Skocz do zawartości

Fokker Dr I Triplane


Rufio666
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Postanowiłem zacząć relaksować się przy budowie modelu Fokker Dr I. Nie budowałem dano żadnego modelu i padło na ten. W poprzednim wieku będąc nastolatkiem trochę się bawiłem w modelarstwo ale to było jeszcze za Niemca ;) . Wiem, że lepiej by było zacząć od czegoś łatwiejszego ale czasu już brak :) . Czas budowy łatwych modeli minął jakieś 20 lat temu ;) .

Znalazłem różne opinie na temat ulotnienia modelu firmy GUILLOWS od niewykonalne aż po ulotnienie go przez gościa z forum angielskiego, bodajże. Tak, że spróbuję. Mam nadzieję, że w razie czego pomożecie. (Pomożecie !!! he, he jak za Gierka)

 

Wymiary modelu to:

  • Rozpiętość : 508 mm,

  • Długość : 406 mm,

  • Powierzchnia skrzydeł : 137 sq. in.

  • Skala : 1:14

Do budowy wybrałem klej firmy PATTEX - Wood. Szybko schnie (5 - 12min) dając możliwość na wykonanie ewentualnych poprawek, jest elastyczny, wodoodporny i jest go dużo za przyzwoitą cenę. Czytając o klejach, chyba ten dla "zielonego" będzie najlepszy.

 

Zacząłem do skrzydeł, nie wiem czy nie od dupy strony, ale się okaże.

 


 

Coś kolejność fotek się pochrzaniła

cdn.

 

post-16731-0-28281100-1421620531_thumb.jpg

post-16731-0-46368300-1421620545_thumb.jpg

post-16731-0-58780800-1421620560_thumb.jpg

post-16731-0-51190300-1421620575_thumb.jpg

post-16731-0-43214300-1421620590_thumb.jpg

post-16731-0-22132400-1421620603_thumb.jpg

post-16731-0-05426900-1421620616_thumb.jpg

post-16731-0-32898400-1421620629_thumb.jpg

post-16731-0-71128300-1421620645_thumb.jpg

post-16731-0-87529600-1421620654_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Kolejny etap budowy. Zastanawiam się jak zamocować lotki (fotka 2), rozwiązanie A nacięcia w listewce (będzie trudno - 3 mm grubości :( ), czy B naklejone na wierzch. Zawiasy planuję zrobić z dwóch warstw zalaminowanej foli. Znalazłem gdzieś takie rozwiązanie już zastosowane. Jest jeszcze opcja kupienia gotowych.

Pokrycie skrzydeł planuję zrobić z foli termicznej, wtedy nie będzie problemu z krawędziami (taką mam nadzieję :) ).post-16731-0-31860700-1421707340_thumb.jpgpost-16731-0-89410400-1421707354_thumb.jpgpost-16731-0-06218300-1421706594_thumb.jpgpost-16731-0-55245400-1421706575_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć, Rafał, patrzę na tego Twojego Fokkera i myślę że najprościej (choć niekoniecznie najładniej) byłoby zrobić zawiasy od spodniej strony płata, bo tam jest płasko więc łatwo wkleić, no i nie przeszkadza w oklejaniu. Jak dasz zawiasy mylarowe (np z dyskietki, taśmy magnetofonowej, itp) to one będą tak cienkie że prawie niewidoczne pod poszyciem.

 

Ja bym na pewno tak zrobił, ale z drugiej strony, ze mnie leń.

 

Możesz też popatrzeć jak inni to zrobili:

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=827861

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

E tam,

dodatkowe skrzydło dodaje zaledwie około 20% siły nośnej w porównaniu z pojedynczym płatem tej samej powierzchni, no może nieco więcej jeśli górny płat jest trochę z przodu przed dolnym.

Przejrzałem relacje z rcgroups, autorzy którzy potwierdzili że lata dobrze podali masy startowe między 3.3 a 4.7oz, czyli 80-130g, a np. gościu który celował w 8oz jakoś dziwnym trafem nie ukończył projektu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Panowie za zainteresowanie tematem. Tą foto relację (trochę łopatologiczą - wiem) robię dla takich zielonych mośków jak ja :) . Dlatego dorzucam kolejne łopatologicze foty. :D
 

Dzięki Piotr za podpowiedź i linki, nie na wszystkie się trafi poszukując informacji.  Tą relacje z ulotniania Fokkera znalazłem właśnie na rcgroups, jednak nie wszystko kumam i będę się posilał Twoim doświadczeniem-jeśli pozwolisz.

 

Zrobiłem test wklejając zawiasy w balse (4 warstwy foli do laminowania) i się udało, nie wiem tylko czy nie są za sztywne. Te cztery warstwy dają jednak dość wysoką sztywność. Pomimo tego, że test wyszegł dobrze to jakoś nie za bardzo mam przekonanie do dnich. :mellow:

 

post-16731-0-81602400-1421872192_thumb.jpg

post-16731-0-39031600-1421871003_thumb.jpg

post-16731-0-18730100-1421872550_thumb.jpg

 

Chyba wystarczający pochył lotek będzie ?

post-16731-0-37125500-1421872885_thumb.jpg

 

Wziąłem się za kadłub i kolejne foty.

post-16731-0-82178000-1421873199_thumb.jpg

post-16731-0-91656700-1421873215_thumb.jpg

post-16731-0-74050100-1421873230_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, kolejny element gotowy - kadłub. Biorę się za mocowanie lotek ale zastanawiam się które rozwiązanie wybrać A czy B ?

W A cała lotka jest ruchoma a w opcji B tylko jej część, reszta zamocowana na stałe - takie rozwiązanie widziałem u tego angola, który robił tego Fokkera.

Masz Piotr może jakieś sugestie ? Cała lotka ruchoma daje większą powierzchnię oporu powietrza przez co chyba powinien lepiej reagować na zmianę jej położenia ?

 

post-16731-0-47193200-1422111200_thumb.jpg

 

Krawędzie lotek zgodnie z Twoją sugestią zostana sfazowane, a zawiasy zrobione z dwóch warstw foli. Ich szerokość zalerzy od opcji A czy B.

post-16731-0-18217600-1422111237_thumb.jpg
 


Ma też pytanie z innej bajki. Chciałbym kupić coś do poćwiczenia latania nie za drogiego (jak się rozsypie, a rozsypie się na pewno i to nie raz ;) ) żeby nie było szkoda. No i sobie pomyślałem, że mógłbym aparaturę do Fokerra wykorzystać, ewentualnie jakieś inny osprzęt z tego testera. Znalazłem coś takie:

http://www.perfecthobby.pl/5049-sky-eagle-su-26-material-100-epo-nadajnik-2-4-ghz-aku-lipol

post-16731-0-52704300-1422112043.jpg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Witam, kolejny etap budowy w fotkach. Trochę wolno mi to idzię..., no ale idzie. Zamontowałem lotki wpuszczając zawiasy w listewkę fota nr 1. Jednak tak jak pisałeś Piotr nie znalazłem uzasadnienia cięcia lotek, więc ich nie ciołem. Zastanawiam się nad napędem lotek, rozwiązanie "torque rods" jak pisałeś, lub mocowanie tego elementu prostopadłego do lotki - fota nr 2 (nie wiem jak się nazywa). To drugie rozwiązanie chyba było w orginalnym Fokkerze. Nie wiem które będzie lepsze. :(

 

fota nr 1

post-16731-0-87171100-1422907939_thumb.jpg

post-16731-0-40910900-1422907551_thumb.jpg

fota nr 2

post-16731-0-65515400-1422907534_thumb.jpg

 

znalazłem miedzy innymi takie rozwiązanie napędu lotek,

post-16731-0-92927500-1422907700.jpg

i takie

post-16731-0-68212800-1422908342_thumb.jpg

 

 

i jeszcze parę fotek

post-16731-0-62793000-1422907768_thumb.jpg

post-16731-0-30256000-1422907789_thumb.jpg

post-16731-0-99959600-1422907798_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo ładnie, tak trzymaj.

 

 

Co do napędu lotek - ja stosuję albo te torque rods albo, prościej, indywidualne serwo na każdą lotkę, serwa połączone kablem Y. Ale te rozwiązania co pokazałeś na zdjęciach wszystkie widziałem w Guillowsach, nie ma powodu żeby nie działały, chociaż rozwiązanie z orczykami (bellcranks) mi się wydaje dość pracochłonne. W przypadku bowdenów uważaj na promień zagięcia żeby nie był zbyt mały.

 

Ster wysokości i kierunku zwyczajnie - dźwignia i popychacz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ma też pytanie z innej bajki. Chciałbym kupić coś do poćwiczenia latania nie za drogiego (jak się rozsypie, a rozsypie się na pewno i to nie raz ;) ) żeby nie było szkoda. No i sobie pomyślałem, że mógłbym aparaturę do Fokerra wykorzystać, ewentualnie jakieś inny osprzęt z tego testera. Znalazłem coś takie:

http://www.perfecthobby.pl/5049-sky-eagle-su-26-material-100-epo-nadajnik-2-4-ghz-aku-lipol

attachicon.gif1400512679278.jpg

Więcej pożytku będziesz miał z tegohttp://allegro.pl/beta-1400-rtf-zestaw-i5046315709.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pora wybrać rozwiązanie napędu lotek i serwa. Zastanawiam się nad tymi serwami:

  1. http://sklep-modelarski.eu/fs-0005-p-2214.html

  2. http://www.modelemax.pl/product_info.php?products_id=9989

napęd lotek na jednym serwie chciałbym zrobić jak tu:

post-16731-0-95190300-1423960649_thumb.jpg

post-16731-0-07283800-1423960022_thumb.jpg

post-16731-0-56406200-1423960019_thumb.jpg

 

tylko nie bardzo mam pomysł gdzie kupić taką prowadnicę (rurkę), no i to mocowanie

post-16731-0-04673700-1423960021_thumb.jpg

chyba, że użyć takiego przegubu kulowego:

post-16731-0-76695100-1423960391.jpg

tylko mocowanie linki może być mało wytrzymałe (będę musiał ją wkleić)

 

linkę wybrałem taka:

http://www.conrad.pl/?websale8=conrad&pi=207211&&utm_source=Ceneo&ref=Ceneo&utm_medium=Price_comparison&utm_campaign=207211_Ceneo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To pierwsze serwo będzie OK, tego drugiego bym nie dawał, chyba że się zmieścisz w 100g masy do lotu. Przy tym napędzie serwo musi jeszcze pokonać opór samego bowdena.

 

sama linka się nie przyda, musisz mieć całego bowdena, np. tu:

http://cyber-fly.pl/pl/p/Bowden-M2-komplet-1-m/2443

 

Mocowania;

http://cyber-fly.pl/pl/p/Mocowanie-bowdena-na-serwo-1-szt.-M-1%2C0-MP-JET/2475

http://cyber-fly.pl/pl/p/Gniazdo-bowdena-M2-2%2C2mm/4248

http://cyber-fly.pl/pl/p/Mocowanie-bowdena-na-serwo-1-szt.-M-1%2C8/2477

 

wybierz żeby pasowało wielkością.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piotr kupowałeś już w tym sklepie ? http://cyber-fly.pl/ , wart polecenia?

Ja skoncentrowałem się na tym sklepie - http://sklep-modelarski.eu/  "MAJSTER KLEPKA", ale to czysty przypadek. Jak polecasz powyższy sklep to skompletuje zakupy w nim.

 

Do oprzyrządowania lotek wybrałem taki zestaw:

1 szt. serwa - http://sklep-modelarski.eu/fs-0005-p-2214.html

post-16731-0-85151900-1424035511.jpg

2 szt. bowden - http://sklep-modelarski.eu/bowden-wzmacniany-1m-p-574.html

post-16731-0-11981900-1424035461.jpgpost-16731-0-78173600-1424035466.jpg

1 komplet - http://sklep-modelarski.eu/orczyk-dubro-107-p-1488.html

post-16731-0-65678800-1424035478.jpgpost-16731-0-23996100-1424035487.jpg

5 szt. (na zapas) - http://sklep-modelarski.eu/mocowanie-popychacza-otworem-na-pret-2mm-p-1550.html

post-16731-0-03844800-1424035497.jpgpost-16731-0-92590200-1424035504.jpg

ewentualnie taki snap kulowy - http://cyber-fly.pl/pl/p/Podwojny-snap-kulowy-na-serwo-lotek-Great-Planes/2373

post-16731-0-38408100-1424036777.jpg

 

... ale coś mi tu nie psuje w tym zestawie :unsure:

 

 

Do oklejenia wybiorę taki materiał - http://www.modelarski.com/produkt-Folia_Oracover_czerwona_23__Ferrari_Red__Ferrarirot,5235.html

ładny kolorek :)

post-16731-0-29240200-1424037539.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, ja kupuję w CF, albo w HobbyKingu, w tym ostatnim zwłaszcza części do najmniejszych samolotów, bo CyberFly twierdzi że w Polsce nie ma na to rynku i nie prowadzi sprzedaży. Z CF nie miałem dotychczas żadnych problemów, ale pewnie w każdym innym sklepie możesz równie dobrze kupować, ja akurat znam ofertę CF więc dałem Ci linki do nich, ale możesz to potraktować jako przykład.

 

Ten Oracover jest strasznie ciężki, ja bym go nie dał do tego modelu. Jak w ogóle stoisz z masą?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Witam ponownie, ostatnio nie mam chęci i cierpliwości do dłubania więc pracę zwolniły i jeszcze przez pewien czas tak będzie, aż się inne sprawy nie wyklarują. Póki co zważyłem elementy i chyba jest przyzwoicie – 49g.

Wpadły mi też w ręce takie micro serwa ale raczej pożytku z nich nie będzie, może chociaż aparaturę wykorzystam – co sądzicie ? Serwo kierunku i wzniosu jest zespolone z odbiornikiem i raczej nie da się tego rozebrać bez uszczerbku, silnik słaby więc raczej nie pociągnie 130g, pracował w 36 g modelu.

 

post-16731-0-75268800-1425591172_thumb.jpg

post-16731-0-93239700-1425590817_thumb.jpg

post-16731-0-46762800-1425590823_thumb.jpg

post-16731-0-25400200-1425590852_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.