Skocz do zawartości


Zdjęcie

Nakajima B5N2


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
60 odpowiedzi w tym temacie

#21 pacek

pacek
  • Modelarz
  • 1800 postów
  • Age: 51
  • SkądGóra Kalwaria
  • Imię:Arek

Napisano 17 December 2012 - 22:03

można też zadzwonić do nich i jak powiesz do czego Ci jest potrzebne to napewno doradzą, ze mną tak było. na kadłub potrzebujesz tkaninę która da się układać na krzywiznach i nie będziesz musiał jej co chwila rozcinać żeby pozbyć się fałd wydawało mi sie że to tkanina typu 2/2 ale nie jestem pewien jak zobaczyłem że marian pisze 2/1. kadłub masz ze styropianu więc dwie 49 to troche cienko gdyby był styrodurowy to powinno wystarczyć z tego co pamiętam to chyba klan wdowików tak właśnie okleja swoje styrodurowe zera.
  • 0

#22 Olorin

Olorin
  • Modelarz
  • 238 postów
  • Age: 33
  • GG:
  • SkądWrocław

Napisano 17 December 2012 - 22:18

Dokładnie tak, stosujemy splot 2/2 49g lub 80g zależy co mamy :P Układa się świetnie pod warunkiem, że tnie się ją pod kątem 45 stopni. Żywica oczywiście L285.
  • 0

#23 TooM

TooM
  • Modelarz
  • 798 postów
  • Age: 63
  • SkądWrocław
  • Imię:Marian

Napisano 18 December 2012 - 22:49

Macie rację 2/2 .Nie zauważyłem pomyłki. :wacko: Co do tkaniny, grubsza ( w rozsądnych granicach) nie przeszkadza bo najważniejsze to jak najmniejsza ilość użytej żywicy. Przesączanie wstępne na tekturze,dobry wałek,wcieranie kartą kredytową(moje ulubione) ,odsączanie jednorazowym ręcznikiem czy delaminażem -każdy sposób jest dobry .Ważne żeby robić to szybko i dokładnie. Szybko bo żywica jeszcze nie zgęstnieje i nie piszę tu o żelowaniu a o odparowaniu rozpuszczalnika. Jak chcecie mocny model to proponuję obejrzeć 2min 45 sek
  • 0

#24 Capriman

Capriman

    doktor habilitowany

  • Modelarz
  • 683 postów
  • Age: 33
  • Skądgorzów
  • Imię:Filip

Napisano 26 December 2012 - 02:11

hej Tkanine ostatecznie zamówiłem z cyber fly(wysyłka tylko 7zł i chciałem żeby dszło przed swiętami). Na agrowłókninę przyszła warstwa tkaniny 49g, skrzydło też przelaminowałem i dodałem wzmocnienia pod gumy. DSC06107.JPG toczenie kijków ze starego trzonka od siekiery:) DSC06108.JPG Wytoczyłem sobie kopyto owiewki silnika, którą zrobiłem z butelki 3litrowej..Wyszło sztywne i mocne. Pod koniec wcisnąłem do srodka przednią cześć i wyszła ładna krawędz która dodatkowo usztywnia cały element. DSC06109.JPG DSC06113.JPG dopasowywanie owiewki DSC06114.JPG DSC06115.JPG DSC06110.JPG Już przypomina samolot:) Oirentuje się ktoś jakie powinno być smigło do mvvs 3,5 i jak się ustawia gaźnik bo jest tutaj dodatkowa iglica a za to nie ma dziurki zasysającej powietrze na wolnych. Gaźnik nie jest od tego silnika prawdopodbnie. Obstawiam że jest od webry.
  • 0

#25 mirolek

mirolek
  • Modelarz
  • 2506 postów
  • Age: 49
  • SkądKraków
  • Imię:Mirek

Napisano 27 December 2012 - 10:48

Z nieukrywaną zazdrością podglądam temat - kadłub klejony na styrodurze wyszedł znacznie bardziej gładko niż u mnie a owiewka silnika z PET-a wygląda doskonale. Ile waży model w takim stanie jak na ostatnim zdjęciu? Jak mocowane jest łoże silnika do wręgi? ms
  • 0

#26 andrzej_t

andrzej_t
  • Modelarz
  • 699 postów
  • Age: 61
  • SkądRadom
  • Imię:Andrzej

Napisano 27 December 2012 - 12:10

Śmigło MA 9x5 albo 10x4 proste lub szabla albo APC 9,5x4,5 żeby dozwolonych obrotów nie przekroczyć. W ostateczności czarny KAVAN 9x4. Co do gaźnika - jaki by nie był, wolnymi bardzo głowy sobie nie zawracaj. Wykręć igłę wolnych na tyle, żeby wyszła z rozpylacza ok. 1mm i sprawdź wysokie obroty z kadłubem w pionie. Ze śmigłem MA 9x5 ma być 14 600-15 000obr/min na paliwie 80/20. Dopiero możesz poprzez wkręcanie igły wolnych bawić się z jałowymi żeby po cofnięciu drążka gazu do oporu silnik pewnie pracował .
  • 0

#27 Capriman

Capriman

    doktor habilitowany

  • Modelarz
  • 683 postów
  • Age: 33
  • Skądgorzów
  • Imię:Filip

Napisano 27 December 2012 - 21:00

Kadłub jest ze styropianu cięty od ręki i nie wyszło mi to zbyt dobrze:(. Widać przez laminat że trochę go poszpachlowałem i przeszlifowałem przed klejeniem. Łoże przykręcone śrubami M3, a do wręgi od śordka przykleiłem blaszki z gwintem pozyskane ze starego cd-romu lub zasilacza lub stacji dyskietek:D. Wagi kadłuba już nie pamiętam ale myśle że było to około 150-170 bez ogona. Dzisiaj ważyłem gotowe skrzydło 127cm rozpiętości z serwami, pomalowane i waży równo 300 gramów:). andrzej-t - dzięki za info, smigło mam 9,4 apc i 9,5 mastera czyli dobrze kupiłem i na zawody raczej master 9,5 :). Wczoraj po dość długiej walce udało mi się odalić po raz pierwszy mvvs'a na paliwie 80/20. Pali raczej opornie i przejście z wolnych na wysokie jest kiepskie ale myślę że uda mi się dojść do tego. Maxymalne obroty bez zarzutu podmuch powietrza ogromy w porównaniu z mniejszymi silniczkami które mam:D. Odpalałem go z palca bo rozrusznika nie mam i zastanwiam się czy na takim paliwie powienien łatwo palić z palca czy raczej bedzie opornie?? Aha byłbym zapomniał...jak najlepiej przymocowć kabinę do kadłuba i jak zrobić podziały na przeszkleniu?
  • 0

#28 TooM

TooM
  • Modelarz
  • 798 postów
  • Age: 63
  • SkądWrocław
  • Imię:Marian

Napisano 28 December 2012 - 01:08

Przejściem obrotów się nie przejmuj .Cały czas pracujesz przecież na max. wolne są ci potrzebne tylko na ziemi i do lądowania( czasami). Piotrek latał na jednym z silników wogóle bez iglicy tylko sam rozpylacz + ciśnienie z karteru. Kabinę zrób nową podkładając pod twoją formę fragment rury o średnicy kadłuba . Pozwoli ci to mocować kabinę wkrętami .Linie podziału można malować od środka lub wyklejać folią np 1 mm do robienia ścieżek na płytkach lub profi -modelarską . Pięknie ci wyszła owiewka mówię tu o pomyśle na kołnierz.Jakbyś ją dał trochę do przodu(tak żeby kołnierz był cały) to miałbyś pancerny model. Przy kilu jak masz cienką wręgę silnik ją łamie i taka owiewka chroni silnik od złamania wału. Załóż też nakrętki kontrujące na bowdenach .Miałem dwa krety spowodowane pęknięciem mosiężnego gwintu od drgań na połączeniu snap-bowden. Można też owinąć nitką plus CA ,snap + gwint po dokonaniu regulacji .Zawsze łatwo to usunąć nad zapalniczką.
  • 0

#29 mirolek

mirolek
  • Modelarz
  • 2506 postów
  • Age: 49
  • SkądKraków
  • Imię:Mirek

Napisano 28 December 2012 - 09:04

Zrobiłem linie foliopisem od środka kabiny i szczelnie ją wkleiłem. Mocowanie na śrubki jakoś do mnie nie przemawia bo wewnątrz i tak pojawią się spaliny co rozpuści foliiopis i wszystko co w kabinie. ms
  • 0

#30 TooM

TooM
  • Modelarz
  • 798 postów
  • Age: 63
  • SkądWrocław
  • Imię:Marian

Napisano 28 December 2012 - 17:38

Też przyklejam jak muszę ale kabinka zazwyczaj krócej "żyje" niż model a wtedy mocowanie na śrubki jest lepsze. Jak kabinka dobrze dolega ( tak było w F4A Corsair z cyber fly) to paliwa nie dostaje się do środka..
  • 0

#31 Capriman

Capriman

    doktor habilitowany

  • Modelarz
  • 683 postów
  • Age: 33
  • Skądgorzów
  • Imię:Filip

Napisano 30 December 2012 - 01:10

Hej Model już jest praktycznie gotowy tylko brakuje mi dobrego silnika:(. Mavvs jednak nie chce współpracować bo prawdopodobnie ktoś chciał podnieść osiągi montując gaźnik z gardzielą 8mm a z tego co wyczytałem to powinna być 6,5mm? Nie ma ktoś gaźnika na sprzedaż? :) W międyczasie zrobiłem płaty do kolejnej nakajimy:D Tym razem dłuższe, mają 60cm i ważą 115gramów. Noski formowałem na mokro i suszyłem w negatywach, później posklejałem do kupy deski i psiknąlem od wewnątrz klarem dla zagruntowania, przeszlifowałem delikatnie co bardzo pomogło bo sodual nie wsiąkał tak bardzo:) Klejone sodualem wyszły o 10gramów cięższe od klejonych na polimer. Płaty forniru bukowego miały ważyć dużo a chyba nie jest tak źle:).

Załączone miniatury

  • DSC06124.JPG
  • DSC06128.JPG
  • DSC06130.JPG

  • 0

#32 pacek

pacek
  • Modelarz
  • 1800 postów
  • Age: 51
  • SkądGóra Kalwaria
  • Imię:Arek

Napisano 30 December 2012 - 08:13

no proszę :) fajnie wyszedł. Zapomnij o mvvs-ie i poszukaj jakiegoś os-a fx ewentualnie ax albo asp ale nową wersje, wyglada jak os25 fx, ale i na starych asp da się latać. żebym ja tak umiał oklejac razem z noskiem , możesz opisac to dokładniej.
  • 0

#33 Capriman

Capriman

    doktor habilitowany

  • Modelarz
  • 683 postów
  • Age: 33
  • Skądgorzów
  • Imię:Filip

Napisano 31 December 2012 - 01:09

Deskę na nosek polewam wodą z jednej strony, dzieki temu fornir sam się zakręca i nie pęka przy zaginaniu. Tak namoczoną jedną deskę nakładam na płat i wkładam do negatywów, zeby przyspieszyć suszenie wkładam co jakiś czas jedną stronę z gazety. Do tak uformowanej deski doklejam górę i dół płata gruntuję i smaruję klejem. Smarowanie klejem jest troche utrudnione bo taką kanapkę można otworzyć na około 90 stopni. Myślę że warto jeszcze zaznaczyć ułożenie noska na fornirze i styropianie żeby już przy klejeniu utrafić idealnie:)
  • 0

#34 Capriman

Capriman

    doktor habilitowany

  • Modelarz
  • 683 postów
  • Age: 33
  • Skądgorzów
  • Imię:Filip

Napisano 02 January 2013 - 02:08

Hej Model gotowy do lotu a silnik nadal nie chce pracować przez gaźnik. Raczej go nie dostanę, wiec postanowiłem coś podziałać sam i dotoczyłem zwężenie bębna i obudowy gaźnika. Ku mojemu zdziwieniu udało się prawie idealnie wyregulować silnik ze zmodyfikowanym gaźnikiem. Czy mógł by ktoś zmierzyć w sowim Mvvs'ie czy gardziel na całej długości ma 6,5mm? Po tym zabrałem sie za montaż silnika i wyważanie modelu. Czy wyważenie na 1/3 bedzie ok? Wyszło 75 mm od natarcia przy cięciwie w tym miejscu na 230mm......

Załączone miniatury

  • DSC06139.JPG

  • 0

#35 pacek

pacek
  • Modelarz
  • 1800 postów
  • Age: 51
  • SkądGóra Kalwaria
  • Imię:Arek

Napisano 02 January 2013 - 10:10

1/3 to chyba jednak ,ciut dużo to jednak nie fynfly, pokombinuj żeby do oblotu było bliżej 1/4, a jak poleci to sobie bedziesz kombinował jak Ci bedzie lepiej pasować, mniej czy bardziej nerwowo
  • 0

#36 Capriman

Capriman

    doktor habilitowany

  • Modelarz
  • 683 postów
  • Age: 33
  • Skądgorzów
  • Imię:Filip

Napisano 05 January 2013 - 18:40

Już po udanym oblocie :). Niestety nie zdąrzyłem niczego nakręcić, bo przestało wiać tuż prze zmierzchem i ledwo zdąrzyłem, ale wylatałem jeden zbiornik... Śmigło straciłem już przy lądowaniu, bo silnik nie chciał się zatrzymać pomimo zamkniętej przepustnicy. Nakajima lata prawie idealnie gdyby nie problemy z gaźnikiem. Lotki wyszły w sam raz mogły by byś nawet większe, powierzchnia steru wysokośći też ok, kąt zaklinowania +1, wyważenie ostatecznie ustawiłem miedzy 1/3 a 1/4 i było ok. Kabinka została ostatecznie przyklejona na żywice a poprzeczki zrobiłem z taśmy izolacyjnej i wydaje mi się że to się sprawdzi, a jak zacznie coś odłazić to nakleję nowe. Silnik psiknąłem farbą do piecy i jak na razie trzyma się dobrze. Zielona farba to akryl mieszany z niebeiskiego żóltego i czanego na to jakiś klar nowola, czerwony i żółty to farba ftalowa bez mieszania. Natomiast owiewka silnika to farba nitro w sprayu duplicolor i o dziwo tylko to paliwo rozpuszcza.... Teraz mogę rozpocząć produkcje seryjną :)

Załączone miniatury

  • DSC06152.JPG
  • DSC06149.JPG

  • 0

#37 pacek

pacek
  • Modelarz
  • 1800 postów
  • Age: 51
  • SkądGóra Kalwaria
  • Imię:Arek

Napisano 05 January 2013 - 19:17

gratulacje, :) widzę że złamałeś apc, pewnie przy lądowaniu, dlatego stosuje mastery bo więcej znoszą.
  • 0

#38 Warhawk

Warhawk
  • Modelarz
  • 78 postów
  • Age: 19
  • GG:
  • SkądBaborów/Racibórz
  • Imię:Robert

Napisano 05 January 2013 - 20:54

Świetny model! Jeśli można wiedzieć to ile wyniósł cię koszt budowy tego samolotu?
  • 0

#39 Capriman

Capriman

    doktor habilitowany

  • Modelarz
  • 683 postów
  • Age: 33
  • Skądgorzów
  • Imię:Filip

Napisano 05 January 2013 - 21:22

Trudno oszacować trzeba mieć parę rzeczy do budowy i dużo wiecej czasu:D. Styropian pewnie ze dwie płyty 60mm 15zł, żywica 500g 35zł, mata szklana na jeden kadłub 8-10zł, silnik akurat mój używany 100zł ze zbiornikiem i zapalarką, serwa hxt 900x2, hs-81, i jeszcze jedno na gaz, farby jakieś. Jeszcze balsa lub fornir na skrzydła, ja akurat kupiłem fornir bukowy 0,6mm w fabryce pod gorzowem wielkopolskim i za około 20sztuk desek 15cmx200cm zapłaciłem około 50-70zł(pewnie gdzieś można kupić na sztuki). Klej sodual lub polimerowy. Jak byś chciał to mogę udostępnić wzorniki do wycinania kadłuba, skrzydła i ogona:).
  • 0

#40 andrzej_t

andrzej_t
  • Modelarz
  • 699 postów
  • Age: 61
  • SkądRadom
  • Imię:Andrzej

Napisano 05 January 2013 - 23:23

Pomyśl o wymianie serw na lotkach i wysokości na takie z metalowymi przekładniami. HXT 900 nie znam ale hs 81 jest zbyt delikatne do kombata. Polecam na wysokość TP MG 16R a na lotki TP MG 90 lub 90S.
  • 0


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych