Skocz do zawartości


Zdjęcie

Kąt natarcia versus Bernoulli - posty przeniesione


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
145 odpowiedzi w tym temacie

#1 Patryk Sokol

Patryk Sokol
  • Modelarz
  • 947 postów
  • Age: 28
  • SkądWarszawa/Nysa
  • Imię:Patryk

Napisano 14 luty 2016 - 21:34

Panowie, nie powielajcie tego błędu.

 

Siła nośna nie jest wytwarzana przez różnicę ciśnień wynikającą z prawa Bernoulliego! 

 

Różnica ciśnień wynikająca z różnic drogi jest mało istotnym składnikiem siły nośnej. 

 

Druga sprawa - w przypadku KFM turbulencja nie tworzy siły nośnej, jednie zapobiega seperacji opływu i powoduje,że profil ma bardzo łagodną charakterystykę przeciągnięcia (kosztem znacznie zwiększonego oporu).

 

Ogólnie przy tych wynalazkach ciężko wnioskować o tym co konkretna zmiana spowoduje- taka turbulencja jest bardzo trudna w symulacji.


  • 0

#2 TeBe

TeBe

    Stolarz amator

  • Modelarz
  • 4980 postów
  • Age: 60
  • SkądWarszawa, Mokotów
  • Imię:Tomasz

Napisano 14 luty 2016 - 21:41

Panowie, nie powielajcie tego błędu.

 

Siła nośna nie jest wytwarzana przez różnicę ciśnień!

 

No to ciekawe. Otwieram paczkę czipsów i kibicuję.


  • 0

#3 Patryk Sokol

Patryk Sokol
  • Modelarz
  • 947 postów
  • Age: 28
  • SkądWarszawa/Nysa
  • Imię:Patryk

Napisano 14 luty 2016 - 21:52

Zanim odpowiesz w sposób uszczypliwy zapoznaj się porządnie z teorią:
https://www.grc.nasa...ane/wrong1.html

tu inny częsty błąd:
https://www.grc.nasa...ane/wrong2.html

 

A tu jak to działa:

https://www.grc.nasa...ane/right2.html

 

 

Zdaję sobie sprawę, że prawo Bernoulliego wrosło w masową świadomość, równie mocno, jak lemingi rzucające się ze skał (bah, jeden podręcznik akademicki z fizyki, którego nazwy z litości nie pomnę, przedstawia tę teorię jako prawidłową), ale to nie znaczy, że jest ono prawidłowym wyjaśnieniem fenomenu powstawania siły nośnej.

Rzeczywistość jest o dziwo prostsza, w końcu zmianę pędu rozpatruję się już w gimnazjum.


  • 0

#4 TeBe

TeBe

    Stolarz amator

  • Modelarz
  • 4980 postów
  • Age: 60
  • SkądWarszawa, Mokotów
  • Imię:Tomasz

Napisano 14 luty 2016 - 21:55

Ależ ja wiem, że polski lotnik poleci na drzwiach od stodoły, jesli będą miały odpowiednio duży kąt natarcia. Ale moje modele tak nie latają. Ja nie buduję modeli z podkładów pod parkiet.


  • 0

#5 japko95

japko95
  • Modelarz
  • 390 postów
  • Age: 23
  • SkądŚląsk
  • Imię:Michał

Napisano 14 luty 2016 - 22:01

Patryk nie masz czegoś po polsku może? Przeczytałbym, ale mój angielski kuleje.
  • 0

#6 robertus

robertus

    Depronowe Siły Powietrzne

  • Modelarz
  • 10920 postów
  • Age: 46
  • SkądJelcz-Laskowice
  • Imię:Robert

Napisano 14 luty 2016 - 22:02

A żeś sobie znalazł wątek do uświadamiania co to jest siła nośna. Nie zauważyłem, aby ktoś w tym wątku poruszał temat różnicy ciśnień i w ogóle dlaczego samoloty latają. Twój post aczkolwiek bardzo mądry, pasuje tu jak koza do woza.


  • 0

#7 Patryk Sokol

Patryk Sokol
  • Modelarz
  • 947 postów
  • Age: 28
  • SkądWarszawa/Nysa
  • Imię:Patryk

Napisano 14 luty 2016 - 22:07

To było w odpowiedzi na posty kolegi Kaspiana, szczególnie ten fragment:

 

Robert a co daje mniejsze ciśnienie za ostatnim schodkiem? Niczego już nie dźwigają.

 

Po prostu rzuca się to w oczy ;)


  • 0

#8 robertus

robertus

    Depronowe Siły Powietrzne

  • Modelarz
  • 10920 postów
  • Age: 46
  • SkądJelcz-Laskowice
  • Imię:Robert

Napisano 14 luty 2016 - 22:10

Tylko, ten "ostatni schodek" okazał w końcu się spływem.


  • 0

#9 Patryk Sokol

Patryk Sokol
  • Modelarz
  • 947 postów
  • Age: 28
  • SkądWarszawa/Nysa
  • Imię:Patryk

Napisano 14 luty 2016 - 22:36

Mi chodzi o to, że wciąż masz stwierdzenie sugerujące, że mniejsze ciśnienie ma coś dać.


Jakbyś przerzucił temat do aerodynamiki, to mógłbym nieco ugryźć temat KFM od strony teoretycznej

 

Bartek, "Et tu, Brute?"

 

Odróżnijmy parkflyerowe latanie na dużych kątach natarcia, gdzie Bernouliego nie ma, od "normalnego makietowego latania!

 

Wiesz, dopiero napisałem, że dla dowolnego latania prawo Bernoulliego nie ma znaczenia, nie próbuj tego tu wepchać...


Jakbyś przerzucił temat do aerodynamiki, to mógłbym nieco ugryźć temat KFM od strony teoretycznej

 

Bartek, "Et tu, Brute?"

 

Odróżnijmy parkflyerowe latanie na dużych kątach natarcia, gdzie Bernouliego nie ma, od "normalnego makietowego latania!

 

Wiesz, dopiero napisałem, że dla dowolnego latania prawo Bernoulliego nie ma znaczenia, nie próbuj tego tu wepchać...


  • 0

#10 robertus

robertus

    Depronowe Siły Powietrzne

  • Modelarz
  • 10920 postów
  • Age: 46
  • SkądJelcz-Laskowice
  • Imię:Robert

Napisano 14 luty 2016 - 22:18

Na tej stronie NASA co podałeś, jest też link do wersji dla dzieci.


  • 0

#11 TeBe

TeBe

    Stolarz amator

  • Modelarz
  • 4980 postów
  • Age: 60
  • SkądWarszawa, Mokotów
  • Imię:Tomasz

Napisano 14 luty 2016 - 22:18

No bo Patryk wyskoczył jako ten Filip z marihuany :-)

 

Wiadomo, że parkflyery lataja jako te drzwi od stodoły ... Ale nie należy generalizować.


  • 0

#12 Bartek Piękoś

Bartek Piękoś
  • Modelarz
  • 4370 postów
  • Age: 40
  • SkądRadom
  • Imię:Bartek

Napisano 14 luty 2016 - 22:21

Czytałem i oglądalem wykład uniwersytecki (w zeszłym roku), gdzie gość przeprowadził dowód na błędnośc stosowania prawa Bernouillego do wyjaśniania powstawania siły nośnej (pisałem o tym gdzieś na forum).
Sprowadzało się to do stwierdzenia, prawo to stosuje się do przepływu powietrza (cieczy) po torze prostym. Tymczasem, opływ profilu ma kształt krzywej. Działa tu tzw. efekt C(K?)oanda, który możemy zaobserwować, zbliżając palec do strugi wody lejącej się z kranu. Palec zakrzywi strugę.
Podważono również dość popularne stwierdzenie, że cząstki powietrza, rozdzielone na krawędzi natarcia, MUSZĄ się spotkać na krawędzi spływu.

Jak znajdę chwilkę, to podlinkuję wspomniany wykład.
  • 0

#13 TeBe

TeBe

    Stolarz amator

  • Modelarz
  • 4980 postów
  • Age: 60
  • SkądWarszawa, Mokotów
  • Imię:Tomasz

Napisano 14 luty 2016 - 22:23

Bartek, "Et tu, Brute?"

 

Odróżnijmy parkflyerowe latanie na dużych kątach natarcia, gdzie Bernouliego nie ma, od "normalnego makietowego latania!


  • 0

#14 robertus

robertus

    Depronowe Siły Powietrzne

  • Modelarz
  • 10920 postów
  • Age: 46
  • SkądJelcz-Laskowice
  • Imię:Robert

Napisano 14 luty 2016 - 22:24

Tomku mam nadzieję, że wydzielisz później ten OT do osobnego wątku. :)


  • 0

#15 TeBe

TeBe

    Stolarz amator

  • Modelarz
  • 4980 postów
  • Age: 60
  • SkądWarszawa, Mokotów
  • Imię:Tomasz

Napisano 14 luty 2016 - 22:29

Mogę wydzielić, jesli taka będzie wola dyskutantów.


  • 0

#16 robertus

robertus

    Depronowe Siły Powietrzne

  • Modelarz
  • 10920 postów
  • Age: 46
  • SkądJelcz-Laskowice
  • Imię:Robert

Napisano 14 luty 2016 - 22:30

To ja bym poprosił bo dyskusja jest ciekawa, aczkolwiek nie związana z profilami KFM.


  • 0

#17 TeBe

TeBe

    Stolarz amator

  • Modelarz
  • 4980 postów
  • Age: 60
  • SkądWarszawa, Mokotów
  • Imię:Tomasz

Napisano 14 luty 2016 - 22:33

Przeniosłem na życzenie dyskutantów.


  • 0

#18 TeBe

TeBe

    Stolarz amator

  • Modelarz
  • 4980 postów
  • Age: 60
  • SkądWarszawa, Mokotów
  • Imię:Tomasz

Napisano 14 luty 2016 - 22:43

To może być ciekawa dyskusja. Bo własciwie to na czym ja latam FunCubem? Na różnicy cisnień, czy na drzwiach od stodoły? ;-) 

Tak rzucam hasło jako temat do dyskusji :-)


  • 0

#19 robertus

robertus

    Depronowe Siły Powietrzne

  • Modelarz
  • 10920 postów
  • Age: 46
  • SkądJelcz-Laskowice
  • Imię:Robert

Napisano 14 luty 2016 - 22:56

Na tej stronie co Patryk podał jest wersja dla dzieci, gdzie jest wyjaśnione to na zasadzie różnicy ciśnień.

Nie zamierzam się doktoryzować z siły nośnej, ale:

Wg NASA: "Siła nośna jest siłą generowaną przez zakrzywianie przepływającego powietrza"

Dalej padają słowa przyśpieszenie, prędkość, a w wersji dla dzieci, o różnicy prędkości przepływającego powietrza nad i pod skrzydłem oraz różnica ciśnień.

Jak to sobie ułożycie w głowie to Wasza sprawa.

Zalecam czytanie ze zrozumieniem to co napisała NASA, bo wszystkie znane mi teorie sprawdzają się w opisywaniu "dlaczego samolot lata" plus minus  a dalsze rozbijanie tego na atomy jest jak dyskusja co było pierwsze jajko czy kura.


  • 0

#20 TeBe

TeBe

    Stolarz amator

  • Modelarz
  • 4980 postów
  • Age: 60
  • SkądWarszawa, Mokotów
  • Imię:Tomasz

Napisano 14 luty 2016 - 23:01

"Siła nośna jest siłą generowaną przez zakrzywianie przepływającego powietrza"

 

No jest to jakiś temat na start :-)


  • 0


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych