Skocz do zawartości

Monoline system jak to do chole.y działa?


Paweł Prauss
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Chcę zrobić coś takiego ale za pierona nie wiem jak to ma działać.

W jaki sposób zapewnione jest łożyskowanie aby pod obciążeniem mogło toto się obracać? 

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1828800

tutaj trochę inne rozwiązanie

http://flyinglines.org/c.f40conversion.html

tu jeszcze inne

http://www.coxengineforum.com/t760-1-2speed-ship-white-knight

ale takiego z łożyskiem oporowym nie chcę

a tutaj uchwyt sterowniczy post #21

http://www.rcuniverse.com/forum/control-lines-231/3502152-monoline-handle.html

Czy ktoś może mi pomóc w wykonaniu takiej przekładni?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Chcę zrobić coś takiego ale za pierona nie wiem jak to ma działać.

W jaki sposób zapewnione jest łożyskowanie aby pod obciążeniem mogło toto się obracać? 

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1828800

tutaj trochę inne rozwiązanie

http://flyinglines.org/c.f40conversion.html

tu jeszcze inne

http://www.coxengineforum.com/t760-1-2speed-ship-white-knight

ale takiego z łożyskiem oporowym nie chcę

a tutaj uchwyt sterowniczy post #21

http://www.rcuniverse.com/forum/control-lines-231/3502152-monoline-handle.html

Czy ktoś może mi pomóc w wykonaniu takiej przekładni?

Tu jest przejrzyściej no i bardzo pomysłowo...

http://www.airplanesandrockets.com/magazines/air-trails/images/half-a-control-line-air-trails-july-1951-1.jpg

 

Działanie mechanizmu jak w linku do rcgroups polega na wykorzystaniu zjawiska samohamowności ślimaka (część przekładni ślimakowej) czyli obrót wałka z osadzonym ślimakiem poprzez skręcanie jednej linki sterującej powoduje określone położenie prowadnicy połączonej ze sterem wysokości. to położenie jest "silnie" ustalone albowiem popychacz poprzez prowadnicę jest zaklinowany w ślimaku i jego położenie może zmienić tylko obrót ślimaka czyli obrót linki sterującej. Takie rozwiązanie jest odporne na utratę naciągu linki...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podobnie Paweł jak obraca się wał napędowy w łódce gdy śruba pcha model z potężną siłą. Obrót osiowy zapewniają łożyska kulkowe a siły po osi bierze na siebie łożysko oporowe lub podkładki z nowoczesnych materiałów jak ketron peek. Możesz też zastosować od biedy jakieś kulkowe stożkowe, na krótką metę powinno dać radę ale nie wiem o jakich wielkościach i średnicach mowa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tyle to już wiem, ale jak zapewnić aby ten ślimak mógł się swobodnie obracać w chwili gdy "wisi" na nim model całą swoją modelową siłą?

Właśnie tu wykorzystana jest samohamowność przekładni ślimakowej:

- siła odśrodkowa działająca na model zupełnie nie przeszkadza w obrocie osi ślimaka (bloczek + linki) realizowanym przez jedną linkę "uwięziową". Natomiast "ślimak" blokuje całkowicie prowadnicę steru wysokości co ustala położenie tego steru niezależnie od siły odśrodkowej a jedynie zależnie od obrotu osi linki sterującej.

Aby ułatwić wyobraźni, weź Pawle dowolną przekładnię ślimakową i zauważ, ,że od strony ślimaka możesz obracać ją dowolnie i ustawiać w położeniu w jakim chcesz ale od strony koła (ślimacznicy) nie da się obrócić nawet na mikron...Bo jest samohamowność.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stan_m Pawłowi chyba chodzi o to, że model siła odśrodkowa jednak spowoduje narastanie oporu na samym łożyskowaniu ślimaka na osi, im model będzie leciał szybciej tym trudniej będzie obrócić ślimak bo a dokładniej jego oś bo w sumie ją będziemy obracać. Na czymś się ta siła musi oprzeć i tu akurat oporowe łożysko kulkowe ma zastosowanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stan_m Pawłowi chyba chodzi o to, że model siła odśrodkowa jednak spowoduje narastanie oporu na samym łożyskowaniu ślimaka na osi, im model będzie leciał szybciej tym trudniej będzie obrócić ślimak bo a dokładniej jego oś bo w sumie ją będziemy obracać. Na czymś się ta siła musi oprzeć i tu akurat oporowe łożysko kulkowe ma zastosowanie.

Siła odśrodkowa przy tej masie modelu nawet przy jego dużej prędkości kątowej nie jest aż tak duża, aby zatrzeć np. łożysko ślizgowe wykonane np. z fosforobrązu...

Jednak autor "monoline" zastosował zwykły gwint a "łożyskiem" jest połączenie gwintowane osi ślimaka z tuleją dobrze widoczne na tym rysunku poglądowym:

http://www.angelfire.com/fl/yspeed/page2.html

 

W wykonaniu cytowanym przez Pawła nagwintowana oś obrotu ślimaka obraca się w tulei z gwintem wytrzymując bez problemu działanie siły odśrodkowej.

Lepiej to widać na tej fotce (za rcuniverse)

post-6507-0-72707800-1436340730_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.