Skocz do zawartości


Zdjęcie

Jak zrobić gąsienice?


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
24 odpowiedzi w tym temacie

#1 kapi0908

kapi0908
  • Modelarz
  • 53 postów
  • Age: 16
  • SkądWąbrzeźno/Wałycz
  • Imię:Kacper

Napisano 04 October 2012 - 19:15

Witam posiadam model czołgu leopard 2A5 http://www.karambol....-II-A5-ASG.html .Ponieważ jest on na oryginalnych gumowych gąsienicach http://rcshop.pl/pl/...-skala-124/1211
rozciągnęły się one i i nieraz gdy skręcam w trawie spadają lub przeskakują.Więc zamiast kupowac drugie takie same gumowe chciałbym zrobić swoje,lecz nie wiem z czego i jak więc proszę was o pomoc :( .

#2 kazikfer

kazikfer
  • Modelarz
  • 272 postów
  • Age: 30
  • GG:
  • SkądSzczecin
  • Imię:Krzysiek

Napisano 04 October 2012 - 20:31

nieda rady naprawic / skrocic te co masz?

wrzuc fotko to moze kolektywnie cos sie wymysli

#3 krankor

krankor
  • Modelarz
  • 727 postów
  • Age: 49
  • SkądWągrowiec Wlkp-ska
  • Imię:Grzegorz

Napisano 05 October 2012 - 07:11

Przy tej skali trudno będzie zrobić coś lekkiego. Pomysły z wykorzystaniem łąncuchów galla odpadają. http://www.rctankcom.../track-systems/ No chyba że taka z "zawiasków" Wydaje mi się, że wszystkie będą za ciężkie w Twoim przypadku. Tutaj też próbowaliśmy coś doradzić w sprawie gąsienic. http://pfmrc.eu/inde...wa/page__st__20 Graniczną sprawą jest najmniejsza wielkość możliwych do użycia nitów zrywkowych (fi 3,2 mm) czy śrubek.

No i narzucony z góry sposób napędzania gąsienicy wymusza konkretną budowę.
Jeśli zdecydujesz się mimo wszystko na jakieś zawiaski czy na odlewane ogniwka z żywicy czeka Cię zegarmistrzowska robota

Edit:
Znalazłem jeszcze inny sposób u rosyjskich Kolegów :


Ale on też wymaga zmiany kół napędowych itd.

#4 kapi0908

kapi0908
  • Modelarz
  • 53 postów
  • Age: 16
  • SkądWąbrzeźno/Wałycz
  • Imię:Kacper

Napisano 05 October 2012 - 17:34

Witam macie racje z tym że ciężko będzie zrobić takie gąsienice ponieważ to koło jezdne są dość nietypowe i ciężko jest dopasować coś takiego.I jeszcze ta skala.Myślałem też o zmianie kół na inne ale nawet jeśli to gąsienic musiały by być bardzo cieniutkie.
kazikfer prosił mnie o rzucenie zdjęć więc proszę i przepraszam za złą jakość.
http://kapi0908.wrzu...z4pTtm/fota0159
http://kapi0908.wrzu...tqdxjq/fota0162
http://kapi0908.wrzu...xwdXH2/fota0163
http://kapi0908.wrzu...vAb2Lu/fota0164
Pozostało mi chyba kupić drugie takie same.Nie są one znowu takie najgorsze bo wytrzymały rok niedzielnego jeżdżenia.

#5 krankor

krankor
  • Modelarz
  • 727 postów
  • Age: 49
  • SkądWągrowiec Wlkp-ska
  • Imię:Grzegorz

Napisano 05 October 2012 - 19:00

Mógłbyś się pokusić o zrobienie gąsienicy wg tego pomysłu "rosyjskiego" Z tym, że zamiast rynienek z ceownika, który najmniejszy widziałem o szerokości 10 mm - za szeroki na moduł który jest na kole - zastosować rynienki z przeciętej wzdłuż rurki. Jeśli rurki będą z mosiądzu - a takie już można kupić w dowolnie małej średnicy - zęby grzebienia po wewnętrznej wchodzące w koło napędowe i kółka podpierające można przylutować. A jeśli rynienki będą z rurki np. aluminiowej, wtedy zęby zrobić z małych śrubek z nakrętkami. Linki, na które nanizałoby się te rynienki z jakimiś dystansami z koralików można by zrobić z możliwie cienkiej lineczki stalowej. Może ze stalowej plecionki od modeli na uwięzi.
Myślę, że jednak to jest do opanowania. I będziesz miał metalowe gąsienice! :) Gdybyś tego nie "widział" mogę narysować.

#6 kapi0908

kapi0908
  • Modelarz
  • 53 postów
  • Age: 16
  • SkądWąbrzeźno/Wałycz
  • Imię:Kacper

Napisano 05 October 2012 - 20:10

Właśnie chodzi o to że trochę tego nie rozumiem i jeśli mógł bym rosić o rysunek :)

#7 krankor

krankor
  • Modelarz
  • 727 postów
  • Age: 49
  • SkądWągrowiec Wlkp-ska
  • Imię:Grzegorz

Napisano 06 October 2012 - 10:05

To powinno wyjaśnić chyba wszystko. Możliwie starałem się trzymać proporcji. Ogólnie konstrukcja opiera się o ostani filmik, a rynienki wzięte z innego wcześniejszego opartego na łańcuchu. Miedzy powinny być jakieś dystanse z podkładek, koralików, czy kawałków np. bowdena plastikowego. Rurka nie musi być przecięta dokładnie na pół. Można ją zeszlifować. Średnicę trzeba wyznaczyć obrysowując całość na kole napędowym. Tak samo z wielkością zęba czy z dobraniem wielkości śrubki go zastępujęcej. Dołączona grafika

#8 kapi0908

kapi0908
  • Modelarz
  • 53 postów
  • Age: 16
  • SkądWąbrzeźno/Wałycz
  • Imię:Kacper

Napisano 06 October 2012 - 11:41

Dziękuję bardzo za rysunek :) ,pomógł mi on i myślę że to jest bardzo dobry pomysł. :rolleyes: Jeśli by dobrać odpowiednią średnicę rurki i grubość linki to nie były by aż takie grube i zmieściły by się pod błotnikami.Jeszcze raz dziękuje za pomoc i rysunek i zaraz idę szukać rurek. ;)

#9 polch

polch
  • Modelarz
  • 226 postów
  • Age: 41
  • SkądLesko
  • Imię:Paweł

Napisano 06 October 2012 - 12:21

Faktycznie pomysł niezły jest, ale ja bym sobie odpuścił robienie gąsienicy. Prościej według mnie kupić gąski metalowe i zmienić koła napędowe, a przy okazji napinające. Wszystko powinno działać o niebo lepiej niż jakaś samoróbka, w którą włożysz masę pracy a na końcu okaże się że nie działają.
Miałem kiedyś M48 z Tamii na gumowych gąskach skala 1:35. Zelektryfikowałem go sam, ale nadmiar momenty zdzierał gąsienice w terenie gdzie nie miały możliwości uślizgu bocznego. Wymieniłem na ruchome plastiki - porwałem sworznie praktycznie od razu. Dopiero wymiana na metalowe dała efekt, ale dopiero po przebudowie kół napinających, tak by napinacze nie były atrapą a działającym elementem.
Powodzenia w pracach badawczych nad bronią pancerną!

#10 kapi0908

kapi0908
  • Modelarz
  • 53 postów
  • Age: 16
  • SkądWąbrzeźno/Wałycz
  • Imię:Kacper

Napisano 06 October 2012 - 16:01

Ale niema gąsienic metalowych w takiej skali.A nawet jeśli to były by droższe od samego czołgu.

#11 polch

polch
  • Modelarz
  • 226 postów
  • Age: 41
  • SkądLesko
  • Imię:Paweł

Napisano 06 October 2012 - 17:03

Więc skoro tak, to obetnij/skróć odpowiednio gąski i "zszyj" cienkim drutem miedzianym, albo kabelkiem bez koszulki. Może chwilę pojeździ.

#12 kapi0908

kapi0908
  • Modelarz
  • 53 postów
  • Age: 16
  • SkądWąbrzeźno/Wałycz
  • Imię:Kacper

Napisano 06 October 2012 - 20:17

Dobry pomysł :rolleyes: .Chyba tak zrobię ale to nie wytrzyma wiecznie więc i tam trzeba pomyśleć o nowych ;)

#13 RomanJ4

RomanJ4
  • Modelarz
  • 1539 postów
  • Age: 53
  • SkądSkępe
  • Imię:Roman

Napisano 08 October 2012 - 13:30

Gumy można skrócić i skleić. Ale nie pod kątem prostopadłym do długości, tylko "na skos", coś na kształt jak na rysunku poniżej. (nie bierz pod uwagę nakładek "laminat" bo to rys. od innego zastosowania, choć do samej operacji przecinania można obłożyć np cienką tekturką lub taśmą klejącą o szer. gumy, aby się nie ściągało za nożem )
Dołączona grafika

Takiego ścięcia nie uzyska się "ręcznie", do tego trzeba zrobić przyrządzik podobny stolarskiej do skrzynki ukośnicy
Dołączona grafika
o szerokości gąsienicy, tyle że z prowadzeniem ukośnym do płaszczyzny poziomej (grubości gąsienicy).

Wycinamy ostrym nożem niepotrzebny kawałek (musi być cienki, bardzo ostry i na tyle długi aby "chodził" w prowadnicy, np segmentowy. Czasem, w zależności od rodzaju gumy, lepiej się tnie kiedy nóż jest natłuszczony np wazeliną, nie ściąga), odtłuszczamy np benzyną do zapalniczek, i sklejamy zakładki razem.
Poza nowoczesnymi specjalnymi klejami do gumy, bardzo dobrze spisuje się poczciwy, niedoceniany często do połączeń elastycznych Butapren. Tylko trzeba znać prostą zasadę jak nim właściwie kleić aby mocno trzymał, bo to najczęstszy powód zniechęcenia do tego kleju:
- po pokryciu powierzchni klejem należy odczekać do odparowania większości rozpuszczalnika, a następnie ścisnąć. Czas potrzebny do pełnego sklejenia zależny jest od grubości warstwy i wynosi od kilku minut do kilku godzin. Narzędzie używane do aplikacji butaprenu, np pędzelek można czyścić acetonem. Szewcy, aby otrzymać jeszcze mocniejsze połączenie, po posmarowaniu cieniuteńko obu połówek czekają aż całkowicie wyschną bez ich łączenia, następnie drugi raz smarują obie części, i dopiero jak druga warstwa jest już prawie sucha - mocno ściskają. Trzyma jak diabli. Odporne na wodę.

Przed gąsienicą radzę poćwicz ścinanie i klejenie na pasku podobnej grubości gumy!
Można w ten sposób zrobić praktycznie niezauważalne i elastyczne połączenie, nie tylko zresztą gumy.

#14 mr.jaro

mr.jaro
  • Modelarz
  • 974 postów
  • Age: 55
  • SkądHannover
  • Imię:Jarek

Napisano 08 October 2012 - 14:15

Lancuchy, zawiasy, nity zrywkowe, ceowniki, rynienki, sruby, zywiczne ogniwka, cuda niewidy...

Panowie, przeciez nie robcie z tego zaraz debaty naukowej. Jak dlugo ma chlopak siedziec i meczyc sie nad dorobieniem gasienic do zabawki? Materialu i narzedzi tez z powietrza nie wytrzepie. Jesli producent zabawki oferuje czesci zamienne, prosciej i taniej kupic nowe gasienice. Jesli nie, zamiast tracic mnostwo czasu na kombinacje z dorabianiam gasienic, efektywniej byloby pare razy wiecej pomoc rodzicom na przyklad przy sprzataniu chalupy i za kieszonkowe kupic nowa zabawke.

#15 RomanJ4

RomanJ4
  • Modelarz
  • 1539 postów
  • Age: 53
  • SkądSkępe
  • Imię:Roman

Napisano 08 October 2012 - 17:37

Lancuchy, zawiasy, nity zrywkowe, ceowniki, rynienki, sruby, zywiczne ogniwka, cuda niewidy...

Panowie, przeciez nie robcie z tego zaraz debaty naukowej. Jak dlugo ma chlopak siedziec i meczyc sie nad dorobieniem gasienic do zabawki? Materialu i narzedzi tez z powietrza nie wytrzepie. Jesli producent zabawki oferuje czesci zamienne, prosciej i taniej kupic nowe gasienice. Jesli nie, zamiast tracic mnostwo czasu na kombinacje z dorabianiam gasienic, efektywniej byloby pare razy wiecej pomoc rodzicom na przyklad przy sprzataniu chalupy i za kieszonkowe kupic nowa zabawke.


Hmm, jeśli kolega kiedyś zapyta np: "Jak wyciągnąć łożyska z silnika? ", to też mamy odpisać "Oddaj do serwisu, co się będziesz męczył, albo kup nowy" ?

zresztą kwestia była konkretna, odpowiedzi też:

zamiast kupowac drugie takie same gumowe chciałbym zrobić swoje,lecz nie wiem z czego i jak więc proszę was o pomoc :( .


nasz młody kolega sam zdecyduje wg swoich możliwości

#16 mr.jaro

mr.jaro
  • Modelarz
  • 974 postów
  • Age: 55
  • SkądHannover
  • Imię:Jarek

Napisano 09 October 2012 - 10:34

Hmm, jeśli kolega kiedyś zapyta np: "Jak wyciągnąć łożyska z silnika? ", to też mamy odpisać "Oddaj do serwisu, co się będziesz męczył, albo kup nowy" ?


Romku, nie zapyta, bo akurat to wie. Ale przeciez nie o pytanie i chec pomocy tu chodzi. Szczegolnie ta ostatnia jest w moich oczach bardzo cenna i w zadnym wypadku nie smialbym jej kwestionowac.

Spojrz jednak na to przedsiewziecie realnie. Juz samo zaopatrzenie w potrzebne materialy i narzedzia pociaga za soba spore koszty, ktorych poziom szybko moze dorownac cenie nowych, oryginalnych gasienic, byc moze nawet nowej zabawki. O stopniu skomplikowania proponowanych tutaj rozwiazan, czy kierowanych do czternastolatka propozycjach stosowania toksycznej zywicy juz nawet nie ma co dyskutowac.

#17 RomanJ4

RomanJ4
  • Modelarz
  • 1539 postów
  • Age: 53
  • SkądSkępe
  • Imię:Roman

Napisano 09 October 2012 - 13:22

Masz Jarku sporo racji, ale jak to w życiu (zwłaszcza młodych) entuzjastów najczęściej bywa: nie dotkniesz - nie będziesz wiedział, że parzy... a motyka nie jest najlepszym narzędziem do zdobywania Słońca.. :D

#18 mr.jaro

mr.jaro
  • Modelarz
  • 974 postów
  • Age: 55
  • SkądHannover
  • Imię:Jarek

Napisano 09 October 2012 - 13:33

Amen.

#19 kapi0908

kapi0908
  • Modelarz
  • 53 postów
  • Age: 16
  • SkądWąbrzeźno/Wałycz
  • Imię:Kacper

Napisano 09 October 2012 - 15:48

Myślę jednak,że pomysł ze skracaniem nie jest taki zły,a co do klei i żywicy to nieraz miałem z tym do czynienia ;) .Jeszce raz dziękuję za propozycje i przepraszam za kłopot,a jeśli zdecyduję się na własne gąsienice to zrobię gąsienice to zrobię relację z budowy :)

#20 mr.jaro

mr.jaro
  • Modelarz
  • 974 postów
  • Age: 55
  • SkądHannover
  • Imię:Jarek

Napisano 09 October 2012 - 19:12

Myślę jednak,że pomysł ze skracaniem nie jest taki zły...


Naturalnie, ze nie. Tylko trzeba to zrobic w mozliwie prosty i tani sposob. Zeby nie bylo nieporozumien - wczesniej mialem na mysli niepotrzebne kombinacje z przesadnie skomplikowana i kosztowna budowa gasienic od podstaw.

W latach bodajze siedemdziesiatych mozna bylo kupic sterowane przewodowo, napedzane elektrycznie modele czolgow w skali 1:35 firmy Tamiya. Owe modele posiadaly gumowe gasienice, a w instrukcji ich budowy zwykle ukazywano prosty sposob naprawy gasienic w razie ich zerwania - zerwane konce polaczyc dwoma zszywkami biurowymi (pomysl zblizony do podanego wyzej przez Pawla). Wiadomo, ze to rozwiazanie dorazne, ale widocznie wystarczajaco dobrze spelniajace swoj cel, skoro zalecane bylo przez tak renomowana firme, jak Tamiya. Kto wie, byc moze wystarczy ono tez dla produktu chinskiego (zgaduje, ze producent Twojego czolgu to HengLong)...


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych