Skocz do zawartości


Zdjęcie

Mój PZL P-24 "Puławski" z modelesuchocki.pl, opis budowy, loty


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
992 odpowiedzi w tym temacie

#981 Shock

Shock
  • Moderatorzy Forum
  • 3510 postów
  • Age: 42
  • SkądKęty
  • Imię:Rafał

Napisano 07 January 2017 - 14:36

Mimo wszystko strzeliłbym poprzeczkę w poprzek choćby z balsy aby regulator miał podparcie.

Życie pokazuje że kable lubią się przecierać, pękać w obudowie ,zwierać ,ulatywać ;) .


  • 1

#982 Pioterek

Pioterek
  • Modelarz
  • 3381 postów
  • Age: 64
  • SkądLublin
  • Imię:Piotr

Napisano 07 January 2017 - 15:25

Co do zasady to masz rację.

W poprzednim rozwiązaniu regulator PZL-a był sztywno zamocowany na zewnątrz na osobnym łożu mocowany gumkami. Zrobiłem to po to aby w razie wypadkowego uderzenia ten drogi zespół nie został mechanicznie uszkodzony. Zamocowanie zdało egzamin bo przy kraksie regulator się wypioł i nie został  poturbowany mechanicznie, ale niestety został okopcony dymem z pakietu i elektrycznie poległ.

 

Napęd_modelu01.jpg

 

Teraz chowam regulatory do kadłuba.

 

W następnych moich modelach jak np. SE 5a  stosowałem już schowane w kadłubie regulatory "pływajace". 

 

Jeżeli teraz dałbym poprzeczkę to regulator będzie się o nią obijał, co dla elektroniki nie jest wskazane. Trzeba by więc do tej poprzeczki go czymś przymocować bardziej na stałe, co uniemożliwi z kolei jego późniejsze wyjęcie. Więc swobodnie wisi i "pływa". To są grube kable prądowe w silikonie, masa regulatora w porównaniu z nimi jest śmieszna, więc przetarcie czy inne takie im nie grożą. 

Patent już sprawdzony. :)


  • 0

#983 Shock

Shock
  • Moderatorzy Forum
  • 3510 postów
  • Age: 42
  • SkądKęty
  • Imię:Rafał

Napisano 08 January 2017 - 15:10


 

Jeżeli teraz dałbym poprzeczkę to regulator będzie się o nią obijał, co dla elektroniki nie jest wskazane. Trzeba by więc do tej poprzeczki go czymś przymocować bardziej na stałe

 

Patent już sprawdzony. :)

Oczywiście napisałem skrótowo,pomiędzy regulator a listwę balsową dałbym kawałek mikrogumy,pianki czy czegoś  co tłumiło by drgania regulatora . Wszelaką elektronikę tak izoluję od drgań czy stałych twardych elementów.

 

Skoro uważasz patent za sprawdzony to ok,po prostu z mojej strony takie dmuchanie na zimne ;) .


  • 0

#984 Pioterek

Pioterek
  • Modelarz
  • 3381 postów
  • Age: 64
  • SkądLublin
  • Imię:Piotr

Napisano 08 January 2017 - 18:05

Można łatwo go wysuwać, w powietrzu się o nic nie obija, chodzony ze wszystkich stron, łatwe zamocowanie po wywierceniu 5 otworów - myślę że prościej już chyba nie można. :)


  • 0

#985 AMC

AMC
  • Modelarz
  • 1378 postów
  • Age: 59
  • SkądWarszawa/Pułtusk
  • Imię:Andrzej

Napisano 10 January 2017 - 03:06

Można łatwo go wysuwać, w powietrzu się o nic nie obija, chodzony ze wszystkich stron, łatwe zamocowanie po wywierceniu 5 otworów - myślę że prościej już chyba nie można. :)

Pioterku, nie negując Twoich doświadczeń z modelarskiego żywota, tylko dołączając moje skromne z elektroniczno-konstruktorskiej praktyki : lutów miękkich, takich z Pb40Sn60 i takich jak w tym regulatorze z Sn99Cu1 nie należy obciążać mechanicznie, bo płyną pod nawet niewielką siłą, a bardzo płyną przy udziale wibracji. Tu wprawdzie nie powinno coś się szybko stać, jednak warto będzie w takim układzie przyłożyć się do wyważenia napędu, żeby z czasem, gdy już dawno zapomnisz o tym temacie nie wyskoczył jakiś Zonk  ;).

A dla świętego spokoju to może kawałeczek sklejki, kapkę kleju i mały pasek pianki obustronnie samoprzylepnej, hmm... 


  • 0

#986 Pioterek

Pioterek
  • Modelarz
  • 3381 postów
  • Age: 64
  • SkądLublin
  • Imię:Piotr

Napisano 10 January 2017 - 09:31

Sprawa łutów kabli prądowych - nie wiem jakiego spoiwa używa Robbe w swojej konstrukcji,  ale próbowałem kiedyś prze-lutować kable na dłuższe i nie dało rady roztopić tego zwykłą lutownicą. To jest jakiś twardy stop o wyższej temperaturze topnienia - pewnie chodzi o to, żeby pod wpływem temperatury ew. nie popuścił.

 

Sprawa drgań - silnik elektryczny nie wytwarza wibracji (nie powinien) , śmigło drewniane Xoar mała naklejka jak trzeba i też nie, kołpak trzeba pewnie będzie dopieścić bo drążony prze-zemnie  i laminat. W sumie drgań na napędzie nie powinno być - to jedna z zalet silników elektrycznych. Zresztą napędy zawsze sprawdzam a jak trzeba wyważam.

 

Jak dam to co proponujesz to po pierwsze regulator będzie uderzał o taką półeczkę przy ruchu modelu na kołach a po drugie ja muszę mieć możliwość jego serwisowego wysunięcia.

 

Dzięki Andrzeju za opinię


  • 0

#987 Tomasz D.

Tomasz D.
  • Modelarz
  • 157 postów
  • Age: 57
  • SkądKołobrzeg
  • Imię:Tomasz

Napisano 10 January 2017 - 09:41

Sprawa łutów kabli prądowych - nie wiem jakiego spoiwa używa Robbe w swojej konstrukcji,  ale próbowałem kiedyś prze-lutować kable na dłuższe i nie dało rady roztopić tego zwykłą lutownicą. To jest jakiś twardy stop o wyższej temperaturze topnienia - pewnie chodzi o to, żeby pod wpływem temperatury ew. nie popuścił....

Niekoniecznie. Może to być lutowie bezołowiowe. Ono też się trudniej topi. UE "uregulowała" tę sprawę w produkcji elektroniki i producenci nie mają wyjścia.


  • 0

#988 AMC

AMC
  • Modelarz
  • 1378 postów
  • Age: 59
  • SkądWarszawa/Pułtusk
  • Imię:Andrzej

Napisano 10 January 2017 - 14:31

Niekoniecznie. Może to być lutowie bezołowiowe. Ono też się trudniej topi. UE "uregulowała" tę sprawę w produkcji elektroniki i producenci nie mają wyjścia.

Tak jest, to bezołowiowy stop Sn99Cu1. Z halidem jako topnikiem, to można poznać, gdy się tego używa i już "obwąchało". Ma wyższą temperaturę topnienia niż "klasyczny" Sn60Pb40 i gorzej się rozpływa, jest dużo trudniejszy technologicznie. Jest także mechanicznie twardszy.

 

 

 Zresztą napędy zawsze sprawdzam a jak trzeba wyważam.

 

 

Jeżeli tak - to powinno być OK. 


  • 0

#989 bluuu

bluuu
  • Modelarz
  • 95 postów
  • Age: 35
  • SkądSosnowiec
  • Imię:Adam

Napisano 10 January 2017 - 23:29

Tak jest, to bezołowiowy stop Sn99Cu1. Z halidem jako topnikiem, to można poznać, gdy się tego używa i już "obwąchało". Ma wyższą temperaturę topnienia niż "klasyczny" Sn60Pb40 i gorzej się rozpływa, jest dużo trudniejszy technologicznie. Jest także mechanicznie twardszy.

 

 

Jeżeli tak - to powinno być OK. 

 

Przy lutowaniu kabli w regulatorach mamy 2 sprawy:

- raz, że tak powyżej na nieszczęście producenci muszą używać spoiwa bezołowiowego

- dwa, w regulatorach (tych lepszych i dobrze zaprojektowanych) używa się grubszej warstwy miedzi oraz szerokich ścieżek przez co rozpraszanie temperatury z punktu lutowniczego jest znaczne (bo i o to chodzi aby odprowadzanie ciepła z tranzystorów było odpowiednie) przez co dużo trudniej jest odlutować/przylutować przewody

 

Magii nie ma :)


  • 0

#990 AMC

AMC
  • Modelarz
  • 1378 postów
  • Age: 59
  • SkądWarszawa/Pułtusk
  • Imię:Andrzej

Napisano 11 January 2017 - 13:28

Przy lutowaniu kabli w regulatorach mamy 2 sprawy:

- raz, że tak powyżej na nieszczęście producenci muszą używać spoiwa bezołowiowego

- dwa, w regulatorach (tych lepszych i dobrze zaprojektowanych) używa się grubszej warstwy miedzi oraz szerokich ścieżek przez co rozpraszanie temperatury z punktu lutowniczego jest znaczne (bo i o to chodzi aby odprowadzanie ciepła z tranzystorów było odpowiednie) przez co dużo trudniej jest odlutować/przylutować przewody

 

Magii nie ma :)

Zgadza się, Wellerek 50W ledwo sobie poradził z małym regielkiem SimonK 30A. Odprowadzanie ciepła z punktu lutowniczego jest zaskakująco dobre. Dużą część ciepła z tranzystorów odprowadzają przewody.

Cudów także nie wykryłem  :)


  • 0

#991 Pioterek

Pioterek
  • Modelarz
  • 3381 postów
  • Age: 64
  • SkądLublin
  • Imię:Piotr

Napisano 13 January 2017 - 12:46

Wyważanie kołpaka:

 

Wyważanie kołpaka.jpg


  • 0

#992 Pioterek

Pioterek
  • Modelarz
  • 3381 postów
  • Age: 64
  • SkądLublin
  • Imię:Piotr

Napisano 13 January 2017 - 14:59

Bardzo fajnie wyważa się kołpak laminatowy.

 

W podstawie kołpaka wystarczyło wykonać w najcięższych miejscach różnej wielkości fazy na otworach:

 

Wyważanie kołpaka02.jpg

 

w części laminatowej dodałem małą podkładkę metalową przyklejoną na epidian (ilością kleju doważyłem precyzyjnie)  i wystarczyło:

 

Wyważanie kołpaka01.jpg

 

Kołpak jest wyważony niezależnie od pozycji podstawy względem stożka (wyważałem osobno obie części) .

 

Pamiętam, że w poprzednim aluminiowym kołpaku musiałem się sporo urobić żeby złapać wyważenie. 

 

Swój kołpak laminatowy kupiłem tu:

 

http://modelemax.pl/...&submit_search=


  • 0

#993 Pioterek

Pioterek
  • Modelarz
  • 3381 postów
  • Age: 64
  • SkądLublin
  • Imię:Piotr

Napisano wczoraj, 19:34

Robiłem ostatnio u lakiernika zaprawki w samochodzie to i wrzuciłem przy okazji maskę modelu do pomalowania. I wyszło w sumie tak:

 

Maska 04.jpg

 

Maska 01.jpg

 

Maska 03.jpg

 

Maska 02.jpg


  • 0


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych