Skocz do zawartości


Zdjęcie

IS-4 Jastrząb 1:3


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
16 odpowiedzi w tym temacie

#1 artur25

artur25
  • Modelarz
  • 71 postów
  • Age: 33
  • SkądRzeszów
  • Imię:Artur

Napisano 02 July 2014 - 13:53

Witam,

Ostatnimi czasami zaczołem bardziej , się przyglądać modelowi  z firmy OldGliders

http://www.oldglider...4-jastrzab.html

Czy mogą się wypowiedzieć osoby , którzy zakupili model wersji "kit"

Pozdrawiam


  • 0

#2 robas69

robas69
  • Modelarz
  • 1131 postów
  • Age: 47
  • SkądBiedrusko
  • Imię:Robert

Napisano 02 July 2014 - 14:18

Artur, ja nie "na byłem", ale może inni nabyli. Popraw się chłopie.
  • 0

#3 polpakpol

polpakpol
  • Modelarz
  • 1046 postów
  • Age: 19
  • SkądJędrzejów Nowy / Mińsk Mazowiecki
  • Imię:Patryk

Napisano 02 July 2014 - 15:15

Niedługo to niektórzy nasi modelarze zaczną budować modele 1:1 :P


  • 0

#4 vik

vik
  • Modelarz
  • 32 postów

Napisano 24 April 2015 - 14:56

Kolega buduje tego jastrzebia, relacja na francuskim forum ale tak naprawde jest to mieszanka francuskiego, angielskiego i niemieckiego ale za to z wieloma zdjeciami.

 

(http://www.retroplan...der=asc&start=0)

 

Model ma wiele zmian w stosunku do zestawu, czesciowo dlatego ze zestaw nie zawsze zgadza sie z orginalen, a czesciowo ma po prostu powazne bledy.


  • 0

#5 Tomek G.

Tomek G.
  • Modelarz
  • 26 postów
  • Age: 61
  • SkądFrancja

Napisano 26 April 2015 - 17:30

Model naprawdę świetnie się prezentuje i doskonale lata. Polecam gorąco, pomimo kilku błędów w zestawie: nic trudnego dla średnio zaawansowanego modelarza. Mała korekcja wzniosu i wielkości żebra przykadłubowego to te najpoważniejsze.

Moja relacja z budowy (również na Rétroplane – ale rok wcześniej) http://www.retroplan...opic.php?t=3962

....i kilka „wypocin” filmowych z lotów:

https://www.youtube....h?v=QHjHGgBSECU

https://www.youtube....h?v=aV6zZ2GkInc

https://www.youtube....h?v=iue71Sp2dfU

 

Pozdrawiam

 

Tomek

Załączone miniatury

  • DSC02158.jpg

  • 0

#6 oldgliders

oldgliders
  • Modelarz
  • 56 postów
  • Age: 57
  • SkądChodzież
  • Imię:Zbigniew

Napisano 28 April 2015 - 12:25

Witam wszystkich a w szczególności Pana Tomasza.

 

Informuję, iż zestaw KIT IS-4 Jastrząb na przełomie października/grudnia 2014 przeszedł gruntowny lifting. Uwzględniłem sugestie i wskazówki Pana Tomasza, przy modernizacji tej konstrukcji. A także tylna część kadłuba oraz całe usterzenie zostały odchudzone co w efekcie spowodowało zmniejszenie ciężaru całkowitego konstrukcji tego modelu. 

 

Panie Tomaszu gratulacje, model prezentuje się przepięknie  :)

 

pozdrawiam


  • 0

#7 Tabul

Tabul
  • Modelarz
  • 150 postów
  • SkądKatowice
  • Imię:Tadeusz

Napisano 22 May 2015 - 17:25

Z wielką ciekawością obserwowałem temat Jastrzębia. Filmy z oblotów ciekawe, ale w ani jednym nie widziałem akrobacji tego modelu, a zwłaszcza beczki. Zdziwiony jestem dlatego, bo to szybowiec akrobacyjny na którym w skali 1:1 wylatałem mnóstwo godzin ucząc się pełnej akrobacji. Latałem nim też  na termice i udzielałem się również na pokazach. Szczególnie interesuje mnie jak wykonuje się tym modelem beczkę. Prawidłowo wykonanie na Jastrzębiu beczki sterowanej było bardzo trudnym majstersztykiem, wymagającym dużego treningu. Ciekaw jestem jak to wychodzi modelowi. Może gdzieś jest film?

 Model prezentuje się pięknie. Gratulacje :D

Zdjęcia kiepskie, przepraszam

Załączone miniatury

  • DSC00295 w Opolu.JPG
  • DSC00297 IS 4 Jastrząb.JPG

  • 0

#8 awiator

awiator
  • Modelarz
  • 257 postów
  • Age: 37
  • SkądOstrów Wlkp
  • Imię:Przemo.

Napisano 24 May 2015 - 12:18

Z wielką ciekawością obserwowałem temat Jastrzębia. Filmy z oblotów ciekawe, ale w ani jednym nie widziałem akrobacji tego modelu, a zwłaszcza beczki. Zdziwiony jestem dlatego, bo to szybowiec akrobacyjny na którym w skali 1:1 wylatałem mnóstwo godzin ucząc się pełnej akrobacji. Latałem nim też  na termice i udzielałem się również na pokazach. Szczególnie interesuje mnie jak wykonuje się tym modelem beczkę. Prawidłowo wykonanie na Jastrzębiu beczki sterowanej było bardzo trudnym majstersztykiem, wymagającym dużego treningu. Ciekaw jestem jak to wychodzi modelowi. Może gdzieś jest film?

 Model prezentuje się pięknie. Gratulacje :D

Zdjęcia kiepskie, przepraszam

witam.Niech pan pisze naczym palegała akrobacja ,a szczególnie beczka Jastrzębiem.Bardzo mnie to interesuje. :) 


  • 0

#9 Tabul

Tabul
  • Modelarz
  • 150 postów
  • SkądKatowice
  • Imię:Tadeusz

Napisano 24 May 2015 - 17:09

Przemo !...jesteśmy na forum kolegami, więc proszę... bez "pan". Już w innym forum dość szczegółowo opisywałem akrobację na Jastrzębiu Otóż szybowiec ten był specjalnie opracowany do wykonywania pełnej akrobacji i to się konstruktorom udało. Był wytrzymały i  bardzo czuły ns stery. To, że jego doskonałość nie była zbyt zadowalająca (17,3), i minimalne opadanie (1,26m/s) raczej nie było cechą sprzyjającą do kręcenia dłuższej wiązanki. Dla treningu ratowano   się m.in. nabierając wysokość na termice.  Ale w owych czasach tak było.

A beczka sterowana wyglądała wg mojego doświadczenia tak: Po rozpędzeniu do większej szybkości (ok.120), przejścia do poziomu wychylało się lotki i jednocześnie korygowało się płynnie sterem kierunku i gdy szybowiec przechodził w lot plecowy sterem poziomym ( ster od siebie) SK wycofywało się . Przejście do tego stanu było proste. Natomiast w drugiej fazie wychodzenia z beczki należało drążek sterowy "oddać od siebie" po przekątnej prawie do końca jednocześnie mocno korygować sterem kierunku. W przeciwnym wypadku szybowiec nie utrzymywał kierunku i wyskakiwał w prawo  przy lewej beczce i odwrotnie. To są chyba cechy górnopłatów ?. Latając na Kobuzie nie musiałem się aż tak "wysilać" Beczka przebiegała jak po sznurku.

Dlatego jestem ciekaw jak radzi sobie model Jastrzębia?


  • 0

#10 stan_m

stan_m
  • Modelarz
  • 538 postów
  • Age: 56
  • SkądSokółka, Dęblin, Warszawa
  • Imię:Stanisław

Napisano 28 May 2015 - 20:35

(...)e opadanie (1,26m/s) raczej nie było cechą sprzyjającą do kręcenia dłuższej wiązanki. Dla treningu ratowano   się m.in. nabierając wysokość na termice.  Ale w owych czasach tak było.

A beczka sterowana wyglądała wg mojego doświadczenia tak: Po rozpędzeniu do większej szybkości (ok.120), przejścia do poziomu wychylało się lotki i jednocześnie korygowało się płynnie sterem kierunku i gdy szybowiec przechodził w lot plecowy sterem poziomym ( ster od siebie) SK wycofywało się . Przejście do tego stanu było proste. Natomiast w drugiej fazie wychodzenia z beczki należało drążek sterowy "oddać od siebie" po przekątnej prawie do końca jednocześnie mocno korygować sterem kierunku. W przeciwnym wypadku szybowiec nie utrzymywał kierunku i wyskakiwał w prawo  przy lewej beczce i odwrotnie. To są chyba cechy górnopłatów ?. Latając na Kobuzie nie musiałem się aż tak "wysilać" Beczka przebiegała jak po sznurku.

Dlatego jestem ciekaw jak radzi sobie model Jastrzębia?

 

http://www.muzeumlot...ja/katalog/2159

 

Szybowiec IS-4 Jastrząb 1953

Instrukcja użytkowania

 

 Żeby była jasność, "pilot ma zawsze rację". Dlatego uważam, że bardzo cenny jest Twój opis praktycznego wykonania beczki sterowanej i słuszna ciekawość jak z tą beczką radzi sobie model...


  • 0

#11 MaciejP

MaciejP
  • Modelarz
  • 64 postów
  • Age: 35
  • SkądWarszawa
  • Imię:Maciej

Napisano 12 December 2016 - 22:36

Przemo !...jesteśmy na forum kolegami, więc proszę... bez "pan". Już w innym forum dość szczegółowo opisywałem akrobację na Jastrzębiu Otóż szybowiec ten był specjalnie opracowany do wykonywania pełnej akrobacji i to się konstruktorom udało. Był wytrzymały i  bardzo czuły ns stery. To, że jego doskonałość nie była zbyt zadowalająca (17,3), i minimalne opadanie (1,26m/s) raczej nie było cechą sprzyjającą do kręcenia dłuższej wiązanki. Dla treningu ratowano   się m.in. nabierając wysokość na termice.  Ale w owych czasach tak było.

A beczka sterowana wyglądała wg mojego doświadczenia tak: Po rozpędzeniu do większej szybkości (ok.120), przejścia do poziomu wychylało się lotki i jednocześnie korygowało się płynnie sterem kierunku i gdy szybowiec przechodził w lot plecowy sterem poziomym ( ster od siebie) SK wycofywało się . Przejście do tego stanu było proste. Natomiast w drugiej fazie wychodzenia z beczki należało drążek sterowy "oddać od siebie" po przekątnej prawie do końca jednocześnie mocno korygować sterem kierunku. W przeciwnym wypadku szybowiec nie utrzymywał kierunku i wyskakiwał w prawo  przy lewej beczce i odwrotnie. To są chyba cechy górnopłatów ?. Latając na Kobuzie nie musiałem się aż tak "wysilać" Beczka przebiegała jak po sznurku.

Dlatego jestem ciekaw jak radzi sobie model Jastrzębia?

Nigdy nie latałem na Jastrzębiu ale mam bardzo duże doświadczenie w lataniu na akrobację szybowcową więc postaram się dodać kilka słów od siebie, tym bardziej że jako że jestem zakochany w starych szybowcach buduję własnie makietę Jastrzębia z zestawu Oldgliders. W swojej karierze miałem okazje latać na akrobację np czeskim szybowcem Letov LF-107 Lunak, jak również Swiftem, Foxem, Perkozem, Cobrą i innymi szybowcami dopuszczonymi do akrobacji podstawowej. Moim zdaniem próba zrobienia beczki sterowanej z prędkości 120km/h niezależnie od tego czy był to Jastrząb czy współczesny Swift zawsze zakończy się niepowodzeniem. Jak wiemy skuteczność sterów rośnie wraz z prędkością, co powoduje że nasze lotki ale również i ster kierunku jak i wysokości przy prędkości większej będą lepiej działać. Zwiększenie prędkości wykonywania beczki sterowanej jest najprostszym sposobem na wykonanie jej łatwiej, bez użycia pełnych wychyleń sterów (kierunku i wysokości). co więcej, prawie pełne wychylenie drążka po przekątnej od siebie we współczesnych szybowcach akrobacyjnych może spowodować zerwanie dynamiczne i przejście z beczki szybkiej odwróconej do odwróconego korkociągu (nie wiem jak zachowałby się JastrząB). Generalnie w akrobacji najtrudniejsze są wszystkie beczki wykonywane na górze pętli własnie z tego powodu że jest tam mała prędkość i skuteczność sterów jest zbyt niska. cała sztuka wykonania takiej beczki polega na odpowiednim zabezpieczeniu prędkości na górze figury (duża prędkość początkowa, oraz pętla na dość dużym przeciążeniu, szczególnie w początkowej fazie półpętli, co spowoduje najmniejszą utratę prędkości) Przykładem jest np Imellman lub pętla z beczką sterowaną na szczycie. 


  • 0

#12 DjTommi

DjTommi
  • Modelarz
  • 118 postów
  • Age: 37
  • GG:
  • SkądRybnik
  • Imię:Tomek

Napisano 16 December 2016 - 19:57

Jeśli chodzi o latanie Jastrzębiem to ja wykonałem nim 2 loty (pierwsze loty tego modelu). Udało mi się zrobić nim tylko pętlę ale i tak nie było łatwo. Z resztą zobaczcie sami oblot i pętlę gdzieś tam później.

 


  • 0

#13 MaciejP

MaciejP
  • Modelarz
  • 64 postów
  • Age: 35
  • SkądWarszawa
  • Imię:Maciej

Napisano 17 December 2016 - 09:41

Patrząc na ta pętle widać że było za mało energii bo szybowiec ledwie przeszedł przez plecy. moim zdaniem trzeba znacznie więcej prędkości żeby zrobić ładną pętlę. Wiadomo że ten szybowiec z racji małej doskonałości będzie tracił dużo wysokości podczas akrobacji. Kluczem do wykonania beczki również będzie spora prędkość. Dokładnie tak jak w dużych szybowcach akrobacyjnych tak i w małych dobre zarządzanie energią jest bardzo ważne, poniżej moje filmiki z pierwszych lotów moim S-1 Swift. Kluczem jest energia, na pierwszym filmie było jej bardzo dużo bo nie wiedziałem ile model traci przy odwróconej pętli, (po półpętli szybowiec nadal ma dużą prędkość) w drugim filmie energii jest mniej ale wystarczająco. Jak pamiętam rozpędzałem do tych przelotów z wysokości ok 200m i ok 150m. próba wykonania takich figur z mniejszej prędkości znacząco by je utrudniła lub uniemożliwiła co mogłoby doprowadzić do rozbicia szybowca. W uproszczeniu im większy model tym lepiej będzie się rozpędzał i mniej tracił energii. Oczywiście drugim czynnikiem jest jego doskonałość. Jastrząb zdecydowanie będzie tracił dużo wysokości na rozpędzenie do wykonania ładnych figur, nie mogę się doczekać kiedy mój w końcu poleci. Ważna jest również waga szybowca, im cięższy tym na większych prędkościach będzie latał.

 



a tu kilka fotek z budowy mojego Jastrzębia którego robię pod okiem Krzysztofa Kiljana u niego w modelarni. Mój Jastrząb będzie dość ciężki ale chce żeby był wytrzymały i latał na większych prędkościach typowo do akrobacji. Dla tego dźwigar zamknęliśmy sklejką z obu stron na 2/3 długości skrzydła. 

Załączone miniatury

  • IMG_2432 (1).JPG
  • IMG_2438.JPG
  • IMG_2584.JPG
  • IMG_2586 (1).JPG
  • IMG_2857 (1).JPG
  • IMG_3013 (1).JPG

  • 0

#14 BRoman

BRoman
  • Modelarz
  • 590 postów
  • Age: 60
  • SkądPrądnik
  • Imię:Roman

Napisano 17 December 2016 - 10:15

Widzę, że moja tajemnica stabilizowania szkieletu modelu komputerem już nie jest tajemnicą . No ale ja mam specjalny jeden a ty potrzebujesz dwa zwykłe. Procesory starszawe ?

Ponadto fajnie to wygląda.


  • 0

#15 MaciejP

MaciejP
  • Modelarz
  • 64 postów
  • Age: 35
  • SkądWarszawa
  • Imię:Maciej

Napisano 17 December 2016 - 11:23

akurat u Krzyśka stały dwa idealne komputery :)


  • 0

#16 BRoman

BRoman
  • Modelarz
  • 590 postów
  • Age: 60
  • SkądPrądnik
  • Imię:Roman

Napisano 17 December 2016 - 16:41

Słowem zasępiłeś dla Jastrzębia.

 

Co do Jastrzębia to miałem przed czterdziestu laty okazje i przyjemność oglądania tego wszystkiego co Jastrząb potrafi. Pilot Wróblewski w A. Szczecin. Wrażenia dźwiękowe nieporównywalne z niczym. Ni to świst ni to gulgot..

Jeżeli potrzebujesz jakieś rysunki do Jastrzębia pisz . Mam gdzieś na płycie dokumentację złożeniowa fabryczną .


  • 1

#17 MaciejP

MaciejP
  • Modelarz
  • 64 postów
  • Age: 35
  • SkądWarszawa
  • Imię:Maciej

Napisano 03 January 2017 - 22:46

Tu film pokazujący że model kręci akrobacje bez problemu, na filmie akurat jest w skali 1:4 w skali 1;3 będzie tę akrobację kręcił jeszcze ładniej. 


  • 0


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych