Skocz do zawartości


Zdjęcie

Marabut z coroplastu

model rc coroplast

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
75 odpowiedzi w tym temacie

#1 zbjanik

zbjanik
  • Modelarz
  • 702 postów
  • Age: 61
  • Skądopolskie
  • Imię:Zbyszek

Napisano 20 September 2016 - 10:04

Jesień idzie, nie ma na to rady, ale nie poddajmy się, trzeba podjąć jakąś budowę dla poprawy nastroju. Padło na Marabuta- model modelu w skali prawie 3:1, czyli odwrotnie niż zazwyczaj. Był kiedyś, jeszcze w czasach demoludów, czeski (czechosłowacki właściwie) zestaw Marabu, oryginalnie był to " model letadla na gumovy pohon", czyli gumówka. Konstruktorem był p. Milan Kacha, producentem zaś wytwórnia Igra. Model był bardzo ładny, spodobał się nie tylko mnie- parę lat temu znany słoweński modelarz Mitja "ultralajt", konstruktor m.in. ogólnie znanego motoszybowca "Guppy", ale też pierwszej dużej SZD Czapli jako zestawu, zbudował Marabu jako model elektryczny o rozpiętości ok. 2,5 m. Latał świetnie i świetnie wyglądał. Marabu pojawił się też ponownie jako zestaw w Czechach, oczywiście jako RC z napędem elektrycznym, ale o rozpiętości ponad metr. Patrząc na sylwetkę modelu, od razu nasuwają się dwa podobieństwa- do Pipera, oraz do FunCuba  Multiplexa, ale Marabu, był od tego ostatniego grubo wcześniej- czyżby również inspiracja?

Moja wersja będzie miała rozpiętość 1700 mm, materiał główny- coroplast. Na razie zrobione to co na zdjęciach- kadłub na surowo z usterzeniem. Długość 1245 mm, waga w tym momencie 423 g, ale brak jeszcze wzmocnień z patyczków bambusowych w przedziale silnikowym i w kabinie. Model ma być lekki, z klapami i ogólnie STOL. Jest też studium, badaniem możliwości i efektu użycia coroplasu  na wszystkie możliwe elementy samolotu. Zbudowałem już kiedyś skrzydła (Breakfast) o rozpiętości 1400 mm i były OK, teraz idę na całość.

Załączone miniatury

  • 6.jpg
  • Zdjęcie0617.jpg
  • Zdjęcie0616.jpg
  • Zdjęcie0615.jpg

  • 1

#2 japim

japim
  • Modelarz
  • 1560 postów
  • Age: 35
  • SkądWarszawa
  • Imię:Przemek

Napisano 20 September 2016 - 20:40

Fajna robota. Jaka technikę stosujesz do klejenia coroplastu?
  • 0

#3 zbjanik

zbjanik
  • Modelarz
  • 702 postów
  • Age: 61
  • Skądopolskie
  • Imię:Zbyszek

Napisano 20 September 2016 - 21:39

Soudal 66A, zmatowienie papierem ściernym, oraz dodatkowo nakłuwanie grubą igłą wewnętrznej warstwy, żeby klej wniknął w strukturę- taki mój mały wynalazek. To o spoinach "narożnych", a te są najważniejsze, bo to całkiem spora skrzynka, myślę tu o kadłubie. Całkiem na koniec narożnik od zewnątrz jest oklejony taśmą izolacyjną w kolorze. Wiem, że to nie szczyt estetyki i sztuki, ale co tam- to test rozwiązania. A w locie będzie i tak OK, bo z daleka.


  • 3

#4 zbjanik

zbjanik
  • Modelarz
  • 702 postów
  • Age: 61
  • Skądopolskie
  • Imię:Zbyszek

Napisano 21 September 2016 - 07:42

Wczoraj przybyło tylko kółko ogonowe oraz okna- choć może te ostatnie, lepiej powiedzieć odwrotnie, ze ubyły.

Załączone miniatury

  • Zdjęcie0618.jpg
  • Zdjęcie0619.jpg
  • Zdjęcie0620.jpg

  • 0

#5 samolocik

samolocik
  • Modelarz
  • 1483 postów
  • Age: 47
  • SkądKraków
  • Imię:Piotr

Napisano 21 September 2016 - 07:52

Którego dokładnie coroplastu używasz, jakiej grubości i czym go tniesz? (szczególnie otwory)
  • 0

#6 zbjanik

zbjanik
  • Modelarz
  • 702 postów
  • Age: 61
  • Skądopolskie
  • Imię:Zbyszek

Napisano 21 September 2016 - 08:53

Grubość 3 mm, a tnę nożykiem łamanym, takim do tapet. Tnę najpierw delikatnie, jedną warstwę, nie od razu na wylot. Ciekawe, ale deklarowana waga jednostkowa producenta jest wyższa od rzeczywistej, 1 m2 ma ważyć 500 g, a faktycznie jest ok. 400 g, czyli lepiej.


  • 0

#7 mirolek

mirolek
  • Modelarz
  • 2540 postów
  • Age: 49
  • SkądKraków
  • Imię:Mirek

Napisano 21 September 2016 - 10:35

Z coroplastu powstają spalinowe kombaty zatem model z gatunku relaksu, też się uda. Materiał jest bardzo wytrzymały przy zachowaniu sztywności komór. Na zdjęciach widoczne są wzmocnienia w poprzek komór, powstaje prosta ale mocna skrzynka kadłuba, zatem wszystko powinno się udać.

Podglądam temat, trzymam kciuki i czekam na efekt końcowy.

 

ms


  • 0

#8 samolocik

samolocik
  • Modelarz
  • 1483 postów
  • Age: 47
  • SkądKraków
  • Imię:Piotr

Napisano 21 September 2016 - 12:00

Dziękuję, a którego dokładnie producenta jes ten coroplast?
  • 0

#9 zbjanik

zbjanik
  • Modelarz
  • 702 postów
  • Age: 61
  • Skądopolskie
  • Imię:Zbyszek

Napisano 21 September 2016 - 12:09

O ile pamiętam, to z Krupskiego Młyna. Ale faktycznie, jak się wnikliwiej przyjrzeć (w pracy czasem mam wgląd w różne opakowania, przekładki itd.) to są różne- czasem takie bardziej sztywne, czasem bardziej matowe (te byłyby lepsze do klejenia). Ale mój kupiłem w lokalnym składzie budowlanym w (małym). Taki sam jest też w Bricomarche.


  • 0

#10 zbjanik

zbjanik
  • Modelarz
  • 702 postów
  • Age: 61
  • Skądopolskie
  • Imię:Zbyszek

Napisano 23 September 2016 - 08:25

Przyszedł czas na skrzydło. Na fotkach ich "życie wewnętrzne" przed zamknięciem górnego poszycia. Żebra i dźwigar ze styroduru 6 mm. Dźwigar ma dodatkowo metrową listwę sosnową 3x5 w dolnym pasie, sięgającą nieco dalej, niż punkty mocowania zastrzałów. Wewnętrzna warstwa coroplastu w obszarze największych krzywizn i w narożniku przy spływie jest przecięta wzdłuż komórek, żeby się dała ładnie ułożyć. Waga skrzydła na teraz to 435 g, ale dojdą jeszcze oczywiście klapy i lotki. Zaletą użytego materiału jest to, że mamy od razu wykończoną powierzchnię zewnętrzną i spada pracochłonność, oraz nie przybywa gramów na finiszu, przy malowaniu, czy oklejaniu. Ogólnie to taka konstrukcja najbardziej kojarzy mi się z metalową- podobnie są wykonane proste, amatorskie samoloty blaszane.

Załączone miniatury

  • Zdjęcie0623.jpg
  • Zdjęcie0622.jpg

  • 1

#11 dukeroger

dukeroger
  • Modelarz
  • 1343 postów
  • Age: 43
  • Skąd3city
  • Imię:Piotr

Napisano 23 September 2016 - 12:00

dwa pytania;

1. czemu listwa tylko w dolnym pasie?

2. czemu listwa nie na wiazarze?


  • 0

#12 zbjanik

zbjanik
  • Modelarz
  • 702 postów
  • Age: 61
  • Skądopolskie
  • Imię:Zbyszek

Napisano 23 September 2016 - 12:44

Więc tak: po wspomnianym w pierwszym wpisie Breakfascie, ze skrzydłem z coroplastu (ale miał jeszcze wcześniej trzy inne wersje skrzydeł- ze styropianu, potem typu Armin, potem Kfm) widać było, że wytrzymałość konstrukcji jest bardzo duża. Tam też był pas sosnowy na dole dźwigara, do tego jeszcze zastrzały- skrzydła nie do złamania od obciążeń w locie. Nie przeliczałem tego, ale wypróbowałem praktycznie. Sama skorupa, powłoka coroplastu też by wystarczyła, tyle, że skrzydła na ziemi by lekko obwisały. jak w prawdziwych szybowcach, bo to tworzywom jest jednak dość elastyczne. Sprawę definitywnie rozwiązują zastrzały, ale te z kolei musza mieć jakiś porządny, konkretny punkt zaczepienia- i z tych najbardziej, konstrukcyjnych powodów, a mniej wytrzymałościowych, tą sosnę wkleiłem, no i z dołu z tej samej przyczyny, bo do dźwigara właśnie będzie mocowany węzeł zastrzału. Gdyby zastrzałów miało nie być z jakiegoś powodu- byłyby dwa pasy sosny- góra i dół.


  • 0

#13 dukeroger

dukeroger
  • Modelarz
  • 1343 postów
  • Age: 43
  • Skąd3city
  • Imię:Piotr

Napisano 23 September 2016 - 14:26

to w takim razie ta sosna krotsza wystarczy na 2-4 zeberka np


  • 0

#14 zbjanik

zbjanik
  • Modelarz
  • 702 postów
  • Age: 61
  • Skądopolskie
  • Imię:Zbyszek

Napisano 23 September 2016 - 14:46

No i tak jest w istocie, sięga ledwie co za żebro z okolicy którego wychodzi zastrzał. Aha- ten 1 metr, to ma cała listwa, w obie strony po połowie, skrzydło jest niedzielone.


  • 0

#15 zbjanik

zbjanik
  • Modelarz
  • 702 postów
  • Age: 61
  • Skądopolskie
  • Imię:Zbyszek

Napisano 25 September 2016 - 11:01

Skrzydło sklejone,  bez lotek i klap waży 390 g, te zaś ważą po 52 g na stronę, czyli razem 104 g. Całość- kadłub ze statecznikami, skrzydło, to co na zdjęciu na teraz to 943 g.  Wydaje mi się, że ta konstrukcja ma pewien zapas wytrzymałości w stosunku do rozmiarów, czyli inaczej mówiąc, model mógłby być jeszcze większy. Życie pokaże, jak będzie w locie i ogólnie, w eksploatacji.

Załączone miniatury

  • Zdjęcie0625.jpg
  • Zdjęcie0628.jpg

  • 0

#16 kossimon

kossimon
  • Modelarz
  • 170 postów
  • Age: 35
  • SkądWrocław
  • Imię:Szymon

Napisano 25 September 2016 - 23:19

Czy to zdjęcie na trawie jest z lotkami podniesionymi do góry ? strasznie krótka cięciwa się wydaje (albo to perspektywa)


  • 0

#17 zbjanik

zbjanik
  • Modelarz
  • 702 postów
  • Age: 61
  • Skądopolskie
  • Imię:Zbyszek

Napisano 26 September 2016 - 07:19

Tak, masz rację, że wąsko. Ale to tylko skrzydło zasadnicze, stałe. Do tego będzie lotka i klapa. To co widać ma głębokość (cięciwę)190 mm, a dojdzie jeszcze 60 mm.


  • 0

#18 zbjanik

zbjanik
  • Modelarz
  • 702 postów
  • Age: 61
  • Skądopolskie
  • Imię:Zbyszek

Napisano 27 September 2016 - 07:25

Klei się maska przedziału silnikowego, lotki i klapy gotowe. Aktualnie tworzę zawiasy z drutu, takie pasujące do coroplastu, jak chodzi o zamocowanie. Przymiarka do oszklenia. Całość nabiera kształtów.

Załączone miniatury

  • Zdjęcie0635.jpg
  • Zdjęcie0638.jpg
  • Zdjęcie0637.jpg
  • Zdjęcie0636.jpg

  • 1

#19 mayster8405

mayster8405
  • Modelarz
  • 533 postów
  • Age: 66
  • SkądDąbrowa Górnicza
  • Imię:Henryk

Napisano 27 September 2016 - 07:51

Zbyszku, materiał wybrałeś specyficzny a efekty są rewelacyjne.Praca na 5 thumbsup.gif


  • 0

#20 zbjanik

zbjanik
  • Modelarz
  • 702 postów
  • Age: 61
  • Skądopolskie
  • Imię:Zbyszek

Napisano 27 September 2016 - 08:22

Dzięki za uznanie. No fakt, że materiał specyficzny, choć już stosowany, ale człowieka zawsze ciągnie, żeby zobaczyć "co za horyzontem". Pomyśleć, że faceci budują z tego nawet spitfajery, z tymi wszystkimi obłościami. Ja wybrałem i tak bardzo prosty geometrycznie kształt.


  • 0


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych