Skocz do zawartości


Zdjęcie

Latanie zgodnie i przeciwnie do wskazówek zegara


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
80 odpowiedzi w tym temacie

#1 lekarz

lekarz
  • Modelarz
  • 70 postów
  • Age: 36
  • SkądWarszawa
  • Imię:Emil

Napisano 04 wrzesień 2015 - 07:52

Latam sobie modelem i o ile latanie przeciwnie do ruchu wskazówek zegara jest bardzo łątwe to w przecieną stronę już mi nie wychodzi:( Na początku myślałem że przyczyną może być to że wyrobiłem sobie taki nawyk i ciężko jest mi go zmienić. Ale to ni musi być to. Myślę sobie że może być to związane z kierunkiem obrotów silnika. Latam Xtra300 (model extry300).

Macie jakieś rady jak latać zgodnie ze wskazówkami zegara:)?


  • 0

#2 Adam_S

Adam_S
  • Modelarz
  • 434 postów
  • Age: 33
  • SkądŁódź
  • Imię:Adam

Napisano 04 wrzesień 2015 - 08:06

Latać więcej. 

 

Zresztą to normalne, że wszystkie figury lepiej się robi w jedną stronę a w drugą wychodzi gorzej. Ale trzeba ćwiczyć latanie w obie strony i już. 


  • 1

#3 zbjanik

zbjanik
  • Modelarz
  • 767 postów
  • Age: 62
  • Skądopolskie
  • Imię:Zbyszek

Napisano 04 wrzesień 2015 - 09:15

Dwie sprawy: fizyka- reakcja od śmigła, powodująca niesymetrię własności  samolotu. A druga to psychika, czy ogólniej pilot. Ogólnie znaną okolicznością jest to, że szybownicy lepiej krążą w lewo, niż w prawo, ten kierunek też instynktownie w większości wybierają. Powody są różne, napiszę o swoim przypadku, ale to norma: szkolenie na wyciągarce, kilkadziesiąt lotów po kilka minut w tzw. lewym kręgu (nie "krąg okrągły", ale runda czterozakrętowa), co daje od razu 200-300 lewych zakrętów. Prawe rundy też, owszem bywały, ale na zasadzie wyjątku. To się od tego momentu raczkowania utrwala i zostaje. Do dzisiaj modelami też zazwyczaj tak latam.


  • 0

#4 andrzej_t

andrzej_t
  • Modelarz
  • 541 postów
  • Age: 61
  • SkądRadom
  • Imię:Andrzej

Napisano 04 wrzesień 2015 - 09:25

Ale co oznacza ,,nie wychodzi"? Masz stracha przed zakrętami w prawo czy model się inaczej zachowuje? Dobrze wyregulowanym modelem, zwłaszcza akrobata nie powinieneś odczuwać różnicy.


  • 0

#5 Bartek Piękoś

Bartek Piękoś
  • Modelarz
  • 4106 postów
  • Age: 38
  • SkądRadom
  • Imię:Bartek

Napisano 04 wrzesień 2015 - 09:55

Ruch obrotowy Ziemi też swoje tu dokłada.

Jednak o ile przy ewolucjach wykonywanych wzdłuż osi samolotu reakcja na moment obrotowy bywa odczuwalna, o tyle kierunek, np: zataczania okręgów, nie powinien robić różnicy. Jeśli jest to dyskomfort, to kwestia przyzwyczajeń w pilotażu albo jak pisze Andrzej - regulacji modelu.


  • 0

#6 wapniak

wapniak
  • Modelarz
  • 1077 postów
  • Age: 60
  • SkądSosnówka
  • Imię:Dariusz

Napisano 04 wrzesień 2015 - 10:12

Ruch obrotowy Ziemi też swoje tu dokłada.

 

To prawda, ja też jak długo stoję w miejscu, to mi się w głowie zaczyna kręcić... ;)


  • 2

#7 andrzej_t

andrzej_t
  • Modelarz
  • 541 postów
  • Age: 61
  • SkądRadom
  • Imię:Andrzej

Napisano 04 wrzesień 2015 - 10:32

Bo za długo patrzysz na przesuwające się chmury.

A wracając do tematu - jak silnik będzie zbyt mocno odchylony to zakręt w lewo będzie się wydawał bezpieczniejszy. Model po przechyleniu lotkami i wychyleniu SW będzie się wznosił w zakręcie. Natomiast w prawym zakręcie będzie miał tendencję do zacieśniania zakrętu i pogłębiania przechylenia.


  • 0

#8 stema

stema
  • Modelarz
  • 1241 postów
  • Age: 68
  • SkądWarszawa
  • Imię:Stefan

Napisano 04 wrzesień 2015 - 11:23

Jest jeszcze jeden aspekt kierunku krążenia.

Jak latasz w lewo to model się oddala, a w prawo zbliża i "przyspiesza".

Można latać "po ósemce".


  • 0

#9 hubert_tata

hubert_tata
  • Modelarz
  • 621 postów
  • Age: 49
  • SkądKrępiec
  • Imię:Hubert

Napisano 04 wrzesień 2015 - 17:03

Odruchowo lepiej skręcam w lewo.

Nie tylko modelem; na łyżwach, na rowerze też mi lepiej wychodzi w lewo.

Nie wiem, skąd to się bierze  :unsure:


  • 0

#10 idfx

idfx
  • Modelarz
  • 4963 postów
  • Age: 36
  • GG:
  • SkądHanoi/Vn
  • Imię:Kacper

Napisano 04 wrzesień 2015 - 17:15

Jest jeszcze jeden aspekt kierunku krążenia.

Jak latasz w lewo to model się oddala, a w prawo zbliża i "przyspiesza".

Można latać "po ósemce".

 

kurka .. faktycznie :)

 

Też miałem lęki przed skrętami w przeciwną stronę niż się przyzwyczaiłem, ale andrzej_t skutecznie mnie tego nawyku oduczył i wpoił właśnie te ósemki aż do bólu :) :)


  • 0

#11 Bartek Piękoś

Bartek Piękoś
  • Modelarz
  • 4106 postów
  • Age: 38
  • SkądRadom
  • Imię:Bartek

Napisano 04 wrzesień 2015 - 17:18

Nie wiem, skąd to się bierze  :unsure:

Z ruchu wirowego (nie jak wcześniej napisałem obrotowego) Ziemi :) . Tak jest nam łatwiej, podświadomie tą stronę wybieramy i takiego nabieramy nawyku.

Ja latam od początku we wszystkie możliwe strony. Jedynie musiałem świadomie trenować podejścia i lądowania z obu stron, bo swego czasu się przyzwyczaiłem z jednej ;) .


  • 0

#12 andrzej_t

andrzej_t
  • Modelarz
  • 541 postów
  • Age: 61
  • SkądRadom
  • Imię:Andrzej

Napisano 04 wrzesień 2015 - 20:18

 i wpoił właśnie te ósemki aż do bólu :) :)

Do bólu jak do bólu ale do lądowania musiałeś podchodzić z prawego zakrętu więc pomagały ćwiczenia w górze.

Swoją drogą to bardzo dobry sposób do obserwacji zachowania modelu w locie poziomym. A od tego zależy też zachowanie w pionowych figurach kołowych i jak się model niewłaściwie wyreguluje to później w zakręcie w prawo albo się gniecie drążek lotek namiętnie albo kontruje zbyt duże i gwałtowne przechylanie na prawo ze strachu przed korkiem. Nie wspomnę o niedopuszczalnej różnicy szybkości obrotu modelu w beczkach w prawo i w lewo.


  • 0

#13 idfx

idfx
  • Modelarz
  • 4963 postów
  • Age: 36
  • GG:
  • SkądHanoi/Vn
  • Imię:Kacper

Napisano 04 wrzesień 2015 - 20:22

Dziękuje !! Inaczej Ci nie potrafię wyrazić tego co czuje latając teraz :)

Przestałem "krecic fikolki" bo potrafisz wprowadzić w świat prawdziwych akrobacji :)
  • 0

#14 micro

micro
  • Modelarz
  • 467 postów
  • Age: 58
  • SkądPoznań
  • Imię:Roman

Napisano 05 wrzesień 2015 - 00:28

Z ruchu wirowego (nie jak wcześniej napisałem obrotowego) Ziemi :) . Tak jest nam łatwiej, podświadomie tą stronę wybieramy i takiego nabieramy nawyku.

Ja latam od początku we wszystkie możliwe strony. Jedynie musiałem świadomie trenować podejścia i lądowania z obu stron, bo swego czasu się przyzwyczaiłem z jednej ;) .

Tzn. , że modelarze z południowej półkuli mają tendecję do skręcania w prawo ?   :) .


  • 0

#15 Bartek Piękoś

Bartek Piękoś
  • Modelarz
  • 4106 postów
  • Age: 38
  • SkądRadom
  • Imię:Bartek

Napisano 05 wrzesień 2015 - 00:50

Dokładnie.

A pamiętacie z geografii, że passaty na północ i południe od równika, mają tendencję do skręcania w przeciwnych kierunkach?

 

Dla przypomnienia:

Efekt Coriolisa


  • 0

#16 robertus

robertus

    Książę depronu?

  • Modelarz
  • 10122 postów
  • Age: 44
  • SkądJelcz-Laskowice
  • Imię:Robert

Napisano 05 wrzesień 2015 - 06:44

Tzn. , że modelarze z południowej półkuli mają tendecję do skręcania w prawo ?   :) .

Trzba poszukać kogoś w australii i popatrzeć.


  • 0

#17 Andrzej Klos

Andrzej Klos
  • Modelarz
  • 316 postów
  • Age: 58
  • SkądBrisbane, Australia
  • Imię:Andrzej

Napisano 05 wrzesień 2015 - 08:22

Dokładnie.

A pamiętacie z geografii, że passaty na północ i południe od równika, mają tendencję do skręcania w przeciwnych kierunkach?

 

Dla przypomnienia:

Efekt Coriolisa

 

Niezupelnie.

Latalem na szybowcach na polkuli polnocnej i poludniowej i nie zauwazylem zadnej roznicy.

Uwazam, ze zakret w lewo (zarowno na polkuli polnocnej i poludniowej) wydaje sie byc latwiejszy ze wzgledow przyzwyczajenia a moze tez zalezy czy ktos jest praworeczny czy leworeczny (mankut -chyba tak to bylo po Polsku, sorry).

Czesto kregi (prawdziwe szybowce) sa wystawiane jako lewo reczne i z tego pewnie to wychodzi.

Swego czasu mialem problem z prawym zakretem (prawdziwy szybowiec w Australii) do tego stopnia, ze postanowilem zrobic kilka lotow zakrecajac i krazac na termice w prawo tak czesto jak to bylo mozliwe.

Problemy z prawym zakretem skonczyly sie po jednym czy dwoch lotach.

 

Niesadza aby Coriolis mial z tym cos wspolnego.  Jednakze Mechanike skonczylem >30 lat temu i pamietam bardzo ladne rozwiazania stosujac liczby urojone, ale to bylo bardzo dawno temu.  Moze ktos dopiero po studiach moze to policzyc..      

 

Podobnie z modelami.  Polecam trenowac osemki w poziomie, tak jak to juz ktorys z poprzednikow proponowal.  A takze ladowac z prawej i lewej strony!

 

Czolem

Andrzej


  • 0

#18 engelbert

engelbert
  • Modelarz
  • 79 postów
  • Age: 59
  • SkądMechnice / Darmstadt
  • Imię:Engelbert

Napisano 05 wrzesień 2015 - 08:28

Odruchowo lepiej skręcam w lewo.

Nie tylko modelem; na łyżwach, na rowerze też mi lepiej wychodzi w lewo.

Nie wiem, skąd to się bierze  :unsure:

Praworeczni lepiej skrecaja w lewo.

leworeczni w prawo.


  • 0

#19 Adam_S

Adam_S
  • Modelarz
  • 434 postów
  • Age: 33
  • SkądŁódź
  • Imię:Adam

Napisano 05 wrzesień 2015 - 10:42

PA robi modele w australii i filmy też tam kręcą:

 

Oni mają coś z kierunkami zupełnie pomylone ;)

 

Więcej latania mniej gadania i będzie dobrze...


  • 0

#20 micro

micro
  • Modelarz
  • 467 postów
  • Age: 58
  • SkądPoznań
  • Imię:Roman

Napisano 05 wrzesień 2015 - 21:08

Ja się jakoś nad tym nie zastanawiałem i może dlatego skręcam bez problemów w prawo i lewo :)  .


  • 2


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych