Skocz do zawartości

Maksymalne wychylenie klap - prośba o poradę.


TeBe
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Pytanie do Kolegów znających się na aerodynamice. Może głupie, ale trudno  :)

 

Jaki może być maksymalny kąt wychylenia klap do lądowania? Profil Clark Y 10%, klapy stanowią 26% cięciwy skrzydła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to
  • Odpowiedzi 43
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

90 stopni nadal będzie generować dodatkowa siłę nośną? Czy tylko zadziała jak hamulec aerodynamiczny?

Klapa będzie działać jak hamulec, ale płat oczywiście nadal będzie generował siłę nośną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stanisławie, zapytam może prościej.... Do jakiego kąta (z doświadczenia) można bezpiecznie wychylać klapy przy lądowaniu? Bo jeśli klapa zacznie działać jako hamulec, to w końcu model się zwali ;-) 

Tak, wiem, że to pytanie z gatunku "zależy jaki model", ale tak "na oko".....?  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mało precyzyjnie napisałem - odnosi się to do fazy prób możesz wtedy precyzyjnie wychylać klapy, nie ryzykując gwałtowną reakcją modelu.

Po określeniu max. wychylenia spokojnie przechodzisz na przełączniki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja wymyśliłem to sobie tak, że klapy sa na spowalniaczce, Do prób spowalniaczka działa tak, że spowalnia tylko wychylanie klap, powrót ratunkowo jest bez spowolnienia. Docelowo - po ustaleniu wychyleń - spowalniaczka będzie działała na obydwu kierunkach. Stanisławie, co o tym myślisz? Ma to sens?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

myślę, że Stanisław ma rację. Jeśli nie wiesz, na ile można opuścić klapy to w pierwszym czy kilku pierwszych lotach ustaw kanał z nimi pod pokrętło, a nie pod przełącznik. Przełącznik działa zero-jedynkowo, nawet jak się pobawisz mikserami to i tak masz tylko dwie pozycje. połowa może być za mało a max za dużo. Pokrętło daje Ci możliwość płynnej regulacji w powietrzu. Lecisz, przekręcasz, obserwujesz, jak efekt nie powala (Ciebie ani maszyny) to kręcisz dalej. Z tak ustawionymi lądujesz i wiesz, o ile powinny być odchylane. Kopiujesz ustawienie na mikserach i możesz się bawić przełącznikiem...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy, macie rację. Jak jeszcze zdradzicie mi patent na wyhodowanie trzeciej ręki, to stawiam piwo  ;)

Bo jak kiepski pilot jestem i boję sie, że się pogubię. Idealnym rozwiązaniem byłby drugi pilot z Graupnerem, do zarządzania klapami  ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może jeszcze za uchem podrapać pilota? :)

 

Spokojnie sobie dasz radę. Poćwicz najpierw na sucho, głównie chodzi o to, żebyś zapamiętał w którą stronę kręcić, a w powietrzu to już samo idzie.

Zresztą - poćwicz na Pionierze. Ustaw sobie klapolotki i ćwicz kręcenie. Jak zaczniesz na wysokości 10 metrów to żebyś nie wiem jak się starał Pionier sam nie spadnie, a Ty nabierzesz wprawy w operowaniu pokrętłem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra, dobra, już sie nie śmiejcie  :)  Dopytuje się, bo skóra na d... mi się ze strachu marszczy. Model do oblotu ma duże obciążenie na dm2, prawdopodobnie dużą szybkośc lądowania, na dodatek ma dużą rozpiętość i skrzydła nisko nad pasem. Nie będzie łatwo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stąd moja propozycja, żebyś sobie ustawił klapolotki w Pionierze. Nie po to, żebyś się nim nauczył lądować, bo pewnie już umiesz, ale żebyś na jego przykładzie nauczył się operować pokrętłem. Kilka prób i nie będziesz miał z tym problemu. a potem, jak już przyjdzie co do czego, odpalisz swoją rakietę i gdy przyjdzie do testowania wychylanie klap będziesz miał "pamięć mięśniową" w zakresie kręcenia pokrętłem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.