Skocz do zawartości


Zdjęcie

Dim (Iskierka) - szybowiec


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
51 odpowiedzi w tym temacie

#1 Jerzy Markiton

Jerzy Markiton
  • Nowy użytkownik
  • 2179 postów
  • Age: 62
  • SkądRybnik
  • Imię:Jerzy

Napisano 18 March 2016 - 00:49

IMG_5605.JPG Dim - temat kultowy...

O mało co - nie rozpętał IIIWW !

Długo się wahałem, czy w ogóle pisać cokolwiek n/j temat.....

Z drugiej strony - był Dim elektryk, przedstawiony w samych superlatywach, to czemu nie pokazać jego "drugiej twarzy" ?  Czyli szybowca?

Jestem głęboko przekonany, że model jest tego wart !

------------------------------------

W genezie tego modelu (będę bardzo nieskromny) mam swój udział.

Kiedy dyskutowaliśmy z p.Leszkiem,  PRODUCENTEM i KONSTRUKTOREM  tego modelu o poprzedniku - MAX-ie, padło z Jego strony stwierdzenie - myślę powiększyć MAX-a, na 1,6m - co o tym sądzisz ?

- W to mi graj, model zawodniczy to nie jest, nie wpisuje się w żadną klasę, 10cm - to większa powierzchnia skrzydła, powinno dać trochę mniejsze obciążenie powierzchni, krok we właściwą stronę... Tylko z wąskim kadłubem, proszę, jak ze Starlinga ! Jest o wiele ładniejszy !!!. Potem skrzydła Max-a przymierzyłem do kadłuba Starlinga (fotka jest chyba gdzieś na forum, ale, nie pamiętam w jakim wątku) i przesłałem p. Leszkowi...

Kiedy o temacie zapomniałem, dostałem telefon - co byłoby lepsze: dzielone skrzydła czy w całości, w powiększonym do 1,6m MAX-ie ?

Konsternacja.....

Hmm, ja jeżdżę autem, 1,6m skrzydło nie stanowi dla mnie problemu... Jeśli skrzydło będzie ze 100g lżejsze (z uwagi na brak bagnetów) to jestem ZA ! Ale na kadłubie ze Starlinga !

Potem minęło trochę czasu, potem pojawił się DIM - elektro....

W  poniedziałek otrzymałem przesyłkę !

Po otwarciu - stwierdziłem krótko: co Firma - to jednak Firma !

Trochę deliberacji, kombinowania (jak koń pod górkę)...... Troche zaczętych innych robót ? Spieszyć się ? Odpuścić, zapisać do kolejki ?

Nie ! To musi być ulotnione w 1 kolejności. Zbyt piękne - by obrastało kurzem w pudełku.

-------------------------------------------------------

Do rzeczy !

Skrzydła i stateczniki - znane z modelu DIM- elektro. Profil (w/g producenta) - S- 7080.  Jakości odwzorowania nie sprawdzę. Skrzydła w całości, szablonów negatywowych - nie chce mi się robić. Na pozytywowy - może bym się zdobył, ale, że skrzydło w całości - to ma latać a nie - pisać prace doktorskie.

Wykonanie - standardowe dla p. Leszka. Czyli - kapitalne, jak wszystkie Starlingi, Falkony, Max-y...... Choćbym bardzo chciał - nie mam się do czego przyczepić !

Po wyjęciu z pudła model prezentuje się, jak niżej:

IMG_5605.JPG

Producent pomyślał dosłownie o wszystkim: w zestawie nie brakuje złączki Multiplexa do podłączenia serw skrzydła, ba nawet kabelka na przedłużenie instalacji serw w skrzydle, ba - nawet termokurczki ! Są wypalone laserem  łoża serw do skrzydła i kadłuba. Są kompletne (zakończone snapami) popychacze, są snapy i popychacze serw  lotek.... Oczywistością są osłony serw skrzydłowych w kolorze nadwozia ?? Tzn: dołu skrzydła !

 

Jak swój poprzednik, model nie ma klap. Układ powiedziałbym - tradycyjny, 2 lotki i "V-ka" na usterzeniu.

Bardziej z zabawy w kronikarza, całość i poszczególne elementy poszły na wagę:

całość - 590g; z tego:

- skrzydła   - 353g,

- kadłub ze śrubami skrzydła i bagnetami stateczników   - 144g,

- stateczniki - 52g (prawy 28g, lewy 24g),

- wyposażenie - 39g.

Teoretycznie: bilans wychodzi "-2g" - ale ważone było na różnych zakresach pomiarowych wagi.

Ponieważ Forum mnie nie lubi, nie pozwalając na zamieszczenie zdjęć więc temat na tę chwilę odpuszczam. Może rano będzie lepiej ?

- Jurek


  • 0

#2 Sage

Sage
  • Modelarz
  • 79 postów
  • Age: 47
  • SkądGdynia
  • Imię:Piotr

Napisano 18 March 2016 - 02:28

Z niecierpliwoscia czekam na dzalszy rozwoj wydarzen (mysle, ze nie tylko ja).

 

Moj Dim szybowiec jest w drodze.


  • 0

#3 Jerzy Markiton

Jerzy Markiton
  • Nowy użytkownik
  • 2179 postów
  • Age: 62
  • SkądRybnik
  • Imię:Jerzy

Napisano 18 March 2016 - 09:31

Jest szansa na zmieszczenie się w 800 - 900g do lotu.

Kadłub szklany z dwoma  wzmocnieniami węglem wzdłuż boków, od noska aż za krawędź spływu. Nakrętki do mocowania skrzydeł i bagnety stateczników  osadzone. Stateczniki wchodzą na bagnety ciasno - nie będzie potrzebne żadne dodatkowe zabezpieczenie do lotu. O wibrację stateczników w trakcie szybkiego przelotu czy nurkowania - jestem spokojny. Popychacze z rurek węglowych 4/2mm, zakończone snapami. Otwór w skrzydle do złącza Multiplex - ładnie dopasowany. Złącze w otwór wchodzi ciasno, nie będzie wymagało zalewania klejem. Kabinka szklana z wklejonym mocowaniem - podobne do zastosowanego w Starlingu.

 

Producent przewiduje na wyposażenie serwa Hiteck HS- 56 (4x). Pod takie serwa zdaje się są wypalone sklejkowe ramki do skrzydeł. Nie posiadam takich serw - więc nie sprawdzę. Ramki (półka) do kadłuba posiada otwory na 2 rozmiary serw. Podejrzewam, że będzie to pod HS-56 i 65. Można użyć zamiennie.

Nie odmówiłem sobie poskładania wszystkiego w całość, "na sucho".

Pozostało niewiele do zrobienia ! Wkleić ramki (półki), dopasować popychacze, polutować instalację do skrzydła, zamocować odbiornik i akumulator, wyważyć,,,, i na zbocze ! Na dobrą sprawę - 1 popołudnie w kuchni nie bardzo jest co robić ? Chcąc wystartować z holu trzeba jeszcze zamocować haczyk - czyli wywiercić otwór w kadłubie. To byłby chyba jedyny moment, w którym moglibyśmy naśmiecić w mieszkaniu ?

Mając przygotowane wyposażenie - realne jest jedno popołudnie na montaż i następnego dnia - oblot ! Ależ się porobiło ? Można spokojnie pójść na emeryturę z modelarni...

Położenie haka zależne jest od położenia Ś.C. Planuję zacząć latanie od 76mm. Mam ułatwione zadanie bo planuję zastosować hak z regulacją, spadek po zelektryfikowanym Jantarze F3J. Gdyby nie to, hak powędrowałby prawdopodobnie na 70mm od natarcia. Zamierzam wyposażyć mój model w 2 haki. Jeden - jak "Bozia przykazała", drugi - przed natarciem skrzydła. Ale to później !

Model zamierzam wyposażyć w serwa Corona 939 DMG HV do skrzydeł i 929 DMG HV w kadłub. Jedynym powodem ich zastosowania jest, że je mam.... Odbiornik Graupner 12 Hott, zasilanie: albo 2x LiFe (1100, 650 ?), albo 2x LiJon.  Zobaczę - czym będzie się lepiej wyważał.

No, to jeszcze wczoraj, z jakichś odpadów zalegających szafę w modelarni zrobiłem nowe ramki do serw skrzydła:

IMG_5599.JPG

IMG_5600.JPG

Tematyka i kolejność  zamieszczonych zdjęć wydaje się idiotyczna, ale pozostałe zdjęcia, które wczoraj zrobiłem są w RAW-ie. Forum ich nie akceptuje a nie mam w domu niczego do konwersji formatu (lub nie wiem, że to mam ?).

- Jurek


  • 0

#4 young

young
  • Modelarz
  • 1054 postów
  • Age: 50
  • SkądPruszków
  • Imię:Mariusz

Napisano 18 March 2016 - 10:09

Oglądałem wersje elektro bardzo mi się spodobała co do wykonania jak i pomysłu na mały model szybowca. Co do składania to prosty i wdzięczny model ("macałem") każdy jego element. Jestem bardzo ciekaw twojej opinii o właściwościach podczas lotu. Nie ukrywam że chętnie bym go nabył ze względu na rozmiary. Jedynie co mnie powstrzymuje to inny rozpoczęty projekt. Pozdrawiam Mariusz
  • 0

#5 Tom

Tom
  • Modelarz
  • 107 postów
  • Age: 57
  • SkądSłupsk
  • Imię:Tomasz

Napisano 18 March 2016 - 10:22

Gratulacje dla Leszka, następny bardzo fajny model i nowość - skrzydło w jednym kawałku. Przy tym rozmiarze to bardzo dobre rozwiązanie, oo i kabinka zmieniona taka troszkę "czeska" :-)

Przy okazji mam pytanie o różnice długości kadłuba w stosunku do Max-a. Ciekawi mnie też czy średnica tego nowego kadłuba pozwoli na zamontowanie silnika- może z przekładnią, na którym będzie dobre wznoszenie.

Szkoda że konstruktor nie zamieszcza nowości na swojej stronie, to pomogło by nie tylko kupującemu :-)

Gratuluję nowego nabytku i czekam na dalszy ciąg oraz relację z oblotu.


  • 0

#6 Eryk Milocha

Eryk Milocha
  • Modelarz
  • 123 postów
  • Age: 37
  • SkądKielce
  • Imię:Eryk

Napisano 18 March 2016 - 20:52

W nowy kadłub zmieści się silnik o średnicy 28.Tylko szkoda trochę wagi.
Latałem już Dimem bez napędu z kadłubem elektro i było "lekko" więc z nowym będzie "lekko"+bonus.
  • 0

#7 Jerzy Markiton

Jerzy Markiton
  • Nowy użytkownik
  • 2179 postów
  • Age: 62
  • SkądRybnik
  • Imię:Jerzy

Napisano 19 March 2016 - 00:12

Dlatego myślę o rurze na balast. Chwilowo nie potrafię namierzyć w okolicy prętów miedzianych na balast. Do pręta zrobię rurę balastową i dopiero potem półka z wyposażeniem. W takiej sytuacji - półka będzie zrobiona od nowa. Nie zależy mi na zamocowaniu serw, tylko, by wszystko ( w miarę możliwości) się wspomagało. Takie modne hasło : SYNERGIA.....

--------------------------

Dziś nawet nie spojrzałem na pudło z Iskierką... Cóż - są rzeczy ważne ... i ważniejsze  !

- Jurek


  • 0

#8 Jerzy Markiton

Jerzy Markiton
  • Nowy użytkownik
  • 2179 postów
  • Age: 62
  • SkądRybnik
  • Imię:Jerzy

Napisano 20 March 2016 - 23:15

Okazało się, że nie mam (do konwersji zdjęć). Wiec na moment wybrałem się do modelarni, żeby zrobić w jpg-u.. Załączam:

100_4576.JPG

100_4577.JPG

Kolejność zdjęć wyświetlana w podglądzie - zupełnie przypadkowa ! Jestem skłonny sądzić, że na to nie mam wpływu. Wiec wklejam kolejne, a, co z tego wyniknie - zobaczymy:

100_4578.JPG

100_4579.JPG

100_4582.JPG

100_4583.JPG

100_4584.JPG

100_4594.JPG

Im dłużej patrzę na ostatnie zdjęcie - tym bardziej jestem przekonany, że obrys skrzydła jest zdecydowanie ładniejszy, niż w Max-ie. Ale - zdjęcia kłamią !

Została mi po Virusie rura balastowa i mosiężny balast fi 25mm.... Mam (jestem przekonany) wrażenie, że mogą być problemy z ruchem popychaczy. Maks. średnica zdaje się być - 20mm. I śmieszne pytanie (do samego siebie ? Konstruktora?) - ile zdzierżą (tego balastu) śruby mocujące skrzydła ?

- Jurek

 

Załączone miniatury

  • 100_4574.JPG

  • 0

#9 dariuszj

dariuszj
  • Modelarz
  • 239 postów
  • Age: 47
  • SkądRzeszów
  • Imię:Darek

Napisano 21 March 2016 - 14:17

W genezie tego modelu (będę bardzo nieskromny) mam swój udział.

Potem minęło trochę czasu....

W  poniedziałek otrzymałem przesyłkę !

 

Model zamówiony u producenta czy otrzymany w ramach wynagrodzenia za udział w genezie modelu? Pytam, bo do tekstów sponsorowanych należy podchodzić z należytą ostrożnością :)

 

A tak całkiem poważnie. Czy pomarańczowy kolor od dołu to świadomy wybór czy przypadek?


  • 0

#10 TeBe

TeBe

    Stolarz amator

  • Moderatorzy Forum
  • 4247 postów
  • Age: 57
  • GG:
  • SkądWarszawa, Mokotów
  • Imię:Tomasz

Napisano 21 March 2016 - 15:00

Mój DIM też pomarańczowy od dołu, a biały na górze. To chyba standardowe malowanie producenta.


  • 0

#11 Jerzy Markiton

Jerzy Markiton
  • Nowy użytkownik
  • 2179 postów
  • Age: 62
  • SkądRybnik
  • Imię:Jerzy

Napisano 21 March 2016 - 20:21

Zamówiony i zapłacony !  W cenie nie było rabatu za reklamę na Forum ! Jeszcze jakieś wątpliwości ? Lepiej to wyjaśnić na wstępie !

Mam taki zwyczaj, że bawię się za swoje....Z pełną świadomością, że dziś - to już niemodna forma zabawy.

----------------------

Koloru nie uzgadniałem. Nie miałem pod tym względem specjalnych życzeń. P.Leszek wie, że z góry preferuję biały, ew. z jakimś akcentem. Z dołu - mocno kontrastowy. W zeszłym sezonie stwierdziłem, że najlepiej na niebie widzę czarno-żółte pasy. Ale ten pomarańcz też mi odpowiada a widzialność przetestuję, mam nadzieję, w tym sezonie.

Tomek - może ma większe zapasy lakieru w tym kolorze ?

Pozdrawiam - Jurek


  • 0

#12 Shock

Shock
  • Moderatorzy Forum
  • 3498 postów
  • Age: 42
  • SkądKęty
  • Imię:Rafał

Napisano 21 March 2016 - 20:33

No fajna popierdułka ;) ale wolałbym relację z składania czegoś co tam masz w zanadrzu Jurku :D (no wiem że cZyNo zabronił... :ph34r: )

A żeby trzymać się tematu, to szczerze nie wiedziałem że Dim jest kultowy ,bardziej stawiałbym na Falcona :) .

 

 

 

 

post-186-0-57159100-1458514938.jpg


  • 0

#13 Jerzy Markiton

Jerzy Markiton
  • Nowy użytkownik
  • 2179 postów
  • Age: 62
  • SkądRybnik
  • Imię:Jerzy

Napisano 21 March 2016 - 22:16

Ależ o Toxic-u było już chyba wszystko... ? Nic się nie zmieniło (przynajmniej ja o tym nie wiem ?). Nadal najlepszy, nasz (polski),

model F3B,F3F- na poziomie światowej czołówki.... Cóż tu dodać ? Że włożyłem do niego Phasora ?  Że zażyczyłem sobie  "double carbon" ? A kogóż to interesuje ?Jakiegoś dowcipnisia podejrzewającego że dostałem go za darmo ? Albo, po zaniżonej cenie w zamian za reklamę ?

 

Nic nowego nie wnoszę to i o czym tu pisać ?

 

Najwięcej do powiedzenia ma drugi Jurek....

- Jurek


  • 0

#14 cZyNo

cZyNo
  • Modelarz
  • 4191 postów
  • Age: 47
  • SkądWrocław
  • Imię:Jurek

Napisano 21 March 2016 - 22:22

Nie mam czasu gadać. Ja latam ;) dziś kolejne godziny wylatane i wydeptane.
Duplecarbon? Przez Was Michał nie ma czasu na latanie i jeszcze żona go opieprza ze głupoty robi ;)
  • 0

#15 Shock

Shock
  • Moderatorzy Forum
  • 3498 postów
  • Age: 42
  • SkądKęty
  • Imię:Rafał

Napisano 22 March 2016 - 06:09

Ależ o Toxic-u było już chyba wszystko... ? Nic się nie zmieniło (przynajmniej ja o tym nie wiem ?). Nadal najlepszy, nasz (polski),

model F3B,F3F- na poziomie światowej czołówki.... Cóż tu dodać ? Że włożyłem do niego Phasora ?  Że zażyczyłem sobie  "double carbon" ? A kogóż to interesuje ?Jakiegoś dowcipnisia podejrzewającego że dostałem go za darmo ? Albo, po zaniżonej cenie w zamian za reklamę ?

 

 

 

Oj,oj ,już nie bij ;) .

Jakiś ,taki ostatnio Jurku jesteś ostry w wypowiedziach (jantar ,tu) .

Tak ,jest Twój świetny temat o Toxie ale mocno rozwalony ,pomieszane posty no i stary..

Tak liczyłem po cichu że może znowu temat typu- Moje 7 groszy o toxiku ,w sumie spory wysyp tych modeli jest  a każdy po kryjomu składa...no ale cóż, może lepiej się nie chwalić że kogoś stać na Toxika ;) .

Sorki za OT w temacie ,śledzę dalej relację ,czekam na ukoronowanie jakimś filmikiem.


  • 0

#16 Jerzy Markiton

Jerzy Markiton
  • Nowy użytkownik
  • 2179 postów
  • Age: 62
  • SkądRybnik
  • Imię:Jerzy

Napisano 22 March 2016 - 09:08

Może i ostro.. Czy ja wiem ? Na pewno nie do Ciebie. A głupotę zazwyczaj nazywam po imieniu. Mówisz, że wygląda to ostro ? Przepraszam za bezpośredniość. Ale takim już mnie Pan Bóg ulepił. Postaram się poprawić, z naciskiem na "postaram się".

Że składam kolejnego Toxica - Mateusz zasygnalizował już dość dawno. Gdyby kogoś coś interesowało - już by pewnie zapytał. Wyposażenie - z szuflady....

A, że będzie wysyp Toxic-ów - to zauważyłem.

Jurek - nie przystawiałem Michałowi pistoletu do skroni. Robi co chce ? Moja żona głośno się nie wypowiada na temat mojej działalności. A co myśli ? Przezornie - wolę nie pytać. Przed ślubem - zbudowała Jaskółę w modelarni. Wiedziała co robi ! A ja jestem z niej cholernie dumny. Ale wątek jest o Dim-ie, nie o żonach...

Że wolisz latać niż pisać - rozumiem. Że próbuję coś z Twojego doświadczenia uszczknąć - musisz zrozumieć.

- Jurek


  • 0

#17 cZyNo

cZyNo
  • Modelarz
  • 4191 postów
  • Age: 47
  • SkądWrocław
  • Imię:Jurek

Napisano 22 March 2016 - 09:33


Że wolisz latać niż pisać - rozumiem. Że próbuję coś z Twojego doświadczenia uszczknąć - musisz zrozumieć.

 

Doświadczeniem chętnie sie podzielę. Zawsze i wszędzie a najchętniej na lotnisku. A u Was można się z wyciągarkami wybrać? Czy macie na lotnisku istotne ograniczenia?

Ale przecież nie o składaniu tak prostego modelu jak Toxic ;) Jedyne co tam jest istotne, to pakiet do awioniki trzeba wsadzać w dupkę. Ale o tym tez już pisałeś ;)

 

A Dim jak to Dim. Prosty i fajny model do zabawy. Ramki na serwa zrobiłeś pancerne :) Co do rury balastowej to proponuję kwadratową 10mm lub 12mm. A i z mosiądzem o tym wymiarze nie ma problemu. Ostatnio taka moda i nie powiem, że nie jest to rozwiązanie praktyczne jeśli chodzi o kształt i zabudowę w popychacze kadłuba. Śruby wytrzymają balast w locie. Przy kiepskim lądowaniu na cięzko ... to inna bajka. Ja bym sie raczej zastanawiał przy jakiej wadze i prędkości płat się może poskładać ;)


  • 0

#18 Jerzy Markiton

Jerzy Markiton
  • Nowy użytkownik
  • 2179 postów
  • Age: 62
  • SkądRybnik
  • Imię:Jerzy

Napisano 22 March 2016 - 17:55

Mosiądz 12x12 i popychacze w kadłubie ? Nie ogarniam... Mógłbyś coś więcej ?

- Jurek


  • 0

#19 cZyNo

cZyNo
  • Modelarz
  • 4191 postów
  • Age: 47
  • SkądWrocław
  • Imię:Jurek

Napisano 22 March 2016 - 18:55

to chyba lepiej niż rura fi25 ;) 12 lub 10 napisałem ;) Do spływu kadłub ma za 23-25mm szerokości. Jak jest za mało miejsca, to zawsze te grubaśne popychacze zrobić cieńsze z pręta 3 lub nawet 2mm z przegrodą na końcu rury (bo to mały modelik) albo możesz zamienić na bowdeny węglowe.


  • 0

#20 Jerzy Markiton

Jerzy Markiton
  • Nowy użytkownik
  • 2179 postów
  • Age: 62
  • SkądRybnik
  • Imię:Jerzy

Napisano 22 March 2016 - 22:48

Dzięki !

Z fi 20mm nie powinno być problemu. Sprawdzałem organoleptycznie (kijem z miotły...). Dlatego postanowiłem dać serwa obok siebie a nie za sobą.  Popychacze będzie można wtedy spokojnie zaczepić na 5-6mm od osi serwa. "Na oko" - i tak za dużo - ale, jak zwykle,  sprawdzę w praniu....

Jeszcze nie rozmierzałem, ale chciałbym mieć 1 balast i do Toxica i do DIM-a.... Po Świętach podejdę do tematu bardziej na serio.

------------------------

Uzyskałem informację od producenta: skrzydła serwa HS 56, kadłub - HS-65. Sprytnie (p.Leszek) wymyślił półkę pod serwa.  Większość z nas spotkała się z problemem montażu serw, które maja wyprowadzenie kabelka z boku serwa. Żeby włożyć serwo z kabelkiem - otwór trzeba powiększyć o 1-1,5mm niż wynoszą wymiary ścianek serwa. Wiercąc otwory na wkręty mocujące - widać wyraźnie, że materiału od strony serwa zostaje niewiele ? W czym ten wkręt ma trzymać ? Czasami bardziej na "słowo honoru" ? Otóż serwo HS65 należy włożyć w załączoną ramkę do większego otworu i przesunąć poprzecznie do mniejszego otworu..... Proste ? Trudno o prostsze rozwiązanie - ale nie wpadłem na to !

Pozdrawiam - Jurek

Dim serwa dokadluba.jpg

 


  • 0


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych