Skocz do zawartości


Zdjęcie

Yak krzyżak V2


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
3 odpowiedzi w tym temacie

#1 dimmus

dimmus
  • Modelarz
  • 194 postów
  • Age: 32
  • SkądŁącznik
  • Imię:Piotrek

Napisano 17 May 2016 - 19:38

Pierwszy popełniony przez mnie model zaczyna w locie przypominać cegłę, waga obecna to 620g, przy rozpiętości 1m, to sporo. Wpływ na obecną wagę maja przede wszystkim kilometry prętów węglowych i litry kleju. Bardzo pasuje mi odporność modelu na uszkodzenia i zwrotność, dlatego zbuduję model od nowa, ale bazując na zdobytym doświadczeniu wersja będzie udoskonalona, cokolwiek miałoby to znaczyć przy tak prostym modelu.
Założenia:
- rozpiętość 1m
- waga 450 - 500g ( z nadzieją że będzie poniżej 450 ) :)
- elementy poziome epp 10mm
- elementy pionowe epp 15mm
- listwa wzmacniająca skrzydła węglowa 2x10mm.
- listwa wzmacniająca ster wysokości sosnowa 2x10mm
- powozie drutowe z kołami
- całe wyposażenie zamontowane z przodu - poprzednia wersja miała serwa SK i SW w ogonie, ale przy o połowę lżejszym pakiecie przy takim umiejscowieniu serw mogę mieć problem z wyważeniem modelu bez dodatkowego balastu.

Wyposażenie
- silnik Emax GT 2210/11 1470 kV
- regulator ABC 20A
- serwa SW i SK TowerPro sg90
- serwo(a) lotek TP sg92
- pakiet Tattu 1000 mAh 45C

Waga wypozażenia z odbiornikiem około 230g.

Pytania odnośnie rozwiązań, które chcę zastosować:
1. Dźwignie sterów - zastanawiam się czy na SK zrobić jako pul-pul i dać 2 x pręt węglowy 0,5mm, czy lepiej pojedynczy popychacz 1mm? Alternatywne rozwiązanie to serwo w ogonie i napęd bezpośredni, czyli ster zamontowany bezpośrednio na serwie, ale to rozwiązanie może powodować problemy z wyważeniem modelu.
2. Zawiasy - myślę o zastosowaniu zawiasów płytkowych żeby mocowanie było bardziej stabilne, ale ostatnio znalazłem stare dyskietki i podobno z nich są całkiem dobre zawiasy.
3. profil łączenia sterów - rozważam wycięcie na półokrągło, żeby szczelina była mała, ale chyba jest to przerost formy nad treścią. Gdyby zastosować takie rozwiązanie zawiasy musiałyby być płytkowe, żeby było sztywno i stery nie zahaczały przy ruszaniu ( mam nadzieję, że dobrze opisałem o co mi chodzi ).
4. Serwo lotek - chciałbym zastosować jedno sg92, ale nie wiem czy da radę - tu także proszę o podpowiedź.
5. Na wręgę silnika i mocowanie podwozia mam sklejkę 5mm. Ewentualnie w Opolu w modelarskim jest jeszcze sklejka 3,5mm lub balsa 2,5 mm.

Do klejenia chyba wybiorę UHU poor, bo polimerowy który mam dość długo schnie jeżeli jest za grubo położony i nie przeschnie wystarczająco przed złożeniem elementów, ale mam wrażenie, że polimerowy tworzy mocniejszą spoinę.

Jeszcze pytanie odnośnie napędu. Dzięki TeBe w innym temacie wychodzi, że słusznym śmigłem będzie 7x4 (APC E), ale testowałem napęd w starym yaku i przy śmigle 8x4, waga 530g po otworzeniu przepustnicy na max puściłem samolot trzymając pionowo w górę i nie bardzo chciał się utrzymać - opadał. Zmieniłem śmigło na 9x4,5 i po puszczeniu ciągnie w górę, tylko w/g kalkulatora coś się spali, albo oba ( silnik i regiel ). Czy zmieniać napęd?
  • 0

#2 poharatek

poharatek
  • Modelarz
  • 811 postów
  • Age: 45
  • SkądSłomniki/Kraków
  • Imię:Marcin

Napisano 17 May 2016 - 21:10

Masz trochę nie za bardzo pasujący silnik do tego rodzaju modelu. Jest wysokoobrotowy -  do modeli, które mają być szybkie, podczas gdy Ty, do "krzyżaka" potrzebujesz czegoś, co da duży ciąg na śmigle SF,

Proponowałbym taki silnik:

http://abc-rc.pl/sil...212-1000kv-195w

Używałem takich w moim pierwszym krzyżaku, potem w Ultronie, przelotnie też w Sbachu z RcFactory.  Teraz będzie dla odmiany napędzał motoszybowiec ;) (Guppy mk2).

Świetny silnik za niewielkie pieniądze. Razem ze śmigłem APC 10x4,7 SF jest idealny do lekkich akrobatek o wadze 400-600g.

 

Osobiście mam jak najgorsze doświadczenia z sg92. Z węglem maja tyle wspólnego, że zębatki są czarne. 

Kiepsko centrują, drgają w pobliżu neutrum. No i nie zauważyłem też, żeby były jakoś specjalnie silniejsze od zwykłych sg90.

Czemu nie dać dwóch serw sg90 jako napęd lotek?

Łatwiej wyregulować, no i zawszeć można różnicowość wychyleń ustawić - a to się bardzo przydaje do "fikołków".

 

Sklejka 5mm na wręgę silnikową to gruba (dosłownie) przesada.

Wystarczy 3mm - ba nawet topolówka 3mm by dała radę.

 

Płaskownik węglowy 2x10 mm to też zbytek.

Jako wzmocnienie daj dwa płaskowniki ,5x3mm wklejone "na sztorc" od góry i od spodu skrzydła - nad sobą, tak, żeby razem tworzyły dźwigar.

 

Jeśli budujesz model z EPP ,to oprócz UHU Pora (który jest świetny przy łączeniu elementów o dużej powierzchni styku), możesz też stosować klej poliuretanowy (który jest fajny, bo pęczniejąc wnika w pory EPP i tworzy bardzo mocną spoinę), no i jako podstawowy do tego tworzywa - cyjanoakryl.

 

Napędy sterów w systemie pull/pull są fajne, bo lekkie i można uzyskać duże wychylenia sterów.

Z tym, że zamiast prętów węglowych proponował bym użyć jakiejś nierozciągliwej nici (kevlarowej, plecionki wędkarskiej, albo nici dentystycznej).

 

Powodzenia w budowie :)


  • 0

#3 dimmus

dimmus
  • Modelarz
  • 194 postów
  • Age: 32
  • SkądŁącznik
  • Imię:Piotrek

Napisano 18 May 2016 - 18:43

Dzisiaj zrobiłem zakupy w modelarskim i poza płytami doszła też listwa 0,5x10, wiec dźwigar będzie z jednego kawałka, a jak będzie za słaby, zawsze można wymienić na większy. Kupiłem tez sklejkę, mieli na miejscu topole 7warstwową 3,5mm. Koła tez już mam. Ze zmianą silnika na razie muszę się wstrzymać, ale mam na stanie emaxa2822 (1200 kV) najwyżej z nim spróbuje. Chciałem szybszy silnik, żeby śmigło mogło być mniejsze, a to chyba tak nie działa.


Wysłane telepatycznie.
  • 0

#4 dimmus

dimmus
  • Modelarz
  • 194 postów
  • Age: 32
  • SkądŁącznik
  • Imię:Piotrek

Napisano 14 December 2016 - 18:08

Długo nic się nie działo, pochłonęło mnie inne hobby - motocykl :). Ale latadełko już prawie skończone. Zostało zamontować 2 serwa i porobić cięgna sterów. Ostatecznie do modelu trafił emax 2822. Waga do lotu z pakietem 1000mAh wyjdzie niecałe 420g z czego jestem bardzo zadowolony.
8edac8dc2a81d7c949cced38a170829e.jpg
Zawieszenie też powinno przetrwać twarde ładowania ;).
53f93ccfd522f969fe8630b533cf25ff.jpg
b9f75c23d99ceb605df74e25daaa730f.jpg


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
  • 0


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych