Skocz do zawartości


Zdjęcie

Budowa modelu F2A - fotorelacja


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
114 odpowiedzi w tym temacie

#21 Paweł Praus

Paweł Praus

    Wujek Samo Zło

  • Modelarz
  • 1547 postów
  • SkądŚląsk
  • Imię:Paweł

Napisano 24 April 2013 - 18:36

Drewno zabezpieczam żywicą, czasem z włóknem szklanym...
Na początku trochę stolarstwa, później rzeźbiarstwa, trochę metaloplastyki, ślusarstwa, odrobina pracy z kompozytami w połączeniu z wiedzą z zakresu aerodynamiki, mechaniki płynów, meteorologii, chemii, fizyki, matematyki i słuchem muzycznym, a także umiejętnością dokonywania błyskawicznych analiz i wprowadzania właściwych korekt ustawień modelu i silnika pozwala na osiągnięcie jako takiego rezultatu....a żeby stanąć na podium w imprezie pierwszej kategorii trzeba mieć do tego co napisałem powyżej, jeszcze odrobinkę szczęścia.
Jak sami widzicie nie da się tego wszystkiego złapać w pięć minut, do tego dochodzi niezbędnie wyposażenie warsztatu w wiele różnych typów narzędzi, przyrządów i urządzeń, dlatego też nie dziwi fakt, że mistrzem świata jest starszy pan około siedemdziesiątki, a większość zawodników klasy światowej ma za sobą już co najmniej 55 lat życia...
  • 0

#22 Paweł Praus

Paweł Praus

    Wujek Samo Zło

  • Modelarz
  • 1547 postów
  • SkądŚląsk
  • Imię:Paweł

Napisano 29 June 2013 - 19:18

Dobra, dobra, zgrupowania, mistrzostwa i temu podobne spowodowały małą przerwę w budowie, ale ruszamy dalej.
Najwyższy czas wykonać wspomniany wcześniej ster wysokości:
trasowanie
P6250116.JPG
trasowanie
P6250117.JPG
i po trasowaniu, wycinanki czas
P6250119.JPG
wycinanie
P6250120.JPG
wycinanie
P6250121.JPG
wycinanie
P6250122.JPG
wycinanie
P6250123.JPG
i po wycinaniu
P6250124.JPG
P6250125.JPG
szlifowanie
P6250127.JPG
P6250128.JPG
P6250129.JPG
P6250130.JPG
P6250131.JPG
i po szlifowaniu (widoczny profil lotki)
P6250132.JPG
potem żywicowanie i kolejna przerwa technologiczna....
P6250133.JPG
do zobaczenia w przyszłym tygodniu.
  • 0

#23 Paweł Praus

Paweł Praus

    Wujek Samo Zło

  • Modelarz
  • 1547 postów
  • SkądŚląsk
  • Imię:Paweł

Napisano 23 October 2013 - 20:58

Noo to z obiecanego tygodnia zrobiły się prawie 4 miesiące, ale sezon zawodów się zakończył i mam nadzieję, że teraz prace przyspieszą i niezakłócone doprowadzą do szczęśliwego finału. Na wiosnę planuję oblot tych dwóch widocznych tutaj modeli, które na razie są jeszcze głęboko w lesie. Po przeszlifowaniu wstępnie zabezpieczonych (żywicą) stateczników najwyższy czas wykonać zawiaski i dźwigienkę.
A dźwigienki i zawiaski wyglądają tak:
PA230187.JPG
a tak to już wyglądają (choć nie za bardzo je widać i w sumie o to chodzi) po zamocowaniu w stateczniku:
PA230188.JPG
PA230189.JPG
poniżej widoczne są przygotówki na kadłuby w mniej i bardziej zaawansowanej formie:
PA230190.JPG
a tutaj materiał na owiewkę (nie wiem dlaczego ale trochę przypomina trumnę):
PA230192.JPG
w tak zwanym międzyczasie wpadł mi w ręce fajny motorek o pojemności 1ccm i nie mogąc sobie podarować zacząłem kombinować co by tu z nim zrobić, zawsze marzył mi się oldschool'owy modelik prędki, no więc do roboty, a poniżej widać co z tego wszystkiego wyszło:
PA230194.JPG
PA230193.JPG
sterek zrobiony przy okazji tych dorosłych:
PA230196.JPG
na razie tyle, nauczony doświadczeniem nie obiecuję kiedy, ale do tematu z pewnością wrócimy...
  • 0

#24 stema

stema
  • Modelarz
  • 772 postów
  • Age: 68
  • SkądWarszawa
  • Imię:Stefan

Napisano 08 November 2013 - 18:50

Pawle.
Jak obecnie z żywotnością tych wyczynowych silników?
Ten mały trenerek wygląda jak z sosny. czy się mylę?
  • 1

#25 Paweł Praus

Paweł Praus

    Wujek Samo Zło

  • Modelarz
  • 1547 postów
  • SkądŚląsk
  • Imię:Paweł

Napisano 08 November 2013 - 20:27

Czołem Stefan.
Co do sosny to masz oczywiście rację.
Jeśli chodzi o żywotność tych motorków to producent mówił o wytrzymałości w granicach 200 lotów - każdy po ok 20 sekund na pełnych obrotach....ale jeśli chodzi o najlepsze osiągi motorka to te naprawdę dobre loty można policzyć na palcach jednej ręki....nie wspominając o tym, że są zawodnicy, którzy wymieniają łożyska co zawody, a świecę oczywiście trzeba wymieniać co lot, bo się z pewnością spali.....
  • 0

#26 mike217

mike217
  • Modelarz
  • 1943 postów
  • Age: 35
  • SkądBydgoszcz
  • Imię:Michał

Napisano 08 November 2013 - 20:51

Fajna relacja. Model ciekawy, ja co prawda pływam ale też dziwacznymi modelami. Może przy okazji nowego zrobię jakąś relację.
  • 0

#27 Paweł Praus

Paweł Praus

    Wujek Samo Zło

  • Modelarz
  • 1547 postów
  • SkądŚląsk
  • Imię:Paweł

Napisano 09 November 2013 - 10:19

Dzięki Koledzy, w przyszłym tygodniu postaram się nie zapomnieć wziąć fotoaparatu do modelarni, wykonać i wrzucić tutaj kilku kolejnych fotek.
  • 0

#28 stema

stema
  • Modelarz
  • 772 postów
  • Age: 68
  • SkądWarszawa
  • Imię:Stefan

Napisano 09 November 2013 - 18:00

Kiedyś budowałem też dwa modele szybkie z lipy. Równolegle - jeden na zapas..
To były czasy gdy Andrzej Rachwał latał jeszcze modelami z dwoma skrzydłami.
Zaraziłem się tym na jakiś zawodach w Sosnowcu.
Kilku kolegów z modelarni też wzięło się za nie.
Może dlatego "wcięło" mi jedno skrzydło?
Oblatałem go nawet, chyba na Rytmie, i fajnie latał,
Moją główną konkurencją było F2C i brak silników żarowych było głównym powodem, że nie zacząłem startów w F2A. No i brak wymaganej wiedzy o takich silnikach oczywiście.
To zawsze była najtrudniejsza techniczna konkurencja.
Teraz na jednej lince chyba nie można latać?
  • 0

#29 Paweł Praus

Paweł Praus

    Wujek Samo Zło

  • Modelarz
  • 1547 postów
  • SkądŚląsk
  • Imię:Paweł

Napisano 09 November 2013 - 20:32

Kiedyś budowałem też dwa modele szybkie z lipy. Równolegle - jeden na zapas..
To były czasy gdy Andrzej Rachwał latał jeszcze modelami z dwoma skrzydłami.
Zaraziłem się tym na jakiś zawodach w Sosnowcu.
Kilku kolegów z modelarni też wzięło się za nie.
Może dlatego "wcięło" mi jedno skrzydło?
Oblatałem go nawet, chyba na Rytmie, i fajnie latał,
Moją główną konkurencją było F2C i brak silników żarowych było głównym powodem, że nie zacząłem startów w F2A. No i brak wymaganej wiedzy o takich silnikach oczywiście.
To zawsze była najtrudniejsza techniczna konkurencja.
Teraz na jednej lince chyba nie można latać?

Można obecnie latać na jednej lince, ale jedynie modelami rekordowymi (system monoline).
Jeśli chodzi o zawody F2A to dozwolone są tylko i wyłącznie dwie linki o średnicy 0,4mm z toletrancją minus 0,011mm. czy jakoś tam tak :)
  • 0

#30 Paweł Praus

Paweł Praus

    Wujek Samo Zło

  • Modelarz
  • 1547 postów
  • SkądŚląsk
  • Imię:Paweł

Napisano 12 November 2013 - 23:08

Dziś w modelarni zajmowałem się tym modelem, kto zgadnie o co tu chodzi?
PB120210.JPG
PB120209.JPG
PB120211.JPG
PB120212.JPG
  • 0

#31 symon5

symon5
  • Modelarz
  • 246 postów
  • Age: 57
  • Skądolsztyn
  • Imię:marek

Napisano 13 November 2013 - 06:21

chyba lekko przywaliłeś ;)
  • 0

#32 pacek

pacek
  • Modelarz
  • 1804 postów
  • Age: 51
  • SkądGóra Kalwaria
  • Imię:Arek

Napisano 13 November 2013 - 17:12

chyba lekko przywaliłeś ;)


chyba nawet całkiem mocno, bo wygląda jak chińska waza po rekonstrukcji :D ale chyba wszystkie drzazgi udało się pozbierać :)
  • 0

#33 Paweł Praus

Paweł Praus

    Wujek Samo Zło

  • Modelarz
  • 1547 postów
  • SkądŚląsk
  • Imię:Paweł

Napisano 13 November 2013 - 21:41

Macie rację, w zasadzie to podczas gaszenia silnika złamałem śmigło (jednołopatowe) i dzieła zniszczenia dokonała przeciwwaga obracająca się z prędkością obrotową ok 40000 obr/min. Model dosłownie rozsypał się w drzazgi, ale stwierdziłem, że warto spróbować go odratować, mam do niego pewien sentyment, gdyż jest to model rekordowy, którym w roku 2012 ustanowiłem trzy kolejne rekordy Polski z najlepszym aktualnie wynikiem 294,1 km/h. Takim więc sposobem po złożeniu trójwymiarowych puzzli posmarowanych żywicą i unieruchomionych za pomocą szpilek modelarskich powstało coś na kształt jeżozwierza. Pacjent ma się dobrze i myślę, że wkrótce znów będzie śmigał w powietrzu.
  • 0

#34 symon5

symon5
  • Modelarz
  • 246 postów
  • Age: 57
  • Skądolsztyn
  • Imię:marek

Napisano 16 November 2013 - 22:38

przyznam że miałem przyjemność wielokrotnie oglądać na torze w olsztynie f2a w wykonaniu a.rachwała , niestety na torze postawiono cztery kosze i po torze , a myśle i wiem że był to jeden z najlepszych torów do uwięzi . ach taka chwila refleksji .
  • 0

#35 Paweł Praus

Paweł Praus

    Wujek Samo Zło

  • Modelarz
  • 1547 postów
  • SkądŚląsk
  • Imię:Paweł

Napisano 18 March 2014 - 23:58

Noo to trochę czasu minęło od ostatniego mojego tutaj wpisu, ale nie znaczy to, że nic nie zrobiłem.
Korzystając między innymi z takich oto narzędzi:
P3180249.JPG
w taki mniej więcej sposób:
P3180251.JPG
P3180253.JPG
wydłubałem owiewkę:
P3180254.JPG
P3180255.JPG
P3180245.JPG
i kadłub:
P3180246.JPG
P3180247.JPG
a tak wygląda młody ze starszym bratem, którego znacie już z poprzedniej sesji:
P3180244.JPG
na dzisiaj tyle, ciąg dalszy nastąpi...
  • 0

#36 TeBe

TeBe

    Stolarz amator

  • Moderatorzy Forum
  • 4731 postów
  • Age: 58
  • GG:
  • SkądWarszawa, Mokotów
  • Imię:Tomasz

Napisano 19 March 2014 - 00:04

Ty mi lepiej powiedz, gdzie można nabyć takie kawałki lipowego drewna. Bo pożądam :-)
  • 0

#37 kesto

kesto
  • Modelarz
  • 1529 postów
  • Age: 50
  • SkądEłk
  • Imię:Krzysztof

Napisano 19 March 2014 - 09:15

Paweł, mam znajomych rzeźbiarzy ludowych. Myślę, że macie wieeeele wspólnego :P :D
  • 0

#38 Paweł Praus

Paweł Praus

    Wujek Samo Zło

  • Modelarz
  • 1547 postów
  • SkądŚląsk
  • Imię:Paweł

Napisano 19 March 2014 - 10:39

Zgadza się, narzędzia takie same, a drewno lipowe nabywam właśnie przeznaczone dla rzeźbiarzy, o na przykład takie: http://allegro.pl/dr...4034118812.html
  • 0

#39 kkkamil

kkkamil
  • Modelarz
  • 142 postów
  • Age: 36
  • SkądLublin
  • Imię:Kamil

Napisano 19 March 2014 - 22:58

Podziwiam pracę. Bardzo ciekawe te modele, niecodzienne, nawet śmigło mają asymetryczne ;). Jest jakiś ważny powód robienia takiej owiewki właśnie z drewna? (pomijając aspekt tradycji i to że drewniana świetnie wygląda). Bo chyba łatwiej było by zrobić laminatową, odpadało by wówczas drążenie od wewnątrz. Ale może się mylę.
  • 0

#40 GośćKamyczek_RC_*

GośćKamyczek_RC_*
  • Guests

Napisano 20 March 2014 - 01:33

Takiego modelarstwa nie widziałem już dawno . Bardzo interesująca dyscyplina ,która jak wiele innych klas staje się coraz mniej popularna . Co zrobić piankolot z marketu potem RTF i już jest modelarz . A kiedyś był żak , świerszczyk , jaskółka , zefir , sowa i jakiś szkolny kombat na uwięzi i poobijane palce od 2 godzin kopania KMD 2,5 . A rozrusznik i żarowy silnik to zapomnij no może poza szlachetną drgawicą radugą 7 i troszkę lepsza raduga 10 .
  • 0


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych