Skocz do zawartości

Wicherek 15 - moje podejście


TheKuba1414
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam ;), na wstępie sprostuje że etap nauki latania na piankowym szybowcu jest już za mną.

Tak, chcę zbudować Wicherka, konkretnie wersję 15 - nie za mały oraz nie za  duży, tak aby nie było problemów z transportem.

Nie chcę go robić zupełnie od podstaw (sklejka, listwy i piła) lecz kupić jakiś KIT CNC z wyciętymi wręgami, żeberkami itd. Resztę zrobię sam.

Może ktoś z tutaj obecnych ma taki na sprzedaż lub podjąłby się wycięcia go? Najchętniej od razu z planami.

Ja znalazłem w internecie tylko taki wycinany ze sklejki 3mm na Allegro, podoba mi się on ze względu na dostarczane od razu plany.

 

Kolejna rzecz, Wicherek oczywiście w wersji spalinowej - z tym problemem że w ogóle nic o nich nie wiem. Więc później, w trakcie uzbrajania modelu będę prosił o rady ws. eksploatacji i wyboru modelu.

W miarę możliwości chciałbym żeby miał lotki - jest to możliwe bez znacznej zmiany konstrukcji? Klapy może też, jeśli łatwo pójdzie z lotkami.
 

Z elektroniką sobie poradzę, może tylko prosiłbym o kilka rad ws. mocy i wielkości serw.

Z tego co przeczytałem w innych tematach najlepsza będzie folia ORACOVER, tak?

 

Później będę miał kilka pytań:

- podwozie dwu czy jedno częściowe? przypinane do boku czy spodu kadłuba?
- chciałbym dać duże kółka oraz jakąś amortyzację, głównie będę nim latał z lotnisk trawiastych i nie chciał bym problemów ze startem.

- czym kleić drewno, zakładam że CA odpada. Jakiś klej dwuskładnikowy? Żywica?

 

 

 

Uprzedzając odpowiedzi, wiem że porywam się przysłowiowo "z motyką na słońce", ale teraz przed wakacjami napadła mnie wena na budowę czegoś z drewna i nie odpuszczę  :P.

 

Pozdrawiam  :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Podwozie polecam zrobić z płaskownika duralowego 1,6mm. Możesz wygiąć całe jako jeden element i przykręcić do spodu kadłuba albo wyciąć dwie golenie przykręcane do boków na coś takiego: http://www.modelemax.pl/product_info.php?cPath=1_94_639&products_id=2850

 

Kółka raczej nie mniej niż 60mm i nie zawracaj sobie głowy amortyzacją bo to bardzo mały model i odpuść sobie klapy. Model lata świetnie bez lotek i tą wersję zawsze każdemu polecam - bezstresowe spokojne latanie  ;)

 

Klej na dobrej jakości vikol i na pewno się nie rozpadnie 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podpisuję się obiema rękoma pod słowami Bartka.I jeszcze jedno , Podwozie z amelinium 1,6 mm sobie odpuść ,Minimum to 3,0 mm.Wczoraj wymieniłem w moim Dromaderze podwozie z 2,0 mm na 3,5mm i  nic się wreszcie nie wygina . A Dromaderem ląduje się wprost idealnie  ,mimo tego  2mm z  PA-4 nie wytrzymywało  .Gdybyś miał kłopot z dostaniem to napisz na PW a coś się wymyśli.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podpisuję się obiema rękoma pod słowami Bartka.I jeszcze jedno , Podwozie z amelinium 1,6 mm sobie odpuść ,Minimum to 3,0 mm.Wczoraj wymieniłem w moim Dromaderze podwozie z 2,0 mm na 3,5mm i  nic się wreszcie nie wygina . A Dromaderem ląduje się wprost idealnie  ,mimo tego  2mm z  PA-4 nie wytrzymywało  .Gdybyś miał kłopot z dostaniem to napisz na PW a coś się wymyśli.

Co do lotek nie będę się upierał, każdy robi jak chce (i tu należy się zastanowić do czego ma służyć Wicherek). Ale podwozie z duralu 3mm to stanowcza przesada. Mój wicherek 15 waży około 950g. Startuję i ląduję nim z trawiastego nierównego pasa i jeszcze nigdy nic się nie wygięło za wyjątkiem poważnego kreta, a twardsze lądowania się elegancko amortyzują. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(i tu należy się zastanowić do czego ma służyć Wicherek).

Kolega autor wątku, nie napisał, że chce ortodoksyjnego Wicherka, tylko model z lotkami, a nawet z klapami. Może autor nie ma potrzeby zatrzymywania upływu czasu retro-modelem RC, tylko potrzebę zbudowania i polatania nim ;) .

  • Lubię to 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja owego czasu mając lat naście, w modelarni Pałacu Młodzieży w Katowicach w swoim pierwszym Wicherku 10 miałem podwozie z surówki brzeszczota który po wygięciu , owierceniu i przyhartowaniu spełniał elegancko swoją rolę.Może amortyzacja była miękka ale podwozie było pewne i jak pamiętam śmigło SOBAS było do samego końca jego żywota..Z gotowego brzeszczota można wyciąć pasek szerokości 18-20m/m i dać jakiś ogranicznik między goleniami.Silnikiem był 1cm3 Tajfun hobby.No ale to Wicherek 15 !!!!!

W ostatnim Wicherku 15 podwozie mam z drutu 1.6m/m, po wygięciu zahartowane i wypełnione sklejką owocówką i jest OK, napewno lżejsze od aluminium. kółka 35m/m.

Kuba, a dlaczego uparłeś się od razu na spalinę, miałeś do czynienia z silnikami .Wiele jest na forum informacji na temat budowy Wicherków w wersji elektrycznej.Odpadnie Ci wiele kłopotów chociażby zabezpieczenie przed paliwem, dobrym serwem do gazu, silnikiem i co wokół niego jest związane.

Wicherek jest trafnym wyborem, ale zrób sobie kosztorys obu wersji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wicherka buduj koniecznie z lotkami. Zmień profil, ot choćby na Clark Y albo NACA 24xx ( sam Schier o tym pisał ), nic sobie nie rób z " rad " purystów i ich docinków a także montuj silnik elektryczny. Mniej problemów i tańsza eksploatacja. Tak uważam.

 

Buduj i nie odpuszczaj.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wicherka zrobię z lotkami, raczej nie będę zmieniał profilu. Silnik elektryczny ogólnie lepszy i tańszy, wiem.

Ale mam ochotę spróbować czegoś nowego - silnik wybiorę później.

Póki co czekam na części CNC, jak przyjdą to napiszę więcej i będę miał kilka pytań nt. następnych zakupów.

 

 

Kolega autor wątku, nie napisał, że chce ortodoksyjnego Wicherka, tylko model z lotkami, a nawet z klapami. Może autor nie ma potrzeby zatrzymywania upływu czasu retro-modelem RC, tylko potrzebę zbudowania i polatania nim ;) .

Dokładnie tak ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O, znowu o wyższości Świąt...

Spalinę trzeba umieć tak wyregulować, a to wcale nie jest tak proste jak odpalenie elektryka.

Inna sprawa, że nie widziałem nigdy modelarza, który choćby przez pół dnia (nie mówiąc o całym) wykonuje lot za lotem. W takim "normalnym" lataniu, czyli z przerwami na pogaduchy, relaks na świeżym powietrzu, 3 pakiety w zupełności wystarczą do całego dnia latania, bo zawsze my lub ktoś podjedziemy autem i można podpiąć ładowarkę.

 

Kuba,

na tym forum znajdziesz zarówno zwolenników elektryków jak i spalin. Zarówno tych, co przeszli z elektryków na spaliny jak ty i tych, co - o zgrozo! -  porzucili spaliny dla elektryków.

Słuchaj argumentów jednych i drugich i wybierz sam.

 

P.S.

Ja właśnie buduję pierwszą spalinkę, ale z elektryków rezygnować nie zamierzam, bo mają mnóstwo zalet.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Kit CNC doszedł, aktualnie sporządziłem listę reszty zakupów, proszę o sprawdzenie i porady dotyczące wyboru innych części. Wypiszę tu wszystko co mam zamiar kupić do tego modelu.

 

Pierwsza sprawa, silnik, zdecydowałem się jednak na spalinowy. Proszę o doradzenie konkretnego modelu, zbiornika paliwa, paliwa i potrzebnych akcesoriów. Śmigło i kołpak.

 

Serwa, z HK. Wybrałem Corony 929MG, plastikowych nie chcę: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=31548

 

Serwo na gaz, nie wiem jakie, nigdy nie wybierałem, proszę o poradę.

 

Pakiet do odbiornika, zwykły NiMh, 4 lub 5 celowy, myślę że w zupełności wystarczy: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=41339

Jak ładować taki pakiet?

 

Odbiornik FlySky FS-iA6B

 

Folia do pokrycia ORACOVER, dwa kolory, dwa arkusze:

http://www.sklep.modelarnia.pl/index.php?p7838,folia-oracover-royal-zielony-28-042

http://www.sklep.modelarnia.pl/index.php?p7837,folia-oracover-royal-sloneczny-zolty-28-032

 

Zawiasy, 14 sztuk: http://abc-rc.pl/zawias-plytkowy-22mm-33mm-ze-sztyftem

 

Ołów do wyważenia, wyważarka do śmigieł, CA do innych części.

 

Popychacze: 

550mm na ster kierunku i wysokości

300mm na lotki i gaz (do przycięcia oczywiście)

 

Dźwignie sterów, mam takie: http://abc-rc.pl/MP-JET-2210

 

Snapy, mam takie tylko M2: http://abc-rc.pl/snap-plastikowy-m3-44mm-z-pinem

 

Balsa 3mm na statecznik pionowy, listewki 3x3, listewki 5x3.

 

Rurka węglowa 5mm na bagnet: http://abc-rc.pl/rurka-weglowa-5-0-4-0mm

 

Czy statecznik poziomy też musi mieć bagnet?

 

Kółka 75mm gumowe: http://www.sklep.modelarnia.pl/index.php?p5533,kolo-gumowe-lekkie-fi-75mm-kavan

 

Podwozie: nie wiem, jakiś gotowiec czy samemu zrobić?

 

Przedłużacze do serw mam.

 

Jakiś dobry klej do sklejenia modelu? Polecacie coś? 

 

Czytałem kiedyś że do silnika spalinowego trzeba mieć jakieś zabezpieczenie przeciw drganiami, szczególnie do odbiornika - czy to prawda? Jeśli tak to jak coś takiego zrobić?

 

Póki co to tyle, jak mi coś się jeszcze przypomni to zapytam.

Wiem że strasznie dużo tego jest ale wolę się upewnić że wszystko będę miał poprawne i kompatybilne.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Silnik O.S. Max 10la lub starszy - bardzo łatwy w regulacji i mocy nawet z nadmiarem do tego modelu. Zbiorniczek 55ml i co najmniej 5 minut lotu.

Hmm, niestety, w żadnym sklepie nie mają go na stanie. Wolałbym jednak nowy (po prostu takie mam widzimisie i nie lubię rzeczy używanych, trudno  :D) - nie ma jakiegoś zamiennika? 

 

Spytam się, czym w praktyce różni się czterotakt od dwutaktu?

 

EDIT: Czysto teoretycznie wychodzę z założenia że skoro O.S. Max 10la ma pojemność 1,76ccm i moc 0.26KM przy 17000 RPM to np. taki silnik http://www.sklep.modelarnia.pl/index.php?p2054,silnik-asp-09a-ap-09a-tlumik-asp który ma trochę mniejszą pojemność, waży troszkę więcej i ma 0.47KM mocy przy 18000 RPM będzie odpowiedni, ale nie znam się. 

Albo taki: https://www.modelmotor.pl/asp-silnik-12-a-tlumik.html

Edytowane przez TheKuba1414
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Spytam się, czym w praktyce różni się czterotakt od dwutaktu?

 

 

Ceną i gdakiem :) . Także zapotrzebowaniem na obsługogodziny i sprawnością - czterosuw ma nieco wyższą, troszkę mniej kosztownego paliwka wypija. Ale generuje też zazwyczaj nieco większe wibracje. Z trwałością bywa różnie... Nie jestem pewny, czy do Wicherka znalazłbyś taki mały czterosuwik. Powiadają także, że dwusuw bardziej pluje olejem, ale IMO niekoniecznie - obydwa chlapią okropnie. Jestem zwolennikiem napędów elektrycznych, ale przeciwnikiem fanatycznego ekstremizmu. Spalinki mają inną duszę, tam się więcej dzieje rzeczy spektakularnie zauważalnych, a zwłaszcza słyszalnych. Nie można nie zauważać ich własnego uroku. Lot modelu jest spektaklem wizualnym, audio jest nie do pominięcia. Wprawdzie elektryczna prawie cisza też ma swój urok, ale jeżeli ktoś z miną przymulonego malkontenta patrzy obojętnie na rozruch i start turbinowego śmigłowca, to znaczy, że właśnie umarł (może z wrażenia...).

Tak więc buduj, Kuba, zyskasz cenną rzecz : własne doświadczenie. Nie licząc mnóstwa frajdy, nawet za cenę paliwka i upaprania rąk (ciuchów czasem też). UWAŻAJ NA PALCE , PRZY ROZRUCHU zwłaszcza i póżniej też. Powodzenia, będę kibicował  ;) .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.