Skocz do zawartości

TommyTom
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Gość Jerzy Markiton

Stan:

 "Panowie nareszcie dobra wiadomosc, od 1 stycznia 2017 F5J jest oficjalnie kategoria FAI. Rowniez na 100% na Mistrzostwach Polski mozecie latac tez tanszymi modelami do rozpietosci 2.6m. Australja tez zmienia z 2.5 na 2.6m.
Cala Europa lata od lat, ktos z organizatorow powinien tylko powiadomic Aeroclub Polski."

 

​- jeśli to nie Twoje słowa, to gorąco przepraszam !

Jeśli Cię obraziłem - cóż, za stany emocjonalne adresatów moich  słów nie mogę ponosić odpowiedzialności....

​Co do kpiny (bo takim mnie Pan Bóg stworzył) - jeśli ktoś adoptuje w całości przepisy i na swój lokalny użytek zamienia tylko 100" (60" - DLG, HLG) na 2500 mm (1500mm), to niestety, musi liczyć się z tym, że wzbudzi u innego uśmiech pod wąsem !

​Jeśli ktoś (cała Europa już zamieniła 2500 - na 2600mm ??) jest zaangażowany w zatwierdzenie nowej klasy i jej przepisów na swoim, lokalnym terenie a jednocześnie jest dystrybutorem, producentem takich zestawów czy modeli - dopasowuje przepisy pod swoje potrzeby. I, albo to ktoś pojmuje, albo - nie !

​Natomiast podpieranie się przy takich okazjach terminem "FAI", "Aeroklub" - jest lekkim nieporozumieniem, sugerującym, że wygłaszający takie opinie pływa w dość mętnej wodzie i użycie tego terminu ma za zadanie przydać wiarygodności jego wypowiedzi.

​I, jak babcię kocham - już się więcej nie odzywam !

- Jurek
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

Panowie bardzo proszę "luzujcie gumę"

Wszyscy po troszku macie rację, papuga najwięcej ( moim zdaniem)

Czy temat dotyczy czystego F5J? Nie wiem, może? Na pewno dotyczy  popularyzacji motoszybowców termicznych.

Jakiś czas temu pisałem o F3E i problemie  z licencją, przykład "samotnego wilga"  to potwierdzenie wielu moich obserwacji. Jeszcze raz napiszę (głównie dla Jurka, ja akurat ma licencję i dla mnie to nie problem).

pozdrawiam

PS. kolejną moją fanaberią jest 20 zawodników na zawodach F3E/F5J w Polsce

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

Panowie bardzo proszę "luzujcie gumę"

Wszyscy po troszku macie rację, papuga najwięcej ( moim zdaniem)

Czy temat dotyczy czystego F5J? Nie wiem, może? Na pewno dotyczy  popularyzacji motoszybowców termicznych.

Jakiś czas temu pisałem o F3E i problemie  z licencją, przykład "samotnego wilga"  to potwierdzenie wielu moich obserwacji. Jeszcze raz napiszę (głównie dla Jurka, ja akurat ma licencję i dla mnie to nie problem).

pozdrawiam

PS. kolejną moją fanaberią jest 20 zawodników na zawodach F3E/F5J w Polsce

Luz,luz .... jeżeli nie dołączymy do grupy i nie podporządkujemy się jej głównym zasadom to nie zrobimy zawodów o upragnionej ilości ponad 20 zawodników. I nie ważne czy będą to zawody według zasad FAI, modyfikacji tegoż regulaminu - 2,5m czy 2,6m, F5J 400 Alti czy nawet niekompatybilne z czymkolwiek nasze F3E. Jak Polska długa i szeroka, ogromna część modelarzy wystartuje tylko w takich zawodach, które będą pasowały do ich przyzwyczajeń i modeli o ile w ostatniej chwili nie przestraszą się porównania z innymi modelarzami. Koniec kropka. Jesteśmy narodem indywidualistów i nie zmienimy tego. Wszystko musi się kręcić wokół Mnie a nie Ja wokół świata. Nie piszę tego ze złością stwierdzam tylko fakt.

Dlatego już sobie odpuściłem namawianie kogokolwiek do sportu.Tylko informuję jak to wygląda na Świecie i w jaki sposób można do niego dołączyć.

Lubię  pojechać z synem na Eurotour czy Intertour i tam dobrze bawić się w stadzie podobnych do mnie ludzi. Nieważne, że mówimy różnymi językami ale mamy jeden wspólny język, Regulamin klasy F5J. Samotnym wilkiem to jest Tomek, jeden na ponad 400 obcokrajowców.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

Jestem amatorem totalnym, ale myślę o starcie - bycie w 1-ej dziesiątce MP to coś (no i co z tego, że startuje np. 7 osób...). Jak trochę potrenuję to może nawet o przedostatnie miejsce będę mógł powalczyć ;)

 

Cóż myślę, że o to przedostatnie miejsce będzie bardzo zaciekła rywalizacja bo jest kilku chętnych, którym się to miejsce marzy. :)  ;)

 

Co do posiadania licencji sportowej upoważniającej do startów to przez ostatni rok a może dwa też miałem z tym ogromny problem. Trochę, no może więcej niż trochę, wkurzały mnie zasady i kwoty jakie trzeba wydać aby móc starać się o  w/w licencję.

Ale... dojrzałem.  :) Stwierdziłem, że nie może być tak, że wydam tą kasę tylko na te jedne zawody czyli pierwsze MP F5J w naszym kraju, więc postanowiłem, że pojadę w tym roku na jeszcze przynajmniej dwa lub trzy konkursy - zawody organizowane przez naszych południowych i być może zachodnich sąsiadów żeby wydana kasa się nie zmarnowała.  ;)

 

Kolega Piotr namawia mnie na zawody w Żylinie pod koniec kwietnia. Chyba się dam skusić i razem z Piotrem wystartujemy w tych zawodach, żeby się przetrzeć przed MP F5J.

 

Poniżej linki do zawodów na Słowacji i w Niemczech.

Słowacja: http://f5jfun.com/web/news.php

Niemcy: http://www.modellflug-im-daec.de/leistungssport/elektrosegelflug/f5j

 

A co do wypowiedzi Wojtka:

Jak Polska długa i szeroka, ogromna część modelarzy wystartuje tylko w takich zawodach, które będą pasowały do ich przyzwyczajeń i modeli o ile w ostatniej chwili nie przestraszą się porównania z innymi modelarzami. Koniec kropka. Jesteśmy narodem indywidualistów i nie zmienimy tego. Wszystko musi się kręcić wokół Mnie a nie Ja wokół świata. Nie piszę tego ze złością stwierdzam tylko fakt.

Dlatego już sobie odpuściłem namawianie kogokolwiek do sportu.Tylko informuję jak to wygląda na Świecie i w jaki sposób można do niego dołączyć.

Lubię  pojechać z synem na Eurotour czy Intertour i tam dobrze bawić się w stadzie podobnych do mnie ludzi. Nieważne, że mówimy różnymi językami ale mamy jeden wspólny język, Regulamin klasy F5J. Samotnym wilkiem to jest Tomek, jeden na ponad 400 obcokrajowców.

 zgadzam się z tym w 110%. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tomek mam wrażenie, że to zaczyna być standardem u większości jak nie u wszystkich producentów.

Schodzą z wagą maksymalnie jak tylko się da. Na wyposażeniu już trudno coś zaoszczędzić, więc trzeba zejść z wagą samego modelu. Tak jest jak widać z Maxą, tak jest ze Strok 8, w Pike i pewnie u kilku innych producentów.

Przy wadze 1200-1300g do lotu przy 4m rozpiętości to te modele nadają się jedynie na spokojną pogodę. Podejrzewam, że wiatr dla tych super lekkich modeli nie może przekraczać 2m/s.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdzie leży jednak granica wagi i sztywności konstrukcji oraz jej wytrzymałości, np przy lądowaniu. Wiadomo, że obniżenie wag idzie kosztem grubości poszycia i kadłuba. To musi mieć wpływ na konstrukcję modelu. Oczywiście dzięki niższej wadze opadanie modelu w rozsądnym wietrze będzie mniejsze.

Zastanawiam się gdzie to zmierza?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Jerzy Markiton

Wszystkie te konstrukcje są już na granicy dopuszczalnych 12g/qdm... Niektóre przekroczyły (łatwo przeliczyć, są już Maxy i inne 1100g do lotu) ! Za chwilę trzeba będzie zmieniać przepisy i ważyć modele na linii tuż przed startem, bo po wylądowaniu (a przed kontrolą) można dołożyć obciążnik......

W locie to wytrzyma spokojnie. Ale podobno lądować takimi modelami - trzeba umieć....

I bez bicia przyznaję się - mnie na takie lekcje lądowania po prostu fizycznie nie stać !

Czeka nas jeszcze wymiana nadajników (oprogramowania ?). Producenci z przedstawicielami FAI i AMA uzgodnili, że oprogramowanie musi zawierać tryb: "competition". w którym nieczynna będzie telemetria poza napięciem odbiornika i siłą sygnału. Nie znalazłem informacji o terminie wprowadzenia. Może się okazać, że nasze wszystkie "inteligentne" aparatury wylądują w dziale Bazar !

 

- Jurek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

To jest ta Maxa :Maxa EL 4m Long – the newest version with wingspan 3.925m.

Mamy  jeszcze drugi kadlub do latania F3j - uzywamy te same skrzydla.

Ja latam Supra - rozpietosc 3.4 m.

Wiekszosc moich kolegow w Adelaide lata Pike Perfection  dwa kadluby : F5j i F3j - te sam skrzydla.

Wczoraj dowiedzialem sie ze Samba Models ma nowy szybowiec calkowicie zaprojektowany tylko do F5j ( nazwy nie pamietam )

Ziggy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Maxa 2011

post-1290-0-55051700-1481702770.jpg 

 

Maxa Pro wersja elektryczna obecnie w sprzedaży

post-1290-0-08701300-1481703017.jpg

 

Supra Pro

post-1290-0-89224400-1481703133.jpg

 

Supra Family El obecnie w sprzedaży

post-1290-0-49219100-1481703234_thumb.jpg

 

Wersji Supry i Maxy było kilka różniły w sposób widoczny lub prawie niezauważalny-materiały konstrukcyjne. Do tego dochodzą wersje elektryczne z inna konstrukcją i wyglądem przodu kadłubów. Następny mix dają przeróbki szybowców na elektryki. Można się łatwo pogubić.

 

Ale nie dajmy zapędzić się w wyścig zbrojeń. Producenci wprowadzają modyfikacje, które tak naprawdę wyczuwalne są dla dobrze latających zawodników. Wyczuwalne. Ale zwycięstwa nie dadzą. Czasami zmiana nic nie wnosi a może przeszkadzać. Ważniejsze jest dobranie do swoich upodobań marki ( Supra, Maxa, EXplorer, Pike, Orla, Infinity, Electra,Jantar itd.) To układ aerodynamiczny, profile, konstrukcja i masa ma wpływ na to jak model zachowuje się w powietrzu. A każdy z modeli jest inny więc trochę inaczej lata. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Prośba do kolegi Wojtka - papugi o wyjaśnienie czego dotyczy przepis FAI

 

Zooming is not allowed. It is defined as the storage of extra energy in the form of kinetic energy (speed), which is then converted into potential energy (height) after the height reading is made. Any model observed by the designated timekeeper or Contest Director, to be attempting any zooming techniques, after the period of 10 seconds has elapsed, will be penalized by deduction of 100 points from the round score.

 

O co chodzi w tym zakazie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zooming...widziałeś nas z wyciagargami. Po naszemu nazywa sie to strzał ;) rozpęd w dół na żyłce i jazda do góry. Juz bez żyłki. To samo mniej wiecej mozna zrobić na silniku. Ogólne chodzi o rozpędzenie modelu i nagła zmianę kierunku lotu. Najlepiej w gore ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.