Skocz do zawartości

Lublin R-XIII D


 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Gdyby tak było z tą sztywnością kadłuba to nikt nie stosowałby napinania cellonem przyszytego lub przyklejonego do rozpórek płótna...

Cięgna krzyżowe, owszem usztywniają zasadniczo kratownicę ale kratownica to jeszcze nie kadłub. Dopiero zamknięta poprzez oklejenie płótnem bryła (kratownica, wręgi, półwręgi i podłużnice) stanowi kadłub a jej sztywność zależy od sztywności ścianek czyli płótna...Ale to tylko teoria jest.

 

   No tak ale co z Lublinem ter i G w których poszycie było sznurowane w celu możliwości podglądu stanu kratownicy .?

  Naprężenie pokrycia cellonem miało też na celu zmniejszenie oporów aerodynamicznych , zabezpieczenie przed szkodliwymi warunkami atmosferycznymi oraz zmniejszenie palności pokrycia przez dodanie do ostatniej warstwy cellonu specjalnego modyfikatora .

  Tak pisali w instrukcjach ... ale to było przed wojną ;)

 

Krzysztofie mówisz i masz :)

 

post-16966-0-71024100-1446583237_thumb.jpg

 

Przednie podparcie statecznika , inne niż w RXIIIc i ter - tam windka zmiany kąta zaklinowania statecznika napędzała

dwa popychacze  po bokach.

W "D" śruba windki jest połączona od razu ze statecznikiem :(

post-16966-0-28242300-1446583287_thumb.jpg

Tylne podparcie i jdenocześnie oś obrotu statecznika

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
  • 4 miesiące temu...

Mam od kolegi samodzielnie wykonane plany tego samolotu i zamierzam go kiedyś zrobić. Tylko nie jako makietę. No może pół.

Teraz pytanie. Jak wyginałeś dolne listwy podłużne na kadłub, aby prostując się nie wyginały górnych i trzymały fason?

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Kratownice kadłuba były gięte i klejone na desce wg.wyrysowanego wzoru . Zachowanie właściwego kształtu zapewniły skośne rozpórki które nie pozwoliły na odkształcenie się podłużnic po zdjęciu z szablonu ,Niestety zdjęć obrazujących ich wykonanie nie ma , ponieważ nie planowałem umieszczania relacji na forum .

 Ponieważ jestem zajęty innym projektem ( regaty SPA 2016)postępy w budowie znikome, aby jednak pokazać że temat nie umarł kilka zdjęć tego co  w wolnych chwilach udało się zrobić .

 

post-16966-0-90155400-1460918331_thumb.jpgpost-16966-0-57065100-1460918368_thumb.jpgpost-16966-0-47679700-1460918440_thumb.jpgpost-16966-0-99322400-1460922888_thumb.jpgpost-16966-0-08956200-1460922939_thumb.jpgpost-16966-0-58181100-1460925689_thumb.jpgpost-16966-0-47173700-1460925730_thumb.jpg

Niestety poważnie Lublinem będę mógł się zająć po zakończonych regatach t.j. w styczniu przyszłego roku .

Do tego czasu relacje z budowy będą sporadyczne :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam co do regat ,jesteś już zgłoszony do startu czy dopiero będziesz dopisywał się do listy startowej ? 

a przepraszam własnie znalazłem cię z bratem jak mniemam :) zamierzam od pana Maderskiego budować Pasje 925  

Kacper to syn .

Pasja 925 to duże wyzwanie .Życzę powodzenia w budowie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kacper to syn .

Pasja 925 to duże wyzwanie .Życzę powodzenia w budowie :)

a to przepraszam myślałem że brat :) myślałem też o SPA może za jakieś 2, 3 lata coś pomyśle na tym :) 

jak znajdę miejsce do budowania to będę brał się za PASJE :) narazie brak miejsca chyba że do polski zjadę :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 miesięcy temu...
  • 1 miesiąc temu...

Witam po przerwie ,

jak pisałem wcześniej była ona spowodowana przygotowaniami i udziałem w regatach SpA 2016 (Setką przez Atlantyk) .

ponieważ swoją część trasy mam już za sobą (niestety :() i jestem w kraju , czas wrócić do Lublina .

Myślę , że już niedługo będę mógł pokazać kolejne etapy budowy modelu .

 

Wojtku , zapięcia są mojej "produkcji "  długość zapięcia to ok. 18 mm.

 

Gdyby ktoś był zainteresowany regatami to tutaj można znaleźć informacje http://maderski.pl/blog/index.php

 

  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 lata później...

Witam Kolegów po dłuugiej przerwie w relacjonowaniu postępów z budowy modelu .

Od ostatniego wpisu upłynęły cztery lata , ale projekt żyje i powoli posuwa się do przodu .

Na początek kilka zdjęć

napęd steru wysokości

 

179.thumb.jpg.d6c7b1594eae85721155fa0d4be013db.jpg180.thumb.jpg.febaf6bca7b3ef79985cc788b420839d.jpg

 

178.thumb.jpg.a14e8ef9a3bb3c4326cb73dc63ff483d.jpg

 

Ramki przyrządów pokładowych

 

024.thumb.jpg.47dfe508234c9013094e51b7efe6e4cb.jpg

 

Busola

025.thumb.jpg.63652b87f0bb00297cb64a124fa53e2d.jpg

 

027.thumb.jpg.a4c2cc45c6c11dfd9ac2cc67c83cf364.jpg

 

I tablica przyrządów prawie w komplecie - brak chyłomierza i przyrządu po prawej stronie , niestety nie wiem jakiego , 

na zdjęciu kabiny z instrukcji obsługi R XIII D ten przyrząd jest nieczytelny ☹️

 

 

 

 

499754383_magic_16065885409912.thumb.jpg.d2ab7a19ff35e33efbd5bd527e112160.jpg

 

image.png.57ae8027ac469e17019ca5741d647912.png

 

Myślę że jak na pierwszy post po tak długiej przerwie tyle informacji wystarczy .

 

Pozdrawiam wszystkich

Zbyszek

 

  • Lubię to 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Witam w Nowym Roku i życzę kolegom wszystkiego najlepszego .

Dzisiaj kilka elementów wyposażenia kabiny , a mianowicie

układ sterowania . Na początek orczyki pilota  i strzelca :

 

 

 

IMG_20210110_212801_8.thumb.jpg.2f8c46160d79bfac6472f47a637f3723.jpg

 

Drążek pilota i strzelca ( luzem )

 

IMG_20210110_195739_0.thumb.jpg.cd6ce79c59b2f5b58b3f44d379c5d850.jpg

 

Drążek strzelca na swoim miejscu :

 

IMG_20210110_195930_2.thumb.jpg.afd3927601968779777bcfebe8365d0b.jpg

 

Widok na rolki prowadzące linki do steru wysokości:                                                                                                                                               I wszystkie elementy sterowania razem :

 

 

magic_1610314253185.thumb.jpg.301c20c5f2720d62bcdbcabbd4801132.jpg                                                                                                                           IMG_20210110_200053_3.thumb.jpg.fa72bc66c5638287f9983bdb448b9e76.jpg                                                                                                                               

Ponieważ w Monografii Lublina A.Glassa te elementy są błędnie przedstawione☹️ przy ich wykonaniu korzystałem 

z zamieszczonej w 11 numerze magazynu  Mini Replika  "Instrukcji samolotu Lublin R.XIII -D" .

T o samo dotyczy tablicy przyrządów .

 

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • 1 miesiąc temu...

Ponieważ nabyłem drogą kupna drukarkę 3D to postanowiłem wydrukować magazynki do karabinu strzelca .

 

 

Przechwytywanie.JPG

 

 

 

P1010311.JPG

W czasie gdy drukarka robiła swoje - tz. drukowała ?

ja wykonałem pojemnik (magazyn) na te magazynki .

wykonałem je z blachy AL.

 

 

P1010299.JPG

P1010300.JPG

 

i magazynki na swoim miejscu

P1010302.JPG

P1010303.JPG

 

następnym elementem będzie pokrywa zbiornika paliwa .

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 1 miesiąc temu...
W dniu 28.11.2020 o 23:23, ZKA napisał:

 

I tablica przyrządów prawie w komplecie - brak chyłomierza i przyrządu po prawej stronie , niestety nie wiem jakiego , 

 

 

 

 

image.png.57ae8027ac469e17019ca5741d647912.png

 

 

 

 

 

 

Wszystko wskazuje na to, że tam powinien być po prostu zegarek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, kesto napisał:

Wszystko wskazuje na to, że tam powinien być po prostu zegarek.

Chyba masz rację , ramka już jest teraz tylko dobrać odpowiedni werk ?

 

IMG_20210527_203019_6.jpg

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...
 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.