Skocz do zawartości

PZL 37 w 3D


Kropka
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Postaw mi kawę na buycoffee.to
  • 2 tygodnie później...

Tomek, a w jakim programie pracowałeś nad swym modelem?

Wasze oczekiwania mnie zestresowały. Nie wiem, czy będzie to doprawcowany model, póki co staram się korzystać z posiadanych planów i dochować im wierności. Poniżej obrazki ze stanem na dziś. W najbliższym planie jest skrzydło, z czym wiąże się sporo zabawy i pracy koncepcyjnej nad siatką -- jest sporo różnych otworów, które należy uwzględnić w siatce.

post-17249-0-47457400-1451987930_thumb.jpg

post-17249-0-23881800-1451987932_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3D Max Studio, Cinema 4D, Maya, Blender. Ten ostatni jest najlepszy : ] ponieważ ma największą społeczność udzielającą wsparcia, jest gratisowy oraz jest tak przepastny w możliwościach, że podejrzewam iż został nam podarowany przez kosmitów!

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

Wasze oczekiwania mnie zestresowały. Nie wiem, czy będzie to doprawcowany model, póki co staram się korzystać z posiadanych planów i dochować im wierności. 

...

Nie wiem jak Ty reagujesz, ale odrobina stresu bywa motywująca :) a o to czy będzie to dopracowany projekt to po poprzednim wątpliwości żadnych nie mam.

Jestem naprawdę pod ogromnym wrażeniem Twojej pracy, teraz będzie trochę szowinistycznie  :), ponieważ kobiety miewają problemy z wyobraźnią przestrzenną. Ty jesteś tego dobitnym zaprzeczeniem. :)

 

Panowie proszę się posunąć na tej ławce bo i ja chciałbym się przysiąść.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3dmax w czasach kiedy wszystkie programy były darmowe :)

pewnie teraz też bym czasami coś narysował,ale już na oryginał mnie nie stać a piractwa nie uprawiam i nie popieram.

Wszystkie programy i gry mam legalne.

Dobrze ,że ławka pojemna ,bo będziesz miała wielu kibiców.

Raz ,że masz talent.

Dwa, że samolot dla nas polskich modelarzy niecodzienny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A nie myślałaś aby te modele "ufizycznić" i ulotnić w taki sposób aby mogły trafić do symulatorów jak np. Microsoft Flight Simulator X? Siedzę tylko w Blenderze i nikłe mam pojęcie o reszcie bardziej zaawansowanych zagadnień ale gdyby tak gotowy model przesłać komuś, kto się tym zajmuje (a są tacy ludzie i po prostu robią modele do symulatorów jako dodatki) i dogadać się to nie dość, że zrobiłabyś model to w dodatku samo dzieło można by wykorzystać i trafiłoby zapewne do wielu tysięcy osób. Te modele są chyba na tyle dobre (ba, na pewno są), że wystarczyłoby je teraz przyszykować pod symulator (kokpit, stery, mechanika itp.) i po sprawie. Nie wiem tylko czy tak wykonuje się modele, które mają latać ... może do tego jest inne oprogramowanie. Podsuwam tylko pomysł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnie wykorzystania obiektów w symulatorach komputerowych... Obiekt powinien być modelowany i teksturowany, z wiedzą o jego docelowym zastosowaniu. Inaczej robi się obiekt, który docelowo ma być zaprezentowany w postaci stacjonarnych obrazków (renderów) i jak najwierniej ma przedstawiać swój pierwowzrór z rzeczywistego świata. Inaczej wykonuje się pod druk 3D. No i jeszcze inaczej będzie wykonany model, którego miejscem przeznaczenia jest jakiś silnik renderujący w czasie rzeczywistym (np. symulator lotów).

Obiekty do tego ostatniego zastosowania, mają uproszczoną siatkę; niektóre części wykonane są w postaci tekstur udających jakiś obiekt; drobne zmiany geometrii typu gwinty, rowki, wypukłości i wklęsłości na powierzchni -- wykonuje się tak zwanymi normal mapami. Robi się cały szerego najróżniejszych optymalizacji.

Optymalizację wykonuję także i ja. Dla przykładu, silnik w zrobionym przeze mnie Junkersie, ma 74 tysiące punktów (verteksów). Można go obejrzeć w 3D na Sketchfabie pod adresem: https://skfb.ly/HZMI

Natomiast sam samolot, osadziłam w silniku renderującym Sketchfaba, de fakto bez silników lecz z płaską teksturą imitującą wszystkie dziewięć zespołów silnika. Efekt można obejrzeć pod adresem: https://skfb.ly/IJIw

Na temat optymalizacji zarówno samego mesha jak i tekstur, znaleźć można bardzo wiele informacji w sieci, dotyczących zarówno matematycznych podstaw optymalizacji, jak i praktycznych zaleceń.

 

No i teraz, wracając do konkretnego modelu PZL 37. Około 1,5 roku temu, wykonałam już jeden model tego samolotu. Na etapie modelowania przyjęłam założenie, że będzie on dość uproszczonym modelem. Założenie to nie wynikało z jego docelowego zastosowania, lecz z mojego stanu wiedzy 1,5 roku temu, na temat modelowania :) Dla przykładu, otwory na bomby znajdujące się na dolnej części skrzydeł i kadłuba, były to narysowane obrazki. Załączam tę grafikę.

Obecnie, planuję wykonać dokładniejszy model, w którym na przykład będą wymodelowane luki bombowe. Ten model będzie mieć za dużą ilość verteksów, na obecne wymagania silników renderujących w czasie rzeczywistym. Naturalnie, wymagania takie zmieniają się z upływem czasu. Trzydzieści lat temu, obiekt w grze składał się z kilku pikseli. Obecnie, są to meshe o "ciężarze" kilkudziesięciu tysięcy verteksów. Tak że, prędzej czy później, "ciężar" mesha przewidzianego do gry, zrówna się z "ciężarem" mesha przewidzianego do renderowania w formie stacjonarnych obrazków.

 

Konkludując, nie sądze by wykonywany model, nadawał się do aktualnych symulatorów. No chyba że w jednostkach wojskowych znajduje się coś o czym nie wiem (co jest najpewniej prawdą i faktem), i to coś bez problemu  "skonsumowałoby" mesha, z którym aktualne silniki gier miałyby mniej lub bardziej poważny problem.

post-17249-0-02901400-1452081465_thumb.jpg

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na obrazku "komory bombowe 1 PZL 37B.jpg", zaznaczyłam jedną z komór w kadłubie. Mam niejasność odnośnie klap przy tej komorze -- otwierają się one w płaszczyźnie pionowej (coś w stylu windy) czy może tak jak na rysunku oznaczonym cyfrą 3, oś obrotu znajduje się mniej więcej w osi symetrii kadłuba. Czy ktoś z Was, ma może wiedzę na ten temat?

post-17249-0-69692900-1452163596_thumb.jpg

post-17249-0-01232000-1452163597_thumb.jpg

post-17249-0-30550100-1452163597_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Drzwi podkadłubowej komory bombowej ("klapy" :) ):

Samolot posiadał dwie podkadłubowe komory bombowe, z której każda wyposażona była w dwusekcyjne drzwi: jedna sekcja otwierała się względem osi obrotu umieszczonej na dolnej podłużnicy kadłuba a druga względem osi umieszczonej tuż przy przejściu skrzydło kadłub. Jest to dobrze widoczne na foto jednej komory samolotu zaadaptowanej do pomieszczenia dodatkowego zbiornika z paliwem, które zamieszczam.

2."Klapki" są dwie z osią obrotu w pobliżu dolnej podłużnicy kadłuba.

post-6507-0-39865400-1452171530_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odniosłeś się do komory, która na ilustracji pierwszej z mojego dzisiejszego listu z godziny 11:49, oznaczona jest cyframi: 32.
Pytam natomiast o inną komorę, znajdującą się bezpośrednio za tą, o której mówisz. Oznaczyłam ją na pierwszej ilustracji, różowym kólkiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.