Skocz do zawartości


Zdjęcie

Wicherek 25, robię i ja :-)


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
598 odpowiedzi w tym temacie

#41 robas69

robas69
  • Modelarz
  • 794 postów
  • Age: 48
  • SkądBiedrusko
  • Imię:Robert

Napisano 11 luty 2014 - 07:36

Ponieważ to mój pierwszy model RC, to potrzebuję porady. Czy napęd klap może być tak jak na zdjęciu poniżej (drucik miedziany użyty tylko do pomiarów ;) ).
Czyli, czy klapy na zero stopni mogą być w jednym skrajnym położeniu serwa, a w pełni wychylone w drugim?
Czy też zero stopni powinno być w centralnym położeniu serwa? Wtedy będę musiał przerabiać mocowanie :(

Dołączona grafika

W przypadku obu klap położenie dźwigni serwa musi być takie jak na zdjęciu.
  • 0

#42 TeBe

TeBe

    Stolarz amator

  • Modelarz
  • 4976 postów
  • Age: 58
  • SkądWarszawa, Mokotów
  • Imię:Tomasz

Napisano 11 luty 2014 - 07:42

Dziękuję za odpowiedzi.
Piotr, oś obrotu klapy jest dokładnie pod linią dziurek.
  • 0

#43 pietka

pietka
  • Modelarz
  • 868 postów
  • Age: 53
  • SkądLublin
  • Imię:Piotr

Napisano 11 luty 2014 - 07:47

No to spoko. Piękna , czysta robota. Oblot ma być u nas! :)
  • 0

#44 TeBe

TeBe

    Stolarz amator

  • Modelarz
  • 4976 postów
  • Age: 58
  • SkądWarszawa, Mokotów
  • Imię:Tomasz

Napisano 11 luty 2014 - 08:41

Kolejne pytanie mam.
Przyszły mi takie zawiasy w wersji "zrób se sam". Jak mam to poskładać? Rozgrzać we wrzątku tę część z oczkiem i wcisnąć?

Dołączona grafika
  • 0

#45 bart07

bart07
  • Modelarz
  • 2999 postów
  • Age: 43
  • SkądKoszalin
  • Imię:Bartosz

Napisano 11 luty 2014 - 08:55

Ponieważ to mój pierwszy model RC, to potrzebuję porady. Czy napęd klap może być tak jak na zdjęciu poniżej (drucik miedziany użyty tylko do pomiarów ;) ).
Czyli, czy klapy na zero stopni mogą być w jednym skrajnym położeniu serwa, a w pełni wychylone w drugim?
Czy też zero stopni powinno być w centralnym położeniu serwa? Wtedy będę musiał przerabiać mocowanie :(


Problem masz w innym miejscu. Dałeś w zewnętrzny otwór na serwie i wewnętrzny przy klapie. Masz maksymalne przełożenie, to nie będzie działać. Ruch serwa jest około 60° w każdą stronę. Teraz wzmocniłeś pewnie do 90° czyli przy Twoim ustawieniu obrócisz klapę o 180° Klapy (jeżeli mają być również hamulcami powinny się obracać +70° -10° czyli powinieneś zmienić przełożenie. Ustawienie serwa jakie zastosowałeś dobrze jest obsłużyć z komputerowej aparatury. Tutaj jest mój program do er9x http://pfmrc.eu/inde...post__p__441615
  • 0

#46 TeBe

TeBe

    Stolarz amator

  • Modelarz
  • 4976 postów
  • Age: 58
  • SkądWarszawa, Mokotów
  • Imię:Tomasz

Napisano 11 luty 2014 - 09:04

Bartoszu, pomierzyłem:
- ramię serwa (od osi obrotu do dziurki zewnętrznej) ma 13mm
- ramię napędu klapy (od osi obrotu klapy do dziurki środkowej, aktualnie zapiętej) ma 16mm
To jest dobrze czy źle?
  • 0

#47 bart07

bart07
  • Modelarz
  • 2999 postów
  • Age: 43
  • SkądKoszalin
  • Imię:Bartosz

Napisano 11 luty 2014 - 09:53

Spróbuj. Klapę powinieneś móc lekko unieść (dla szybszego przelotu) i mocno opuścić. Wg opisu w książce W. Niestoja (piszę z głowy, czyli z niczego) to klapy do 25° działają jako wyporowe, potem jako hamulce. Moim zdaniem dźwignia przy klapie powinna mieć około 20mm

KLAPY.jpg


Jakoś nie mogę złapać skali na Twoich zdjęciach, stąd moje obawy.
  • 0

#48 TeBe

TeBe

    Stolarz amator

  • Modelarz
  • 4976 postów
  • Age: 58
  • SkądWarszawa, Mokotów
  • Imię:Tomasz

Napisano 11 luty 2014 - 10:17

Raczej nie zależy mi na szybkości :-) Rezygnuję z unoszenia klap.
Sterowanie klapami będzie na przełączniku trójpozycyjnym:

0 - neutral
1 - do startu - 20 stopni
2 - do lądowania - 40 stopni

Czy takie wartości będą poprawne?

Wieczorem rozrysuję obecną geometrię układu sterowania klapą.
  • 0

#49 robas69

robas69
  • Modelarz
  • 794 postów
  • Age: 48
  • SkądBiedrusko
  • Imię:Robert

Napisano 11 luty 2014 - 11:34

Tomek, na to pytanie raczej nikt Ci nie odpowie. Jak ma być faktycznie dowiesz się po paru lotach po reakcjach modelu na różne wychylenia.
Co do zawiasów - po co Ci w tym modelu takie zawiasy palcowe. Tak długie i sporej średnicy. Lepsze na Twoje potrzeby są płaskie Kavany na szpilce. Jeżeli chcesz użyć tych, to wciśnij je na siebie bez działania czymkolwiek z zewnątrz (np. wrzątkiem) i sprawdź ruchomość na przegubie,
  • 0

#50 TeBe

TeBe

    Stolarz amator

  • Modelarz
  • 4976 postów
  • Age: 58
  • SkądWarszawa, Mokotów
  • Imię:Tomasz

Napisano 11 luty 2014 - 11:38

Robię na palcowych, bo oś obrotu jest WEWNĄTRZ klapy. Na płaskich oś obrotu jest na zewnątrz klapy. A zależało mi na małych szczelinach.

Dołączona grafika
  • 0

#51 wapniak

wapniak
  • Modelarz
  • 1077 postów
  • Age: 60
  • SkądSosnówka
  • Imię:Dariusz

Napisano 11 luty 2014 - 13:42

Małe szczeliny w takich modelach mogą być mocno przereklamowane.
Model zamiast zwolnić może spaść poprzez oderwanie opływu na górnej powierzchni płata.
Duża szczelina jest po to, by zwiększyć energię górnej strugi powietrza ,( poprzez przedmuchanie powietrza z dołu do góry) co podnosi odporność na jej oderwanie przy dużych wychyleniach klap do dołu.
  • 2

#52 Bartek Piękoś

Bartek Piękoś
  • Modelarz
  • 4050 postów
  • Age: 38
  • SkądRadom
  • Imię:Bartek

Napisano 11 luty 2014 - 13:50

Jednocześnie mówi się, że jeśli jest chocby niewielka szczelina, skutecznośc klap prostych wyraźnie maleje.
  • 0

#53 TeBe

TeBe

    Stolarz amator

  • Modelarz
  • 4976 postów
  • Age: 58
  • SkądWarszawa, Mokotów
  • Imię:Tomasz

Napisano 11 luty 2014 - 15:50

No to teraz nie wiem, co zrobić z tymi klapami. Zawiasów jeszcze nie wkleiłem, więc przód klapy mogę korygować... Hmm.
Obecnie tam praktycznie nie ma szczeliny. Zostawić tak jak jest?
  • 0

#54 Bartek Piękoś

Bartek Piękoś
  • Modelarz
  • 4050 postów
  • Age: 38
  • SkądRadom
  • Imię:Bartek

Napisano 11 luty 2014 - 16:52

Moim zdaniem, jeśli chciałbyś wzmocnic strugę nad skrzydłem, to nie taką szczeliną, o jakiej rozmawiamy, ale zastosowaniem klap szczelinowych. W klapach prostych im szczelniej tym (podobno) lepiej. Jest taki fajny artykuł (po angielsku) o aerodynamice profili z różnymi typami klap, mogę Ci podesłac linka. Tam sobie wszystko doczytasz.
  • 0

#55 wapniak

wapniak
  • Modelarz
  • 1077 postów
  • Age: 60
  • SkądSosnówka
  • Imię:Dariusz

Napisano 11 luty 2014 - 18:52

Wszystko zależy od modelu.
Ten ma mieć ( z racji budowy) małą prędkość lotu, czyli małą energię warstwy przyściennej. Nie zaszkodzi w krytycznych sytuacjach ją wzmacniać.
Inaczej będzie dla "hotlinera", gdzie głównie liczy się opór..
  • 0

#56 TeBe

TeBe

    Stolarz amator

  • Modelarz
  • 4976 postów
  • Age: 58
  • SkądWarszawa, Mokotów
  • Imię:Tomasz

Napisano 11 luty 2014 - 18:57

Przeczytałem podesłane artykuły. Zostawię zatem tak jak jest, a nawet zredukuję istniejącą szczelinę do zera. . A co w przypadku lotek? Jakieś wytyczne?
  • 0

#57 Bartek Piękoś

Bartek Piękoś
  • Modelarz
  • 4050 postów
  • Age: 38
  • SkądRadom
  • Imię:Bartek

Napisano 11 luty 2014 - 19:03

Przeczytałem podesłane artykuły. Zostawię zatem tak jak jest, a nawet zredukuję istniejącą szczelinę do zera. .

Tak też bym zrobił. Cieszę się, jeśli zdołałem pomóc.
Notabene redukowanie szczeliny jest chyba tak samo możliwe również przy zastosowaniu zawiasów płytkowych.

A co w przypadku lotek? Jakieś wytyczne?

A konkretnie? Jakie masz wątpliwości?
  • 0

#58 TeBe

TeBe

    Stolarz amator

  • Modelarz
  • 4976 postów
  • Age: 58
  • SkądWarszawa, Mokotów
  • Imię:Tomasz

Napisano 11 luty 2014 - 19:06

Walczyć o jak najmniejszą szczelinę? Musiałbym oś obrotu zrobić dość głęboko w lotce, co spowoduje - przy zawiasie palcowym - przecięcie natarcia lotki i konieczność wzmacniania lotki za zawiasem. W przypadku klapy oś obrotu jest niesymetrycznie i natarcie klapy jest nacięte pod zawias tylko w 1/3 grubości.
  • 0

#59 Bartek Piękoś

Bartek Piękoś
  • Modelarz
  • 4050 postów
  • Age: 38
  • SkądRadom
  • Imię:Bartek

Napisano 11 luty 2014 - 19:27

Walczyć o jak najmniejszą szczelinę?

Jeśli masz aż walczyć to bym sobie darował. I tak sytuacje, w której powstała szczelina tworzy kanał dla strugi powietrza przedostającej się na górę profilu jest mało prawdopodobna, bo zazwyczaj natarcie lotki pozostaje w cieniu aerodynamicznym spływu skrzydła. Chyba, że nietypowo zainstalujesz lotkę odsuwając ją od osi zawiasu, co spowoduje opadanie krawędzi jej natarcia przy ruchu lotki w dół.

Musiałbym oś obrotu zrobić dość głęboko w lotce, co spowoduje - przy zawiasie palcowym - przecięcie natarcia lotki i konieczność wzmacniania lotki za zawiasem. W przypadku klapy oś obrotu jest niesymetrycznie i natarcie klapy jest nacięte pod zawias tylko w 1/3 grubości.

Moim zdaniem, jak wyżej.
  • 0

#60 wapniak

wapniak
  • Modelarz
  • 1077 postów
  • Age: 60
  • SkądSosnówka
  • Imię:Dariusz

Napisano 11 luty 2014 - 19:35

I tak sytuacje, w której powstała szczelina tworzy kanał dla strugi powietrza przedostającej się na górę profilu jest mało prawdopodobna, bo zazwyczaj natarcie lotki pozostaje w cieniu aerodynamicznym spływu skrzydła.



Ja bym takiego twierdzenia nie zaryzykował, pamiętając o różnicy ciśnień na spodzie i wierzchu płata. Jest szczelina - jest przepływ z dołu do góry.
Ale to OT, więc już się zamykam i czekam na dalszą relację z budowy.
  • 0


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych