Skocz do zawartości


Zdjęcie

Drukowane łoże do MVVS 3.5cm3


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
42 odpowiedzi w tym temacie

#1 japim

japim
  • Modelarz
  • 968 postów
  • Age: 35
  • SkądWarszawa
  • Imię:Przemek

Napisano 30 kwiecień 2016 - 22:31

Za dwa tygodnie zawody aircombat w Wincetowie. Postanowiłem się do nich przygotować. Na pierwszy strzał zaprojektowałem i wydrukowałem łoże silnika. Teraz już nigdy nie będę musiał kupować łoża. No i otwory są pre-zlokalizowane. Wystarczy wkręcić śrubę i gotowe. Materiał - nylon. Drukowane na mojej zmodyfikowanej Prusie I3.

 

loze_mvvs.JPG

 

Pierwszy wydruk z odrobinę za małą temperaturą: Efekt - brak sklejenia się poszczególnych warstw.

20160430_221309.jpg

 

Drugi wydruk:

20160430_195514.jpg

 

I zamontowane na silniku:

20160430_221109.jpg

Niestety chyba będę musiał zwiększyć wypełnienie do min 40%.

 

Czas wydruku ok 1 godzina.

Masa łoża ok 10 g przy wypełnieniu 10% (tak jak na fotkach).

Cena materiału dla wydrukowanej części (materiał): 2,40 zl Przy większym wypełnieniu masa może wzrosnąć np dwukrotnie - wtedy będzie to 4,80 zl/łoże (ok 50% ceny sklepowej)

 

Więcej fotek w moim albumie na google:

https://photos.googl...TI0MGYzb1IwazJR


  • 0

#2 bjacek

bjacek
  • Modelarz
  • 292 postów
  • Age: 49
  • GG:
  • SkądPoznań
  • Imię:Jacek

Napisano 10 maj 2016 - 13:06

Jestem bardzo ciekaw jakiś testów wytrzymałościowych. Jednak odlew otrzymany za pomocą formy wydaje mi się pewniejszy od zgrzewania drobinek (jeszcze zależy jaką techniką drukujesz). Druk 3D jest dla mnie nową techniką i nie mam z nim zbyt wiele doświadczenia ;).


  • 0

#3 japim

japim
  • Modelarz
  • 968 postów
  • Age: 35
  • SkądWarszawa
  • Imię:Przemek

Napisano 10 maj 2016 - 13:52

Mam zwykla "plujke" FDM. Wszystko zalezy od materialu. Podstawowym parametrem jest temperatura drukowania, aby uzyskac odpowiednie sklejenie sie kolejnych warstw. Loze drukuje z nylonu. Drukowalem tez z niego zwrotnice do modeli samochodow i jego wytrzymalosc jest porownywalna albo nawet wieksza od fabrycznych czesci, w ktorych oszczedza sie celem nabicia produkcji. Wazna jest tez orientacja - bo wydruk ma najwieksza wytrzymalosc w kierunku, w ktorym kladzone sa nitki. Wiec najwiecej wytrzymalosci zazwyczaj pochodzi od obwodu, najslabiej wychodzi sklejanie sie poprzeczne. Nie podjalbym sie druku tego elementu z ABS wlasnie ze wzgledu na kiepskie klejenie warst (przynajmniej mi nie wychodzi). A PLA nie ma wytrzymalosci na temperature.


  • 0

#4 bjacek

bjacek
  • Modelarz
  • 292 postów
  • Age: 49
  • GG:
  • SkądPoznań
  • Imię:Jacek

Napisano 11 maj 2016 - 11:59

Kiedyś rozmawiałem z ludźmi, którzy zawodowo zajmują się drukowaniem z różnych materiałów. Potwierdza się to, co napisałeś - to wcale nie jest tak, że kupujemy sobie drukarkę i można z pełnym sukcesem działać. Obsługi drukarki i swego rodzaju "materiałoznawstwa" trzeba się nauczyć, podobnie jak kierunków układania materiału, temperatury zgrzewania i innych, aby osiągnąć zamierzony efekt.


  • 0

#5 japim

japim
  • Modelarz
  • 968 postów
  • Age: 35
  • SkądWarszawa
  • Imię:Przemek

Napisano 12 maj 2016 - 08:16

Wczoraj udało mi się wydrukować drugie loże: trochę poprawione : pogrubiłem je do 9mm i dałem tylko 30% wypelnienia:

20160511_231950.jpg

 

Aby utrzymać wydruk na szkle stosuje dodatkowe "lapki", "kotwice" zwiekszające powierzchnie przylegania:

20160511_231431.jpg

 

Ale i tak widać, że miejscami wydruk odrywa się od szkła. Całe szczęście, że odkształcenie jest na tyle male że pozwoliło na dokończenie wydruku z niewielkimi odchyłkami. Część jest całkowicie użyteczna - gdyby nie to, że otwory we wrędze silnikowej mam wywiercone o 1mm szerzej :( Wiec albo rozwierce istniejące otwory w łożu, albo w projekcie zastosuje fasolki pozwalające na kompensacje odchyłek.

 

Wcześniej próbowałem wydrukować łoże z 60% wypełnieniem i skończyło się tak:

20160511_235328.jpg

 

Jedyna zaleta - część jest baaardzo mocna. Na niej zrobię testy zniszczeniowe celem sprawdzenia ile utrzyma.


  • 0

#6 bjacek

bjacek
  • Modelarz
  • 292 postów
  • Age: 49
  • GG:
  • SkądPoznań
  • Imię:Jacek

Napisano 12 maj 2016 - 12:18

Nabieram coraz większej ochoty na zakup drukarki :). Jakiego oprogramowania używasz? Coś w stylu FreeCAD, DesignSpark 3D (tj. darmowe) czy programu komercyjnego?


  • 0

#7 japim

japim
  • Modelarz
  • 968 postów
  • Age: 35
  • SkądWarszawa
  • Imię:Przemek

Napisano 13 maj 2016 - 14:44

Nabieram coraz większej ochoty na zakup drukarki :). Jakiego oprogramowania używasz? Coś w stylu FreeCAD, DesignSpark 3D (tj. darmowe) czy programu komercyjnego?

 

Glownie Sketchup + troche Design Spark.


  • 0

#8 jpd

jpd
  • Modelarz
  • 975 postów
  • Age: 49
  • SkądWarszawa
  • Imię:Jacek

Napisano 18 maj 2016 - 19:39

Nie wiem czy znacie ten trik ale jeśli chodzi o wydruk z ABS to dość łatwo poprawić jego wytrzymałość przez kąpiel w acetonie - poprawia to znacznie sklejenie warstw elementu a po dojściu do pewnej wprawy jeśli chodzi o czas kąpieli uzyskuje się bardzo ładne elementy.


  • 0

#9 japim

japim
  • Modelarz
  • 968 postów
  • Age: 35
  • SkądWarszawa
  • Imię:Przemek

Napisano 19 maj 2016 - 06:09

Mowa chyba o kąpieli w oparach acetonu a nie bezpośrednie zanurzenie.
  • 0

#10 jpd

jpd
  • Modelarz
  • 975 postów
  • Age: 49
  • SkądWarszawa
  • Imię:Jacek

Napisano 19 maj 2016 - 10:24

Bezpośrednie zanurzenie na kilkanaście sekund.


  • 0

#11 japim

japim
  • Modelarz
  • 968 postów
  • Age: 35
  • SkądWarszawa
  • Imię:Przemek

Napisano 19 maj 2016 - 11:00

Ciekawe - sprobuje i zobacze jakie efekty jestem w stanie uzyskac. ABSem drukuje sie duzo prosciej niz Nylonem.


  • 0

#12 bjacek

bjacek
  • Modelarz
  • 292 postów
  • Age: 49
  • GG:
  • SkądPoznań
  • Imię:Jacek

Napisano 17 maj 2017 - 22:15

Postanowiłem odgrzać stary temat, bo bardzo podoba mi się zabawa w drukowanie 3D. Mam za sobą nieco rysunków i eksperymentów modelarskich. Robiłem mocowanie wsporników skrzydeł, podstawę kołpaka do silnika benzynowego i "różne takie". Idąc twoim śladem zrobiłem łoże silnika, bo żadnego z posiadanych nie mogłem dopasować do modelu. Mam co prawda "budżetową", ale dobrą drukarkę - Ultimaker 3. Ma dwa ekstrudery, co umożliwia jednoczesne drukowanie obiektu i podpór. PVA używane na podpory jest bajeranckie, bo wygląda jak plastyk, a rozpuszcza się w wodzie. A więc po wykonaniu wydruku wkładam go do słoika z letnią wodą i po godzinie-dwóch nie ma śladu po podporach. Nauczyłem się rysowania w Design Spark Mechanical, a do drukarki jest dołączony slicer - Cura. Ależ podoba mi się ta zabawa! :) Jednak wszystko jest jeszcze w fazie testowania i nauki. Dla mnie to zupełnie nowe doświadczenie. A na fotografiach wykonane przed chwilą łoże do stareńkiego OS Max FS25 - wydruk "zgrubny", szybki, ale z wypełnieniem 100%. Niestety, drukowanie trwało aż 5 godzin.

 

tn_WP_20170517_22_01_20_Pro.jpg

 

tn_WP_20170517_22_06_45_Pro.jpg

 

tn_WP_20170517_22_26_09_Pro.jpg

 

tn_WP_20170517_22_42_27_Pro.jpg

 

 

Myślę, że jeszcze doczekamy się czasów, gdy każdy modelarz będzie miał takie "coś" w domu, a wtedy zniknie bariera typu umiejętności manualne. Jedynym ograniczeniem będzie wyobraźnia i pewnie też dostępne środki... 


  • 0

#13 micro

micro
  • Modelarz
  • 458 postów
  • Age: 58
  • SkądPoznań
  • Imię:Roman

Napisano 18 maj 2017 - 17:25

To jest krok w przyszłość :) ,aa i popraw tą literówkę chyba, że rzeczywiście o tego gościa chodzi :D ..


  • 0

#14 TeBe

TeBe

    Stolarz amator

  • Modelarz
  • 4976 postów
  • Age: 58
  • SkądWarszawa, Mokotów
  • Imię:Tomasz

Napisano 18 maj 2017 - 18:05

Drukarka za 20kPLN?


  • 0

#15 Osa

Osa
  • Modelarz
  • 125 postów
  • Age: 45
  • GG:
  • SkądJózefów ten koło Błonia
  • Imię:Adam

Napisano 18 maj 2017 - 21:42

Pytanko.

Czy przy dłuższym rysowaniu DSM się nie zamula?

U mnie po jakimś czasie rysowania i obserwuję drastyczny spadek prędkości programu, mowa oczywiście o bardziej złożonych plikach. 

Używam DSM w wersji 1.0 z powodu wyłączenia w 2.0 opcji wyciągania po przekrojach. 


  • 0

#16 japim

japim
  • Modelarz
  • 968 postów
  • Age: 35
  • SkądWarszawa
  • Imię:Przemek

Napisano 19 maj 2017 - 06:29

Drukarka za 1k PLN

 

EDYTA: No chyba że mówimy o "budżetowej" drukarce MB3 :) no to faktycznie trochę overkill żeby drukować pierdoółke za 10zl na sprzęcie za 20k... Ale drukowanie na drukarce za 1k daje takie same efekty - tylko trzeba trochę wysiłku.


  • 0

#17 bjacek

bjacek
  • Modelarz
  • 292 postów
  • Age: 49
  • GG:
  • SkądPoznań
  • Imię:Jacek

Napisano 19 maj 2017 - 10:47

Czy przy dłuższym rysowaniu DSM się nie zamula?

 

 

Jeszcze nie rysowałem bardzo złożonych obiektów. Przy tych niewielkich nie zauważyłem żadnych zmian w tempie pracy programu. Jednak myślę, że tu wiele może zależeć od konfiguracji sprzętu - nie tyle od jego szybkości, ile od doboru konkretnych podzespołów.

 

 

Drukarka za 1k PLN

 

EDYTA: No chyba że mówimy o "budżetowej" drukarce MB3 :) no to faktycznie trochę overkill żeby drukować pierdoółke za 10zl na sprzęcie za 20k... Ale drukowanie na drukarce za 1k daje takie same efekty - tylko trzeba trochę wysiłku.

 

Nie chcę nikomu dobierać sprzętu ani mówić, że ma kupić sprzęt za 20 kpln lub droższy. Chciałem jedynie napisać, że są fajne możliwości, że dobrze się bawię i że to ty mnie zainspirowałeś. Jakie znaczenie ma cena drukarki versus cena "pierdółki"? Drukarka nie służy u mnie do "pierdółek" - służy do zarabiania. "Pierdółki" powstają przy okazji i mają wartość poznawczą. Ot podzieliłem się inspiracją, to wszystko.


  • 0

#18 japim

japim
  • Modelarz
  • 968 postów
  • Age: 35
  • SkądWarszawa
  • Imię:Przemek

Napisano 19 maj 2017 - 11:42

Jacek - każdy ma takie zabawki jakie chce :P Nie odbieraj tego jako jakiś atak czy coś w tym stylu. Oczywiście możliwość wydrukowania części dokładnie pod swoje potrzeby jest bezcenna.

Mowa była o odniesieniu do stwierdzenia "budżetowa" - MB3 to raczej high endowa wersja drukarki na polskim rynku.

 

Co do łoża - to można było od razu wydrukować otwory, bo jak teraz będziesz je wiercił to mogą, ale nie muszą, pojawić się problemy z warstwami.

Druk z ABS - ciekaw jestem jak będzie z wytrzymałością. Ja swoje łoża drukowałem z Nylonu. Jeszcze nie latały - modele w budowie :).


  • 0

#19 bjacek

bjacek
  • Modelarz
  • 292 postów
  • Age: 49
  • GG:
  • SkądPoznań
  • Imię:Jacek

Napisano 19 maj 2017 - 12:17

A więc będę pierwszym eksperymentatorem? Oby nie Ikarem, bo on poleciał i co z tego wyszło? A mój model jutro poleci :D.

A tak na marginesie - robiłem już podstawę do kołpaka, w której wierciłem otwory pod śruby mocujące. Właśnie z ciekawości, jak to wyjdzie. Nie było problemu z rozwarstwianiem się materiału.

A budżetowa... No cóż, jeśli ma się do czynienia ze sprzętem przemysłowym, to jest "budżetowa". Drukarka jest świetna, bo jest bezproblemowa, ale faktem jest, że raczej zostanie kupiona na firmę, niż przez przeciętnego użytkownika. Chociaż... Kiedyś widziałem wyposażenie warsztatu niemieckiego modelarza - toż tam stały maszyny CNC po kilkadziesiąt tysięcy złotych!


  • 0

#20 japim

japim
  • Modelarz
  • 968 postów
  • Age: 35
  • SkądWarszawa
  • Imię:Przemek

Napisano 19 maj 2017 - 13:24

Chodzi mi Jacku o orientację warst vs otwór. W podstawie kołpaka wierciłeś prostopadle do wydruku - czyli przez kolejne warstwy.

Ttuaj będziesz wiercił wzdłuż - a co za tym idzie jak wiertło nie złapie materiału to może wypchnąć i rozwarstwić. Ja nie lubie ABS - ciężko się drukuje z przeciągami. 


  • 0


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych