Skocz do zawartości


Zdjęcie

Pasażerska łódź latająca Short S-21 “ Maja “


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
49 odpowiedzi w tym temacie

#1 JOKER 2

JOKER 2
  • Modelarz
  • 88 postów
  • Age: 69
  • SkądOlsztyn
  • Imię:Edward

Napisano 13 April 2014 - 00:05

Przedstawiony w tym poście „ modelik” już kilkakrotnie zapowiadałem opisując inne modele na tym forum .Morze na początek dla bardziej dociekliwych linki aby zapoznać się z tematem ;

 

http://www.users.wai...cass/index.html

 

http://avia-museum.n...t_s-20_add.html

 

http://translate.goo...iw=1024&bih=577

 

Oraz jeszcze bardzo fajny film .

 

 

Model ma aż trzech ojców . Pomysłodawcą i głównym krytykiem oraz malkontentem projektu jest kolega Andrzej ABW Bryska z Olsztyna . Odpowiedzialny za opracowania typowo lotnicze i główny wykonawca kolega Filip Szymański z Pieniężna i Ja konstrukcja styropianowa i wypalanie części .

Ma to wyglądać mniej więcej tak ;

 

1.jpg

 

2.jpg

 

3.jpg

 

Model składa się z dwóch modeli samolotów .

Latającej łodzi Shoet S-21 Maja , oraz wodnosamolotu pocztowego Short S- 20 Merkury .

Latająca lodź Maja zabierała 18 do 25 pasażerów oraz Merkurego który przewoził 500 kg poczty . Samoloty startowały i lądowały przy pracujących silnikach obu maszyn , natomiast przelot zapewniały silniki tylko Maji .

Lot do Australii lub Nowej Zelandii trwała trzy doby z tym że na noc zestaw samolotów lądował a pasażerowie udawali się do hotelu . W drugi dzień lotu tuż przed lądowaniem na nocleg samoloty się rozdzielały i Merkury kontynuował samodzielny lot do celu . W ten prosty sposób poczta królewska docierała do celu o 24 godziny wcześniej .

Tak samo ma przebiegać lot naszego modelu który będzie pilotowało dwóch modelarzy .

 

Trzeba jeszcze nadmienić o bardzo chlubnej karcie tego samolotu w czasie II wojny światowej . Służyły one do wykrywania niemieckich łodzi podwodnych na Atlantyku . Oraz na ich bazie zbudowano wersje wojskową która znacznie się różniła od prototypu .

 

Poniżej wymiary modelu , do budowy przyjęto podziałkę 1 : 13,5 .

 

Short Empire S-21 Maja

Rozpiętość  257,41 cm .

Długość      198,66 cm .

 

Short S-20 Merkury

Rozpiętość  164,88 cm .

Długość       115,18 cm .

 

W założeniach ma to wyglądać mniej więcej tak ;

 

4.jpg

 

Tak wygląda samolot na wodzie .

 

5.jpg

 

A tak w powietrzu .

 

Jeszcze zestaw zdjęć z rozłączenia samolotów w powietrzu . Mam nadzieje że nasze modele po sfilmowaniu będą tak wyglądać .

 

6.jpg

 

Teraz nareszcie po tym przydługim wstępie można wreszcie zająć się pracą nad modelem .

Co do Short S-21 Maja to nie było problemów ani ze zdjęciami ani z dokumentacją rysunkową . Gorzej jest z Short S-20 Merkury , gdzie trochę musiałem oprzeć się na intuicji . Opiszę to w drugiej części przy modelu tego samolotu . jeżeli ktoś ma rysunki Merkurego to bym był wdzięczny .

Ale wracamy do Maji . Przy konstrukcji poza zdjęciami w głównej mierze oparłem się na tych rysunkach ;

 

8.jpg

 

9.jpg

 

Pierwszy powstawał kadłub . Z powodu jego wielkości i skomplikowanego kształtu zdecydowałem się na zrobienie wpierw kadłuba próbnego .

 

10.jpg

 

Pozwoliło mi to na zaprojektowanie i wypalenie dopiero kadłuba właściwego już na gotowo .zresztą na zdjęciu widać wyraźnie z ilu części on się składa .

Mam nadzieje że ta relacja znajdzie wiernych kibiców chociażby z racji wielkości modelu nie mówiąc już o tandemie .

 

Pozdrowienia Joker

 

 


  • 0

#2 lukas 39

lukas 39
  • Modelarz
  • 61 postów
  • Age: 47
  • SkądMielec
  • Imię:lucjan

Napisano 13 April 2014 - 03:49

Zasiadam i kibicuję. :)


  • 0

#3 hubert_tata

hubert_tata
  • Modelarz
  • 620 postów
  • Age: 49
  • SkądKrępiec
  • Imię:Hubert

Napisano 13 April 2014 - 05:30

Nie sądziłem, że ktoś się tym pomysłem zajmie na poważnie, ale po to właśnie powstał ten dział.


  • 0

#4 kesto

kesto
  • Modelarz
  • 1078 postów
  • Age: 51
  • SkądEłk
  • Imię:Krzysztof

Napisano 13 April 2014 - 07:15

Jak znajdzie się grupa zapaleńców z wiedzą i doświadczeniem, to czemu nie? :)


  • 0

#5 robertus

robertus

    Książę depronu?

  • Modelarz
  • 9972 postów
  • Age: 44
  • SkądJelcz-Laskowice
  • Imię:Robert

Napisano 13 April 2014 - 07:30

Niesamowity projekt. trzymam kciuki za powodzenie projektu.


  • 0

#6 JOKER 2

JOKER 2
  • Modelarz
  • 88 postów
  • Age: 69
  • SkądOlsztyn
  • Imię:Edward

Napisano 13 April 2014 - 08:50

Jeszcze jedno zdjęcie kadłuba zrobionego na próbę ;

 

11a.jpg

 

Na podstawie dokumentacji oraz naszego „ próbnego kadłuba „ powstał dopiero kadłub w wersji ostatecznej . Wygląda on teraz tak ;

 

11.jpg

 

Cały kadłub zastał podzielony na następujące sekcje ;

 

12.jpg

 

Jest tego trochę ale zależało mi jak zwykle na ograniczeniu obróbki papierem ściernym . Proszę zwrócić uwagę że większość elementów jest podwójna , to znaczy lewa i prawa . Prawie cały kadłub ma grubość ścianek od 4 do 3 cm . Grubsze z przodu cieńsze z tyłu . Jedynie dziób i część dolna ( stykająca się z wodę ) jest znacznie grubsza . Tak jak widać na zdjęciu w miejscu mocowania skrzydła kadłub jest wzmocniony balsą . Jednocześnie cała część tylnia od połowy skrzydła zosta wzmocniona listwą węglową , co zapewniło sztywność statecznikom .

 

Teraz kolej na skrzydło ;

 

13.jpg

 

Na rysunku centropłat . Skrzydło składa się zasadniczo z dwu części . W środku wydrążenie pod dźwigar oraz dwa wydrążenia ulżeniowe w których zostaną poprowadzone kable elektryczne . Mocowanie dźwigara wewnątrz płata daje nam gładką powierzchnie na zewnątrz skrzydła .

 

14.jpg

 

15.JPG

 

16.JPG

 

Dźwigar widoczny na zdjęciach wykonany z balsy 10 mm oklejony na górze i dole płaskownikiem z płaskownika węglowego . Do dźwigara zamocowany jest bagnet do łączenia końcówek skrzydła . Skrzydło jest dzielone na trzy części . W części środkowej mieszczą się mechanizmy klap i cztery silniki . W częściach skrajnych jedynie serwomechanizmy klap .

 

17.JPG

 

18.JPG

 

19.JPG

 

 

Na zdjęciu widać miarkę o długości 1 m . co daje pojęcie o wielkości modelu .

 

Na razie tyle reszta w następnym poście .

 

 

Jeszcze raz przypominam że model na zdjęciu jest zmontowany i wykonywany przez kolege Filipa Szymańskiego z Pienężna .

 

 

Pozdrowienia Joker

 

 

 


  • 0

#7 Depesz

Depesz
  • Modelarz
  • 135 postów
  • Age: 45
  • SkądCieszyn
  • Imię:Przemek

Napisano 17 April 2014 - 16:07

Witam.

 

Swego czasu obserwowałem wątek budowy tego modelu na RCGroups, był to Short S23, a wszystko skończyło się tak:

 

  

 

Swoją drogą Wasz model jest podobnych rozmiarów do naszego Martina, fajnie by je było zobaczyć razem w locie w Narewce, a może koło Będzina, ale to jeszcze tajemnica :ph34r:


  • 0

#8 hubert_tata

hubert_tata
  • Modelarz
  • 620 postów
  • Age: 49
  • SkądKrępiec
  • Imię:Hubert

Napisano 17 April 2014 - 17:16

Też mam Shorta, trochę mniejszego, bo 188cm
Niedługo minie 3 lata od ostatniego moczenia - ale jeszcze nie poleciał.
Może trzeba to w końcu zmienić :)
s41.jpg
  • 0

#9 JOKER 2

JOKER 2
  • Modelarz
  • 88 postów
  • Age: 69
  • SkądOlsztyn
  • Imię:Edward

Napisano 20 April 2014 - 21:01

Kolega hubert tata napisał ;

 

Też mam Shorta, trochę mniejszego, bo 188cm
Niedługo minie 3 lata od ostatniego moczenia - ale jeszcze nie poleciał.
Może trzeba to w końcu zmienić :)

 

Ulotnić koniecznie .

 

Z kolei kolega Depesz ;

 

Swoją drogą Wasz model jest podobnych rozmiarów do naszego Martina, fajnie by je było zobaczyć razem w locie w Narewce, a może koło Będzina, ale to jeszcze tajemnica :ph34r:

 

Będziemy z modelem w Skarżysku Kamiennym - zapraszam .

 

 

Jeszcze jedno zdjęcie kadłuba zrobionego na próbę ;

 

11a.jpg

 

Na podstawie dokumentacji oraz naszego „ próbnego kadłuba „ powstał dopiero kadłub w wersji ostatecznej . Wygląda on teraz tak ;

 

11.jpg

 

Cały kadłub zastał podzielony na następujące sekcje ;

 

12.jpg

 

Jest tego trochę ale zależało mi jak zwykle na ograniczeniu obróbki papierem ściernym . Proszę zwrócić uwagę że większość elementów jest podwójna , to znaczy lewa i prawa . Prawie cały kadłub ma grubość ścianek od 4 do 3 cm . Grubsze z przodu cieńsze z tyłu . Jedynie dziób i część dolna ( stykająca się z wodę ) jest znacznie grubsza . Tak jak widać na zdjęciu w miejscu mocowania skrzydła kadłub jest wzmocniony balsą . Jednocześnie cała część tylnia od połowy skrzydła zosta wzmocniona listwą węglową , co zapewniło sztywność statecznikom .

 

Teraz kolej na skrzydło ;

 

13.jpg

 

Na rysunku centropłat . Skrzydło składa się zasadniczo z dwu części . W środku wydrążenie pod dźwigar oraz dwa wydrążenia ulżeniowe w których zostaną poprowadzone kable elektryczne . Mocowanie dźwigara wewnątrz płata daje nam gładką powierzchnie na zewnątrz skrzydła .

 

14.jpg

 

15.JPG

 

16.JPG

 

Dźwigar widoczny na zdjęciach wykonany z balsy 10 mm oklejony na górze i dole płaskownikiem z włókna węglowego . Do dźwigara zamocowany jest bagnet do łączenia końcówek skrzydła . Skrzydło jest dzielone na trzy części . W części środkowej mieszczą się mechanizmy klap i cztery silniki . W częściach skrajnych jedynie serwomechanizmy klap .

 

17.JPG

 

19.JPG

 

Na zdjęciu widać miarkę o długości 1 m . co daje pojęcie o wielkości modelu .

 

Skrzydło posiada pełną mechanizacje . W skrzydle mieści się też cała elektronika . W kadłubie pozostały jedynie akumulatory na samym dziobie aby wyważyć model i w ogonie serwa kierunku oraz wysokości .

 

20.JPG

 

Sposób wysuwania i wychylania klap prawie wiernie naśladuje działanie oryginału . Znaleźliśmy w sieci rozwiązanie od modelu w wersji wojskowej o rozpiętości 3500 cm .

 

21.jpg

 

W naszym modelu klapy według założeń mają działać tak ;

 

22.jpg

 

Żeby sprawdzić sposób spasowania wszystkich mechanizmów kolega Szymański zrobił działający kawałek skrzydła wraz z klapami ;

 

23.jpg

 

24.jpg

 

I tak już zmontowany centropłat wraz z klapami

 

25.jpg

 

Dla nacieszenia oka parę zdjęć częściowo złożonego modelu ;

 

26.JPG

 

27.JPG

 

28.JPG

 

Prawda że ładny .

 

Model montowany przez kolegę Szymańskiego jego autorstwa są też wszystkie mechanizmy jak i elektronika .

Konstrukcja projektowanie jak i wypalenie na wypalarce CNC jest mojego skromnego autorstwa . Należy też wspomnieć o udziale kolegi Andrzeja ABW Bryski z Olsztyna .

Tak że ten model jest pracą zbiorową .

 

Tak wyglądają klapy w gotowym modelu ;

 

29.jpg

 

Jeszcze króciutki film pokazujący prace klap ;

 

 

Pozdrowienia Joker

 

 


  • 0

#10 robertus

robertus

    Książę depronu?

  • Modelarz
  • 9972 postów
  • Age: 44
  • SkądJelcz-Laskowice
  • Imię:Robert

Napisano 22 April 2014 - 06:37

Dobrze przymyślcie wyczepianie modelu w locie.


  • 0

#11 JOKER 2

JOKER 2
  • Modelarz
  • 88 postów
  • Age: 69
  • SkądOlsztyn
  • Imię:Edward

Napisano 22 April 2014 - 12:20

Jeszcze raz powtórzę zdjęcie 27

 

27.JPG

 

Widać model już z osłonami silników .

 

30.JPG

 

Model z pierwszym silnikiem .

 

Owiewka silnika powstała dzięki uprzejmości Kolegi kesto . Użyczył nam formę od owiewki z łodzi latającej Catelina jest identyczna wielkością . Natomiast silnik podpatrzeliśmy w czasie wizyty w Ełku i zrobiłem podobny . Wielkie dzięki za pomoc .

 

Silniki zostały przymocowane do konstrukcji z sklejki widocznej na zdjęciu ;

 

31.JPG

 

Poza widoczną konstrukcją ze sklejki nie ma żadnych dodatkowych wzmocnień .

Silniki są przykręcone do wręgi sklejkowej i całość zostaje wypełnione styropianem .

 

32.JPG

 

W tej chwili zajmę się opisaniem części które widać pozostawiając sprawy zasilania silników i regulatorów na później , czyli w podsumowaniu .

Tak jak pisałem maska silnika powstała na bazie formy od Cataliny pożyczonej od kolegi kesto z Ełku . Same maski sztuk cztery wykonał kolega Andrzej Bryska .

Sama atrapa silnika Powstała z styroduru . Podpatrzyłem ją w Ełku podziwiając powstający właśnie tam model RWD – 22 . Spodobała mi się atrapa silnika gwiazdowego wykonana przez kolegę kesto . Ja wykonałem ją z styroduru .

 

33.jpg

 

Na zdjęciu zmontowany częściowo silnik , jeden z próbnych .

 

34.jpg

 

Widok próbnego silnika , proszę zwrócić uwagę że każdy z trzech widocznych cylindrów posiada żeberka chłodzące o różnej „gęstości „ . Zresztą widać też same żeberka chłodzące .

 

34a.JPG

 

No i wreszcie gotowa makietka silnika położna na masce z włókna szklanego .

 

35.JPG

 

36.JPG

 

37.JPG

 

Tutaj silniki zamontowane razem z makietą silnika gwiazdowego i maską . Wszystko przed ostatecznym wykończeniem modelu .

 

Kolega robertus pisze ;

 

Dobrze przemyślcie wyczepianie modelu w locie.

 

Myślimy  , myślimy ale ciężko idzie . Dzięki za film .

 

 

 

Pozdrowienia Joker


  • 0

#12 JOKER 2

JOKER 2
  • Modelarz
  • 88 postów
  • Age: 69
  • SkądOlsztyn
  • Imię:Edward

Napisano 22 April 2014 - 22:53

Myślę że czas najwyższy przedstawić model całkowicie gotowy , Żeby stopniować emocje zrobię to w trzech odsłonach .

Dzisiaj odsłona pierwsza model całkowicie oklejony folią modelarską przypominającą do złudzenia dural ;

 

38.JPG

 

39.JPG

 

40.JPG

 

41.JPG

 

42.JPG

 

I model z namalowaną kabiną oraz zrobione okna i drzwi ;

 

43.JPG

 

44.JPG

 

Kabina pilotów malowana . okna i drzwi wycinane z czarnej folii samoprzylepnej i naklejone na model .

 

Pozdrowienia Joker


  • 0

#13 magilla

magilla
  • Modelarz
  • 419 postów
  • Age: 30
  • SkądKraków / Jasło
  • Imię:Mateusz

Napisano 23 April 2014 - 11:14

Ile waży model w tym momencie?


  • 0

#14 krankor

krankor
  • Modelarz
  • 523 postów
  • Age: 52
  • SkądWągrowiec Wlkp-ska
  • Imię:Grzegorz

Napisano 23 April 2014 - 12:29

Te śmigła wyglądają jak prawdziwe. Jaka to firma i rozmiar?


  • 0

#15 JOKER 2

JOKER 2
  • Modelarz
  • 88 postów
  • Age: 69
  • SkądOlsztyn
  • Imię:Edward

Napisano 25 April 2014 - 18:23

Tak jak obiecałem odsłona druga .

 

Model całkowicie gotowy . Doklejono oznakowanie na skrzydłach i kadłubie . Model posiada dodatkowe podwozie które umożliwi start z trawy . Oryginał tokowego nie miał . Był tylko możliwość założenia pod skrzydła po parze kół umocowanych do kadłuba oraz podparte o dźwigar skrzydła . Natomiast do tylniego redanu przykręcano mały wózek . Takie podwozie umożliwiało wyciągnięcie samolotu z wody po specjalnie przygotowanej pochylni . Natomiast nasze umożliwi start z lotniska trawiastego i oczywiście lądowanie .

 

45a.jpg

 

Model po raz pierwszy pokazano w Olsztynie na wystawie pozakonkursowej w Pałacu Młodzieży na początku kwietnia

 

46.jpg

 

47.JPG

 

48.JPG

 

49.JPG

 

51.JPG

 

50.JPG

 

Na przed ostatnim zdjęciu przy modelu kolega Filip Szymański .

 

52.JPG

 

53.JPG

 

54.JPG

 

Oraz model w wersji lądowej

 

Model w tej chwili waży 6500 gram . Śmigła kupione na allegro , facio handluje takimi ma lewe i prawe w kilku wielkościach .

 

Pozdrowienia Joker


  • 1

#16 robertus

robertus

    Książę depronu?

  • Modelarz
  • 9972 postów
  • Age: 44
  • SkądJelcz-Laskowice
  • Imię:Robert

Napisano 25 April 2014 - 18:36

To on już chyba po oblocie?


  • 0

#17 TeBe

TeBe

    Stolarz amator

  • Modelarz
  • 4974 postów
  • Age: 58
  • SkądWarszawa, Mokotów
  • Imię:Tomasz

Napisano 25 April 2014 - 20:00

Jestem pod wrażeniem. Gdyby jeszcze był konstrukcyjny, a nie stryropianowy...


  • 0

#18 JOKER 2

JOKER 2
  • Modelarz
  • 88 postów
  • Age: 69
  • SkądOlsztyn
  • Imię:Edward

Napisano 25 April 2014 - 22:49

Jestem pod wrażeniem. Gdyby jeszcze był konstrukcyjny, a nie stryropianowy...

Lubie nowe materiały i technologie . Styropian i wycinanie CNC to jest to .

Obecnie eksperymentuje nad drukiem 3 D , to dopiero zabawa .

 

Joker


  • 0

#19 mietekkr

mietekkr
  • Modelarz
  • 35 postów
  • Age: 56
  • Skądcieszyn
  • Imię:mietek

Napisano 25 April 2014 - 23:38

Edward _ szacunek! ja wycinam laserem ale jednak konstrukcyjnie, tne co sie da :D a ten druk 3D to na czym eksperymentujesz? chodzi mi o typ drukarki


  • 0

#20 TeBe

TeBe

    Stolarz amator

  • Modelarz
  • 4974 postów
  • Age: 58
  • SkądWarszawa, Mokotów
  • Imię:Tomasz

Napisano 25 April 2014 - 23:58

Ja nieśmiało w moich modelach druk 3D zaczynam stosować. To ma sens.


  • 0


Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych