Skocz do zawartości


Zdjęcie

Anderson Kingfisher - hydroplan w skali 1:6

hydroplan łódź latająca

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
119 odpowiedzi w tym temacie

#41 kesto

kesto
  • Modelarz
  • 1534 postów
  • Age: 50
  • SkądEłk
  • Imię:Krzysztof

Napisano 07 June 2016 - 16:05

Mam nadzieję, że kupiłeś na formę żywicę poliestrową i matę szklaną, a nie tkaninę. :)


  • 0

#42 Grifon

Grifon
  • Modelarz
  • 407 postów
  • SkądLublin, Gdańsk
  • Imię:Patryk

Napisano 07 June 2016 - 21:08

A to jakaś wielka różnica?


  • 0

#43 kesto

kesto
  • Modelarz
  • 1534 postów
  • Age: 50
  • SkądEłk
  • Imię:Krzysztof

Napisano 08 June 2016 - 08:47

cenowa i łatwości aplikacji


  • 0

#44 mirolek

mirolek
  • Modelarz
  • 2546 postów
  • Age: 49
  • SkądKraków
  • Imię:Mirek

Napisano 08 June 2016 - 10:17

Kupiłem żelkot, żywice poliestrową i słomę .... czyli matę szklaną, taki szkolny zestaw startowy "mały formownik"  :P

Nie posiadam jednak wosku w spray-u i do natłuszczenia pozytywu zastosowałem pastę do butów która sprawdziła mi się w laminatach na formie traconej.

 

anigif_2.gif

 

Rano nie miałem problemów z odspojeniem płyty pilśniowej na której umieściłem pozytyw.

 

20160608_081907_1.jpg

 

Żywica epoksydowa to jednak perfumy przy zapachu żywicy poliestrowej ;)

ms


  • 1

#45 mirolek

mirolek
  • Modelarz
  • 2546 postów
  • Age: 49
  • SkądKraków
  • Imię:Mirek

Napisano 09 June 2016 - 22:35

Znów pastowanie, żelkot, słoma, żywica i druga strona pływaka została oblepiona.

 

P090616_20.19.jpg

 

Intrygowało mnie oczywiście czy uda się rozłączyć obie formy i tu miłe zaskoczenie, bez problemu rozłączyłem elementy.

Pasta do butów sprawdza się zatem idealnie w roli rozdzielacza.

 

P090616_21.50.jpg

 

Teraz stoję przed wyzwaniem jakim jest wykonanie szczelnego laminowanego pływaka w połączonej formie.

Nie bardzo wiem jak połączyć laminaty bo w każdej formie wykonam oddzielny element z tkaniny i żywicy epoksydowej, w górnej części pływaka osadzę klocki do montażu wsporników ale jak połączyć oba elementy aby otrzymać gładką powierzchnię?

Czytałem o baloniku pompowanym w środku formy ale to się sprawdza w kadłubach w których część pod skrzydło zostaje otwarta. W tym przypadku musi powstać szczelne połączenie i ten balonik do mnie nie przemawia gdyż nie będzie możliwości jego wyjęcia.

Czy ktoś ma inny pomysł?

 

ms


  • 0

#46 Bartek Piękoś

Bartek Piękoś
  • Modelarz
  • 3827 postów
  • Age: 38
  • SkądRadom
  • Imię:Bartek

Napisano 09 June 2016 - 22:55

Na jednej połówce naklej wzdłuż krawędzi łączenia wystający pasek z gęstej tkaniny. Wystająca część paska pozostanie na razie nie posmarowana żywicą. Uzyskasz coś a la wpust, który wejdzie w drugą połówkę. Jeśli będzie z tkaniny gęstej i z elastycznym przeplotem, to powinien wejść lekko pasownie w drugą połówkę, posmarowaną na łączeniu żywicą. Łączenie dodatkowo przeleciałbym żywicą od zewnątrz. Potem szlifowanko, szpachlowanko, itd.

 

Inna sprawa, to czy balonik faktycznie musiałbyś wyjmować?:)


  • 0

#47 mirolek

mirolek
  • Modelarz
  • 2546 postów
  • Age: 49
  • SkądKraków
  • Imię:Mirek

Napisano 09 June 2016 - 23:08

łączenie na zakład oczywiście brałem pod uwagę ale to strasznie zwolni wykonanie elementu bo w obu częściach wykonane laminaty będę musiał utwardzić aby obciąć "na zero" przy formie, potem dokleić od środka łącznik a dopiero w trzecim etapie łączyć obie połówki.

Szukam pomysłu na wykonanie pływaka w "jednej sesji" rozmieszanej żywicy.

 

ms


  • 0

#48 Bartek Piękoś

Bartek Piękoś
  • Modelarz
  • 3827 postów
  • Age: 38
  • SkądRadom
  • Imię:Bartek

Napisano 10 June 2016 - 10:25

No to w takim razie dochodzi tylko jeden etap - wklejenie paska łączącego, bo pozostałe etapy są nie do uniknięcia.

Chyba, że coś źle rozumiem.


  • 0

#49 mirolek

mirolek
  • Modelarz
  • 2546 postów
  • Age: 49
  • SkądKraków
  • Imię:Mirek

Napisano 10 June 2016 - 11:56

Czas otwarcia żywicy epoksydowej to około 30minut. W jednym czasie robię laminat w obu połówkach i zostawiam w jednej formie wystające brzegi około 15mm, składam formy z jeszcze miękką tkaniną i teraz pytanie, jak zapewnić przyleganie warstw tkaniny w obu połówkach na połączeniu?

 

Czy jeżeli wprowadzę przez górną część formy igłę (jak do pompowania piłki do kosza) uszczelnię kroplą CA to czy samym tłoczonym powietrzem rozepcham w środku tkaninę na połączeniu?

 

ms


  • 0

#50 kesto

kesto
  • Modelarz
  • 1534 postów
  • Age: 50
  • SkądEłk
  • Imię:Krzysztof

Napisano 10 June 2016 - 12:21

1. teraz pytanie, jak zapewnić przyleganie warstw tkaniny w obu połówkach na połączeniu?

 

2.Czy jeżeli wprowadzę przez górną część formy igłę (jak do pompowania piłki do kosza) uszczelnię kroplą CA to czy samym tłoczonym powietrzem rozepcham w środku tkaninę na połączeniu?

 

ms

Odp.

1. nie zapewnisz

2. nie


  • 0

#51 mirolek

mirolek
  • Modelarz
  • 2546 postów
  • Age: 49
  • SkądKraków
  • Imię:Mirek

Napisano 10 June 2016 - 14:05

Czyli albo łącze dwie już utwardzone wcześniej połówki albo muszę zapakować do środka balon.

Przy większej dziurce na pewno da się go ze środka wyjąc a dziurkę załatać. 

 

Mam do wykonania dwa pływaki zatem mogę spróbować dwóch technologii i porównać efekt końcowy.

ms


  • 0

#52 kesto

kesto
  • Modelarz
  • 1534 postów
  • Age: 50
  • SkądEłk
  • Imię:Krzysztof

Napisano 10 June 2016 - 15:15

Pierwsza koncepcja jest słuszna. Co do balonu to próbowałem i w przypadku takiego kształtu jak pływak jest to praktycznie niewykonalne pod względem jakości połączenia na całej długości. Balon po prostu pęka, a jeśli napompujesz go słabiej - nie dociśnie całej krawędzi klejenia.

Co do klejenia dwóch połówek , to proponuję zapoznać się z postem 77, gdzie jest sposób łaczenia połówek pływaka do RWD-22 http://pfmrc.eu/inde...osamolot/page-4


  • 0

#53 mirolek

mirolek
  • Modelarz
  • 2546 postów
  • Age: 49
  • SkądKraków
  • Imię:Mirek

Napisano 12 June 2016 - 20:14

"Pierwsze koty za płoty" ..... czyli pierwszy pływak wykonany w negatywie wyjąłem z formy i sprawdziłem na wadze co dostałem

 

P120616_20.19.jpg

 

Nieco więcej niż się spodziewałem, bo liczyłem na wagę całego pływaka około 50g a dojdzie jeszcze żywica na połączenie elementów i pewnie nieco szpachlówki na zagładzenie szwu.

Laminowanie w formie nieco mnie zaskoczyło, gdyż do napastowanej formy ciężko docisnąć tkaninę i wciąż mi się podnosiła. Zastosowałem trzy warstwy tkaniny 80g. Po utwardzeniu obciąłem brzegi a następnie dokleiłem pasek łączący co powinno pozwolić szczelnie skleić oba elementy. Na sucho łączenie dobrze pasuje i jest mało widoczne.

 

P120616_20.18.jpg

 

W poście 77 wątku o RWD22 nie bardzo się zorientowałem jak były klejone elementy pływaka. To inna skala i zupełnie inny warsztat o takim stopniu doskonałości, że braknie mi życia aby dorównać. Cały wątek śledziłem i nie ukrywam, że był inspiracją do próby wykonania elementów na formie negatywowej.

 

Mój mały pływaczek nie jest idealnie wykonany i wymaga szpachlowania. Mam wątpliwości czy uda mi się go odtłuścić na tyle aby złapała szpachlówka - czym najlepiej usunąć ślady pasty do butów?

Próbowałem ścierać rozpuszczalnikiem ale tylko kolor nieco się rozjaśnił i w niczym nie przypomina słomkowego koloru żywicy.

 

ms


  • 0

#54 orzeł

orzeł
  • Modelarz
  • 15 postów
  • Age: 34
  • SkądLeżajsk
  • Imię:Bogusław

Napisano 15 June 2016 - 21:25

Jakiej wielkości jest ten pływaczek? coś przesadziłeś z żywicą chyba. 

 

plywak.jpg

 

 

Cięciwa mojego to 150mm, szerokość jakieś 30mm, konstrukcja balsowa, pusty w środku, pylon z blachy alu 2mm. Waga 24g. 

 

Tej pasty to ile dałeś? Bo to wystarczy tyle co do pastowania buta, jakąś dziwną powierzchnię mają Twoje pływaki.

 

Pozostałą pastę spróbuj zmyć spirytusem.


  • 0

#55 mirolek

mirolek
  • Modelarz
  • 2546 postów
  • Age: 49
  • SkądKraków
  • Imię:Mirek

Napisano 15 June 2016 - 23:57

wymiary to:  21 cm długość około 5cm szerokość i prawie 6 cm wysokość.

Powierzchnia jest gładka od zewnątrz ale światło prześwietla laminat i widać nierówności żywicy jakie są wewnątrz pływaka. Zwłaszcza ta część w której wkleiłem klocki balsowe i pokryłem je dodatkową warstwą tkaniny jest bardzo nierówna od środka.

Jak skleję pływaki, wygładzę połączenie i prysnę lakier to będzie widoczna gładka powierzchnia jak na Twoim zdjęciu.

 

Oczywiście mogłem wykonać pływaki z balsy bo projekt przewidywał właśnie takie rozwiązanie. Na rysunkach nawet są pokazane szablony zewnętrznych powierzchni ale uznałem, że to dobry moment na sprawdzenie nowej technologii i wykonanie bardziej odpornych na uszkodzenia pływaków laminatowych.

 

ms


  • 0

#56 mirolek

mirolek
  • Modelarz
  • 2546 postów
  • Age: 49
  • SkądKraków
  • Imię:Mirek

Napisano 20 June 2016 - 10:15

drugi pływak bez problemu wyskoczył z formy

 

P180616_10.55.jpg

 

Po obcięciu nadmiaru tkaniny, wklejeniu paska łączącego obie części oraz połączeniu w jeden element, postawiłem pływak na wagę. Tym razem klocki wkleiłem w trakcie laminowania i potwierdziło się, że udało mi się wykonać drugi pływak nieco lżej niż pierwszy, który po sklejeniu waży 59g a sklejony drugi pływak waży 52g.

 

P180616_14.51_%255B01%255D.jpg

 

Po zaszpachlowaniu połączeń na bokach i położeniu lakieru podkładowego, pływaki nabrały docelowego wyglądu i moim zdaniem całkiem dobrze się prezentują.

 

P190616_20.24.jpg

 

ms


  • 0

#57 mirolek

mirolek
  • Modelarz
  • 2546 postów
  • Age: 49
  • SkądKraków
  • Imię:Mirek

Napisano 03 July 2016 - 21:07

Wróciłem do konstrukcji modelu i doszlifowałem profil skrzydła.

W skrzydle wkleiłem klocki do mocowania pływaków oraz wykonałem specjalne sklejkowo-balsowe kieszenie do mocowania serw

 

P010716_20.19.jpg

 

Serwa osadzone zostały zgodnie z projektem w pozycji leżącej

 

P020716_16.33.jpg

 

bowden wyprowadzony został tuż przy lotce co po zamknięciu pudełka, zabezpiecza serwo przed kontaktem z wodą

 

P030716_19.08.jpg

 

P030716_19.08_%255B01%255D.jpg

 

ms


  • 0

#58 kesto

kesto
  • Modelarz
  • 1534 postów
  • Age: 50
  • SkądEłk
  • Imię:Krzysztof

Napisano 15 July 2016 - 11:01

Dobre rozwiązanie mocowania serwa, aby woda nie miała za łatwo :) . Jakie serwa stosujesz do lotek? Czym będziesz oklejał - folia czy Coveral i malowanie? Co do laminatów, to jak nie chcesz aby wyrób był tłusty, to jako rozdzielacz zastosuj alkohol poliwinylowy.


  • 0

#59 mirolek

mirolek
  • Modelarz
  • 2546 postów
  • Age: 49
  • SkądKraków
  • Imię:Mirek

Napisano 21 November 2016 - 19:38

W trakcie przerwy w budowie modelu, przypadkiem złamałem statecznik  poziomy. Szybko go naprawiłem ale w ciasnej piwnicy znów trąciłem kadłubem i złamałem go ponownie  :angry:

Rozebrałem zatem wykonany i wklejony w ogon statecznik, usunąłem balsowy dźwigar i wykonałem go ponownie z dwóch warstw sklejki 1,5mm. Taka zmiana znacznie usztywniła statecznik poziomy i mogłem iść z budową dalej.

 

Wykonałem ster kierunku

 

2.jpg

 

Przygotowałem też płetwę steru wodnego 

 

3.jpg

 

a następnie osadziłem ster kierunku i ster wysokości, kończąc jednocześnie prace przy ogonie

 

4.jpg

 

ms


  • 0

#60 mirolek

mirolek
  • Modelarz
  • 2546 postów
  • Age: 49
  • SkądKraków
  • Imię:Mirek

Napisano 23 November 2016 - 23:01

wykonałem pokrycie kadłuba papierem japońskim klejonym na nitrocellon i zabrałem się za pokrycie ogona koveralem.

Za szybko zapomniałem jaka to żmudna robota .... teraz będę się męczył :(

 

6.jpg

 

po wykonaniu dolnego pokrycia z bambusowych patyczków wykonałem zastrzały statecznika poziomego

 

5.jpg

 

...i jeszcze raz skontrolowałem geometrię płatowca, zanim ostatecznie zalałem patyczki klejem CA

 

4.jpg

 

Na zdjęciu doskonale uwidoczniło się zwichrzenie końcówek skrzydła

Zastrzały i ster kierunku gotowe.

 

3.jpg

ms


  • 0



Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: hydroplan, łódź latająca

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych