Skocz do zawartości

RWD 5bis |1:6


Rekomendowane odpowiedzi

Kolego Benio właśnie liczyłem żebra na stronie 25 i jest ich 8 nie wiem gdzie Ty doliczasz to żebro zerowe.

 

Przepraszam, wyraziłem się niejasno. Żebrem "zerowym" nazwałem żebro (którego być może nawet nie ma), które jest zaznaczane w centropłacie, w osi kadłuba. Jest jak gdyby na styku dwóch połówek płata. Ale mniejsza o nie. Od żebra przykadłubowego do początku lotek na dolnym zdjęciu SP-AJU ze strony 28 wzmiankowanej książki wyraźnie widać 6 żeber, czyli razem 7 z żebrem przykadłubowym. Zostaje do wyjaśnienia ilość żeber w części lotkowej. Na stronie 20 książki (prawa kolumna, trzecia i czwarta "kropka" od góry) , Schier opisał proces analizy fotografii. W części lotkowej na zdjęciach naliczył osiem odcinków międzyżebrowych, co daje nam 9 żeber w części lotkowej (wliczając oba skrajne żebra). Przeglądając książkę nie znalazłem wyraźnych (dla mnie) zdjęć SP-AJU, które potwierdzają tą teorię, lecz przemawiają do mnie wyliczenia człowieka, który bardzo siedział w temacie i jestem w stanie wierzyć bardziej jemu niż planom zamieszczonym przez Ciebie w dniu 2-03-2013, gdzie na lewym boku fotografii widać, że jest wydana przez "konkurencję" :) (taki żarcik). Pierwsze zdjęcie zamieszczone przez Ciebie jest bardzo ciekawe i faktycznie w pełni potwierdza Twoją tezę o ilości żeber. Czy masz pewność, że jest to zdjęcie szkieletu SP-AJU ?, który różnił się konstrukcyjnie od seryjnych RWD 5. Czy masz pewność, że skrzydło na tym zdjęciu jest to na pewno skrzydło RWD 5 jakiegokolwiek?. Wiem, że dyskusja ta może wydać Ci się jałową, ale po to włączyłem się w ten wątek, aby się czegoś dowiedzieć, a nie by złośliwie dywagować o rzeczach być może oczywistych dla kogoś z większą wiedzą o samolocie SP-AJU. Pozdrawiam.

PS. Czy mógłbyś Henryku zrobić w całości zdjęcie strony z gazety Świat i zamieścić tutaj. Byłby to wspaniały dodatek do kolekcji którą zbieram w temacie RWD 5 bis SP-AJU.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No koledzy kończymy te spory na temat RWD 5bis,ile było żeber,czy są to płaty z RWD czy innego samolotu.

W tamtym warsztacie DWL-RWD w Warszawie było budowane tylko RWD,a wszystkie RWD 5 czy bis,miały takie same płatu.

Prawie wszystkie zdjęcia co ja zamieszczam pochodzą z "Archiwum Mechanicznego"z Warszawy,potwierdzone na odwrocie pieczątką archiwum i nr. sygnatury

Teraz jeszcze zamieszcza dwa zdjęcia,jedno z gazety"Świat"o które prosił mnie kolega Janusz,i jeszcze jedno z Archiwum,na którym widać wszystkie zebra i na tym kończę dyskusję na temat RWD 5bis AMEN.

 

Kolego Wojtku dlaczego nie zamieszczasz zdjęć z dalszej budowy swojego RWD nie zwracaj uwagi na nasze spory tylko pokaż co już ulepiłeś.

post-97-0-73624900-1363207681_thumb.jpg

post-97-0-06440500-1363207720_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No koledzy kończymy te spory na temat RWD 5bis,ile było żeber,czy są to płaty z RWD czy innego samolotu.

W tamtym warsztacie DWL-RWD w Warszawie było budowane tylko RWD,a wszystkie RWD 5 czy bis,miały takie same płatu.

Prawie wszystkie zdjęcia co ja zamieszczam pochodzą z "Archiwum Mechanicznego"z Warszawy,potwierdzone na odwrocie pieczątką archiwum i nr. sygnatury

Teraz jeszcze zamieszcza dwa zdjęcia,jedno z gazety"Świat"o które prosił mnie kolega Janusz,i jeszcze jedno z Archiwum,na którym widać wszystkie zebra i na tym kończę dyskusję na temat RWD 5bis AMEN.

Amen.

I wszystko jasne (prawie :P )

Dzięki za zdjęcia i przyłączam się do prośby Henryka w sprawie dalszej relacji z postępu prac.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

 

Zmieniłem nieco koncepcję krawędzi spływu i usunąłem balsę. Teraz jest to sklejka 1,5 mm podklejona od spodu profilu i doklejony do niej 2 mm drut aluminiowy.

 

rwd_5_fly_20.jpg

 

rwd_5_fly_21.jpg

 

rwd_5_fly_22.jpg

 

Gotowe mam juz drugie skrzydło...

 

rwd_5_fly_23.jpg

 

... i mogę dokonać pierwszej przymiarki.

 

rwd_5_fly_24.jpg

 

rwd_5_fly_25.jpg

 

rwd_5_fly_26.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...
  • 2 tygodnie później...
  • 10 miesięcy temu...

Model leży nieco odłogiem, zrobione są lotki i końcówki skrzydeł.

Teraz, w sezonie, trochę więcej czasu poświęcam większym braciom naszych modeli, tym bardziej, że pogoda sprzyja :)

zdjecie_s_1_07_2013_01.jpg

Szkoda, że nie widać postępu prac przy RWD-5 bis. Chcę podkreślić, że Pan Henryk ma rację co do ilości żeber w RWD-5 bis. Było ich 14 w połówce i jedno na  środku. Ś.P. Wiesław Schier nie miał dostępu do zdjęcia, które przedstawia wypadek w Kurytybie (tam Skarżyński lekko uszkodził lewą goleń podwozia). Na zdjęciu wyraźnie widać samolot przechlony na lewą stronę, można więc policzyć żebra, zobaczyć jak wielkie są oznakowania na skrzydłach, gdzie są wzierniki, że jest nawet uszczelnienie połączenia skrzydła z kadłubem, że jedna owiewka odpowietrzenia zbiorników jest większa itd. W RWD naprawdę przerabiano tak jak piszą koledzy. Np. RWD-13 w MLP jest szersze niż inne seryjne modele podobnie jak wersja sanitarna (info od Jana Hoffmana). Na zdjęciach widać, że RWD-5 bis ma lewą kratownicę jak samoloty seryjne, (widać rury do których były przymocowane tylne okna w samolotach seryjnych) a na prawej tych rur nie ma. Prawdopodobnie zwyczajem RWD mogli je po prostu wyciąć, żeby wstawić zbiornik 300l w miejsce tylnego fotela. Co do autentyczności zdjęć z NAC, to należy podkreślić, że na zdjęciu, które prezentuje montaż RWD-5 bis (widok z od góry) jest faktycznie biska, bo seryjny RWD-5 miał tylko dwa zbiorniki w skrzydłach , anie cztery.

I jeszcze jedno z moich wyliczen wynika, że dźwigar był zbieżny jednakowo od góry i dołu :) .

 

Pozdrawiam i czekam na fotorelację z budowy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.