Skocz do zawartości

Guppy Hotliner - budowa.


wiesniak
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć :-)

 

W tym temacie będę relacjonować budowe szybowca Guppy w wersji z lotkami.

Do modelarstwa wracam po 20 latach.

Jako że warsztat modelarski mam nie rozwinięty, liczę na waszą pomoc i rzeczową krytykę.

 

Ostatnio zbudowałem szybowiec Pelikan autorstwa pana Opoczki, bardzo ładnie latał, ale już go zdążyłem rozwalić. Pierwszy mialem do czynienia z RC w tym modelu. Byłem zdany na siebie i popełniłem duużo błędów. Z perspektywy czasu myślę że najgorsze były te w postaci złego miejsca i warunków do latania.

 

Potem kupiłem sobie Pionierka 1400 i tym nabieram następnych doświadczeń RC. Fajnie się lata.

 

Gupik wydaje mi się że będzie latać zdecydowanie szybciej od Pioneera i wydaje mi się dobrą opcją na następny model.

 

Budowę rozpocząłem od wykonania desek kadłubowych, spodu i boków.

 

post-18394-0-33339100-1452200190.jpg

 

post-18394-0-93138400-1452200190.jpg

 

post-18394-0-22586000-1452200191.jpg

 

Gdy już wyciałem a nawet wygiałem deski boczne, doczytałem w planie skrzydeł hotliner że profil skrzydła jest inny i żeby uzyskać odpowiedni kąt zaklinowania skrzydeł należy trochę inne łoże skrzydeł zrobić.

Więc deseczki będę wycinać jeszcze raz żeby już uwzględnić ten fakt. Szkoda tylko balsy.

 

Potem nadeszło kolejne nie powodzenie. Przyciąłem rurkę kadłubową, wykonałem w niej otwory na bowdeny. Rurka ma wewnetrzną średnice 4mm, a bowdeny zewnętrzna 2mm. No i niestety zatarly sie tak wewnatrz ze ani do przodu ani co gorsza do tyłu. Bowdeny pourywałem próbując je wydostać z rury węglowej. Straciłem dwa bowdeny i rurkę weglową :/. No i nowe nie dojdą już przed weekendem.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć

 

Jako że chwilowo nie mam pomysłu jak precyzyjnie wykonać boki kadłuba z gotowym łożem skrzydła, to zrobiłem wzorzec żeberek do śródpłata:

post-18394-0-45438800-1452444394.jpg

 

a następnie pilnik i iglaki do reki trochę cierpliwości i żeberka sródpłata są gotowe:

 

post-18394-0-86340100-1452444394.jpg

 

post-18394-0-11019100-1452444395.jpg

 

Dwa najbardziej wewnętrzne żeberka będę wykonywać ze sklejki 3 mm, ponieważ muszę mieć dzielone skrzydło. 

 

Rozpiętość wynosi 1,5M, czy pręt węglowy fi 5mm wystarczy jako element łączący polówki skrzydeł ? waga modelu wg planu to okolu 500 gram, chciałbym nim wykonywać akrobacje.

 

Jeśli lepszy stalowy, to jakiej średnicy ? 

 

Dzięki !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Budowa posuwa sie powoli, ale coś tam robię.

Proszę o wskazówki bo jestem początkujący.

 

Udało mi się zrobić nowe deski boczne uwzględniające profil skrzydeł hotliner.

Nawiasem mówiąc deskę podłogową wykonałem również ponownie, ale tak to jest jak się ma dwie lewe ręce.

 

Mam jednocześnie wiele pytań.

 

Aktualnie kombinuje klocek czołowy do którego montowany będzie silnik. Silnik posiadam montowany przed wręgą, co trochę mi utrudnia sprawę.

 

Pytanie numer 1:

 

Z planu wynika wprost skłon silnika w dół. Natomiast nie widzę informacji o skręcie silnika. O ile i w jaką stronę należy skręcić silnik żeby model leciał prosto na silniku ? Od czego to zależy ? śmigło posiadam 8x4.5 dzialające w prawą stronę. Silnik A2212/10 180 wat.

 

Pytanie numer 2:

Sklejenie kadluba wymaga listewek o specjalnym przekroju. Chodzi o przekrój trójkąta prostokątnego równoramiennego. Taki profil jeszcze da się kupić. Problem w tym że słoje maja być ułożone równolegle nie do długosci tej listewki, tylko do przeciwprostokątnej. Czy ktoś mógłby mnie oświecić, jak w warunkach domowych, bez użycia cyrkularki z ustawianym stołem uciąć takie listewki z deski balsowej ?

 

Pytanie numer 3:

 

Musze mieć składane skrzydło. Aktualnie, po przejrzeniu tego co dostępne w marketach budowlanych mam następujący plan w głowie:

pomiędzy zebro 1 a 2 wykonane ze sklejki 3mm wkleje profil aluminiowy, rure o przekroju kwadratowym 10x10mm, grubość ścianek 1 mm. To oznacza że te żeberka bedą się dzielić na część przednią i tylną, przyklejaną do tego profilu.

Profil co ważne byłby przyklejony również do dźwigarów.

post-18394-0-17998400-1453322342.png

 

Z blachy stalowej 0,6 mm (źródło jest takie że kupie najtańszą ręczną pilę do drzewa za 12 PLN, zrobioną z blachy stalowej 0,6mm w odpowiednim rozmiarze) wykonam dwie kształtki, paski, uwzględniające wznios skrzydła. takie same ksztaltki wykonam również ze sklejki. Potem wszystko to skleje w kanapkę tak żeby szerokość wyszła 8mm a całość wpasowała się w profil alu w skrzydle.

 

post-18394-0-45744500-1453322492.png

 

Czarne to stal, brązowe to sklejka.

Przepraszam za rysunki, muszę wreszcie nauczyć się jakiegoś autocada.

 

Długość ramion wynosiła by około 80mm.

 

Nie mam wyczucia, czy to wytrzyma krecenie petli, a może to jest zbyt ciężkie rozwiazanie, a może posiada jakąś inną wadę ? Na przykład nie jestem pewien jak wytrzymałe będzie połączenie aluminium z dźwigarami a jest ono kluczowe...

 

Skrzydła planuje mocować z przodu na kołki weglowe 2mm, a z tylu na śruby plasitkowe M4.

 

Pytanie numer 4:

 

Jak bardzo należy dbać o chłodzenie silnika i regulatora ?

Chłodzenie silnika częsciowo załatwia kołpak, jednak chłodzenie ESC to problem. Czy powinienem przewidzieć jakąś perforacje kadłuba w tym celu ?

 

Dzieki za pomoc !

g.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad. 1 Ile wykłonu potrzebujesz, to się okaże po pierwszym locie. Na razie można dać po jednej podkładce pod śruby z lewej strony a potem zobaczysz...

Ad. 2 Z układu słojów wynika, że te listwy maja służyć jako wzmocnienia. Nie mogą być zbyt długie - najwyżej szerokości deski balsowej - 10cm.

Bierzesz deskę balsy o grubości takiej jaką ten trójkąt ma mieć wysokość, odcinasz listwę o szerokości takiej jak podstawa trójkąta. Na górze robisz linie w połowie szerokości. Stawiasz listwę na krawędzi stołu, i grubym papierem ściernym na klocku zeszlifowujesz z jednej, a potem drugiej strony - żadna filozofia, 5 min roboty.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy ci chodzi o takie mocowanie silnika?

Na zdjęciach mam silnik mocowany z tyłu, więc musiałem dorobić łoże silnika ze sklejki 2.5m/m. Wpasowanie i sklejenie wręgi do kadłuba polegało na tym że obudowę silnika owinąłem brystolem do grubości 2m/m.Przykręciłem silnik do łoża i wkładałem go od strony kabiny dopasowując otwór kadłuba tak , aby obudowa silnika obracała się lużno.Po przypasowaniu skłonów w dół i w lewo /patrząc od przodu kadłuba/ i zaznaczeniu wkleiłem łoże na żywicę 5 minutową.Po zdjęciu pierścienia miałem pewność że silnik  będzie miał swobodę obrotu.

post-3422-0-21779800-1453362211_thumb.jpg

post-3422-0-86398300-1453362220_thumb.jpg

post-3422-0-72566700-1453362235_thumb.jpg

post-3422-0-26976800-1453362247_thumb.jpg

na ostatnim zdjęciu widać ten pierścień ustalający.

 

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.