Skocz do zawartości

Pęknięta rurka węglowa wklejona w skrzydło epp


dimmus
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Przy twardym ładowaniu pękła rurka węglowa wklejona w skrzydło. Plan mam taki, że wkleję w rurkę drugą rurkę 6x4 lub pręt węglowy 6mm. I tu pytanie do osób bardziej zorientowanych, lepszy pręt czy rurka i drugie pytanie, czym kleić. Mam do dyspozycji CA - super glue, ta opcja raczej odpada, bije się że klej zwiąże zanim wsadzę rurkę do końca. Poksipol, nie jestem pewny czy się nie wykruszy. Uhu por, powinno trzymać dobrze i ta opcja wydaje mi się najlepsza. Ewentualnie patex do gumy - coś jak budzio.

Proszę o podpowiedź.

 

643bfdb4fe0bd83692c6d192c4f41f32.jpg

bca030bf8bfbea7cd0370cbff40d170a.jpg

Wysłane telepatycznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pręt się tak nie zgniata jak rurka.

Ale doda więcej masy.

Kleiłbym na żywicę epoksy, a od zewnątrz nawinąłbym warstwę taśmy z rowingu węglowego i jeszcze raz żywica dla przelaminowania.

W środek pręt dla wzmocnienia.

A najlepiej - wymienić po prostu rurkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ta fabryczna rurka ma ściankę chyba 0,5 mm. Na zewnątrz nie nawinę nic bo w otwór w kadłubie nie wsadzę skrzydła. Nie chcę wyrywać rurki, żeby skrzydła nie zepsuć, faktycznie najrozsądniej byłoby rurkę wymienić, ale w/g mnie jest duże ryzyko uszkodzenia skrzydła, dlatego będę wklejał rurkę ( raczej )

 

 

Wysłane telepatycznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ameryki nie odkrywam, ale chyba wypada pokazać efekt końcowy. Dziękuję za wskazówki.

 

Wkleiłem rurkę 6x4. Wchodziła z luzem, dlatego uhu raczej nie zdałby egzaminu, prędzej polimerowych do styropianu, ale ten który mam "dragon" przy klejeniu na mokro i zamknięciu dopływu powietrza wysychał tydzień na skrzydle mojego yaka, a w zamkniętej rurce pewnie po miesiącu jeszcze byłby miękki.

 

Do wklejenia użyłem żywicy epoksydowej, takiej:

c8f95b52173569c5e6a4bf4be6d34f54.jpg

Pękniętą rurkę podkleiłem taśmą żeby trzymała odpowiedni kształt i żeby żywica nie wypłynęła.

Dość płynna konsystencja, dlatego skrzydło stało pionowo, żeby żywica nie osiadła jednej stronie rurki zostawiajac szczelinę z drugiej. Po wyschnięciu żywicy jeszcze dokleiłem przy łączeniu, bo trochę spłynęła.

Po całkowitym związaniu żywicy obciąłem wklejaną rurkę i doszlifowałem do wymaganego wymiaru. Efekt :

8371b3c4062cd6d223091f338f9272eb.jpg

 

 

 

Wysłane telepatycznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Dlateho daj rurke w rurke.

Rurke, nie pret, dlatego ze rurka sztywniejsza. Tylko zanim ją zakleisz wsadz na sucho bo moze sie okazac ze ta wsadzona ma w srodku zadziory.

 

Jedna uwaga.

Rurka nie moze byc sztywniejsza od preta o tej samej srednicy. Ale przy zachowaniu tej samej masy (a tym samym wiekszej srednicy) juz tak.

 

Dwa konkretne przypadki na liczbach:

Pret o srednicy 10mm vs rurka Di/Do = 10mm/5mm oraz rurka Di/Do 10mm/9mm

 

Sztywnosc preta - 100%

Masa preta - 100%

 

Sztywnosc rurki 10mm/5mm: 93.8% (prawie ta sama sztywnosc co lity pret)

Masa rurki 10/5: 75% (redukcja masy o 25%)

 

Sztywnosc rurki 10mm/9mm: 34.4% (1/3 tego co lity pret)

Masa rurki 10/9: 19% (tylko 1/5 tego co lity pret)

 

Wzdledna sztywnosc rurki 10/5 wzgledem preta: 1.25 -> tzn ze rurka o takich proporcjach (10/5) przy tej samej masie co pret (wykonana z takiej samej ilosci materialu co pret) bedzie miec 25% wieksza sztywnosc niz pret. W tym przypadku rurka o tej samej masie co pret bedzie miala wymiary 11.55/5.775mm)

 

Wzgledna sztywnosc rurki 10/9 wzgledem preta: 1.81 -> jak wyzej - rurka o tej samej masie co pret, ale o proporcjach 10/9 (w tym przypadku bedzie to 23/20.7mm) ma 81% wieksza sztywnosc.

 

Nie uwzgledniam tutaj kierunkowosci materialow, z ktorych moze byc zrobiona rurka (np rowing vs plotno) - w przypadku metali zgadza sie w 100%.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.