Skocz do zawartości


Zdjęcie

Regulatury prędkości - tajemnicze skróty!


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
3 odpowiedzi w tym temacie

#1 Quant

Quant
  • Modelarz
  • 140 postów
  • Age: 60
  • SkądTarnów
  • Imię:Wojtek

Napisano 08 grudzień 2013 - 07:16

Może ktoś wyjaśni co oznaczają na regulatorach skróty:
SBEC, UBEC, ESC, OPTO

dziękuję
  • 0

#2 Benon_ZN

Benon_ZN
  • Modelarz
  • 71 postów
  • Age: 32
  • SkądŻnin
  • Imię:Łukasz

Napisano 08 grudzień 2013 - 08:49

ESC (Electronic Speed Controller) Elektroniczny Regulator Prędkości - pozwala kontrolować silnik w zakresie obrotów, kierunku obrotów i hamulca. Popularnie nazywany regulatorem. Ze względu na budowę wewnętrzną wyróżniamy regulatory dla silników szczotkowych i bezszczotkowych, a ze względu na oprogramowanie regulatory do helikopterów, samolotów, aut/łodzi, wielowirnikowców. W Internecie można znaleźć poradniki jak zmienić oprogramowanie w regulatorze uzyskując dodatkowe opcje czy szybszą reakcję (fast PWM).

BEC (Battery Eliminator circuit) Układ Eliminujący Baterię Dołączona grafika czyli regulator napięcia dostarczający zmniejszonego napięcia (V) dla potrzeb odbiornika RC i serwomechanizmów. BEC posiada regulator liniowy co powoduje, że obniżając napięcie do wymaganego generuje ciepło - występuje samodzielnie lub w połączeniu z regulatorem (ESC). Właśnie ze względu na generowanie ciepła przy "zrzucaniu" woltów, nie występuje dla większych napięć niż 2-3s. Jako plus
można go łączyć z innymi dzięki liniowej charakterystyce.

UBEC oryginalnie była to nazwa handlowa dla niezależnego od regulatora BECa wyprodukowanego przez firmę Kool. Oznaczała (Ultimate Battery Eliminator Circuit). Aktualnie można je znaleźć w wersji liniowej więc są to po prostu bardziej wydajne BECe lub w wersji impulsowej "switching"

SBEC (Switching Battery Eliminator Circuit) lub (Smart Battery Eliminator Circuit) impulsowy regulator napięcia, przełącza się żeby "zrzucić" wolty, dzięki czemu nie generuje tyle ciepła ile standardowy (liniowy) BEC, stąd najczęściej występuje w aplikacjach wielkoprądowych od 4s do góry. Zdecydowanie mniejszy i lżejszy niż UBECe.
Producenci często podają częstotliwości tego przełączania oraz informację o szumach i ewentualnym ich zmniejszeniu w danym modelu.

OPTO oznacza, że w układzie użyto transoptorów (optoizolatorów) do oddzielenia układów zasilania silnika i serw/odbiornika. Jeśli powstanie przepięcie/zwarcie nie powinno uszkodzić drugiej strony układu - przydaje się gdy używamy "tanich" odbiorników Dołączona grafika Każdy z w/w może być w dodatku OPTO.

VP (Voltage Protector) Obrońca Zasilania - szumnie się nazywa a jest kondensatorem elektrolitycznym (Low ESR). służy do wyrównania i stabilizacji napięcia zasilania przy nadmiernym poborze prądu przez serwa. Kondensator podłącza się do wolnego złącza odbiornika. Niejednokrotnie rozwiązuje problem zwiększonego zapotrzebowania na prąd w modelu. Są dwie szkoły doboru takiego kondensatora:
3300uF/16V
4700uF/10V
  • 0

#3 bart07

bart07
  • Modelarz
  • 2999 postów
  • Age: 43
  • SkądKoszalin
  • Imię:Bartosz

Napisano 08 grudzień 2013 - 10:37

OPTO często oznacza również ESC bez BEC. W takim układzie musisz dokupić oddzielny BEC (UBEC, SBEC)

HV urządzenia przystosowane do pracy z zasilaniem na kablach sterowania powyżej 6V. Nie ma standardu do ilu. Powinno działać od 4,5V

SENSOR / SENSORLESS w regulatorach samochodowych informacja o położeniu wirnika może być przekazywana przez dodatkowy czujnik. Niektóre ESC pracują w obu trybach, inne tylko w jednym. Samolotowe ESC są regulatorami bezsensorowymi.
  • 0

#4 Quant

Quant
  • Modelarz
  • 140 postów
  • Age: 60
  • SkądTarnów
  • Imię:Wojtek

Napisano 08 grudzień 2013 - 19:06

I wszystko jasne - dziękuję.
  • 0


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych