Skocz do zawartości


Zdjęcie

"Popylacz" z modelesuchocki.pl - czyli jeden model w kilku odmianach

Dusty Popylacz

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
687 odpowiedzi w tym temacie

#281 Pioterek

Pioterek
  • Modelarz
  • 3540 postów
  • Age: 65
  • SkądLublin
  • Imię:Piotr

Napisano 06 wrzesień 2015 - 16:48

Wakacje już niestety przeszły i pora wrócić  do Popylacza. Ale najpierw musiałem przygotować teren w pokoju  pod dalszą budowę modelu. Skorzystałem z konstrukcji mocowanej  do ściany. Powstał efekt jak na zdjęciu:

 

Modele 2.jpg


  • 0

#282 Pioterek

Pioterek
  • Modelarz
  • 3540 postów
  • Age: 65
  • SkądLublin
  • Imię:Piotr

Napisano 07 wrzesień 2015 - 20:26

Kabina Truck otrzymała oszklenie, myślę ze na tej kabinie zrobię oblot modelu.

 

 

Oszklenie 01.jpg

 

Oszklenie 02.jpg


  • 0

#283 Pioterek

Pioterek
  • Modelarz
  • 3540 postów
  • Age: 65
  • SkądLublin
  • Imię:Piotr

Napisano 11 wrzesień 2015 - 20:22

Zamocowałem silnik i zabrałem się za wyposażanie kadłuba. Silnikowi nadałem skłon i wykłon. Silnik i regler to mój standardowy Robbe tak  jak w pozostałych moich modelach a zasilanie to pakiety 4S+4S/4500mAh. Położenie pakietów radia i pakietów napędowych ustalę dokładnie dopiero  po pokryciu skrzydeł  przy wyważaniu modelu.

 

Ten model jest trochę inny niż poprzednie realizacje - ma ciężki przód, dlatego pakiety napędowe znajdą się najprawdopodobniej pod środkiem ciężkości modelu a pakiet radia (jego pozycja) posłuży do końcowego doważenia modelu. Dodatkowo, ponieważ różne kokpity będą nadawały modelowi różne wyważenie, pakiet napędowy będzie miał możliwość przesuwania po parę cm w przód i tył w celu kompensacji ciężaru konkretnego kokpitu. Po wyważeniu modelu z kokpitem wymagane położenie pakietu zaznaczę flamastem.

 

Wyposażenie 01.jpg

 

Ostanio pomagałem klubowemu Koledze Andrzejowi w wyważeniu jego modelu Hangar 9 Piper Pawnee. Model został odkupiony od poprzedniego użytkownika i przerobiony ze spaliny na elektryka. Jakież było moje zdziwienie, kiedy zobaczyłem mała klapkę całkiem z tyłu kadłuba  (prawie pod statecznikami)  a przeznaczoną na pakiet radia. Próbowaliśmy model z balansować i faktycznie pakiet radia trzeba było umieścić na ogonie, żeby model można było wyważyć.

 

Pawnee.jpg

 

Z "Popylaczem" okazuje się być podobnie bo mój pakiet radia będzie przypuszczalnie zabudowany pod kabina pilota lub dalej ku tyłowi modelu. W moim przypadku jest to efektem długiej i dość ciężkiej maski silnika (gruby laminat) oraz silnika zamocowanego na samym jej początku. Pierwszy raz mam model za ciężki na przód  :)

 

Wyposażenie 02.jpg

 

Przy okazji mam pytanie czy nie spotkali się Koledzy przypadkiem ze śmigłami 3 łopatowymi do elektryków 17x9 lub 18x8. Chciałbym w tym modelu użyć własnie śmigła 3 łopatowego.


  • 0

#284 kesto

kesto
  • Modelarz
  • 1226 postów
  • Age: 51
  • SkądEłk
  • Imię:Krzysztof

Napisano 12 wrzesień 2015 - 09:58

http://abc-rc.pl/EMP-3-blades-16x8

Co prawda szukasz 18cali, ale warto spróbować.


  • 0

#285 Bartek Piękoś

Bartek Piękoś
  • Modelarz
  • 4207 postów
  • Age: 39
  • SkądRadom
  • Imię:Bartek

Napisano 12 wrzesień 2015 - 13:32

Może Cię zainteresuje

http://www.zingerpro...d_Propeller.htm


  • 0

#286 dukeroger

dukeroger
  • Modelarz
  • 1331 postów
  • Age: 45
  • SkądHamburg
  • Imię:Piotr

Napisano 14 wrzesień 2015 - 08:20

zawsze mozesz ten ciezki nos zamienic na lekki tloczony


  • 0

#287 Pioterek

Pioterek
  • Modelarz
  • 3540 postów
  • Age: 65
  • SkądLublin
  • Imię:Piotr

Napisano 14 wrzesień 2015 - 08:44

zawsze mozesz ten ciezki nos zamienic na lekki tloczony

 

To znaczy ja nie narzekam na takie wyważenie - bo dzięki temu pakiety napędowe będą pod środkiem ciężkości. Staram się robić model z detali dostarczonych w KIT, bo w pewnym sensie jest to prototyp modelu i moje zebrane  doświadczenia zapewne będą przeniesione na następne zestawy.

 

Samoloty rolnicze są tak projektowane, aby zbiornik na " ciecz roboczą " znajdował się pod środkiem ciężkości i dlatego zespół napędowy wędruje mocno do przodu a kabina w tył dając taką specyficzną sylwetkę modelu. Poza tym w temacie "PWS 26" podnoszona jest teoria, że model musi swoje ważyć więc nie będę zmniejszał ciężaru bo jak na te wymiary i moc silnika bo model wyszedł mi całkiem lekko.

 

Dziękuję za podpowiedzi będę, miał na uwadze.

 

Śmigło 3 łopatowe chodzi mi po głowie i pomyślę o tym po udanym oblocie - dziękuję za namiary.

 

W tym tygodniu planujemy dokonać oblotu modelu Piper Pawnee z Hangar 9, więc spróbuję coś na ten temat napisać, bo to też samolot rolniczy więc jakieś podobieństwa z Popylaczem powinny wystąpić. 


  • 1

#288 Pioterek

Pioterek
  • Modelarz
  • 3540 postów
  • Age: 65
  • SkądLublin
  • Imię:Piotr

Napisano 16 wrzesień 2015 - 19:43

Dzisiaj próbowaliśmy oblatać model samolotu rolniczego Piper Pawnee Hangar 9 EP. Piszę próbowaliśmy ponieważ wiatr wiał dość silny i porywisty więc nie zdecydowaliśmy się na pierwszy start dość lekkiego modelu o dużych płatach  -  było więc trochę kołowania i sprawdzenia sprzętu. Zdjęcia zrobione kamerą sportową SONY FDR-X1000V  4K. Liczę na zebranie doświadczeń z tego oblotu, ponieważ model konstrukcyjnie jest zbliżony do Popylacza. 

 

 

PPawnee 01.jpg

 

PPawnee 02.jpg


  • 1

#289 Pioterek

Pioterek
  • Modelarz
  • 3540 postów
  • Age: 65
  • SkądLublin
  • Imię:Piotr

Napisano 17 wrzesień 2015 - 22:09

No i oblataliśmy dzisiaj Pipera Pawnee EP

 

 

Parę słów komentarza:

 

Lotów wykonaliśmy  cztery z czego na filmie umieściłem dwa nagrane. Na filmie widać reakcję modelu na klapy (przed regulacją) lot i lądowanie na klapach (po regulacji) jak i również potencjalnie niebezpieczną sytuację przepadnięcia (Buum) modelu nad ziemią (z mojej winy), którą dzięki wykorzystaniu energii odbicia modelu od ziemi i mocnemu  silnikowi udało się opanować. 

 

Konstrukcja modelu - ten 2 m model wykonany jest bardzo lekko. Waga do lotu wynosi 4 kg co przy porównywalnych wymiarach z Popylaczem jest o co najmniej o 1 kg mniej. Cała konstrukcja kadłuba jest mocno ażurowana i model trzeba uważnie przenosić, aby nie wgnieść folii przy chwycie pod kadłub. Co ciekawe wersja elektro i spalina są takie same. Modelem lata się na 0,5-75% położeni gazu co wpływa pozytywnie  na jego ekonomikę - robiliśmy loty po 8 min a można będzie sporo więcej. Modle lata w sporym zakresie prędkości i bardzo wolno prawie jak szybowiec (duża powierzchnia płatów) a przy pełnej mocy staje się szybki ale i też nerwowy. Starty i lądowania są przyjemne i nie skomplikowane. Model ładnie przyziemia a mój jeden przypadek pokazany na filmie był efektem stresu - nie mój model (odpowiedzialność)  i kibice w okół.  Pozostałe lądowania były już udane. A jak model wygląda w locie oceńcie sami.

 

Chciałbym podziękować Gregory za pomoc w skręceniu tego filmu. Gregory wpadł wczoraj przypadkiem na lotnisko, aby zrobić kilka szybkich lotów swoim Spitfire przed zmrokiem, ale chętnie poświęcił czas (kosztem swoich lotów) i nakręcił nam film, którym możemy się teraz cieszyć.  :)

 

Gregory.jpg

Gregory i jego Spitfire - klatka z filmu

 

Ja z kolei nabrałem doświadczenia pomocnego mam nadzieję przy oblocie "Popylacza". 


  • 1

#290 dukeroger

dukeroger
  • Modelarz
  • 1331 postów
  • Age: 45
  • SkądHamburg
  • Imię:Piotr

Napisano 18 wrzesień 2015 - 17:13

Wszystko mozna o tym samolocie napisac poza tym ze jest piekny ;) co do masy to mialem troche uwag do popylacza po drodze jak pamietasz


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
  • 0

#291 Pioterek

Pioterek
  • Modelarz
  • 3540 postów
  • Age: 65
  • SkądLublin
  • Imię:Piotr

Napisano 18 wrzesień 2015 - 17:31

Wszystko mozna o tym samolocie napisac poza tym ze jest piekny ;) co do masy to mialem troche uwag do popylacza po drodze jak pamietasz
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

 

Myślę że uroda to rzecz gustu - to jest maszyna zbudowana do prac 'polowych' więc wygląda jak wygląda. Ale jak pamiętasz "Popylacz" mimo że rolniczy marzył o wyścigach i swoje marzenia spełnił. Tak więc czysta uroda to nie wszystko, trza mieć też i charakter  :) 

Ten model nie jest popularnie budowany i przez to ciekawy bo nie opatrzony. Kolega kupił go dla spokojnego latania i do tego celu jest dobry.


  • 1

#292 Pioterek

Pioterek
  • Modelarz
  • 3540 postów
  • Age: 65
  • SkądLublin
  • Imię:Piotr

Napisano 18 wrzesień 2015 - 19:45

Łoże dla pakietów:

 

Nie dawało mi to spokoju. Ze względu na wymienne kopity, muszę mieć możliwość operowania położeniem pakietów w modelu. Mam duży i bardzo wygodny dostęp do wnętrza kadłuba,  więc dlaczego nie zrobić równie wygodnego mocowania pakietów zapewniającego mi ich pełną  "przenoszalność". Wykonałem więc ze sklejki 3 mm łoże (40 cm) z rzepami przez całą długość wnęki modelu jak na zdjęciach. Łoże spoczywa na listwach sosnowych mocowanych do wręg kadłuba.

Duży kokpit to długa  część kadłuba otwartego z góry. Nie jest to wymażony wytrzymałościowo kształt, ponieważ konstrukcyjnie o wiele mocniejszy (sztywniejszy)  jest kadłub zamknięty. Dając długie i solidnie mocowane do wręg łoże poprawiłem przy okazji też sztywność kadłuba. 

 

 

Wycięte łoże z nalepionym rzepem

Łoże aku 01.jpg

 

 

Łoże pod spodem z balsianymi wnękami na paski 

Łoże aku 02.jpg

 

 

Łoże z założonymi paskami - można je przesuwać i przekładać w zależności od potrzeb

Łoże aku 03.jpg

 

 

Łoże z zamocowanymi pakietami

Łoże aku 04.jpg

 

 

łoże zamontowane w modelu

Łoże aku 05.jpg

 

Teraz chyba będzie dobrze. Był to ostatni temat do wymyślenia w kadłubie Popylacza. Pozostałe czynności są proste - to już tylko sprawy regulacyjno-wykończeniowe.  


  • 1

#293 Pioterek

Pioterek
  • Modelarz
  • 3540 postów
  • Age: 65
  • SkądLublin
  • Imię:Piotr

Napisano 19 wrzesień 2015 - 21:44

Model dostał dzisiaj nowe "butki" - pompowane koła Kavan 125 mm. Kola te dobrze sprawdziły mi się w SE 5a (są tam 145 mm koła). Koła Kavan pewnie prowadzą model, są odporne mechanicznie i dobrze wybierają podskoki modelu na trawie. Są przy tym lekkie  i maja możliwość regulacji ciśnienia w oponie. Ja latam na ciśnieniu ustawionym fabrycznie. Oczywiście moje doświadczenia dotyczą lotniska trawiastego.

 

koła 03.jpg

 

koła 02.jpg


  • 0

#294 gregory

gregory
  • Modelarz
  • 91 postów
  • Age: 49
  • SkądRadwiec Duży
  • Imię:Grzegorz

Napisano 19 wrzesień 2015 - 22:37

No juz aby dotknąć i oblot i film mam nadzieję że uda mi się go skręcić
  • 0

#295 Pioterek

Pioterek
  • Modelarz
  • 3540 postów
  • Age: 65
  • SkądLublin
  • Imię:Piotr

Napisano 20 wrzesień 2015 - 08:59

No juz aby dotknąć i oblot i film mam nadzieję że uda mi się go skręcić

 

Jeszcze pokryć skrzydełka. Oczywiście liczę na filmy  :)


  • 0

#296 Pioterek

Pioterek
  • Modelarz
  • 3540 postów
  • Age: 65
  • SkądLublin
  • Imię:Piotr

Napisano 20 wrzesień 2015 - 13:06

Mocowanie steru wysokości:

 

Połówki  steru wysokości w Popylaczu są odejmowane. Jest to bardzo wygodne do ew. transportu modelu  lub jego  przechowywania w okresie kiedy dłuższy czas nie korzystamy z niego. Po dodatkowym odjęciu podwozia, otrzymujemy szczupły kadłub łatwy do przechowywania -  jak w moim przypadku nawet w małym pokoju. SW mocowany jest na węglowych bagnetach a jego połówki przed rozsunięciem zabezpiecza się długą śrubą M3 jak na zdjęciach. Takie rozwiązanie umożliwia stosowanie również innych wymiennych  stateczników w wersji Acro w komplecie z akrobacyjnymi skrzydłami.

 

widok na blokady 

mocowanie sterów 01.jpg

 

ster częściowo nasuniety

mocowanie sterów 02.jpg

 

 

połówki steru zablokowane śrubą M3

mocowanie sterów 03.jpg

 

 

i gotowe :-)

mocowanie sterów 04.jpg


  • 1

#297 Emhyrion

Emhyrion
  • Modelarz
  • 2015 postów
  • Age: 46
  • SkądWarszawa
  • Imię:Paweł

Napisano 20 wrzesień 2015 - 14:38

Bardzo fajne rozwiązanie, proste i skuteczne :)


  • 0

#298 Pioterek

Pioterek
  • Modelarz
  • 3540 postów
  • Age: 65
  • SkądLublin
  • Imię:Piotr

Napisano 21 wrzesień 2015 - 07:24

Trochę popracowałem na ozdobami:

 

Truck ozdoby 01.jpg


  • 0

#299 Pioterek

Pioterek
  • Modelarz
  • 3540 postów
  • Age: 65
  • SkądLublin
  • Imię:Piotr

Napisano 23 wrzesień 2015 - 17:57

Troszkę dołożyłem ozdób do kadłuba i myślę że kadłub jest już zakończony. Pozostałe kokpity też są prawie gotowe - do "Sporta"  brakuje mi ładnej owiewki na którą czekam a "Dusty" buntuje mi się drugi raz bo część przednia jest wydrukowaną naklejką która po raz drugi mi się pomarszczyła. Ale jak sobie z tym poradzę to zdjęcia zamieszczę.

 

Truck ozdoby 03.jpg

 

Jeżeli chodzi o Dusty musiałem trochę przewartościować swoje zamiary. Wnuki w miedzy czasie wyrosły z okresu Dusty, więc wygląda na to że będzie to kokpit rzadziej używany - okazjonalnie. Podstawowymi eksploatowanymi wersjami będzie więc Truck i Sport. Dlatego zdobienie kadłuba poszło w tym kierunku.  

 

A  teraz przyszła pora na lotki, klapy i pokrycie skrzydeł.


  • 0

#300 Pioterek

Pioterek
  • Modelarz
  • 3540 postów
  • Age: 65
  • SkądLublin
  • Imię:Piotr

Napisano 24 wrzesień 2015 - 16:49

Wkleiłem dzisiaj mocowanie zawiasów klap:

 

Zawias Klap 01.jpg

 

 

Zawiasy klap zostały zaprojektowane jak na szkicu poniżej:

 

 

Zawiasy Klap 02.jpg

 

 

Zawiasy Klap 03.jpg


  • 0



Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: Dusty, Popylacz

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych