Skocz do zawartości


Zdjęcie

Katana 1,8 m projektu Sławka

Relacja z budowy.

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
37 odpowiedzi w tym temacie

#1 alkraj

alkraj
  • Modelarz
  • 238 postów
  • Age: 23
  • SkądUK
  • Imię:Alek

Napisano 30 April 2016 - 10:22

Witajcie.

 

Wiem, że na forum jest już temat z budowy tego modelu, ale nie będę się tam podpinał, bo chcę mieć własny temat, a co!  :D

 

Model, wiadomo, do akrobacji. Czy do 3D? Nie wiem, zobaczymy jak z wagą. Cel - oczywiście tak mało jak się da.

Tartak cięty laserem dotarł do mnie dopiero w zeszłą niedzielę. Trochę długo to trwało, bo były problemy z dowozem do mnie do UK.

No ale jest i jestem zadowolony.

 

Co do wyposażenia.. Hmm..? Wyjdzie w praniu ;)  Docelowo planuję benzynę 30ccm, ale może będzie elektryk.. Zobaczymy.

Serwa: - pewnie Hitec lub Savox. Resztę będę planował później.

 

 

Przejdźmy do modelu:

 

Tak wyglądała paczka i to co znalazłem w środku:

 

20160424_114457.jpg

20160424_114748.jpg

20160424_115506.jpg

20160424_120103.jpg

 

 

Zauważyłem małe uszkodzenie, ale jak się potem okazało uszkodzona deska była gratis a pod spodem było to samo już bez uszkodzenia:

 

20160424_114753.jpg

 

 

Zabrałem się za wyciąganie elementów:

 

20160424_121935.jpg

20160424_122000.jpg

 

 

Kadłub złożony na sucho:

 

20160424_135440.jpg

20160424_135905.jpg

 

 

Zacząłem sklejać stateczniki. Okazało się, że na formatkach nie było czterech elementów pokrycia, więc zostawiłem to na później. Musiałem dokupić balsę 1,5mm:

 

20160424_172111.jpg

20160424_183552.jpg

20160426_202634.jpg

20160426_204458.jpg

20160426_204710.jpg

20160426_224015.jpg

 

 

Prawie gotowe też są skrzydła. Miałem przeboje z dźwigarami, bo nie sposób dostać u mnie listewek 5x8 mm. Problem na szczęście rozwiązany. Pokażę to później bo teraz nie mam już czasu. 

 

C.D.N wieczorem  :)

 

 

 


  • 0

#2 alkraj

alkraj
  • Modelarz
  • 238 postów
  • Age: 23
  • SkądUK
  • Imię:Alek

Napisano 30 April 2016 - 21:04

Ok, lecimy dalej.

 

O co chodziło z listewkami? Sprawa jest taka, że niestety tutaj mają wymiary w calach i ciężko było znaleźć listewki sosnowe 5x8 na dźwigary. Ostatecznie kupiłem o takie:

 

20160427_165132.jpg

 

 

Później przy pomocy zrobionej na szybko maszyny przeciąłem je na pół i wyszło elegancko. Prawie jak cięte laserem  :D

 

20160427_192042.jpg

20160427_192455.jpg

20160427_193452.jpg

20160427_210103.jpg

 

Trochę wystają, ponieważ mają grubość 6mm. Ale to nic. Plus z tego taki, że fajnie można doszlifować do krzywizny profilu.

 

Skrzydło wygląda o tak:

 

20160427_210052.jpg

20160427_230249.jpg

 

 

Balsy na natarcia oczywiście też nie dostałem. Za to kupiłem balsowy bloczek i, przy zastosowaniu tej samej techniki co w przypadku dźwigarów, zrobiłem listwy na krawędzie natarcia skrzydeł.

 

Na razie tyle. W miarę postępu prac będę wrzucał zdjęcia.

Mile widziane wszelkie uwagi i porady dotyczące wyposażenia  :)


  • 0

#3 Gośćslawekmod_*

Gośćslawekmod_*
  • Guests

Napisano 01 May 2016 - 10:03

Zanim skleisz kadłub zamontuj półkę serwa gazu bo widzę ją w tle a później będzie z tym problem. Upewnij się z której strony masz sterowanie przepustnicą.

 Faktycznie na jednych formatkach mogło nie być elementów pokrycia statecznika pionowego. Tu są poprawione pliki http://forum.aerodes...&p=13968#p13968


  • 0

#4 alkraj

alkraj
  • Modelarz
  • 238 postów
  • Age: 23
  • SkądUK
  • Imię:Alek

Napisano 01 May 2016 - 11:11

Brakujące elementy już zrobiłem, także ta sprawa załatwiona.
Kabłuba jeszcze nie zacząłem kleić, bo ciągle zastanawiam się nad napędem :-/
Najbardziej pasuje chyba benzyna 30ccm, ale nie miałem nigdy takiego silnika i nie wiem czy zrobię wszystko jak trzeba.
  • 0

#5 Krzysiek M

Krzysiek M
  • Modelarz
  • 291 postów
  • Age: 24
  • SkądDęblin
  • Imię:Krzysiek

Napisano 01 May 2016 - 11:22

A ja w tym rozmiarze samolotu polecę Ci napęd elektryczny , zastanów sie , przeanalizuj wszystkie za i przeciw i dobierz coś fajnego . W cenie silnika benzynowego znajdziesz spokojnie silnik i regulator , może starczybjeszcze na jakis pakiecik . Popatrz na coś u Niemca albo Austriaków . Powodzenia !

Ps. Pooglądaj jutuba , tam można sporo podpatrzeć jeśli chodzi o napęd ;)
  • 0

#6 alkraj

alkraj
  • Modelarz
  • 238 postów
  • Age: 23
  • SkądUK
  • Imię:Alek

Napisano 02 May 2016 - 19:39

Dalsza część budowy.

Kadłub sklejony najpierw klejem CA a później wszystkie kluczowe miejsca poprawione klejem do drewna.

 

20160502_191622.jpg

20160502_191650.jpg

20160502_192058.jpg

 

Teraz będę musiał zakupić pręty węglowe 3mm, rurkę steru wysokości i rurę na łącznik skrzydeł. 

I teraz pytania:

 

1. Na łącznik skrzydeł rura węglowa czy alu?

2. Jak najlepiej rozwiązać mocowanie skrzydeł do kadłuba?

3. Czy są jakieś uwagi odnośnie budowy?


  • 0

#7 Gośćslawekmod_*

Gośćslawekmod_*
  • Guests

Napisano 02 May 2016 - 20:33

Mocowanie skrzydeł do kadłuba jest rozwiązane i nie trzeba tego rozwiązywać ponownie. W każdym skrzydle są przygotowane gniazda pod nakrętki kłowe M5 lub 6. Od wewnątrz kadłuba wkręca sie poliamidowe śruby i po sprawie.

 Na łącznik skrzydeł można zastosować zarówno rurę węglową jak i duralową lotniczą ( Pa5-lub 6- stare oznaczenia, teraz jest jakoś inaczej) a nie z marketów PA38 . Ja akurat mam dostęp do resztek  po budowie  motolotni chociaż i te zapasy się kończą. Rura węglowa będzie cholernie droga.


  • 0

#8 alkraj

alkraj
  • Modelarz
  • 238 postów
  • Age: 23
  • SkądUK
  • Imię:Alek

Napisano 02 May 2016 - 22:04

Zakupiłem więc rury alu, bo jednak dostępnych mam więcej rozmiarów. Zamówiłem też śruby i nakrętki do mocowania skrzydeł. Teraz tylko czekam na przesyłkę :-)

Zastanawia mnie dlaczego pręty węglowe są tutaj takie drogie.. Ponad £3 za sztukę i to jeszcze tylko 800mm długości. No ale nic, jeszcze jutro poszukam trochę tańszych i dłuższych.
  • 0

#9 Gośćslawekmod_*

Gośćslawekmod_*
  • Guests

Napisano 03 May 2016 - 07:56

Nie wiem dlaczego akurat w Anglii są takie akcje. Zarówno z kosztami przesyłki z/do tego kraju jak i z dostępnością podstawowego budulca modelarskiego. Pomimo że tam nie byłem i nie mieszkałem mam jakieś wyobrażenie przeszukując ebay.

 Tak czy inaczej, pręty węglowe zaprojektowałem ze względu na sztywność i łatwość ich montażu, jakąś tam dodatkową wytrzymałość konstrukcji też dają ale raczej pomijalną a to ze względu na powierzchnię ich klejenia do reszty. Listwy sosnowe  w tym miejscu pozapadały by się od napinanej folii.


  • 0

#10 alkraj

alkraj
  • Modelarz
  • 238 postów
  • Age: 23
  • SkądUK
  • Imię:Alek

Napisano 03 May 2016 - 08:58

Tutaj, niestety, mało kto buduje modele od zera. Angole wolą kupić gotowy, bo łatwiej i szybciej.. Poza tym prawie wszędzie są wymiary w calach :-/ I tak na przykład, ciężko kupić balsę 1.5mm, za to wszędzie jest 1/16". To samo z listewkami i wszystkim innym.
No ale nic, poszukam jeszcze dzisiaj :-)

Na pokrycie kabiny i garbu idzie balsa 1.5mm czy 2mm?
  • 0

#11 Gośćslawekmod_*

Gośćslawekmod_*
  • Guests

Napisano 03 May 2016 - 10:20

Pewnie miękka 2,5mm.


  • -1

#12 alkraj

alkraj
  • Modelarz
  • 238 postów
  • Age: 23
  • SkądUK
  • Imię:Alek

Napisano 03 May 2016 - 21:31

Zamówiłem już pręty węglowe 3mm. Najtaniej znalazłem komplet 10szt za £24. Cena z kosmosu, no ale budować trzeba :-D
Na dniach, jak juź dostanę wszystkie przesyłki, będę pokazywał progres.
Jak na razie, widzę, zainteresowanie niewielkie, ale może będzie lepiej ;-)

Pozdrawiam!
  • 0

#13 alkraj

alkraj
  • Modelarz
  • 238 postów
  • Age: 23
  • SkądUK
  • Imię:Alek

Napisano 07 May 2016 - 22:04

Powoli zaczynam przyklejanie prętów węglowych. Używam do tego kleju epoksydowego.

20160507_220423.jpg
1462655206055-532868504.jpg
  • 0

#14 Gośćslawekmod_*

Gośćslawekmod_*
  • Guests

Napisano 08 May 2016 - 07:42

Do wklejania prętów używam średniego CA (połączenie węgiel -sklejka) lub rzadkiego ( węgiel-balsa). Żywica, szczególnie szybko schnąca bardziej oblepia niż skleja i w takim przypadku trzeba zmatowić powierzchnię węgla drobnym papierem ściernym.


  • 0

#15 Shock

Shock
  • Moderatorzy Forum
  • 3706 postów
  • Age: 42
  • SkądKęty
  • Imię:Rafał

Napisano 08 May 2016 - 07:59


 Nie wiem, zobaczymy jak z wagą. Cel - oczywiście tak mało jak się da.


 

 


 


 

Skoro założony plan to walka z wagą to -

 

 

 

 



 

1. Na łącznik skrzydeł rura węglowa czy alu?

 

 

 

Różnica w wadze rury węglowej a duralowej jest znaczna ,tym bardziej w tej wielkości modelu :) ,warto być konsekwentnym w każdy detalu a gram do grama i możesz sporo "ugrać" na całości.

 

Szybko,fajnie Ci idzie praca przy modelu  ,tym bardziej przy pomocy autora projektu.

Co mnie się nie podoba - wg mnie dajesz zbyt duże ilości kleju,wszędzie widać go w sporym nadmiarze,pręty węglowe też niepotrzebnie klejem epoksydowym-masa ;)   ,reszta bez zarzutu .


  • 0

#16 Gośćslawekmod_*

Gośćslawekmod_*
  • Guests

Napisano 08 May 2016 - 08:11

Model był projektowany pod trzęsącego się SAITO 125 więc jest trochę mocniej. Gdyby był w zamyśle modelem z napędem elektrycznym można by go odchudzić dużo bardziej. Dobrze wyważone napędy elektryczne (silnik +śmigło) nie obciążają tak konstrukcji jak silnik spalinowy.

 Rura węglowa o tej średnicy będzie kosztowała ze dwie stówy i wg mnie to przerost formy nad treścią.


  • 1

#17 Shock

Shock
  • Moderatorzy Forum
  • 3706 postów
  • Age: 42
  • SkądKęty
  • Imię:Rafał

Napisano 08 May 2016 - 08:24

Niby tak Sławku, ale walka z wagą zawsze kosztuje :P ... czy to węglowe podwozie,rury,ażurowana konstrukcja ,delikatność itp itd

Oczywiście do normalnego latania dural jak najbardziej się nada ,ale cena węglówki nie jest aż tak wysoka w porównaniu z cienkościenną duralową !  nie aluminiową rurą :) .

Jaka jest średnica rury w tej Katanie ?


  • 0

#18 Gośćslawekmod_*

Gośćslawekmod_*
  • Guests

Napisano 08 May 2016 - 08:27

Nie pamiętam średnicy ale pewnie  w okolicach 30mm. Węglową trzeba by z płótna a nie z rowingu bo te póki nie są pęknięte to mają wytrzymałość. Ja miałem dostęp do duralu lotniczego ale już nie mam bo pozostałości rur się skończyły. Do oblotu wybrałbym dural no i może do wlatania się w model, potem można robić wariacje na temat wagi.


  • 0

#19 Shock

Shock
  • Moderatorzy Forum
  • 3706 postów
  • Age: 42
  • SkądKęty
  • Imię:Rafał

Napisano 08 May 2016 - 08:33

Myślę że nie ma co Alkowi mieszać w głowie,kupił rurę alu niech pozostanie ;) .

Na daną chwilę jak widać nie ma decyzji jaki napęd (choć to wg mnie podstawa biorąc się za budowę) więc dyskusja o wadze to takie gdybanie :)


  • 0

#20 alkraj

alkraj
  • Modelarz
  • 238 postów
  • Age: 23
  • SkądUK
  • Imię:Alek

Napisano 08 May 2016 - 08:50

Średnica rury to 25mm. Zakupiłem rurę cienkościenną duralową. Różnica w wadze to było dosłownie kilka gramów w porównaniu z węglem. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie żeby później wymienić l :-)

Co do kleju to faktycznie w niektórych miejscach sporo podkleiłem. Jest to bardzo wolno schnący klej i warstwa, która zostaje po wyschnięciu jest kilkukrornie lżejsza niż to co było nałożone. Rozumiecie, po wyschnięciu prawie nie ma śladu po kleju. Klej epoxy też dość wolno schnący i, o dziwo, dość rzadki, także dobrze się kleiło.

Sławku, na garb i kabinkę dałem miękką balsę 1,5mm (właściwie 1/16", bo tu nie ma w milimetrach. To jest ok 1,6mm)
2.5 mm to raczej trochę gruba.
Technika? Wiadomo: ciepła woda, namaczanie i pięknie się dopasowywało.

14626936592881691560584.jpg

Myślę że nie ma co Alkowi mieszać w głowie,kupił rurę alu niech pozostanie ;) .
Na daną chwilę jak widać nie ma decyzji jaki napęd (choć to wg mnie podstawa biorąc się za budowę) więc dyskusja o wadze to takie gdybanie :)

Napęd będzie elektryczny :-) Chyba zapomniałem napisać w poprzednich postach. Przepraszam, mój błąd.
  • 0


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych