Skocz do zawartości


Zdjęcie

PZL-37 Łoś 1:6

ech znowu ..

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
544 odpowiedzi w tym temacie

#21 dyra63

dyra63
  • Modelarz
  • 429 postów
  • Age: 54
  • SkądRybnik
  • Imię:Adam

Napisano 17 wrzesień 2012 - 06:27

Witam.Producentem podwozi elektrycznie chowanych są jeszcze LADO oraz Behotec .A tak wtrącając się do dyskusji na temat wzniosu Łosia - to czy przy takiej rozpiętości w powietrzu nie dochodziło do minimalnego ugięcia skrzydeł co powoduje odczucie ,że skrzydła na zdjęciach mają minimalny wznios?.Pozdrawiam i kibicuję przy budowie modelu- "duuuuże" wyzwanie.Pozdrawiam Adam.
  • 1

#22 pietka

pietka
  • Modelarz
  • 892 postów
  • Age: 53
  • SkądLublin
  • Imię:Piotr

Napisano 17 wrzesień 2012 - 06:58

nie wiem gdzie jeszcze są dostępne elektryczne podwozia. w hobby kingu są ale do "elektryczków"

Baziu, ja zastosowałem takie elektryczne do p-51 1,6 m rozp. Sprawdzają się świetnie. A odnośnie wyzwania? Tomaszek da radę, znam go. MA fiksację na łosie. Od czasu jak mu jeden zeżarł gatki nad wisłą i musiał wracać bez, łech, łech, A na poważnie to Tomasz ma takie doświadczenie, że chyba to nie będzie dla niego problem taki modelik :P . Muszę z nim pogadać bo się martwię czy to nie jest syndrom dużego samochoda, wiecie: duże auto- mały...... ten. :D
  • 0

#23 pietka

pietka
  • Modelarz
  • 892 postów
  • Age: 53
  • SkądLublin
  • Imię:Piotr

Napisano 17 wrzesień 2012 - 07:10


Tylne podwozie będzie robione ręcznie, co mnie na razie przeraża .

Tom, tak jak Ci mówiłem przez telefon, narysuj, a mój bratu wytnie Ci na CNC. Robił całe głowice do wielołopatowych helików , to tobie takie coś machnie tyż.
  • 0

#24 Tomek

Tomek
  • Modelarz
  • 1632 postów
  • Age: 44
  • SkądPuławy/Paryż
  • Imię:Tomek

Napisano 17 wrzesień 2012 - 12:26

Oczywiście ze czym większe rogi to .. zresztą sami rozumiecie :) Podwozie narysowane ,podeśle plik tylko hmm w czym??? Co do wzniosu ,to wczoraj przejrzałem wszystkie zdjęcia z książki pod tym kątem i na ziemi miał na płasko na 99%, ale już nawet podczas kołowania dostawały wznosu . Jest jedno zdjęcie ze startu z kołami na ziemi, ale już w poziomie i pięknie widać wznios. Trochę mnie czeka rysowania ,ale nie aż tak dużo , a to co wycięte, skrajne wręgi do wymiany. Chyba że zrobię "gumowe" po 2 kg ołowiu w końcówkach i będą się same prostować ..hihi ...
  • 0

#25 krzychu-rc

krzychu-rc
  • Modelarz
  • 33 postów
  • Age: 25
  • SkądSiedlików
  • Imię:Krzysiek

Napisano 17 wrzesień 2012 - 19:23

A ja się wtrącę tylko, ze również z ogromną przyjemnością zasiadam na widowni i kibicuję! Śledziłem poprzednie zmagania z łosiem, tak wiec ten temat sprawił mi wielka radochę. :D Świetnie że powstaje latający łoś w tej rozmiarówce ;) Powodzenia, czekam(y) z niecierpliwością na postępy :D
  • 0

#26 Tomek

Tomek
  • Modelarz
  • 1632 postów
  • Age: 44
  • SkądPuławy/Paryż
  • Imię:Tomek

Napisano 22 wrzesień 2012 - 20:54

Na razie nudne wycinanie pogubionych ulżeń , docinanie i szlifowanie listewek , wycinanie klap w skrzydłach i takie tam duperele, które zajmują masę czasu i nie widać postępu. Stół 3m też już przygotowany do składania skrzydła. Jutro powinienem skończyć te wycinanki , przynajmniej mam taką nadzieje i od poniedziałku zacząć składać skrzydło. Za to mam już wycięte wszystkie żebra skrzydła i dziś tnie się kadłub i ster wysokości ( może już nawet wycięty jest). P.S. Na planach Pana Cynka w książce z 90 roku też jest wznios na skrzydłach . ;) W sobotę jadę do Mielca , może trafię na kogoś kto mi coś więcej podpowie. :rolleyes:
  • 0

#27 Tomek

Tomek
  • Modelarz
  • 1632 postów
  • Age: 44
  • SkądPuławy/Paryż
  • Imię:Tomek

Napisano 24 wrzesień 2012 - 20:57

Mały updejcik prac przy Łosiu. Wiem, niewiele tego , ale robienie tych wszystkich ulżeń, szlifowanie listewek, itd zabiera tony czasu. To metalowe przed skrzydłem na stole, to linijka 1m. :) Sławek 1 żebro po wyażurowaniu to od 45 do 55g zastanawiam się nad podmianą 2 (x2) na balsowe 3mm. (ok 30g wyjdzie każde ) czyli 120g do przodu. Co do rury fi 30mm, to mam jakiś dural pa-4 czy jakoś tak. Na razie zostanie , może pomyśle o węglowej , ale do składania będzie ok. No i jeszcze muszę wydrukować jakieś plany , żeby to wszystko równo poskładać .

Załączone miniatury

  • cos2.jpg

  • 0

#28 SlawekADW

SlawekADW
  • Modelarz
  • 74 postów
  • Age: 43
  • SkądWarszawa
  • Imię:slawek

Napisano 25 wrzesień 2012 - 10:34

Mogę się zorientować czy ojciec ma na zbyciu 30mm z duralu lotniczego i za ile by się z nią rozstał. Węglowa "trzydziestka" będzie kosztowała fortunę. Co do żeberek, tam gdzie to możliwe zamieniaj na balsę, mniemam że skrzydło będzie skorupowe więc jego wytrzymałość będzie bardzo duża.
  • 0

#29 Tomek

Tomek
  • Modelarz
  • 1632 postów
  • Age: 44
  • SkądPuławy/Paryż
  • Imię:Tomek

Napisano 28 wrzesień 2012 - 07:19

Wczoraj na szybko złożyłem kadłub i ster wysokości. Tu poprawek jeśli chodzi o zgubione otwory było bardzo mało , wiedziałem na co zwrócić uwagę przy eksporcie i co poprawić ręcznie. Znowu przede mną tony szlifowania. 4 wręgi do poprawy ,mają za mało ulżeń zostawione bez potrzeby. Poza tym ster wysokości zrobiłem za gęsty , kilka żeberek poleci w niebyt, kilka zamienię na balsowe, wycięte od wzornika wyjdą identyczne .. Fotkę wrzucę w między czasie , , wczoraj nie miałem aparatu ze sobą. :( Sławek, na razie z rurą się wstrzymaj, do składania ta mi wystarczy. Co do żeberek , część wywalę sklejkowych , mam 2,65kg sklejki (cały Łoś nie licząc sterów kierunku które już będą całe balsowe) Jest z czego urwać , tym bardziej że dojdzie 300 g na litewkach i ok 2 kg balsy na pokrycie całości (między 2 a 2,5 kg i jeszcze klej ) Obiecana fotka " w między czasie " kadłub 1.jpg kadłub 2.jpg
  • 0

#30 RomanJ4

RomanJ4
  • Modelarz
  • 1481 postów
  • Age: 56
  • SkądSkępe
  • Imię:Roman

Napisano 28 wrzesień 2012 - 13:36

Pewnie już musztarda po obiedzie z tym wzniosem skrzydeł, albo kolega takie materialy ma, ale może się przyda...
http://vintage-life....937/pzl-37-los/
http://www.flickr.co...N04/7899918328/
http://www.ww2incolo...m/poland/p.html
http://scaleplastica...ugh-german-eyes
http://www.ww2aircra...orce-28537.html
http://www.military-...9-a-t24870.html


moze z tego filmu coś kolega wywnioskuje.. (na drugim + P11C)
http://www.youtube.com/watch?v=QlIWTNzZGJ0&feature=related
http://www.youtube.c...ature=endscreen

tu rekonstrukcja o ktorej mowil kolega Krzysztof (kesto)
http://www.youtube.com/watch?v=JtdagUQzIuI&feature=endscreen&NR=1

to tylko grafika, ale popatrzeć miło
http://www.flickr.co...N04/7899918328/

http://4.bp.blogspot...5%81o%C5%9B.jpg
http://www.gardensafari.net/hania/tad/

trzymam kciuki..
  • 0

#31 Tomek

Tomek
  • Modelarz
  • 1632 postów
  • Age: 44
  • SkądPuławy/Paryż
  • Imię:Tomek

Napisano 28 wrzesień 2012 - 14:35

Dzięki RomanJ4 Co do wzniosu to i u Glassa i u Cynka na planach jest i będzie i u mnie . Mam też dwie fotki jedna ze startującego Łosia ( tu można pomyśleć że już skrzydła się ugięły ) jak i ze stojącego gdzie wznios jest na bank( po przyłożeniu linijki widać dziurę) , tych w locie nie analizowałem , bo tam widać wznios gołym okiem ,ale to może być winą sztywności obciążonej konstrukcji. Właśnie w książce Cynka są te zdjęcia gdzie komisja modelarska złożona z członków modelarni bezspornie orzekła że wznios jest i kropka. P.S. Jutro osobiście będę w Mielcu i pewnie zobaczę Łosia 1:1 :)
  • 0

#32 baziu123

baziu123
  • Modelarz
  • 161 postów
  • Age: 31
  • SkądBierutów
  • Imię:Tomasz

Napisano 28 wrzesień 2012 - 15:47

I kto tu Tomku idzie jak burza ,świetna robota :) Ty to wszystko sam rysujesz w cadzie? Jak dla mnie rewelacja bo Polskie,gdyby były dostępne jakieś sensowne plany w odpowiedniej skali to sam bym się nie brał za amerykańca tylko coś bliższego mojemu sercu.
  • 0

#33 stan_m

stan_m
  • Modelarz
  • 550 postów
  • Age: 57
  • SkądSokółka, Dęblin, Warszawa
  • Imię:Stanisław

Napisano 28 wrzesień 2012 - 17:43

Bardzo proszę o zapoznanie się z rysunkiem "I.A. Rys.1. Rzuty samolotu ŁOŚ A" INSTRUKCJA UŻYTKOWANIA SAMOLOTU ŁOŚ A i B http://www.avia-it.c...i_PDF/PZL37.pdf na którym przedstawione są dane wymiarowe i rzuty samolotu takie jak do niwelacji płatowca...Gdyby płaty samolotu miałyby chociaż 0,5 stopnia wzniosu byłoby to tabelarycznie i rysunkowo opisane. Wczesniej pisałem, że wznios w tej koncepcji płatowca byłby zbędny lub nawet szkodliwy...
  • 0

#34 pacek

pacek
  • Modelarz
  • 950 postów
  • Age: 52
  • SkądGóra Kalwaria
  • Imię:Arek

Napisano 28 wrzesień 2012 - 18:14

z tego rysunku z instrukcji wynika, że wznios był na zasadzie równania do górnej powierzchni skrzydła.
  • 0

#35 stan_m

stan_m
  • Modelarz
  • 550 postów
  • Age: 57
  • SkądSokółka, Dęblin, Warszawa
  • Imię:Stanisław

Napisano 28 wrzesień 2012 - 18:16

Dygresja: „Do uruchomienia silników służą rozruszniki bezwładnościowe napędzane korbą. Z dwóch korb rozruszników należących do samolotu jedna używana jest do prac codziennych, druga, zapasowa przechowywana jest w torbie narzędzi pokładowych samolotu. Zasadniczo do uruchomienia silników potrzeba, oprócz pilota w kabinie samolotu, dwóch pomocników do kręcenia śmigieł i rozpędzania rozruszników” Napisane jest w Instrukcji. Taki sposób rozruchu jest obecnie stosowany w samolocie An-2, który wyposazony jest w silnik...prawie taki sam jak sowiecki I-16 a więc rówieśnik naszego Łosia... Wiem bo korblowałem...
  • 0

#36 Tomek

Tomek
  • Modelarz
  • 1632 postów
  • Age: 44
  • SkądPuławy/Paryż
  • Imię:Tomek

Napisano 28 wrzesień 2012 - 21:33

Satn_m

Wczesniej pisałem, że wznios w tej koncepcji płatowca byłby zbędny lub nawet szkodliwy

Większość bombowców z tego okresu ma wznios więc czemu tu miałby być szkodliwy ?
np Dołączona grafika

LO.Rys.3 Widok samolotu od tyłu.
Powiększ tak aby mieć tylko skrzydło na ekranie .
Przyłóż linijkę od kadłuba do końcówki.
Jeśli nie ma wzniosu, to co robi ta świecąca przerwa w okolicach gondoli silnika ???
Albo jeszcze lepiej to widać na tym zdjęciu rysując przedłużenie centropłata, nie idzie do końcówki tylko wcina się w skrzydło.
Skoro dwóch najlepszych polskich autorów książek o samolotach polskich II WOW rysuje Łosia ze wzniosem, to chyba się nie mylą???

Dziś padła pierwsza kropla kleju , złożyłem już na planach ster wysokości i wkleiłem listewki całe 2 sztuki :)
Niby niewiele ,ale samego szlifowania żeber i dźwigarów było 2godziny .
Całość była spasowana tak dokładnie , że można by było nic nie kleić , ledwo rozebrałem po wstępnym złożeniu, więc trochę trzeba było zdjąć tych naprężeń, bo aż zaczęło wszystko "wyć".

Baziu123
Tak o moja "wydumka" .
Dlatego tak dużo jest poprawek , bo to co w komputerze wydaje się duże w realu jest małe i często odwrotnie.
Na szczęście dotyczy to tylko ulżeń i nie ma problemów ręczny laser i CNC w jednym zaradzi wszystkiemu. :)
Na tą chwilę zamykam sprawdzanie wyciętej konstrukcji i zabieram się za sklejanie tego w jedną całość.
To będzie długa zima i to chyba nie jedna i nie dwie....

P.S.
książki z których planów korzystam
Jerzy B. Cynk: Samolot bombowy PZL P-37 Łoś.
Monografie Lotnicze 100: PZL.37 Łoś
  • 0

#37 stan_m

stan_m
  • Modelarz
  • 550 postów
  • Age: 57
  • SkądSokółka, Dęblin, Warszawa
  • Imię:Stanisław

Napisano 29 wrzesień 2012 - 08:53

  • Z okresu Łosia wcale nie większość maszyn posiadała wzniosy płata: np. Dornier Do-17 nie miał, natomiast podobny koncepcyjnie do Łosia Henkel He-111 miał bardzo wyraźny i duży. Wznios płata zwiększa stateczność poprzeczną samolotu i zmniejsza skuteczność lotek a w pewnym zakresie prędkości, lotki mogą nie działać w ogóle. Ze względu na dużą powierzchnię nośną płata Łosia nie wydaje się prawdopodobne, aby wznios rzędu 0,5-2 stopni (bo o takim możemy mówić) był przewidziany.
  • Podany sposób interpolacji skrzydła nie jest przekonywujący, zwłaszcza biorąc pod uwagę porównanie linii natarcia płata i krawędzi spływu oraz otwarte klapy…

Z wielu znanych mi opisów technicznych i instrukcji eksploatacji wynika, że fakt występowania wzniosu płata jest bardzo ściśle odnotowany. W instrukcji Łosia też mamy opis centropłata oraz zamontowanych do niego końcówek lewej i prawej. I ani słowa o wzniosie, który jest zasadniczą kwestią przy wszelkiego rodzaju pracach niwelacyjnych. Instrukcja jest dokumentem technicznym dlatego nie może być w niej rozbieżności zasadniczych lub danych nieprawdziwych (chociaż akurat PZL-37 miał wszystko „na początku”, dokumentację techniczna też)

3. Czy autorzy książek o samolotach się nie mylą? Ależ mylą się i to bardzo często…
Nie ma nieomylnych historyków lotnictwa, zresztą to nie są omyłki tylko często
Niewłaściwa interpretacja. Ja też mogę się mylić zasadniczo co do występowania
wzniosu płata w samolocie PZL-37A/B. Ale nie robię z tego żadnego problemu.
  • 0

#38 Tomek

Tomek
  • Modelarz
  • 1632 postów
  • Age: 44
  • SkądPuławy/Paryż
  • Imię:Tomek

Napisano 29 wrzesień 2012 - 15:40

Stan_m Obaj mamy racje :))) Wznios jest w przekroju linii cięcia ( i tak właśnie jest na rysunkach np. Cynka ) Rosjanie rysowali po najwyższym możliwym obrysie i tak nie ma wzniosu. Stąd te różnice w planach. A dowiedziałem się tego od ludzi którzy jeszcze pracowali przy Łosiu. Zdjęcia i opis Łosia 1:1 wrzucę w osobnym wątku.
  • 0

#39 rapier

rapier
  • Modelarz
  • 960 postów
  • SkądKraków
  • Imię:Arek

Napisano 29 wrzesień 2012 - 16:12

wlasnie w teleekspresie pokazali migawke - wyglada bajecznie
  • 0

#40 kesto

kesto
  • Modelarz
  • 1129 postów
  • Age: 51
  • SkądEłk
  • Imię:Krzysztof

Napisano 29 wrzesień 2012 - 16:49

Co do odbudowy Łosia w Mielcu to powiem tylko że to będzie łosio-podobne , detale nawet nie są podobne do oryginału , tylne podwozie wygląda jak od koparki, może dlatego że robią to z planów "uwięziówki" ???


Zmieniłeś zdanie na temat tego Łosia z Mielca? :P W nowym wątku o Łosiu 1:1 piejesz z zachwytu :D
  • 0


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych