Skocz do zawartości

Podłączenie 2 silników 3-fazowych do jednego odbiornika


Tomek

Rekomendowane odpowiedzi

ja dzis podlaczylem 2 silniki do 2 roznych reglerow i 2 roznych pakietow i 2 roznych kanalow i dziala

zmiksowalem kanal 1 i 5 czyli przepustnica i podwozie

 

nieobylo sie oczywiscie bez malych problemow a mianowicie z synchronizacja , ale juz sie z tym uporalem w menu systemu aparatury

przy mikserze bylo cos z procentami ( tam dodalem, tu odjalem) i teraz chodzi idealnie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to
  • Odpowiedzi 44
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Hubert sprawdź co będzie jak na stabilizator scalony typu 780X podasz napięcie na wyjście ? zakładamy że pracują na oddzielnych pakietach .

Usterka wynikła po wpięciu 1 pakietu - drugi regulator zmarł

powtórzyła się 3 razy( bo właściciel jest opornym człowiekiem bardzo mnie lubi i daje mi zarobić :wink: )

w końcu otrzymał diody na wyjściach 5A każda i jest spokój

 

edit - nie doczytałem - które regulatory sa nieodporne -tego nie powiem ale padały Super simple z HC i raz padł MAG8 ale akurat mag-i mają to do siebie że umierają w najmniej odpowiednim momencie

wszystko zależy od tego jaki stabilizator napięcia wsadzą w fabryce

 

inna sprawa że w klasycznych układach zasilających np alarmowe 12V buforowy akumulator jeśli nie jest na przekaźniku to zawsze idzie przez diodę by przy zaniku napięcia na sieci nie podał go od tyłu na stabilizator

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zakładamy że pracują na oddzielnych pakietach .

Właśnie o to chodzi, że tak nie robimy (nawet w F82 od dzisiaj już to przerobiłem).

Diabeł w szczegółach: jest Y kabel, ale też zasilanie regulatorów jest równoległe - wszystkie regulatory są włączane jednocześnie, bo mają zlutowane wejścia zasilania (niezależnie od konfiguracji pakietów).

Nie upieram się, że mam rację, tylko chciałbym wiedzieć, czy mam tylko szczęście, czy to co robię ma sens, bo nie chodzi tylko o moje modele, za nie odpowiadam sam, ale kilka osób z moich rad skorzystało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Witam

 

W zasadzie wszystko już na ten temat powiedziano, nie mniej trafiłem na stronie MZK

http://www.mzkservis.cz/products.php?curmenu=625

na synchronizator do model 2-silnikowych. Opis jak widać skromny, lecz sądząc ze zdjęcia wyposażony w 2 czujniki obrotów śmigła i jak piszą umożliwia dodatkowo miksowanie ze sterem kierunku, dla ewentualnego zrównoważenia różnicy ciągu obu napędów. Na widocznym zdjęciu wyjścia podłączone do serw sterujących silnikami spalinowymi, ale jeżeli podłączyć dwa regulatory, to efekt powinien być podobny ?

 

PP

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Swif.

Ale po co ?

 

Do spaliniaków , zgoda , tam się przyda ,ale w elektrykach?

 

Różnica 2 identycznych silników z 2 identycznymi reglami przy równolegle podpiętym zasilaniu (albo po prostu jednej baterii ) to o.k. max 100 obrotów.

Czyli tyle co nic , nie jesteś w stanie tego odczuć.

 

Dodam Tylko , że w B-25 miałem osobne baterie , 50A na kablach i nigdy nie odczułem że mi się obroty rozjechały w powietrzu. Dlatego tak łatwe są elektryki jako modele wielosilnikowe .

 

Dodam do poprzedniej dyskusji że zawsze miałem Bece zapięte Y ale zawsze to te same regle , choć już nie zawsze z jednego źródła i było o.k.

 

Jednak w Łosi III planuje dać:

- 1 BEC-a na podwozia

- 2 BEC-a na serwa typu klapy, klapki itd (oświetlenie).

- Batrie na zasilanie lotek wysokości i odbiornik

 

Takie rozwiązanie wydaje mi się optymalne, bo samolot z osobnego zasilania jest niewrażliwy na przegranie regla , czy zwarcie na serwie podwozia .

To drugie podziwiali w Kraśniku koledzy jak Łoś I złożył podwozie i zamarł na sterach (cud , że to przeżył), a to pierwsze kiedy w Lubartowie w 32 st. upale Łoś II zwiną się do korka ( i tak umarł II prototyp Łosia)

 

Generalnie po swoim długoletnim już doświadczeniu w modelach wielosilnikowych , czyli dużych i drogich , dawać zasilanie odbiornika , lotek i wysokości z baterii, a bece wykorzystywać do innych celów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...

Nie zupełnie. Jeden regulator podepnij do kabla Y przez krótki przedłużacz serwa, w którym wytnij przewód plusowy (czerwony).

 

Kiedy połączysz da BEC-e z różnych regulatorów pod jedną szynę, mogą się dziać dziwne rzeczy. Niekoniecznie zawsze i od razu, ale lepiej mieć zasilanie odbiornika przez jeden BEC, lub oba regulatory z odłączonymi przewodami plusowymi (czerwone), a zasilanie odbiornika przez zewnętrzny BEC, jak udźwig pozwala to z osobnego pakietu do zasilania tylko sterowania (może być małej pojemności). To optymalne rozwiązanie, bo uniezależnia ci sterowanie od obwodów napędowych - awaria silników, a nawet pakietu zasilającego napęd, nie ma wpływy na pracę odbiornika i serw. To może uratować skórę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 miesięcy temu...

Są dwie podstawowe zasady przy takim łączeniu:

 

1. BEC z obu regulatrów nie mogą pracować "na siebie" - używamy BEC z tylko z jednego regulatora w drugim przerywamy kabel czerwony (zasilanie +5) w wiązce sterowania. Wynika to z minimalnych różnic napięć w ramach tolerancji układów scalonych zasilaczy ale wywołuje za to mocne prądy wyrównawcze mogące nawet przegrzać "słabszy" BEC i wyłaczyć w locie regulator.

 

2. Gdy łączymy dwa regulatory to należy pamiętać aby zasilajace kable prądowe regulatorów (ich masy) połączyć wcześniej niż sterowanie - bo regulataory posiadają kondensatory elektrolityczne o dość dużej pojemności które przy równoległym połączeniu regulatorów dopasowują się potencjałami i znowu płynie prąd wyrównawczy. Jeżeli tego nie zrobimy popłynie on przewodem masowym kabla sterowniczego często go paląć - nie mówiąc już o radiu. BEC i regulator maja wspólną masę więc prąd ten plynie tym czym sie da. Sytuacja ma się lepiej gdy mamy regulator z optoizolacją wtedy obwody radia i regulatora są separowane opto izolacją. Ma to miejsce najczęściej przy regulatorach wysoko napieciowych - 6 cel LiPol i wyżej. Ale dla zasady nawet wtedy lącząc regulatory starajmy sie najpierw połaczyć ich masy (czytaj kable prądowe).

 

Często udaje się połaczyć regulatory bez przestrzegania opisanych zasad bez widocznego negatywnego skutku i jest ok, aż za którymś razem nagle pojawia sie koniecznośc wymiany uszkodzonych elementów (oby nie modelu) to własnie wtedy własnie odzywa sie zasada nr. 1 lub 2

 

A sterowanie z dwu osobnych kanałów jak najbardziej wskazane ze wzgledu na równy start i prace silników ale wtedy uwaga bo prądy wyrównawcze będe przpływały przez płytke odbiornika scieżką masową. W przypadku kabla Y (jeden kanał) prądy te zamkną się w tym kablu co jest z dwojga złego jest bezpieczniejsze dla odbiornika.

 

Oczywiście regulatory, silniki i pakiety mają być takie same parami.

 

Dwa mniejsze silniki dają większy ciąg niż jeden duży o mocy równej sumie mocy mniejszych a więc 0,5+0,5 >> 1 :D / Gordon Whitehand "Budowa lotniczych makiet RC" str 119

 

Budując dwusilnikowy napęd o przeciwbieżnych obrotach silników otrzymujemy model w pełni symetryczny (realizacja trudniejsza gdy mamy spalinę)

 

Zatem "Wszystko można co nie można byle z wolna i z ostrożna" jak mawiał Dziadek :) .

 

Napisano na podstawie własnych doświadczeń.

 

dwa silniki.pdf

dwa_silniki_zas_zewn.pdf

 

Dopisek:

 

Z niebezpieczeństwa prądów wyrównawczych zdaja sobie sprawę równierz i producencji regulatorów i tak np. Robbe zaleca nawet przy pojedynczym napędzie podłączać na ok. 1 sek wstępnie pakiet (zacisk+) przez opornik 10ohm dopiero potem połączyć wtyk. Załącza w tym celu nawet "zestaw" zawierający opornik 3W i koszulki termiczne oraz zdjęcia jak to razem zamontować. Wymóg ten dotyczy pakietów powyżek 4 cel.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak byś my chcieli podłączyć trzy silniki 3F do jednego odbiornika ... to przy dwóch silnikach wypinamy kabel czerwony (+) przy jednym regulatorze to analogicznie przy trzech silnikach wypięlibyśmy przy dwóch regulatorach kable czerwone (+) ?

 

Tak

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

To ja mam pytanie o to co jest lepsze...

 

Mam model Su27 Flanker z Freewinga. Tam są dwa silniki EDF. Mam możliwość dość dowolnie rozwiązać kwestię zasilania i zastanawiam się nad poszczególnymi sposobami. Generalnie mam dwa takie same silniki, dwa takie same regulatory regulatory i dość dowolną ilość par pakietów pakietów (3s lub 4s, miejsca jest naprawdę sporo). I teraz rozważam, jaki sposób połączenia będzie najlepszy?

 

1. dwa takie same zestawy, czyli: każdy silnik z własnym regulatorem i własnym pakietem podłączone do osobnego kanału, który dopiero trzeba zmiksować. Dodam, że mam Turnigy 9X, i nie jestem pewien, czy takie mixy da się ustawić, a już na pewno na razie nie mam wiedzy jak to zrobić.

 

2. zestaw na jednym kanale, czyli: każdy silnik ma własny regulator i własny pakiet, wpięte w ten sam kanał3 w odbiorniku. 

 

3. Zestaw na jednym kanale i z jednym pakietem, czyli: dwa silniki, dwa regulatory, z nich wyjście na jeden kanał 3 i wspólne wyjście na jeden pakiet, lub dalej jeszcze - rozejście na dwa pakiety podpięte równolegle lub szeregowo (więcej A lub więcej V)

 

 

Dodam jeszcze do zagadki, żeby za łatwo nie było, że samolot ma być wyposażony w oświetlenie LED dysz. Z tego co widzę, podpina się je do złącza balansera w pakiecie, i tu zaczynają się schody... Bo: 

Żeby latać w miarę bezpiecznie używam bzyczków informujących mnie o kończącym się napięciu pakietu. Podpinane do balansera. LED-y - też są podpinane do balansera. Najprościej byłoby podpiąć oba LED-y do jednego pakietu, a bzyczka do drugiego. Ale coś mi kołacze po głowie, że takie żaróweczki też ciągną trochę prądu, więc jeden pakiet będzie się kończył szybciej niż drugi. Rozwiązaniem alternatywnym jest zrobienie takich przejściówek, by każdy pakiet zasilał LED i jednocześnie był podpięty do bzyczka. Tylko pytanie, czy takie rozgałęziacze nie będą przekłamywać, i czy w ogóle będą działać?

A może zasilanie LED zrobić z oddzielnego pakietu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.