Skocz do zawartości

Er-2 Amodel 1:72


Ryszard58
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

PC140521%252520-%252520Kopia.JPG
Były japońce  czas na coś z przeciwnej strony frontu . Wybór padł na  dość egzotyczny radziecki samolot ,a raczej jego model  czyli
Ermoyalev Er-2  w skali 1:72.Mam takie wrażenie ze konstruktor zapatrzył sie na Ju 87 ,jeżeli chodzi o skrzydła , pomijając to że samolot jest dwusilnikowy  kształt skrzydeł i jego sylwetka  jakby w całości zerżnięte z Stukasa .
 Nowy-2.JPG
jako ze to modelik malo znany ,pozwolilem sobie wstawić jego historie i dane z WIKIPEDII '
Jer-2 – (ros. Ер-2) radziecki samolot bombowy dalekiego zasięgu z okresu II wojny światowej
Historia

Pod koniec 1938 roku w biurze konstrukcyjnym kierowanym przez Władimira Grigorewicza Jermołajewa rozpoczęto pracę nad samolotem bombowym dalekiego zasięgu, który oznaczono jako DB-240 (skrót od dalnyj bombardirowszczik (DB) i 240 od nr. biura). Jego konstrukcję oparto na samolocie pasażerskim Stal-7 skonstruowanym w 1937 roku przez włoskiego komunistę, mieszkającego w ZSRR – Roberta Bartiniego, którego zastępcą był właśnie W. Jermołajew.

Projekt tego nowego samolotu DB-240 został opracowany na początku 1939 roku, a już 29 lipca 1939 roku dowództwo lotnictwa ZSRR złożyło zamówienie na budowę dwóch prototypów tego samolotu. Różnił się od samolotu Stal-7 podwójnym usterzeniem oraz zamontowanemu uzbrojeniu w tym w wieżyczkach. Oblot pierwszego prototypu nastąpił w dniu 14 maja 1940 roku. Prototyp ten przeszedł wszechstronne badania w locie i ostatecznie w maju 1940 roku podjęto decyzję o skierowaniu go do produkcji seryjnej, przy czym w wersji produkcyjnej zastosowano mocniejsze silniki. Samoloty produkowane seryjnie otrzymały oficjalne oznaczenie Jer-2. Produkcja rozpoczęła się w kwietniu 1941 roku.

Już po podjęciu decyzji o skierowaniu samolotu Jer-2 do produkcji seryjnej prowadzono dalsze prace nad samolotem. Zmiany dotyczyły w zasadzie zastosowania nowych silników oraz uzbrojenia i tak powstawały kolejne wersje samolotu.

W 1944 roku podjęto decyzję o zbudowaniu zupełnie nowej wersji samolotu Jer-2 przeznaczonej do przewozu ważnych osobistości oraz zadań kurierskich. W ten sposób powstał samolot oznaczony jako Jer-2ON, którego prototyp oblatano 16 kwietnia 1945 roku. Następnie zbudowano krótką serię tych samolotów. Podlegał on również dalszym modyfikacjom, lecz ostatecznie w 1945 roku podjęto decyzję o zaniechaniu produkcji i dalszych prac nad samolotem Jer-2.

Łącznie w latach 1941 – 1945 zbudowano 430 samolotów Jer-2 wszystkich wersji a z prototypami około 470 szt.
Wersje samolotu Jer-2

    DB-240 – prototyp, napęd: 2 x 12-cylindrowe silniki rzędowe Klimow M-105, uzbrojenie: 2 karabiny maszynowe SzKAS kal. 7,62 mm (ruchome – 1 w stanowisku strzeleckim w przodzie kadłuba i 1 w dolnym wychylanym stanowisku strzeleckim typu MW-2 w środkowej części kadłuba), 1 karabin maszynowy UBT kal. 12,7 mm (ruchomy – w obrotowej wysuwanej wieżyczce strzeleckiej typu TAT-BT na grzbiecie środkowej części kadłuba) oraz 1000 kg bomb. Wyprodukowano – 3 prototypy
    Jer-2 (M-105) – wersja seryjna, identyczna jak prototyp DB-240. Wyprodukowano – 71 sztuk
    Jer-2 (AM-35A) – prototyp, napęd: 2 x silniki rzędowe 12-cylindrowe w układzie V, chłodzone cieczą, Mikulin AM-35A o mocy 1350 KM (993 kW), uzbrojenie: jak DB-240. Wyprodukowano – 3 prototypy
    Jer-2 (AM-37) – prototyp, napęd: 2 x silniki rzędowe 12-cylindrowe w układzie V, chłodzone cieczą, Mikulin AM-37 o mocy 1400 KM (1030 kW), uzbrojenie: 3 karabiny maszynowe UBT kal. 12,7 mm (ruchome – 1 w stanowisku strzeleckim w przodzie kadłuba, 1 w dolnym stanowisku strzeleckim w środkowej części kadłuba i 1 w obrotowej wieżyczce strzeleckiej typu TAT-BT na grzbiecie środkowej części kadłuba) oraz bomby o masie maksymalnej do 3000 kg. Wyprodukowano – 4 sztuki
    Jer-2 (MB-100) – prototyp, napęd: 2 x silniki rzędowe 24-cylindrowe w układzie X, chłodzone cieczą Dobrotworskij MB-100 o mocy 2200 KM (1618 kW), uzbrojenie: 2 karabiny maszynowe UBT kal. 12,7 mm (ruchome – 1 w dolnym wychylanym stanowisku strzeleckim w środkowej części kadłuba i 1 w obrotowej wieżyczce strzeleckiej typu TAT-BT na grzbiecie środkowej części kadłuba), 1 karabin maszynowy SzKAS kal. 7,62 mm (ruchomy – na stanowisku strzeleckim w przodzie kadłuba) oraz bomby o masie maksymalnej do 3000 kg. Wyprodukowano – 1 sztukę
    Jer-2 (M-40F) – prototyp, napęd: 2 x silniki rzędowe wysokoprężne 12-cylindrowe w układzie V, chłodzone cieczą Czaromskij M-40F o 1500 KM (1103 kW), uzbrojenie: jak Jer-2 (MB-100). Wyprodukowano – 3 sztuki
    Jer-2 (M-30B) – prototyp, napęd: 2 x silniki rzędowe wysokoprężne 12-cylindrowe w układzie V, chłodzone cieczą Czaromskij ACz-30B (M-30B) o 1500 KM (1103 kW), uzbrojenie: 3 karabiny maszynowe UBT kal. 12,7 mm (ruchome – 1 na stanowisku strzeleckim w przodzie kadłuba, 1 na dolnym stanowisku strzeleckim w środkowej części kadłuba i 1 w obrotowej wieżyczce strzeleckiej typu TUM-2 na grzbiecie środkowej części kadłuba) oraz bomby o masie maksymalnej do 5000 kg. Wyprodukowano – 1 sztukę
    Jer-2 (ACz-30B) – seryjne, napęd: 2 x silniki rzędowe wysokoprężne w układzie V, chłodzone cieczą Czaromskij ACz-30B (M-30B) o mocy 1500 KM (1103 kW), uzbrojenie: 2 karabiny maszynowe UBT kal. 12,7 mm (ruchome – 1 na stanowisku strzeleckim typu NU-134 w przodzie kadłuba i 1 w dolnym stanowisku strzeleckim typu ŁU-MW-2B w środkowej części kadłuba), 1 działko SzWAK kal. 20 mm (ruchome – w obrotowej wieżyczce strzeleckiej typu TUM-5 na grzbiecie środkowej części kadłuba) oraz bomby o masie maksymalnej do 5000 kg. Wyprodukowano – 391 sztuk
    Jer-2ON – wersja specjalnego przeznaczenia do przewozu ważnych osób cywilnych i wojskowych, napęd: jak Jer-2 (ACz-30B), uzbrojenie: nie posiadał. Wyprodukowano – 3 sztuki
    Jer-2MM – zmodernizowana wersja Jer-2ON. Wyprodukowano – 3 sztuki

Służba w lotnictwie

Samoloty Jer-2 zostały wprowadzone do lotnictwa radzieckiego w czerwcu 1941 roku. Uzbrojono w nie dwa pułki bombowe specjalnego przeznaczenia – 420 i 421. W początkowej fazie operacji "Barbarossa" samoloty te uczestniczyły w dalekich rajdach na cele na terytorium Niemiec i Polski m.in. w nocy z 10 na 11 sierpnia 1941 roku uczestniczyły w pierwszym nalocie radzieckiego lotnictwa na Berlin. Brały też w udział w bombardowaniu Warszawy.

Później skierowano je do wsparcia wojsk lądowych na froncie. W czasie tych walk ponosiły one duże straty i ostatecznie w 1943 roku wycofano je z jednostek bojowych i skierowano do szkoły nawigatorów lotniczych w Czelabińsku.

Produkowane po 1943 roku samoloty Jer-2 były wykorzystywane do dokonywania nocnych zrzutów dla partyzantów na zapleczu frontów. Natomiast samoloty Jer-2ON były wykorzystywane do 1947 roku.
Opis konstrukcji

Samolot Jer-2 to wolnonośny średniopłat o konstrukcji całkowicie metalowej, z podwójnym usterzeniem i chowanym podwoziem. Kadłub półskorupowy. Płat trójdzielny. Napęd: dwa silniki rzędowe, śmigła metalowe trójłopatowe.
Dane podstawowe
Państwo      ZSRR
Producent     Biuro konstrukcyjne W. Jermołajewa
Typ     samolot bombowy dalekiego zasięgu
Konstrukcja     dwusilnikowy wolnonośny średniopłat o konstrukcji całkowicie metalowej, usterzenie podwójne, podwozie – wciągane w locie
Załoga     4
5 (w wersji Jer-2-2 i Jer-2ON)
Historia
Data oblotu     14 maja 1940 (DB-240)
Lata produkcji     1941 – 1945
Wycofanie ze służby     1947
Dane lotno-techniczne niektórych wersji samolotu Jer-2
Wersja     DB-240 (M-105)
(prototyp)     Jer-2 (M-105)
(seryjny)     Jer-2 (MB-100)
(prototyp)     Jer-2 (M-30B)
(prototyp)     Jer-2 (Acz-30B)
(seryjny)     Jer-2ON
Silniki     2 x Klimow M-105     2 x Klimow M-105     2 x Dobrotworskij MB-100     2 x Czaromskij M-30B     2 x Czaromskij ACz-30B     2 x Czaromskij ACz-30B
Moc (KM) (kW)     1100 (809)     1100 (809)     2200 (1618)     1500 (1103)     1500 (1103)     1500 (1103)
Rozpiętość (m)     21,65     21,65     21,68     22,73     23,10     23,10
Długość (m)     16,23     16,23     16,23     16,59     16,65     16,34
Wysokość (m)     4,82     4,82     4,82     -     -     5,20
Powierzchnia nośna (m²)     72,10     72,10     72,10     77,44     79,10     79,10
Masa własna (kg)     7 076     7 500     -     10 360     10 820     10700
Masa startowa (kg)     12 000 (normalna)
13 460 (maksymalna)     12 520 (normalna)
14 150 (maksymalna)     13 000 (normalna)     14 190 (normalna)
17 650 (maksymalna)     14 825 (normalna)
18 415 (maksymalna)     15 200 (normalna)
19 000 (maksymalna)
Prędkość maksymalna (km/h)     445     437     475     429     405     435
Prędkość wznoszenia (m/s)     5,0     5,5     -     2,9     3,5     -
Pułap (m)     7700     7500     -     -     -     7500
Zasięg (km)     4100     3300     1700     5500     5000     5000
Uzbrojenie     1000 kg bomb;
2 x karabin maszynowy SzKAS kal. 7,62 mm;
karabin maszynowy UBT kal. 12,7 mm     1000 kg bomb;
2 x karabin maszynowy SzKAS kal. 7,62 mm;
karabin maszynowy UBT kal. 12,7 mm     1000 kg bomb;
karabin maszynowy SzKAS kal. 7,62 mm;
2 x karabin maszynowy UBT kal. 12,7 mm     1000 kg bomb;
3 x karabin maszynowy UBT kal. 12,7 mm     1000 kg bomb;
2 x karabin maszynowy UBT kal. 12,7 mm;
działko SzWAK kal. 20 mm     nie uzbrojony

images.jpg
bypicasa2html.gifcreated by picasa2html.com
Model taki sobie  ,niezbyt dokładny ,wypraski też  nie zbyt eleganckie .  Dlatego potraktowałem go  po macoszemu co po niektórym może się nie spodobać  ,dlatego wyszedł jak wyszedł .Tło tez może byc przyczyna żartów i docinek ,ale taką miałem wizję i już !
APC_Collage%252520-%2525202015.12.14%252
PC140522%252520-%252520Kopia.JPG
PC140522.JPG
PC140521.JPG
PC140520.JPG
PC140519.JPG
PC140518.JPG
PC140517.JPG
PC140516.JPG
PC140515.JPG
PC140514.JPG
PC140513.JPG
PC140512.JPG
PC140511.JPG

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to
 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.