskim zakresie obrotów . Ogólnie układy rezonansowe mają to do siebie ze działają od - do ... nigdy nie będzie istniała rura na pełen zakres prędkości obrotowej

-regulować wcale nie było trudno a widziałeś wyraźnie że dostało kopa - rura albo była dobrana właściwie albo dusiła silnik - ew nic nie dawała...

gaźnik regulowało się tak by mieszanka miała właściwy skład ale na wolnych obrotach silnik nieco przelewało ... ( to była wada)

 

zuzycie silnika ... skoro miał resurs w granicach 2 godzin pracy ...kto sie tym przejmowął..

 

 

zużycie paliwa - o i tu niespodzianka - podczas wyścigu gdy silnik pracował na pełnej mocy o obrotach zużycie spadało ...

a figę..

wcale nie spadało - zwyczajnie spaliny opuszczajace cylinder zabierały za sobą część świerzej mieszanki paliwowo -powietrznej

gdy silnik chodził na zbyt niskich obrotach - zwyczajnie działa rura jak tłumik ale gdy już załapie rezonans fala spalin opuszcajaca komorę spalania odbijała się od drugiego stożka rury i wracała w kierunku silnika powodując sprężenie mieszanki w cylindrze jak i cofnięcie się tego co już "wyleciało "przez okno wylotowe . Taki efekt doładowania ...

 

unikasz wtedy wady dwusuwów - wylotu czesci mieszanki w tłumik

 

niestety dynamika - reakcja na gaz nie jest jednakowa w całym zakresie i nigdy nie będzie

 

 

- moc wzrasta tylko w zakresie rezonansu - w innym może spaść !

 

 

jeśli interesują Cię benzyny na rezonansie to obierz kierunek na dziedzinę mocno niemodelarską... - mianowicie zawody drwali - pilarze na czas .

Tam stosują zaj...ście precyzyjne rezonansy

 

 

 

generalnie albo rezonans i moc albo trwałość , niskie spalanie i POM ( młodzi mówią -Powolny Objazd Miasta :wink: )

 

edit - pilarze potrafią zwiększyć moc nawet do 80% ale tam robi sie silnik od nowa... no i jest to wyczyn

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź. Trochę mnie się wyjaśniło.Zaczynam latać gigantami F3M.Zauważyłem,ze niektórzy zawodnicy używają rur rezonansowych. Z Twoich wyjaśnień można wysnuć wniosek,że są one zbędne lub nawet nie wskazane.

Dzięki raz jeszcze. :)

Pozdrawiam

Marek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oj nie !

wyciągnąłeś zły wniosek

Aby kombinować w tym kierunku popatrz kto na jakim silniku lata i czy stosuje rurę czy nie .

Istotny jest zakres prędkości obrotowej silnika bo aby rezonans działał musi działać fizyka.

To wcale nie jest takie trudne jak się wydaje .

Nie jestem pewien czy w starych modelarzach nie było artykułów opisujących dokładnie od strony fizycznej zjawisko rezonansu i sposoby/zasady projektowania rur

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak naprawdę w gigantach akrobacyjnych te tłumiki w kształcie walców to nie są rury rezonansowe najczęściej mimo zapewnień właścicieli i producentów :wink: Odpowiednio dobrany tłumik w takim czy innym kształcie w akrobacie nie ma wad tych co rura rezonansowa, rezonansowe tłumiki są stosowane tam gdzie silnik pracuje prawie cały czas na określonych w miarę stąłych wysokich obrotach (zjawisko rezonansu występuje w wąskim zakresie obrotów) a w akrobacie trochę gazem trzeba wachlować. Cała magia rurowych tłumików w akrobatach (tych dobrze zaprojektowanych) jest dość prosta - odpowiednio duża pojemność tłumika co nie powoduje dławienia, hałasu nadmiernego (jest miejsce na tłumienie jakimś tam labiryntem, najczęściej prostym "sitkiem") i ciśnienie panujące w tłumiku zmniejsza "wylatywanie" mieszanki podczas napełniania 2T i tyle. Tzw. puszki są najczęściej o zbyt małej pojemność lub zbyt małym przekroju wylotu spalin (jakoś producenci musza walczyć z hałasem)

Dobrze zaprojektowany tłumik "własnoręcznie kuty" daje te same efekty co sławetne rury do gigantów a silnik się tak nie "drze w niebo głosy" ale wszyscy "znawcy" powiedzą coś zdławiony silnik masz bo nie kupiłeś rur za 500EUR, producenci naprawdę często "oszukują" a ludzie łatwo się na to łapią i interes się kręci.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I przyjdzie jednen i zepsuje zabawę..

 

przecież najlepiej jak jest hałas

 

swego czasu na mistrzostwach w szwajcarii mieli stanowisko pomiarowe i kilku poleciało za nadmierny poziom dB

 

Ale masz rację Armand że zawsze zawodnicy mają " coś specjalnego" bo to trzyma konkurencję na dystans

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.