Skocz do zawartości

kąty w szybowcu na zbocze


pol6994
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Było, ale nie do końca jasno, bo przewinęło się jeszcze parę postów, także teraz krótkie podsumowanie tego wszystkiego.

 

Najpierw trzeba zrobić założenia konstrukcyjne - majac na uwadze mogące występować obciążenia,

Na tym etapie trzeba decydować o profilu i technologii wykonania skrzydła aby zapewnić odpowiednią wytrzymałość i sztywność płata.

Nie uda się zrobić płata 3 metrowego z cienkim profilem, przeznaczonego do latania na zboczu w technologii bezdźwigarowej, lub z dżwigarami szczątkowymi.

Tutaj mamy sytuację odwrotną jest już jakiś płat z cienkim profilem i cienkimi dżwigarami - w sam raz do latania w termice, przy założeniu delikatnego holowania.

 

Kojani

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A to nie jest po prostu kwestia grubości laminatu?

 

Oczywiście. Z doświadczenia wiem, że przy szkle 100g/m, lub nawet węglu 93 łatwo o wgniota jeszcze w modelarni, zanim wyjdzie się na oblot modelu. Można użyć tkaniny węglowej 200g/m i wtedy może nie będzie się wgniatać. Ale czy model poleci z taką masą?

 

Zdjęcia dodam "hurtowo" jak będę mieć troche więcej zrobione a na razie mam jeszcze kilka pytań:

-Skrzydło jest pokryte dwoma warstwami szkła 50 (jedna normalnie, druga na 45stopni) na stronę, a pod spodem są dźwigary sosnowe 2x10. CZY BĘDZIE WYSTARCZAJĄCO MOCNE?

 

Maćku, czym się kierowałeś laminując na skrzydle tkaninę ułożoną prosto? To tylko zbędna masa i marnowanie materiału.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślałem, że to wspomoże trochę dźwigary. Sam już nie wiem, teoretycznie to daje najlepszą sztywność. W sumie to o sztywność skrętną się nie martwię (wydaje mi się że jest bardzo sztywne na skręcanie) jedyne czego się obawiam to przeciążenia w zakrętach (sztywność podłużana nie zachwyca)

No cóż, to było pierwsze skrzydło jakie wylaminowałem w życiu więc i tak jestem zadowolony, mylary ładnie się odkleiły, nic się nie zwichrowało, powierzchnia w miarę gładka. Nie jest źle :D

Przeczytałem ostatnio forum o budowie supry Marka Dreli i już wiem jak zrobie następne skrzydła

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czaro dla potomnych proszę napisz zatem jak powinno się układać tkaniny przy takich konstrukcjach.

 

A zastanawiam się. Sama tkanina w tej technologii nie jest zbyt mocna i wgniata się.

Skrzydło jest delikatne. A jak by zrobić to tak trochę hybrydowo.

Rdzeń sytro, tkanina z przekładką balsową tak przy laminowaniu w formie negatywowej.

I to wszystko do wora ;)

Właściwie to będzie wtedy prawie klasyczne styro fornir. Tylko zalaminowane ...

Ciekaw jestem czy ktoś tak kombinował.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Witam,

ostatnio dużo zrobiłem z modelem: wylaminowałem połówkę statecznika, wyszpachlowałem i polakierowałem kapę, a jutro laminuję drugie skrzydło. Wszystko obfotografowane i.... utknąłem na dodawaniu zdjęć. Skąd wziąć adres url? Pomocy, bo chce odgrzebać temat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za pomoc :)

Wracając do tematu:

 

Skrzydło wygląda tak. Powierzchnia jest ładna i błyszcząca, ale niestety są widoczne pogrubienia tam gdzie jest tkanina "zamykająca lotkę"

http://imageshack.us/photo/my-images/404/skrzydo.jpg/

 

http://imageshack.us/photo/my-images/593/skrzydoprofil.jpg/

 

"Zamknięcie lotki"

http://imageshack.us/photo/my-images/84/zamknicielotki.jpg/

 

Krawędź natarcia

http://imageshack.us/photo/my-images/194/natarcie.jpg/

 

Rura kadłuba zwinięta z 7 warstw "kajakowej" 150 z leroy merlin. Jest bardzo mocna i sztywna, (waga: 130g)

http://imageshack.us/photo/my-images/594/kadub.jpg/

 

Rura jest spłaszczona w pionie z przodu kadłuba

http://imageshack.us/photo/my-images/707/kadubprzekrj.jpg/

 

Kapa wylaminowana z 5 warstw 150 z leroy merlin. Później została wyszpachlowana, polakierowana 2 warstwami podkładu i pomarańczowym lakierem na koniec (zdjęcia dodam w następnej serii)

 

http://imageshack.us/photo/my-images/546/kapaq.jpg/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no no skrzydełko wyszło ci naprawde przyzwoicie:)

mam pytanie czym nadaje sie kolor na skrzydle? molowanie,folia? i robisz to przed czy po laminowaniu? i nie użyłeś worka ? laminowałes od razu całe czy najpierw góra potem dól itd.??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1) dociąłem folie, tak żeby pasowały na wymiar do styrodurowego rdzenia

2) wypastowałem je i polakierowałem

3) Nakleiłem pasek na natarciu i na lotce (widać na zdjęciach)

4) Nałożyłem na folie włókno i przesączyłem żywicą

5) wszystko poskładałem, do worka i gotowe :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tej technologi albo skrzydło wychodzi, albo nie. nie ma pośrednich opcji. :P

Rozumiem, że nie posiadasz pompy i chcesz jakoś obejść problem...? Da się zrobić skrzydło bez pompy dociskając negatywami, ale tylko wtedy gdy mamy proste skrzydło (jeden element, bez zaokrąglenia na końcu). Jeśli skrzydło ma bardziej skomplikowany kształt, to tylko pompa.

Zrobienie pompy nie jest problemem ( wystarczy agregat od lodówki ), są też artykuły w internecie na ten temat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Patryk wszystko pięknie i bajecznie ,tylko po pierwsze trzeba zacząc od stwierdzenia rekreacyjny model na zbocze , bo do tzw wyczynu nie mamy w tej konwencji projektu najmniejszych szans . Nie wiesz może tego , bo nie startujesz w zawodach na zboczu (F3F) . Jeśli miał bym na tą chwilę charakteryzować trendy i sposób wykonania modeli F3F to : Modele mają skrzydła łaczone na środku bagnetem węglowym o przekroju prostokątnym . Rozpiętość modeli jest z zakresu od 2800-do 3050 mm i zazwyczaj jest to 3m plus kadłub . Konstrukcja płata węgiel , węgiel i węgiel i jeszcze raz węgiel . Profile o grubości ok 8% i ugięciu ok 1,5 do 1,8 % . Waga gotowego do lotu 3 m płatowca to 2000g do 2400g czyli pusty model waży ok 1700 -1900g. Do rekreacji można zaproponować HN1038 ,MH43 lub SD6062 wyczyn to profile generowane pod konkretne skrzydło i zmienne w zakresie rozpiętości często co 100mm jest już inny profil . Do tego modele muszą wytrzymywać balastowanie przekraczające 100% masy wlasnej i pozwalać na latanie przy prędkości wiatru powyżej 25m/s I tu może już zakończymy te drobne uwagi . A tu masz dwa filmiki :

http://img14.imageshack.us/img14/4995/file11713agwhfjfbayigcrxqxgw.mp4

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.