Skocz do zawartości


Zdjęcie

RWD-5 bis 1:3,2 relacja z budowy


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
176 odpowiedzi w tym temacie

#1 stema

stema
  • Modelarz
  • 1213 postów
  • Age: 68
  • SkądWarszawa
  • Imię:Stefan

Napisano 11 March 2012 - 22:12

http://pfmrc.eu/albu...php?pic_id=8010 Co do dźwigienek to chodziło mi nie tylko o kolor, ale generalnie o użycie plastiku. RWD nie mogli go używać bo naprawdę wtedy go nie było. Jeśli chodzi o osłony goleni to już sprawdziłem w RWD 5 i 6. Dziękuję. Masz rację. Były to tylko nieruchome osłony aerodynamiczne. Co do miejsca umieszczenia tablicy przyrządów to wygląda, że Ty masz raję. Pan Wiesław się pomylił. Pozdrawiam.
  • 0

#2 Henryk S.

Henryk S.
  • Moderatorzy
  • 335 postów
  • Age: 69
  • SkądSosnowiec

Napisano 11 March 2012 - 18:07

Krzysztofie.Widzę z opisu że interesujesz się samolotem RWD 5 bis który przeleciał Atlantyk,to może wiesz jak były rozmieszczone przyrządy pokładowe w tych samolotach.Stefanie.Miałem zamiar te czerwone bowdeny przemalować na czarno,ale nie miałem takiego lakieru,więc myślę sobie że pomaluję dopiero podczas malowania całego modelu,naprawdę mnie też to razi patrząc na te fotki.Co do podwozia to obie części górne są na stałe przykręcone do kadłuba,a dolna rurka podczas amortyzacji wchodzi do środka,tak jak było w prawdziwym samolocie.
  • 0

#3 stema

stema
  • Modelarz
  • 1213 postów
  • Age: 68
  • SkądWarszawa
  • Imię:Stefan

Napisano 11 March 2012 - 10:19

Dzień dobry.Przeprasza, że wchodzę z krytyką, ale rażą mnie te czerwone kawałki bowdena ? na dźwigniach otwierania okien. Na pewno nie było wtedy jeszcze plastikowych rurek.Czy ta szersza dolna osłona amortyzatorów podwozia unosi się wraz z rurą do góry zachodząc na tę węższą górną, czy tylko jest nie ruchoma? Zastanawiam się jak było w oryginale. Aż chyba poszukam, chyba że Ty już to Wiesz?Model wykonywany po mistrzowsku.Pozdrawiam.
  • 0

#4 Kris62

Kris62
  • Modelarz
  • 6 postów
  • Age: 55
  • SkądŁódź
  • Imię:Krzysztof

Napisano 09 March 2012 - 22:40

S.Skarzyński przelatując Atlantyk,nie ryzykował by lecieć mając jedną busole.

Oprócz podstawowych przyrządów pokładowych RWD-5 bis posiadał również sztuczny horyzont „Sperry”oraz dwie busole najlepszych wówczas marek: angielską „Smith” i niemiecką „Askania”. Jako ciekawostkę dodam, że jedną z busol Skarżynski zakleił,tłumacząc to tym, że jeżeli nad Oceanem jedna busola uległaby uszkodzeniu i tak nie byłby w stanie określić, która z nich jest dobra. Zdecydował zaufać tylko jednej. Aby nie przekroczyć dozwolonego regulaminem ciężaru pozbył się również sekstansu,radiostacji,spadachronu i łodzi ratunkowej.
  • 0

#5 Callab

Callab
  • Modelarz
  • 642 postów
  • Age: 47
  • SkądKraków
  • Imię:Wojtek

Napisano 09 March 2012 - 14:30

Eeee tam, drobne przejęzyczenie ;-) Najważniejsze, żeby Heniu wiedział jak to zrobić (oczywiście wiem, że wie), a jak się to nazywa to już inna kwestia :-)
  • 0

#6 MareX

MareX

    MareX

  • Moderatorzy
  • 963 postów
  • Age: 67
  • SkądKrakow
  • Imię:Marek

Napisano 09 March 2012 - 09:56

Ale w moim przypadku Wojtku masz całkowitą rację. Dałem "plamę". Tak o kokpicie w lotnictwie mówi "Wiki": "Kokpit (kabina pilota) – w lotnictwie wydzielone pomieszczenie statku powietrznego przeznaczone dla załogi pilotów, sterujących jego lotem. Znajdują się tu wszystkie urządzenia służące do sterowania samolotem, znajdujące się w samolocie wyposażonym również w inne pomieszczenia." Ja m.in. handluję środkiem, który nazywa się "cocpit" i z założenie służy do czyszczenia deski przyrządów w autku, stąd moje błędne skojarzenie. Przepraszam wszystkich. :oops:
  • 0

#7 Callab

Callab
  • Modelarz
  • 642 postów
  • Age: 47
  • SkądKraków
  • Imię:Wojtek

Napisano 09 March 2012 - 08:27

Faktycznie, coś mnie zaćmiło i przegapiłem. Super!
  • 0

#8 Henryk S.

Henryk S.
  • Moderatorzy
  • 335 postów
  • Age: 69
  • SkądSosnowiec

Napisano 08 March 2012 - 22:11

Wojtku podwozie jest amortyzowane,jest to wszystko opisane i widoczne na zdjęciach strona trzecia.
  • 0

#9 Callab

Callab
  • Modelarz
  • 642 postów
  • Age: 47
  • SkądKraków
  • Imię:Wojtek

Napisano 08 March 2012 - 21:03

Kokpit z "zegarami" umieszczony przed oczami pilota


Kokpit nie może być przed oczami pilota, bo on [pilot] w nim siedzi :rotfl:


Nie mogę się dopatrzyć amortyzacji podwozia. Golenie są na sztywno?
  • 0

#10 MareX

MareX

    MareX

  • Moderatorzy
  • 963 postów
  • Age: 67
  • SkądKrakow
  • Imię:Marek

Napisano 08 March 2012 - 16:45

Fotki rano otrzymałem, ale trzeba było przerobić je na nieco mniejsze i wstawić na serwer, a dopiero teraz mogę je tu zamieścić, bo trochę byłem też zawodowo zajęty.
Najpierw kabina z obu stron z widocznym klocuszkiem, który zostanie przerobiony na dodatkową busolę, aby nasz "transatlantyk" w bezkresie morza się nie pogubił, gdyby mu zasadnicza busola padła:

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Kokpit z "zegarami" umieszczony przed oczami pilota, dokładnie tak, jak na fotce wstawionej przez jednego z Kolegów.

Dołączona grafika

Tutaj to najlepiej widać i wg mnie tak jest poprawnie, w przeciwieństwie do słynnej książki z planami tego modelu.

Dołączona grafika

Kratownica kadłuba z osadzonymi już serwami, które tak z bliska siedzą w swych gniazdach:

Dołączona grafika

Oraz szczegóły przejścia kadłuba w usterzenie:

Dołączona grafika

Próby Henia z oklejaniem płótnem dają taki efekt:

Dołączona grafika

Dołączona grafika

wg mnie bardzo przyzwoity, jak na pierwsze próby i wreszcie inne elementy przygotowane już do właściwego pomalowania:

Dołączona grafika

Czyli coraz bliżej końca i oby Heniu tylko wena twórcza Cię nie opuściła, jako mnie opuszcza... Czekam na kolejne fotki.
  • 0

#11 Henryk S.

Henryk S.
  • Moderatorzy
  • 335 postów
  • Age: 69
  • SkądSosnowiec

Napisano 08 March 2012 - 00:09

Tak dłubie i dłubie przy budowie tego modelu,ale mało co widać tego dłubania. Zrobiłem półkę pod serwa,oraz popychacze z rurek węglowych 8mm,dżwignie steru wysokości i kierunku zrobiłem z blachy duralowej 2mm,z tulejkami mosiężnymi 3mm na śruby 2mm do mocowania ze sznapem kulkowym. Osłona przednia silnika i owiewki kół,poszpachlowane i pryśnięte podkładem,gotowe do końcowego pomalowania. Teraz zabrałem się za oklejanie modelu płótnem,zaczynając od stateczników, jest to pierwsze moje oklejanie takim materiałem,więc na razie ciężko mi to idzie,ale nabieram pomalutku wprawy,więc końcowy efekt będzie dla mnie zadowalający. No i teraz tablica przyrządów,nie zgodna z planami Wiesława Schiera. Przyglądałem się dokładnie zdjęciom które posiadam,stwierdziłem że tablica przyrządów była taka,jaką ja zrobiłem. Tablica przyrządów nie mogła być tak jak u W.Schiera,gdyż pilot sterujący tym samolotem nie miałby przyrządów na wprost oczu,tylko od dołu poniżej kolan,no i jeszcze drążek sterowniczy,nie dało by się nim sterować,gdyż tablica przyrządów była by przeszkodą dla drążka,haczył by o nią. Ta malutka skrzyneczka ponad tablicą przyrządów,też nie była z boku,tylko po środku na wprost oczu,gdyż według mnie była to druga busole. S.Skarzyński przelatując Atlantyk,nie ryzykował by lecieć mając jedną busole. Teraz będziemy czekać na zdjęcia a Marek jak zawsze,szybko powstawia.
  • 0

#12 MareX

MareX

    MareX

  • Moderatorzy
  • 963 postów
  • Age: 67
  • SkądKrakow
  • Imię:Marek

Napisano 24 February 2012 - 15:53

Znowu Heniu przesłał fotki z postępu prac, więc tym chętniej je zamieszczam, abym nie tylko ja miał satysfakcję z ich obejrzenia. Tak Heniu robił owiewki:

Dołączona grafika

czyli wiercił dziury fi 20 w pięknych balsowych klockach. I po co Mu to było?

Dołączona grafika

A no po to. :) Ponoć ten kształt ,wg Henia, w zestawieniu z całą dostępną Mu literaturą, najwierniej oddaje istotę sprawy. Jeszcze jedno ujęcie:

Dołączona grafika

i "an face":

Dołączona grafika

Czekam Heniu na kolejne fotki.
  • 0

#13 Henryk S.

Henryk S.
  • Moderatorzy
  • 335 postów
  • Age: 69
  • SkądSosnowiec

Napisano 23 February 2012 - 22:48

Znowu troszkę podłubałem przy podwoziu,z balsy średniej twardości zrobiłem owiewki aerodynamiczne amortyzatorów,oraz zastrzałów. Owiewki amortyzatorów robiłem na podstawie zdjęcia,strona 33i25 z książki W.Schiera "Najsłynniejsze Polskie Sportowe Samoloty Wyczynowe" Gdyż na wszystkich planach które posiadam owiewki nie były zgodne ze zdjęciami. Na zdjęcia znowu trzeba poczekać,ale Marek jak zawsze,może szybko je powstawia. Stanisławie obojętnie jakie są to przewody,ja zrobię te przewody,tak jak na zdjęciu,a może w przyszłości się to wyjaśni,wtedy będziemy dokładnie wiedzieć,od czego one były.
  • 0

#14 stan_m

stan_m
  • Modelarz
  • 534 postów
  • Age: 57
  • SkądSokółka, Dęblin, Warszawa
  • Imię:Stanisław

Napisano 23 February 2012 - 13:18

Nie posiadam żadnego materialnego dowodu odnośnie swojej teorii dotyczącej rozpoznania przewodów jednakże poprzez porównanie wielu instalacji paliwowych i zasilania ciśnieniowego przyrządów pokładowych z epoki RWD-5bis,5, pokusiłem się o taką identyfikację. Dodatkowo jeszcze, kiedyś byłem bardzo blisko rekonstrukcji (odbudowy) samolotu RWD-21 (inny układ niż RWD-5bis) i dobrze pamiętam zachowaną instalację ciśnienia całkowitego i statycznego. Jednak z mojego oglądu wynika, że przewody wchodzące w słupek są dwa i są połączone dwiema złączkami do dwóch oddzielnych rurek metalowych (zapewne o średnicy zew.8mm) Takie rozwiązanie stosowano w instalacjach OCP (odbiorników ciśnień powietrznych) po to aby wykonywać przeglądy okresowe polegające głównie na przemywaniu przewodów powietrznych (benzyną w roku 1934, a obecnie wyłącznie spirytusem rektyfikowanym). Rozłączenie w tym miejscu miało za zadanie uchronić wysokościomierz i prędkościomierz przed zalaniem. Ponadto umieszczenie tych przyrządów po lewej stroni tablicy potwierdza trasę przewodów powietrznych (chociaż rurka Pitota była na prawym płacie). Grubość przewodów elastycznych wynikała z tego, że były one prawdopodobnie sklejane w wielu warstw płótna co w tamtych czasach dawało dużą średnicę zewnetrzną. Dodatkowo instalacja paliwowa powinna zapewniać połączenie każdych dwóch zbiorników trójnikami w rejonie centropłata co skutkowałoby tylko dwoma przewodami paliwowymi wychodzacymi z centropłata do komory silnikowej. Oczywiście mogę się mylić w rozpoznaniu i ocenie przeznaczenia zauważonych przewodów ale tym się wcale nie przejmuje bo dawne lotnictwo to dla mnie wielka frajda. Polecam źródło na temat tego o czym napisałem Instrukcja o obsłudze materjału aeronautykj w pododdziałach samoloty 1934 http://www.muzeumlot...talog.php?cz=77
  • 0

#15 MareX

MareX

    MareX

  • Moderatorzy
  • 963 postów
  • Age: 67
  • SkądKrakow
  • Imię:Marek

Napisano 23 February 2012 - 09:20

Staszku! Takie samo pytanie zapewne postawiCi też Heniu, ale ja zapytam pierwszy. Skąd masz taką wiedzę i dokładnie odnośnie tego seryjnego samolotu prezentowanego na fotce? Wg mnie, przewody , wszystkie cztery, są dokładnie takie same, ale tej drugiej pary nie widać, jak łączą się one w jeden przewód, bo są za słupkiem. Wiedza moja wynika z tego, że ten seryjny samolot miał w skrzydle 4 zbiorniki i z każdego z nich wychodził przewód. Poza tym rurki dajników ciśnienia statycznego i dynamicznego nie musiały by być wcale takie grube, jak te gumowe przewody przechodzące w rurkę stalową. Stąd moje twierdzenie, że są to przewody paliwowe. Może się mylę i stąd prośba zawarta w pytaniu.
  • 0

#16 stan_m

stan_m
  • Modelarz
  • 534 postów
  • Age: 57
  • SkądSokółka, Dęblin, Warszawa
  • Imię:Stanisław

Napisano 22 February 2012 - 18:32

Widoczny też jest kawałek fotela,oraz przewody paliwowe z czterech zbiorników w płatach,to zdjęcie mi bardzo dużo pomogło,oraz dodało więcej pracy przy budowie modelu a Tobie punkcik pomógł,czekam na więcej takich zdjęć.


Jedna para przewodów giętkich pokazanych na zdjęciu (łączących się z rurkami stalowymi chyba) to są przewody z instalacji OCP (Odbiorników Ciśnień Powietrznych), którymi podawane jest ciśnienie całkowite i ciśnienie statyczne z rurki Pitot'a do przyrządów membranowych...
  • 0

#17 MareX

MareX

    MareX

  • Moderatorzy
  • 963 postów
  • Age: 67
  • SkądKrakow
  • Imię:Marek

Napisano 22 February 2012 - 16:16

Chwilę trwało , ale już wstawiam fotki , o których wyżej wspomniał Heniu.
Proszę bardzo: mechanizm otwierania szyb bocznych. Niby nic, prosta rączka:

Dołączona grafika

Drzwi też mają swój zamek i tak jest on zbudowany:

Dołączona grafika

Silniczek też zagościł na swoim miejscu:

Dołączona grafika

Pasuje, jak by był robiony do tej maszyny. Z boku też jak znalazł:

Dołączona grafika

i już z osłoną boczną, dosyć "ciężkawą", ale może posłużyć na doważenie w przypadku takiej konieczności:


Dołączona grafika

Ciekaw jestem nad czym teraz Heniu będzie pracował? Myślę, że wkrótce nam to przedstawi. :D
  • 0

#18 Henryk S.

Henryk S.
  • Moderatorzy
  • 335 postów
  • Age: 69
  • SkądSosnowiec

Napisano 21 February 2012 - 22:16

No kolego Michale piękne zdjęcie zamieściłeś,a ja się wziąłem za robotę,zrobiłem ramki na szyby i mechanizmy otwierania tych szyb,zrobiłem też zamek otwierania drzwi,jest to praca której nie widać,ale pochłania mnóstwo czasu. Wziąłem się za silnik,przykręciłem łoże i dopasowałem silnik,silnik i osłona przednia pasuje super. Mając blach aluminiową 1mm zabrałem się za wycinanie osłon bocznych silnika,teraz zastanawiam się czy je dalej kończyć,gdyż dwie osłony ważą 40dkg,mam też blachę używaną w drukarniach,jest dużo lżejsza,ale teraz jeszcze nie wiem jak będzie z wyważeniem modelu, wtedy do wyważenia modelu zastosuję odpowiednią blachę. Na razie to wszystko co zrobiłem,teraz Marek uwidoczni moją pracę.
  • 0

#19 awiator

awiator
  • Modelarz
  • 130 postów
  • Age: 38
  • SkądOstrów Wlkp
  • Imię:Przemo.

Napisano 19 February 2012 - 18:36

Piękny motor,czekam na symfonie pierwszego odpalenia ;)
  • 0

#20 Henryk S.

Henryk S.
  • Moderatorzy
  • 335 postów
  • Age: 69
  • SkądSosnowiec

Napisano 19 February 2012 - 17:00

Właśnie o takie zdjęcia mi chodzi,z tego zdjęcia widać że jest tapicerka na drzwiach,oraz kieszeń na dokumenty,widoczny jest tez zamek otwierania drzwi. Są widoczne mechanizmy otwierania szyby w drzwiach i z drugiej strony,te mechanizmy są takie same jak robiłem w RWD-6. Według wszystkich planów które posiadałem szyby boczne były na stałe. Widoczny też jest kawałek fotela,oraz przewody paliwowe z czterech zbiorników w płatach,to zdjęcie mi bardzo dużo pomogło,oraz dodało więcej pracy przy budowie modelu a Tobie punkcik pomógł,czekam na więcej takich zdjęć.
  • 0


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych