Skocz do zawartości

Wicherek 15 - dobór silnika


kurly
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Proszę doświadczonych kolegów o pomoc w doborze silnika do mojego wicherka 15 (model praktycznie na ukończeniu pozostało mi go wyposażyć). Tak więc wicherek na obecną chwilę waży 753g - waga samolotu bez silnika i regulatora (model oklejony z serwami i aku 3s 2200mAh). Tak średnio liczę, że z silnikiem i regulatorem zamknę się spokojnie w 850g. I tu moja prośba jaki silnik wrzucić do niego tak aby model bez problemu startował z trawy i jak na wicherka spokojnie latał - nie chcę demona szybkości, a model ma służyć tylko do latania bez akrobacji (nie posiada lotek, klap). Wertowałem forum i cały internet wyczytałem, że do górnopłata wystarczy silnik o ciągu 70% masy startowej ale jak przeglądam oferty silników, które mają niskie kV to znów w opisie parametrów podają, że takowe silniki nadają się do modeli o masie np do 700g.

Poniżej wklejam linki do dwóch silników i prosiłbym o ocenę czy nadadzą się do mojego modelu ewentualnie może ktoś z doświadczonych kolegów może poleci mi jakiś inny typ silnika.

http://www.nastik.pl/dualsky-2212c-kv830-p-5734.html

http://www.nastik.pl/dualsky-2216c-kv870-p-5738.html

 

Będę wdzięczny za pomoc i proszę o wyrozumiałość.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja polecę inny typ silnika... mianowicie jakąś spalinkę 1,5ccm - idealna do tej masy i frajda co najmniej 2 razy większa  :)

 

Myślę, że obydwa podane silniki dadzą radę. 200W powinno wystarczyć z nadmiarem a z tym pakietem to będzie pewnie 15 minut zabawy.

Wicherek nie potrzebuje dużego ciągu do lotu.

 

ten link może się przydać:

http://abc-rc.pl/_cms/view/46/zasady-doboru-silnikow-elektrycznych.html

Edytowane przez modelarz115
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najbardziej zależy mi na tym aby ciąg był na tyle duży by wicherek bez problemu startował z trawiastego lotniska (jako początkujący lepiej by model latał wolno). A pakiet mam z wilgi, która czeka na naprawę - aczkolwiek chcę potrenować na czymś łatwiejszym w oblocie+ ćwiczę na symulatorze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

(...)model oklejony z serwami i aku 3s 2200mAh (...)

Odpowiadam za Łukasza  :)

 

W takim razie poradzę Redoxa 900/1200,  285W i 900g ciągu statycznego - używam takiego ze śmigłem 3 łopatowym GWS 9x5, ciągnie bardzo dobrze a na pakiecie 3S 2200 akrobatem 700g przy agresywniejszym lataniu wyciągam po 10 minut. Wicherkiem będzie spokojnie 15 minut latania.

 

Jego wielka zaleta to niska cena, trzeba tylko przełożyć mocowanie na ''przed wręgą" bo fabrycznie jest ''za wręgą"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może banalne pytanie ale ten emax nie za duże ma kV jak do modelu, który ma latać wolno?(teoretycznie przy odpowiednim śmigle powinien mieć mniejszą prędkość). A taki emax: 2215-25 ? - w miarę niskie kV i ciąg do 900g

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze go nie zważyłem w całości, ale sumując poszczególne części i dodając balast na przodzie to wychodziło chyba 950 gramów. Na tym silniku potrzebuję jakieś 3/4 gazu żeby szybko wystartować (chwilę po oderwaniu odejmuję bo zaczyna iść zbyt stromo), a później w powietrzu wystarcza 1/2 do latania. Dodam, że założyłem śmigło 10x5. Pewnie zmienię na coś mniejszego (silnik i śmigło), bo dodanie gazu powoduje trochę zbyt gwałtowne wznoszenie. Przy pierwszym locie Wicherek poszedł tak ostro do góry, że wykonałem nieplanowaną beczkę, a w zasadzie coś w stylu przewrotu przez skrzydło ;)  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja byłem bardzo zadowolony z silnika emax BL2215/25, napędzał model cessna 1300mm i właśnie w tym modelu miał spotkanie z linią wysokiego napięcia, zgięty wał.

Później latał w modelu Ultimate NAC , obydwa modele napędzał na śmigle 10x5E, chociaż jak latał w modelu ultimate to był dość głośny, chyba łożyska ucierpiały przy spotkaniu z linią wysokiego napięcia.

Może nie robi furrory pod względem mocy ale bardzo oszczędnie obchodzi się z pakietem, model ultimate nac na baterii 3s 900mah umiał latać powyżej 5 minut, i nie było to spokojne latanie , tak pół na pół , połowa czasu to spokojne latanie a połowa fikanie fikołków.

Pomyślałem że polecę ten silnik właśnie głównie, z powodu małego zużycia  energii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję wszystkim za pomoc wstępnie zdecydowałem się na dualsky:

 

http://www.nastik.pl/dualsky-2212c-kv830-p-5734.html

 

Tylko mam jeszcze pytanie odnośnie doboru śmigła. Wg opisu zalecane śmigła to 9x4.7 do 10x5 ale jak otworzy się specyfikację pdf to ten model silnika z pakietem 3s ma podane śmigła 12x63 i 13x6,5e. No i sam nie wiem co o tym myśleć czy wystarczy mi śmigło 10x5 do spokojnego latania czy mam wybierać w w czymś większym między 12x6, a 13x6,5 (choć nie wiem czy to nie obciążą silnika zbyt mocno).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A mógłbyś napisać czemu będzie za mało? Sprawdzałem silnik w ecalcu i na śmigle 10x5 z pakietem 3s ciąg statyczny wychodzi ok 730g - biorąc pod uwagę, że waga modelu maksymalna nie przekroczy 1kg to jak na trenerka tki ciąg chyba wystarczy do spokojnego latania (tzn gdzieś wyczytałem, że dla trenerków, górnopłatów wolno latających ciąg silnika powinien stanowić przynajmniej 70% wagi modelu w moim przypadku zakładam, że po wyważeniu modelu nawet jeśli waga będzie bliska 1kg to wystarczy ciągu 700g). Natomiast przy śmigle 12x6 ecalc przeliczył ciąg statyczny na 1000g czyli tak 1:1. Stąd moje pytanie czemu 10x5 nie wystarczy? Jest to na razie dla mnie tak nie w pełni zrozumiałe dla tego tak dociekliwie pytam, a nie chcę kupić zbyt słabego silnika albo zbyt dużego śmigła, które przeciąży napęd itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzeba to sprawdzić namacalnie :-) 

Za tę samą cenę co rzekomo budżetowy Dualsky 2216 masz w Modelarnia.pl Pulso z górnej półki. Ostatnio kupiłem tam 2szt. i przebadałem wstępnie, wskutek właściwego skonstruowania

stojana Pulso przewyższa sprawnością wszystkie te "budżetowe" o 7...16%. To skutkuje premią spadku strat w instalacji i pakiecie, wydłużając lot o średnio 20...25%.

 

Z Dualsky'm ECO 2216C , kV 870 i APC 10x6 na pakiecie 3S 2200mAh będziesz miał co najmniej 21 minut spokojnego "wicherkowania" i niewielki, ale raczej wystarczający zapas mocy do

wygodnego startu i wyjścia z ew. opresji. Możesz dokupić sobie 4S 1500...1800 i bez przeróbek i zmian konfiguracji używać obydwu pakietów zamiennie wg. wymogów pogody i chęci, na

4S będzie krócej, ale z większym ciągiem. Możesz także wziąć kV o schodek wyżej - krótszy lot, ale ciągu więcej.

To samo dotyczy Pulso o podobnych rozmiarach i kV. Zwróć uwagę na rzeczywiste wymiary silnika przy doborze, bo są co najmniej dwa sposoby znakowania. Pulso i Dualsky mają

taki sam - 22 to średnica zewn. stojana, dwie następne cyfry symbolu to jego długość w milimetrach.

Pulso 2221 ma wałek fi4 i większe łożyska, lepiej przenosi siłę poosiową ciągu - to też ma znaczenie. Bardzo starannie wykonany. Niewiele (4g) cięższy od 2217, cena też niewiele

wyższa, za to zapas możliwości znaczny. W takim Wicherku miałby ulgową pracę bez grzania się - z b.małymi stratami. Jeżeli nie obawiasz się o wzdłużne wyważenie, to wybrałbym

właśnie ten.

Zwróć też baczną uwagę na sprawę rzadko poruszaną w takich doborach, mianowicie wyprzedzenie komutacji. Właściwy kąt tegoż musi zapewniać ESC i należy go dobrać tak, aby

można było ten parametr dobrać/ustawić/zaprogramować na optymalną wartość. Jeżeli nie masz możliwości pomiaru natężenia prądu pobieranego przez silnik, to pozostaje tylko

opierać się o dane producenta silnika - a nie wszyscy podają ten ważny parametr. Jeżeli masz ESC z automatycznym ustawieniem tego kąta, to niby nie ma problemu, ale warto i tak

sprawdzić czy aby to automatyczne ustawienie jest na max. sprawności, czy na max. mocy, bo wytwórcy ESC też mogą stosować różne "sztuczki" marketingowe : większość użytkowników

wybierze i pochwali taki ESC, który daje więcej mocy, co wcale niekoniecznie jest zawsze wskazane.

Wypada w tym miejscu zapytać Kolegów, którzy używają podobnych wymiarowo - niekoniecznie takich samych - silników, jaki kąt wyprzedzenia komutacji stosujecie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.