Skocz do zawartości

Jak-17 EDF - plany


Rekomendowane odpowiedzi

Czas na nowy projekt. Tym razem bedzie coś klasycznego, coś co miałem już rozrysowane dawno temu.

Jak-17 pierwszy odrzutowiec w polskim lotnictwie.

Wykorzystam do niego EDF 70mm,który latał w F-302.

Będzie wyglądał mniej więcej tak

jak17_02.JPG

 

jak17_01.JPG

 

Plany są w poście #61

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Ja już obserwuje bo to zapowiada się o wiele ciekawsze jak projket F/A-37 :) ... oczywiście w moim odczuciu ;) ... Robert bardzo proszę podaj jakieś dane jak już masz ustalone czyli rozpiętość i jakie wyposażenie przewidujesz na dzień dzisiejszy :) 

 

Oczywiście kibicuje i trzymam kciuki za powodzenie projektu :) Pozdrawiam 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak sobie myślę, że turbina pod samolotem będzie ciągnąć dziób w górę. Ale skoro z F37 dałeś sobie radę to i ten projekt nie powinien sprawiać ci problemów  :)

 

 

 

Ogólnie samolot baaaardzo ciekawy. I jak kolega wyżej trzymam kciuki za projekt.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Są trzy koncepcje tunelu dla edf.

Pierwsza jak wyżej, wlot ukośny, wylot w poziomie.

 

Druga. Wlot poziomy, dwa zakręty, wylot poziomy.

jak-17silnik.JPG

 

Trzecia, tak jak w oryginale. Prosta rura, czyli edf nie w poziomie, wylot pod kątem.

 

rd_login.jpg

 

Jak sądzicie, który najlepszy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prof. Tadeusz Sołtyk opisując proces powstawania Iskry, wspominał o prototypie tego odrzutowca. Jakowlew (nie Yakowlew, jak by pewnie teraz niktórzy napisali), chciał odsunąć strumień wylotowy od tylnej belki kadłuba, przez odchylenie osi wylotu, o wyraźny kąt w dół. Efekt nie był dobry, bo w zależności od predkości lotu i kąta natarcia ten strumień raz się rzeczywiście oddalał, ale też często wręcz odwrotnie- przyklejał do belki. Kadłub się grzał od spalin, zastosowano więc blachę żaroodporną, ale gorsze były zmiany wyważenia podłużnego. W Iskrze, znając problem, zastosowano małą owiewkę u wylotu dyszy, wpuszczającą z założenia warstwę powietrza zimnego pomiędzy spaliny a kadłub. W modelu EDF problemu z ze spalinami nie będzie, ale to przysysanie strugi może zaistnieć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tą owiewkę o której piszesz chcę zrobić, żeby strumień wylotowy nie dmuchał bezpośrednio na warstwę przykadłubową powietrza.

Zastanawiam się, czy warianty wlotu-wylotu mogą wpływać na zadzieranie modelu przy dodawaniu gazu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwsza najlepsza. Na drugiej straty będą niepowetowane a w trzeciej model będzie zadzierał po dodaniu gazu. Co zresztą miało miejsce również w oryginale.

Warstwą przyścienną się nie przejmuj się za bardzo.

Fajna historia z Jakiem 15 i jego kółkiem ogonowym - wytrzymywało 2-3 loty. Stąd mod 17 - owiewka koła była klepana na kolanie - na różnych kolanach bo w wielu egzeplarzach wyglądała inaczej.

Właśnie w ten sposó przerobiłem swoją 15-stkę na Jaka 17. To właśnie balsiak z RBC kits. Edf 90 mm.

Moim zdaniem najfajnie wygląda wersja dwu miejscowa - prawdziwy brzydal ale ma wsobie to coś.

 

preview_jakowlew-jak-17_src_1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja bym pomyślał nad wersją podobną od oryginału:

- w różnego rodzaju modelach z silnikiem pchającym nad skrzydłem (np Beta), kierujemy wektor ciągu w kierunku środka ciężkości (w dół)

- tu mamy wektor ciągu poniżej skrzydła i powinno być analogicznie (w górę)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja się zgodzam z Hubertem (to samo mówiłem Robertowi )

 

A jak z koncepcja reszty płatowca?  odczepiane skrzydła? jesli tak to wymagały by chyba powielenia rozwiązania odczepiania ich wraz z dolnym tunelem i napędem , skrzydła planujesz kfm  ale może warto pomyśleć nad klasycznym profilem-przy tych rozmiarach "schody" wyjdą wielkie ..........

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Model będzie się składał z takich modułów

modu%25C5%2582y.jpg

 

modu%25C5%2582y2.jpg

Ogólnie kadłub jako skrzyneczka z doklejonym garbem.

Skrzydło ze EDFem pod spodem jako całość.

 

Jeszcze nie mam pomysłu co ze skrzydłem. Czy kfm3, czy jakiś prosty profil.

Chcę zrobić zaklinowanie skrzydła na 2 stopnie a statecznika na 0.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja bym pomyślał nad wersją podobną od oryginału:

- w różnego rodzaju modelach z silnikiem pchającym nad skrzydłem (np Beta), kierujemy wektor ciągu w kierunku środka ciężkości (w dół)

- tu mamy wektor ciągu poniżej skrzydła i powinno być analogicznie (w górę)

 OK. Ale odległość osi od CG jest znaczna. Będzie to powodowało moment skręcający powodujący uniesienie dzioba. W Betach i innych Easy Starach oś przechodzi przez CG a właściwie środek parcia.

 

Przyklad: He 163 Salamander z zestawu ESA Marka Dawidowicza. 1-1.5 s. do góry powodowało brak możliwości startu na pełnym ciągu. Model przyglebiał bez specjalnej reakcji na ster. Po zlikwidowaniu kąta jest prawie OK...

 

Robert - normalny profil - będzie lepszy niż te schodki. Może on jest i lepszy niż deska ale do wyższości nad np. NACA 2412 czy innym popularnym półsymetrykiem (nawet CRD) nikt mnie nie przekona. Uzyskasz dużą sztywność bez dodatkowych hi-tech materiałów Planujesz zwichrzenie płata lub wznios?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robert- mój typ to jakiś klasyczny profil dwuwypukły, np. NACA 2415, czy coś w tym rodzaju- będzie trochę bardziej manewrowy, bardziej obliczalny w pionie w obie strony- góra, ale i dół, czyli bardziej jak mysliwiec, którym Jak przecież był.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.