Skocz do zawartości


Zdjęcie

PZL-130 Orlik TC1


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
339 odpowiedzi w tym temacie

#321 merlin71

merlin71
  • Modelarz
  • 121 postów
  • Age: 45
  • SkądSzczecinek
  • Imię:Irek

Napisano 20 December 2016 - 16:36

Świetnie to wygląda! Mogę prosić o parę słów z czego i jak?  :rolleyes:

Ciągle sledze temat i pilnie się uczę....  :rolleyes:


  • 0

#322 jędrek

jędrek
  • Modelarz
  • 907 postów
  • Age: 56
  • SkądSłupsk
  • Imię:Andrzej

Napisano 20 December 2016 - 19:00

Świetnie to wygląda! Mogę prosić o parę słów z czego i jak:rolleyes:

Ciągle sledze temat i pilnie się uczę....  :rolleyes:

Cóż...czasami, żeby coś zrobić to coś innego zepsuć :P . Jeśli chodzi o te klosze to wszystko ręczna robota, oczywiście wiertła do otworów nie kręcę rencyma :) . Od tego jest wiertarka. Żadnych specjalistycznych narzędzi, pilnik, nóż, brzeszczot do metalu, papier ścierny i na koniec pasta polerska. A do zepsucia i zrobienia nowych rzeczy użyłem tego :)

 

337.JPG

 

również w zielonym kolorze, przywiezione a tak ze 25 lat temu z Niemiec.


  • 0

#323 jędrek

jędrek
  • Modelarz
  • 907 postów
  • Age: 56
  • SkądSłupsk
  • Imię:Andrzej

Napisano 30 December 2016 - 15:33

Witam

Małe co nieco ale powoli do przodu. Element przejścia końcówki skrzydła do światła pozycyjnego. I powoli przymiarka do tłoczenia kabiny. Na fotce kopyto z którego robiłem formę. Docelowe kopyto do tłoczenia będzie z laminatu.

 

338.JPG

 

339.JPG


  • 0

#324 jędrek

jędrek
  • Modelarz
  • 907 postów
  • Age: 56
  • SkądSłupsk
  • Imię:Andrzej

Napisano 06 January 2017 - 18:27

Witam

Powoli zabieram się za kopyto do wytłoczenia kabiny. Po kilkukrotnym wypastowaniu formy nałożenie żelkotu. Ponieważ nie miałem gotowego, za namową kolegi zrobiłem.

Żywica epoksydowa, zabarwiona tonerem do drukarki i zagęszczona Aerosilem.

 

340.JPG

 

na drugi dzień  powierzchnia przetarta grubym papierem ściernym i wylaminowana skorupa, tkanina 80g/m2 jedna warstwa do wyrównania powierzchni i mata szklana. Nie wiem jakiej gramatury, ale gruba.

 

341.JPG

 

kolejny dzień, przycięcie zgrubne krawędzi

 

342.JPG

 

na razie poleży sobie w formie i "dojrzeje", a następnie zrobię wypełnienie całości. Rozformowałem już ale nie robiłem fotki, wyszło bez problemu.  W międzyczasie dłubię drobiazgi, przygotowanie do oklejania płata, przymiarka klosza pozycyjnego.

 

343.JPG


  • 1

#325 jetfan

jetfan
  • Modelarz
  • 224 postów
  • Age: 53
  • SkądPiaseczno k. Warszawy
  • Imię:Zbigniew

Napisano 07 January 2017 - 10:50

Obserwuję i podziwiam - naprawdę mistrzowska robota :)

 

ale muszę zapytać bo inaczej ciekawość mnie zeżre, dlaczego do tłoczenia kabiny nie użyjesz kopyta tylko robisz drugie z laminatu? O co chodzi?


  • 0

#326 jędrek

jędrek
  • Modelarz
  • 907 postów
  • Age: 56
  • SkądSłupsk
  • Imię:Andrzej

Napisano 07 January 2017 - 11:45

Witam

Dzięki za dobre słowa :). Jeśli chodzi o kopyto, to z którego robiłem formę jest dosyć miękkie. Jak widać na fotkach jest z balsy pokrytej japonką, szpachlowane, malowane. Nie wiem jak by się zachowało w czasie tłoczenia. Ponadto, planowałem wytłaczanie kabiny na zasadzie odsysania powietrza w formie. Tak robił Kolega herkristo do Zlina. Jednak przy tej metodzie materiał jest bardzo rozciągany i w maksymalnej wysokości kabiny jest baaardzo cienki. Więc zrezygnowałem z tej metody. A ponieważ mam formę, to robię odpowiednie kopyto do wytłaczania. Ot i tyle. Będę tłoczył sam- no z pomocą Kolegi herkristo. Gdyby coś nie tak szło, ale mam nadzieję, że będzie OK, to będę musiał wysłać do kogoś, kto wytłoczy kabinę. No i wtedy kopyto musi być odpowiednio mocne.


  • 0

#327 jędrek

jędrek
  • Modelarz
  • 907 postów
  • Age: 56
  • SkądSłupsk
  • Imię:Andrzej

Napisano 31 January 2017 - 09:45

Witam

Trochę przerwy było, ale prace trwają dalej. Kopyto do tłoczenia kabiny i termobox.

 

wypełnianie warstwami

344.JPG

 

345.JPG

 

346.JPG

 

podstawa kopyta sklejka 6mm

347.JPG

 

sklejone w całość

348.JPG

 

i takie coś do grzania vivaku

349.JPG


  • 0

#328 mecenas

mecenas
  • Modelarz
  • 299 postów
  • Age: 53
  • Skądz Grodu Kraka
  • Imię:Wojciech

Napisano 31 January 2017 - 11:00

Cześć Andrzeju.

Czym wypełniasz kopyto w środku?


  • 0

#329 jędrek

jędrek
  • Modelarz
  • 907 postów
  • Age: 56
  • SkądSłupsk
  • Imię:Andrzej

Napisano 31 January 2017 - 11:05

Soudal poliuretanowy zmieszany z kulkami styropianowymi. Wbrew obawom twarde.


  • 0

#330 mecenas

mecenas
  • Modelarz
  • 299 postów
  • Age: 53
  • Skądz Grodu Kraka
  • Imię:Wojciech

Napisano 31 January 2017 - 11:11

Dzięki za info.

Jestem przed wykonaniem podobnego kopyta i to cenna informacja  :) .


  • 0

#331 jędrek

jędrek
  • Modelarz
  • 907 postów
  • Age: 56
  • SkądSłupsk
  • Imię:Andrzej

Napisano 31 January 2017 - 11:23

Korzystając z tego kleju, trzeba wypełnienie robić warstwami. Jak zrobisz za grubą warstwę, klej zwiąże na powierzchni a pod spodem będzie dalej płynny.


  • 0

#332 ppompka

ppompka
  • Modelarz
  • 1574 postów
  • Age: 21
  • SkądAugustów
  • Imię:Paweł

Napisano 31 January 2017 - 19:15

Polecam spróbować zrobić z tego kleju taką pianę - nalać do kubeczka klej, trochę wody i mieszać, chwilę zajmuje zanim się wymiesza, ale powstaje nam taka lekko gumowata pianka, tą pianę mieszać dalej z kulkami. Klej będzie miał wilgoś więc się utwardzi. Z takim czymś nigdy nie miałem problemów nieutwardzonego soudalu, bo faktycznie czasami bywa tak, że jak damy za dużo kleju to nie chce się on wewnątrz utwardzać.


  • 0

#333 jędrek

jędrek
  • Modelarz
  • 907 postów
  • Age: 56
  • SkądSłupsk
  • Imię:Andrzej

Napisano 31 January 2017 - 19:53

Polecam spróbować zrobić z tego kleju taką pianę - nalać do kubeczka klej, trochę wody i mieszać, chwilę zajmuje zanim się wymiesza, ale powstaje nam taka lekko gumowata pianka, tą pianę mieszać dalej z kulkami. Klej będzie miał wilgoś więc się utwardzi. Z takim czymś nigdy nie miałem problemów nieutwardzonego soudalu, bo faktycznie czasami bywa tak, że jak damy za dużo kleju to nie chce się on wewnątrz utwardzać.

Dzięki za poradę, znam działanie wody na poliuretan :) .Jednak przy zbyt dużej wilgoci klej się za bardzo wypieni i nie jest tak twardy.


  • 0

#334 herkristo

herkristo
  • Modelarz
  • 262 postów
  • Age: 58
  • SkądSłupsk
  • Imię:Krzysztof

Napisano 31 January 2017 - 21:47

No  widzę że nie próżnujesz . Maszyna do trwalej ondulacji całkiem nieźle wyszła. 


  • 0

#335 jetfan

jetfan
  • Modelarz
  • 224 postów
  • Age: 53
  • SkądPiaseczno k. Warszawy
  • Imię:Zbigniew

Napisano 01 February 2017 - 07:41

No  widzę że nie próżnujesz . Maszyna do trwalej ondulacji całkiem nieźle wyszła. 

 

A ja do grzania Vivak'u używam piekarnika elektrycznego z termoobiegiem - sprawdza się b. dobrze ale oczywiście istnieje naturalne ograniczenie wielkości.


  • 0

#336 jędrek

jędrek
  • Modelarz
  • 907 postów
  • Age: 56
  • SkądSłupsk
  • Imię:Andrzej

Napisano 01 February 2017 - 10:10

No  widzę że nie próżnujesz . Maszyna do trwalej ondulacji całkiem nieźle wyszła. 

Ty się tak nie ciesz, bo będziesz się przy niej "produkował" :P

 

A ja do grzania Vivak'u używam piekarnika elektrycznego z termoobiegiem - sprawdza się b. dobrze ale oczywiście istnieje naturalne ograniczenie wielkości.

Jeśli chodzi o piekarnik, to musiałbym zanabyć jakiś przemysłowy. Kopyto ma 61cm długości.


  • 0

#337 jędrek

jędrek
  • Modelarz
  • 907 postów
  • Age: 56
  • SkądSłupsk
  • Imię:Andrzej

Napisano 13 February 2017 - 14:24

Powolutku do przodu. Kopyto do tłoczenia gotowe, termobox właściwie też, jeszcze tylko "dziurka" do wyciągania powietrza i będziemy się bawić z tłoczeniem.

 

350.JPG

 

351.JPG

 

352.JPG

 

353.JPG


  • 0

#338 elpazo

elpazo
  • Modelarz
  • 43 postów
  • Age: 65
  • SkądJawor Dolny Śląsk
  • Imię:Władysław

Napisano 18 February 2017 - 14:56

Obserwuje wątek i podoba mi się robota Andrzeja więc podzielę się troszkę swoja technologią na formy a raczej przygotowanie modelu .

1] To model powiniec mieć płaszczyzny podziałowe wykonane ze sklejki w takim przypadku jak kabinka i osłonka bordzo to ułatwia podział formy i zabezpieczenie krawędzi podziałowych .

2] nie lakierujemy akrylami modeli bo powinien lakier długo schnąc i tu jest strata czasu na to malowanie .

Zostawiamy model w podkładzie akrylowym który schnie na wskroś bardzo szybko. Lakier powierzchniowo schnie szybko w środku długo jest nie związany i żelkot a raczej jego rozpuszczalniki go rozpuszczają .Model po podkładzie i wyszlifowaniu papierem 1000 jest gotowy . 1 połowę przykręcamy do płyty podziałowej i zabezpieczamy go 2 warstwami alkoholu poliwinylowego , po pierwszej warstwie kiedy stwierdzimy jakieś zacieki pyłki przeszlifujemy go bardzo delikatnie papierem 2000 i nakładamy 2 warstwę miękką gąbką po wyschnięci można zabezpieczyć alkohol dodatkową 1 warstwą wosku ja przy takich modelikach tak robię i już po godzinie mamy gotowy model pod żelkot płyta podziałowa najlepsza meblowa biała bez wzorów i może być półmat na płytę nie kładziemy alkoholu jedynie można dać 1 warstwę wosku w zupełności na 200% wystarczy , pozostały dyble centrujące ja je robię z tulejek fi 10 i wysokich na 10mm tulejki kładę na 1 warstwę mokrego żelkotu dopiero 2 warstwa wzmacnia  ich trzymanie

 należy zwrócić uwagę żeby żelkot nie dostał się pod model a płytę, i tu ma za zadanie wypełnienie plastelina . dokładnie obcięta prostopadle do podstawy .

po wykonaniu 1 połowy formy po paru godzinach ściągamy płytę pod modelową doszlifujemy płaszczyznę podziałową do uzyskania idealnej krawędzi w koło bez zacieków i zakładając model przygotowujemy drugą połowę formy . zapewniam ze w tej technologii ja robię formy różne w ciągu jednego dnia duże przemysłowe w dwa góra 3 dni.

Modele z takich form same wypadają i wystarczy przeszlifować żelkot a jest to konieczne aby otworzyć mikropory  dla lepszego wchłaniania rozdzielaczy pod laminat. Robimy detale formy matowe z gradacji  1500 papieru, nie wymagają polerowania chyba że robimy kolor na gotowo  i tu też trzeba się zastanowić co się lepiej opłaca mieć wyrób gotowy w pół macie i zaoszczędzony czas na polerowanie i woskowanie formy czy zrobić wyrób na alkoholu i wypolerować detal którego i tak nie unikniemy bo fajniej wygląda wyszlifowany i wypolerowany. Tak zrobiłem w swoim zakładzie setki form pod produkcję przemysłowa i jest to technologia sprawdzona . Pozdrawiam Władek na pytania odpowiem .

 

PS; do metalowych tulejek oczyszczonych z żelkotu otworów wkładamy dyble przed 1 warstwą żelkotu 2 części formy. przed rozformowaniem modeli pozostała nam wywiercić otwory do skręcenia 2 połówek form i dopiero wszystko rozbieramy i wykańczamy.


  • 0

#339 jędrek

jędrek
  • Modelarz
  • 907 postów
  • Age: 56
  • SkądSłupsk
  • Imię:Andrzej

Napisano 18 February 2017 - 17:06

Dzięki za informacje. Specjalistą od laminatów nie jestem, ale jakoś to wychodzi. Korzystam z wiedzy i podpowiedzi kolegów.


  • 0

#340 elpazo

elpazo
  • Modelarz
  • 43 postów
  • Age: 65
  • SkądJawor Dolny Śląsk
  • Imię:Władysław

Napisano 18 February 2017 - 18:16

Jak będziesz miał okazję sprawdź  i się przekonasz 25lat tym się bawiłem. Powodzenia w ukończeniu Orlika :) Ja zapytam o doświadczenia w tłoczeniu  kabiny bo mnie to czeka .


  • 0


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych