Skocz do zawartości

Extra 260-1250mm, próby rysowania w CAD


Gość
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Przeglądając net trafiłem na Extrę 260 znanej firmy PA. Ponieważ finansowo model jest poza moim zasięgiem postanowiłem zrobić podobny, podobny a nie plagiat. W kwestii skrzydeł są bardzo podobne bo nic więcej nie bardzo da się wykombinować, po prostu większość modeli tego typu ma podobne rozwiązania. Generalnie w 99% będą składały się z balsy z dwoma wzmocnieniami ze sklejki 0.8mm. Nie wiem jaki profil stosują inne firmy ale ja jestem wierny NACA 63012. Usterzenie będzie na NACA 0008. Tyle o skrzydłach, kadłub będę chciał maksymalnie odchudzić. Myślę nad wręgami z balsy 1,5mm laminowanymi obustronnie tkaniną 20-tką ale to takie plany. W 4 godziny powstało to co na screenie. Sam kadłub podobny bardziej do prawdziwej Extry niż jakiegokolwiek modelu. To są próby rysowania więc czy będą zakończone sukcesem to się okaże tym bardziej że mam inne rozbabrane projekty w komputerze i dodatkowo nową przeprowadzkę za 2 tygodnie ( z powodów zawodowych) . Temat generalnie jest prowadzony tu http://forum.aerodes...c.php?f=4&t=845

 

 

 

 

Edit: odrysowałem wręgi co oznacza że jest materiał wyjściowy do rysowania konstrukcji kadłuba.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Też jestem ciekawy do jakiego stopnia dam radę odchudzić konstrukcję :D. Boczki z balsy 3mm, wzmocnienia węglowe (podłużnice). W kadłub sklejkowe wzmocnienia ze sklejki 0.8 (formatka węglowa za droga)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba aż 42 stopnie (na stronę) :D Przyjrzałem się kilku rozwiązaniom fabrycznym i tam jest mniej o klika stopni. Z tego względu podciąłem trochę połówki SW żeby dodać te 5 stopni więcej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taa, widzę że zostałem podejrzany :)

42 stopnie to niezły wynik, aczkolwiek jakby sie dało i 45 to by nie zaszkodziło. Jestem co prawda wciaż na etapie nauki 3d, ale ster kierunku jest potrzebny, oj potrzebny i czasem mi się udaje nim zamiatać w pełnym zakresie.

Powiem więcej przechodząc od low rates na high rates czyniłem to stopniowo i właśnie ster kierunku pierwszy ustawiłem na maksa.

Modele PA, w tym extra 260 według instrukcji mają zalecone wychylenia na 45, aczkolwiek jest jeszcze pewien zapas/

A tak z innej beczki model bardzo fajnie się zapowiada.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam pojęcia co wypisuje PA w instrukcji ale zmierzony kąt rozwarcia w wewnętrznych częściach połówek SW we wspomnianym modelu wynosi około 87st. Coś mi się wydaje że zapasu nie ma natomiast np.: dla Katany mini PA podało pow nośną około 25dm2 a jest 21dm2 ( 25dm2 jest ale z kadłubem) więc może z podawaniem kątów jest podobnie?

Wracając do extry pozwoliłem sobie wyciąć kawałek zdjęcia kolegi z tego forum bo zrobił idealne zdjęcie do pomiarów.

 

PS: mogę zrobić i po 60 st tyko jak to bedzie wyglądało? Inna sprawa że jak na moje latanie to 42 będzie wystarczające.

 

Ehhh, strzeliłem babola. W extrze PA oś obrotu SK jest przesunięta do tyłu więc 45 st jest w pełni realne, u siebie też zrobiłem błędny pomiar bo też jest 45st na stornę a nawet 47.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chcę się przekomarzać, bo tak jak napisałem projekt wygląda fajnie, ale przed chwilą mierzyłem i wyszło po jakieś 47 stopni, w addictionie nawet po około 50.

Dlatego zwróciłem na to uwagę, gdyż jakiś czas temu skończyłem model składany z puzelków i to co mnie w nim zaskoczyło to ralatywnie małe wychylenia, na etapie sklejania podciąłem ster wysokości ale i tak później oblatując miałem wrażenie że ster kierunku coś słabo działa

Dobra dość ględzenia o wychyleniach, naprawdę nie chcę być odebrany jako czepialski, sekunduję projektowi i chętnie obejrzę relację z oblotu.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Edytowałem swój wczesniejszy post (czerwoną czcionką) zanim napisałeś swój. W każdym razie dziękuję wszystkim za zwrócenie uwagi bo błędnie wyznaczałem osie obrotu SK a to ma duże znaczenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zacząłem rysować wręgi. Ponieważ model chcę maksymalnie odchudzić zamiast sklejkowych wzmocnień dołu kadłuba zrobię węglowe i na tą okoliczność sprawdziłem sztywność takiego rozwiązania. Jest ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wzmocnienia węglowe dobra rzecz, proponuję wzmocnić też półkę do mocowania podwozia (półka węglowo sklejkowa + dodatkowo nad nią 2 rury węglowe o średnicy tak circa 8 mm rozpięte pomiędzy 2-3 przednimi wręgami).

Przed przejściem na modele konstrukcyjne latałem róznymi piankolotami - większość bez podwozia, więc lądowałem na brzuchu i de facto na addictionie uczyłem się lądować na kołach, mimo twardych i nie najlepszych początków konstrukcja jest nie do zajeżdżenia, zdarzyło mi się rozwłóknić i wygiąć (pękła) jedną z węglowych goleni, ale sam kadłub i mocowanie podwozia w kadłubie nienaruszone.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam pojęcia co wypisuje PA w instrukcji ale zmierzony kąt rozwarcia w wewnętrznych częściach połówek SW we wspomnianym modelu wynosi około 87st. Coś mi się wydaje że zapasu nie ma natomiast np.: dla Katany mini PA podało pow nośną około 25dm2 a jest 21dm2 ( 25dm2 jest ale z kadłubem) więc może z podawaniem kątów jest podobnie?

Wracając do extry pozwoliłem sobie wyciąć kawałek zdjęcia kolegi z tego forum bo zrobił idealne zdjęcie do pomiarów.

 

PS: mogę zrobić i po 60 st tyko jak to bedzie wyglądało? Inna sprawa że jak na moje latanie to 42 będzie wystarczające.

 

Ehhh, strzeliłem babola. W extrze PA oś obrotu SK jest przesunięta do tyłu więc 45 st jest w pełni realne, u siebie też zrobiłem błędny pomiar bo też jest 45st na stornę a nawet 47.

Aha widzę swoje zdjęcie :D
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pasowało idealnie do tematu więc fragent pożyczyłem, mogę oczywiście usunąć jeżeli sobie życzysz :)

Natomiast na półki podwozia jestem bardzo wyczulony i pewnie zorobię tak żeby się nie wywało :) Oczywiście węgla nie będzie tyle co we fabrycznych modelach bo po prostu było by za drogo (chodzi głównie o elementy wykonane z płytek węglowych.

 

EDIT:Zrobiłem domek silnika. W tej wersji silnik jest mocowany krzyżakiem z tyłu. Przewidywany jest NTM 3542.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.