Skocz do zawartości

Ranger EX 2.0 m FPV z Volantex RC + "Pitlab&Zbig"


Rekomendowane odpowiedzi

No tu dużo lepiej :)

Ja w poniedziałek latałem podczas deszczu i huraganu (nie wiem tylko jak się nazywał) na mazurach oczywiście moim modelem żółtym własnego projektu i udało mi się nawet zrzucić dwóch spadochroniarzy ochotników. 

Nie patrzę przy takich modelach na warunki atmosferyczne, albo latają albo nie.

Bałem się tylko o aparaturę aby deszcz jej nie uszkodził. Jeden z trymerów się przez to zawiesza chyba :(

 

 

Na Mazurach jak pamiętam, nazywa się to  "Biały Szkwał"  :)

 

No to miałeś przeżycia, a jakiś film powstał ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Mobius jako kamera do podglądu to nie najlepsze rozwiązanie. Przekonasz się o tym przy pierwszym nawrocie pod słońce.

Przy tej mocy nadajnika 3 km są realne, ale przy dobrej antenie kierunkowej i trackerze po stronie odbiorczej. Oczywiście antena nadawcza też musi być sprawdzona (z tymi od kompletu bardzo różnie bywa).

Ranger dostał nową kamerę płytkową Sony FPV.

 

post-5634-0-55779200-1461184091_thumb.jpg

 

Powoli buduje się stanowisko stacji naziemnej z trakerem (układ śledzenia anteną modelu). Sercem stacji jest moduł PITLAB GS

 

post-5634-0-60355300-1461324521_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piotr ,nie rozumiem Twojej decyzji :blink:  ,fakt że Tomek zadał Ci normalne nasuwające się logiczne pytanie w Twojej relacji spowodowało taką "obrazę majestatu " ,no bez przesady....Chyba Twoja duma jest ponad to Twoje modelarstwo .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piotr ,nie rozumiem Twojej decyzji :blink:  ,fakt że Tomek zadał Ci normalne nasuwające się logiczne pytanie w Twojej relacji spowodowało taką "obrazę majestatu " ,no bez przesady....Chyba Twoja duma jest ponad to Twoje modelarstwo .

 

Drogi Rafale

 

Decyzja jest logiczna. Mój temat o Rangerze został zamieszczony w dziale modeli. Model został wykonany i lata, ale opis siłą rzeczy coraz bardziej zmierza w kierunku FPV.  Więc kończenie tematu na tym etapie jest już na czasie - model poleciał.

 

Sprawa druga - przepisy o których wspomniał Tomek. Lot komercyjny - niekomercyjny, zasięg wzroku lub bez  - są to kryteria,  które w zależności od  interpretacji mogą obrócić się przeciwko osobie wykonującej lot. Przykład - reklama doczepiona do  filmu amatorskiego z powietrza na You Tube  jest działalnością komercyjną czy nie ?. A zamieszczenie zdjęcia z powietrza w celach edukacyjnych np. w Modelarzu komercyjne czy nie ?

 

Zasięg wzroku - są koledzy w klubie którzy  potrafią śledzić w słoneczny dzień model swojego szybowca 2 km i więcej. W gorszy dzień widoczność  spada więc i to pojęcie też jest płynne.

 

A jak ja lecę na monitorze FPV a Kolega mnie asekuruje i śledzi model  (więc wiem gdzie on jest)  to jest to lot w zasięgu wzroku czy nie ?

 

A czy jak latam modelem  i czasem dłużej lub krótko zerkam na stojący obok mnie monitor to już lot FPV czy nie ? - nie używam przecież okularów oddzielających mnie od rzeczywistości i wiem gdzie jest model.

 

Wygląda też na to, że wszyscy ścigający się na swoich 250 w okularach FPV łamią przepisy. 

 

Dlatego stwierdziłem, że nie będę  publikował materiałów FPV z lotów, bo zawsze może znaleźć się ktoś, kto mimo moich dobrych intencji możne próbować wykorzystać je przeciwko  - takie mamy czasy. 

 

Obraza majestatu ? - Tomek którego znam osobiście ma napisane w stopce pod zdjęciem Moderator. Jeżeli więc pisze w oficjalnych sprawach (przestrzeganie przepisów), to  jest to już stanowisko forum. Jakby Tomek chciał napisać po koleżeńsku to mamy od tego PW - ja przynajmniej  w takiej sytuacji tak  bym postąpił  - byłoby wtedy faktycznie po koleżeńsku.

 

Pozostaję bez urazy i pozdrawiam wszystkich Moderatorów Świata

 

Pioterek

 

Edit:

 

Na zakończenie dobra wiadomość - powstała następna wersja V2,5 oprogramowania PitLab&Zbig. Pojawiły się  nowe funkcjonalności. Widać, że produkt ciągle żyje i się rozwija. Utwierdza mnie w to słuszności mojego wyboru. Będzie się z czym zapoznawać  :)   

  • Dodano nowe tryby pracy i nowe składowe trasy,
  • Dodano wielosegmentowe trasy lotu,
  • Dodano wsparcie dla startu umożliwiające utrzymanie równego lotu pod zadanym kątem wznoszenia,
  • Dodano automatyczne lądowanie za zdefiniowanym lotnisku bez konieczności zaangażowania pilota,
  • Nowe opcje stabilizacji pochylenia i przechylenia
  • Dodano stabilizację kursu
  • Dodano monitor stanu pokazujący stan do 5 kanałów RC
  • Dodano widok historii zmiany wysokości
  • Dodano ignorowanie powrotu do bazy przez określony czas po zaniku sygnału RC
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zasięg wzroku - są koledzy w klubie którzy  potrafią śledzić w słoneczny dzień model swojego szybowca 2 km i więcej. W gorszy dzień widoczność  spada więc i to pojęcie też jest płynne. A jak ja lecę na monitorze FPV a Kolega mnie asekuruje i śledzi model  to jest to lot w zasięgu wzroku czy nie ?

Nie, nie jest.

 

Piotr,

poczytaj - będziesz wiedział  wszystko i będziesz mógł podejmować najlepsze dla siebie decyzje. Na razie trochę błądzisz, a jak Cię Kolega chciał naprowadzić, to po raz enty na tym forum wziąłeś do siebie i strzeliłeś focha.

Naprawdę szkoda.

 

Pozdrawiam również

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podaj proszę jakiś link przynajmniej, bo temat niezwykle ciekawy, szkoda że poznikały posty z ostatnich lotów. 

 

Przygotowuję artykuły do Modelarza, tam będzie ciąg dalszy - dam znać jak się ukaże. 

Jest łatwiej o doradztwo prawne więc będę wiedział co można publikować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

post-5634-0-19173800-1463903247_thumb.jpg

 

Trochę czasu zajęło mi przygotowanie Rangera do filmowania z powietrza. Przy filmowaniu  Mobiusem pojawiały mi się drgania obrazu. Musiałem więc nad tym trochę popracować. Ranger ma kadłub cienkościenny, który pracuje trochę jak pudło rezonansowe gitary. Był zakres obrotów silnika, w który wyraźnie drgania się nasilały. Prace nad tym problemem poszły w paru kierunkach:

 

- zlikwidowałem w lotkach zawiasy z taśmy klejącej i zastąpiłem je zawiasami  kołkowymi. Ze względu na napęd lotki z jednego boku (nie symetrycznie)  zawiasy z taśmy miały tendencje do częściowego odklejania się i pogarszały precyzję stabilizacji.

 

- ograniczyłem do minimum drgania napędu poprzez mocowanie wieżyczki silnika na klej silikonowy i zastosowanie lekkiego, dokładnie wyważonego śmigła węglowego 10x4,5 (oryginał 10x5) zapożyczonego z napędów multikopterowych.

 

- i wreszcie odpowiednie mocowanie kamery na piankach oraz regulacja autopilota "Pitlab&Zbig"  dopełniły reszty na tyle, że byłem z jakości obrazu już zadowolony.

 

Efekty przedstawiam na filmie - Ranger EX w akcji:   :)

 

 

 

Obecnie model można uznać za w pełni przygotowany do zaplanowanych funkcji. Rangerem lata się bardzo przyjemnie i bezpiecznie.

Jak chcemy się powozić po niebie bez sensu, to jest właśnie to :) . Warto było włożyć trochę wysiłku ażeby go porządnie przygotować do lotów. Mimo, że to styropian, radości z latania daje równie dużo jak inne konstrukcje.  

 

Bardzo ciekawe jest zachowanie się modelu na przerobionych klapach. Po otwarciu klap i zamknięciu gazu model zaczyna tracić  wysokość i jak winda opada poziomo w dół. Wykorzystuję ten efekt do obniżania i kontrolowania wysokości przy lądowaniu. Metr nad ziemią zamykam klapy i model łagodnie ląduje na małej prędkości. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.