Skocz do zawartości

Dubai 210mm Mini Carbon Racing Quadcopter – relacja z budowy


Hincek
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Dzięki uprzejmości sklepu gearbest.com otrzymałem do testów zestaw mini quadrokoptera wyścigowego, Dubai 210mm Mini Carbon Racing Quadcopter i w poniższym artykule przedstawię Wam relację z jego budowy.

 

Poniżej znajdziecie unboxing i opis poszczególnych elementów zestawu

http://pfmrc.eu/index.php?/topic/63557-dubai-210mm-mini-carbon-racing-quadcopter/

 

Link do zestawu w sklepie gearbest.com

http://www.gearbest.com/rc-quadcopters/pp_362846.html?wid=21

 

Zachęcam do obejrzenia widea z budowy.

 

 

Niestety muszę zacząć od niedoróbek.

Śrubki z zestawu są zbyt krótkie i pozostawiają zbyt mało gwintu by bezpiecznie skręcić ramę z filarami dlatego zamiast nich użyłem długich śrub które były dołączone w zestawie z silnikami.

post-5375-0-19577900-1474394137_thumb.jpg

 

W kontrolerze lotu znalazłem dwa standardowe problemy które pojawiają się w klonach SP Racing F3.

Pierwszy to brak wbudowanej pamięci na logi, drugi to źle podłączone gniazdo buzzera, które trzeba usunąć i przylutować buzzer bezpośrednio do płytki kontrolera.

post-5375-0-01583600-1474394141_thumb.jpg

 

W budowie użyję możliwie jak najmniej dodatkowych elementów pochodzących  spoza zestawu, ale FPV być musi  :D

 

Potrzebne narzędzia i akcesoria:

  • lutownica
  • cyna
  • nóż
  • imbus 2,0
  • szczypce boczne
  • pęseta
  • trzecia ręka
  • buzzer
  • kable silikonowe o dużej średnicy
  • złącze XT60
  • odbiornik RC
  • LiPo 3S, 4s na własną odpowiedzialność ;)
  • opaska z rzepem
  • rzep, taśma piankowa lub silikonowa pod baterię
  • rurki termokurczliwe w kilku rozmiarach
  • nylonowe śrubki, podkładki, odstępniki i nakrętki
  • FPV kamera, nadajnik, antena

 

Przymierzam silnik i regulator do ramienia, skracam kabelki i ściągam z nich izolację.

post-5375-0-31050500-1474394144_thumb.jpg

 

Usuwam rurkę termokurczliwą z regulatora i kabelki zasilające od strony silnika. Następnie nakładam świeżą cynę na odkryte pady regulatora.

post-5375-0-23049000-1474394147_thumb.jpg

 

Lutuję kabelki silnika z regulatorem nie przejmując się kolejnością, ponieważ kierunek obrotów silnika ustawię w oprogramowaniu BLHeli.

post-5375-0-26435600-1474394149_thumb.jpg

 

Aby zabezpieczyć regulator zakładam na niego rurkę termokurczliwą.

Podobnie przygotowuję pozostałe silniki i regulatory.

post-5375-0-57348800-1474394152_thumb.jpg

 

Nakładam cynę na wszystkie pady płyty dystrybucji zasilania, zwieram ze sobą pady odpowiadające za zasilanie kamery oraz nadajnika FPV i montuję płytę dystrybucji zasilania do ramy za pomocą nylonowych śrubek. Między ramę a PDB wkładam nylonowe podkładki jako izolację.

post-5375-0-64731700-1474394156_thumb.jpg

 

Do ramy mocuję silniki zgodnie z oznaczeniami kierunku obrotu, używając krótkich śrubek dołączonych do zestawu wraz z silnikami.

post-5375-0-19941800-1474394160_thumb.jpg

 

Przygotowuję doprowadzenie zasilania do płyty dystrybucji. Do złącza XT60 lutuję kable silikonowe i zabezpieczam miejsce połączenia za pomocą rurek termokurczliwych.

post-5375-0-65087000-1474394161_thumb.jpg

 

Do kontrolera lotu przylutowałem buzzer i piny sygnałowe dla regulatorów silników, które skierowałem w tył. Kabelki sygnałowe można oczywiście przylutować bezpośrednio do FC.

post-5375-0-77810300-1474394163.jpg

 

Odbiornik RC to FRSKY XSR do którego przylutowałem kabelki zasilające oraz S-bus i S-port

post-5375-0-43405200-1474394240_thumb.jpg

 

Dociąłem kable zasilające regulatorów do odpowiedniej długości usunąłem izolację i przylutowałem do PDB.

post-5375-0-05768200-1474394244_thumb.jpg

 

Następnie przylutowałem główne kable zasilające, wyprowadzenie czujnika napięcia, zasilanie kontrolera lotu, nadajnika FPV i kamery.

post-5375-0-35277700-1474394248_thumb.jpg

 

Podczas instalacji kontrolera zwracam uwagę na jego właściwą orientację, kolejność i polaryzację podłączeń silników, spinam też zbyt długie kable sygnałowe.

post-5375-0-77297100-1474394251_thumb.jpg

 

Jak zaznaczyłem na początku filary mocuję za pomocą długich śrub które były w zestawie z silnikami.

Kamerę Foxeer HS1177 można zamocować bezpośrednio do bocznych elementów ramy.

Instaluję również odbiornik RC i podłączam pod kontroler lotu do portu IO2.

post-5375-0-38675900-1474394255_thumb.jpg

 

W górnej płycie ramy przygotowane są wycięcia ułatwiające montaż mini nadajnika FPV, znalazło się tez wycięcie ułatwiające zmianę częstotliwości pracy nadajnika.

Opaski zaciskowe stanowią podporę dla anten odbiornika.

post-5375-0-78142400-1474394258_thumb.jpg

 

Mocuję kable zasilające i regulatory za pomocą opasek zaciskowych.

post-5375-0-44320400-1474394262_thumb.jpg

 

Gotowe

post-5375-0-30027600-1474394272_thumb.jpg

 

Waga koptera gotowego do lotu z bateria 3S 1400mAh wyniosła 440g.

post-5375-0-33597700-1474394265_thumb.jpg

 

W kolejnym artykule - Cleanflight setup.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki  :)

 

Antena wykonana przez forumowicza o ksywce Bartwaw. Szukam czegoś innego bo jestem średnio zadowolony, a może zbyt wiele wymagam, okaże się po zmianie.

Cleanflight z powodu przyzwyczajenia i większego ogarnięcia, ale Betaflight również spróbuję. Takie porównanie to dobry pomysł na artykuł.

Nadajnik jest wklejony dwustronną taśmą termoprzewodzącą w ceownik aluminiowy.

Prawda, zaleca się stosowanie średniej mocy np, Loctite. W prawdziwym życiu jeszcze nie miałem nigdy problemu z samoczynnym odkręcaniem śrub, bo i tak wychodzę z założenia, że co jakiś czas trzeba sprawdzać wszystkie mocowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nadajnik jest wklejony dwustronną taśmą termoprzewodzącą w ceownik aluminiowy.

 

Prawda, zaleca się stosowanie średniej mocy np, Loctite. W prawdziwym życiu jeszcze nie miałem nigdy problemu z samoczynnym odkręcaniem śrub, bo i tak wychodzę z założenia, że co jakiś czas trzeba sprawdzać wszystkie mocowania.

 

Ja mialem wlasnie 2 nadajniki TS5828 z Surveilzone i obydwa padly w ciagu tygodnia uzywania. Teraz stosuje ET200 od Eachine.

 

Odnosnie Locktite - to przerobilem odkrecajace sie sruby w kopterach i dlatego wlasnie o to pytam. Zaczelo sie od poczciwego X525 gdzie od drgan rozkrecilo sie i rozpadlo w locie podwozie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie nadajnik TS5828 rozgrzewa się niemiłosiernie dlatego zastosowałem taki patent i póki co jest ok, a używam go ok 4 miesiące.

Jeden z kolegów używa taki sam nadajnik bez radiatora i nic się na razie nie dzieje.

Tak czy inaczej, w trakcie instalacji należy pamiętać o dobrej nadajnika wentylacji  :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Heh, widzę pierwszy niezadowolony z anten od Bartwaw.

 

tymonidas: Ty pytałeś o producenta anteny czy w ogóle dlaczego taka dziwna? ;)
Ja zakupiłem TS832 (chińskie 600mW). Jest z niego mały piekarnik, ale daje radę bez radiatorków.
Wygrzewałem go na stole przez paręnaście minut i był gorący, ale w ręku można było go utrzymać bez bólu więc znośnie.

Koniczynki sam będę robił, czekam na części, a pierwsze zdjęcia listków i szablonów w moim wątku o F450 z Chin.

Gratuluję samozaparcia w robieniu fotek, ja jakoś jak się zabiorę za robotę, to nie potrafię się oderwać żeby kolejne etapy fotografować ;)
Fotografuję dopiero jak nie mogę z jakiegoś względu robić dalej (np. nie mam dalej części, trzeba iść spać, itd.)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Anteny są zbyt delikatne jak na mój gust, jedno złe lądowanie i antena cała pogięta  :(

W zestawie była osłonka ale kto by tam używał  ;)

 

Dzięki, będę jednak musiał zainwestować w jakiś softbox bo WB różnie wychodzi a poprawianie tego później to kolejne godziny zabawy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tymonidas: Ty pytałeś o producenta anteny czy w ogóle dlaczego taka dziwna? ;)

(...)

Gratuluję samozaparcia w robieniu fotek, ja jakoś jak się zabiorę za robotę, to nie potrafię się oderwać żeby kolejne etapy fotografować ;)

tak, ogólnie o "producenta", bo też noszę się z zamiarem gięcia druta (oraz zrobienia spiralki), ale to raczej na wieczne nigdy, bo czasu przy dzieciakach na nic nie ma

 

Natomiast zdjęcia - dokładnie tak jak piszesz. Odłożyć narzędzia, chwycić za aparat, cyknąć kilka fotek, odłożyć foto, z powrotem narzędzia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cóż, żadna nie będzie pancerna. Zamontować tak, żeby nie miała szans być zgnieciona, albo osłonka.
Osłonka niestety ma wpływ na antenę (zmienia jej właściwości promieniowania).
Chyba że bartwaw stroił je razem z osłonką, to wtedy nie ma co jej nie zakładać bo będzie gorzej pracować bez osłonki ;)

Po pogięciu już raczej nie będzie tak samo dobra ta antena. Niestety przy tej częstotliwości jakakolwiek zmiana geometrii i antena zupełnie inaczej się zachowuje.
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miało być o konfiguracji Cleanflight, ale zanim do tego przejdę muszę ustawić właściwy kierunek obrotu silników.

 

BLHeli czyli ESC setup manual.

 
Zdaję sobie sprawę, że tematy konfiguracji jakiegokolwiek sprzętu wzbudzają kontrowersje dlatego w poniższym artykule przedstawię to co znam i co działa dla mnie.
 
Potrzebuję następujący software:
sterownik interfejsu USB UART
Cleanflight
BLHeli Suite
 
Po podłączeniu kontrolera lotu za pomocą kabla micro USB i instalacji sterownika w menedżerze urządzeń pojawia się nowy port COM.
post-5375-0-58783600-1475053833.jpg
Rozłączam kontroler.
 
Uruchamiam Cleanflight.
Zwieram pady oznaczone jako boot na FC za pomocą spinacza i podłączam kontroler (dioda powinna świecić światłem ciągłym).
post-5375-0-02262200-1475053833.jpg
 
Wgrywam nowy firmware do kontrolera lotu.
Ten etap potrafi być frustrujący, różne FC mają różne kaprysy i jeśli z jakiegoś powodu nie udaje się wgrać nowego firmware to kombinujcie z opcjami, zmniejszcie baud rate, spróbujcie bez zwierania boot, spróbujcie na innym kompie.
W menu Firmware Flasher wybieram rodzaj FC, firmware który chcę wgrać, pozostałe opcje jak na zdjęciu > Load firmware online > Flash firmware. 
post-5375-0-51644300-1475053832_thumb.jpg
Po skończeniu flashowania rozłączam kontroler i usuwam zworkę boot.
 
 
:excl: Usuń śmigła z silników :excl:
 
 
Uruchamiam BLHeli Suite.
Podłączam LiPo.
Podłączam FC pod USB.
Wybieram interfejs Atmel BLHeli / SK Bootloader (Cleanflight)
post-5375-0-64686400-1475053811_thumb.jpg
 
Wybieram właściwy port COM > Connect > Read setup
post-5375-0-14975900-1475053812_thumb.jpg
 
Następuje odczyt ustawień i dowiaduję się, że 20A OCDAY ESC to AFRO 12A :huh: ale mniejsza o to.
Na dole mogę przełączać się między poszczególnymi regulatorami.
post-5375-0-66707100-1475053812_thumb.jpg
 
Aktualizuję BLHeli na ESC.
Flash BLHeli > wybieram firmware i zatwierdzam oddzielnie dla każdego ESC.
post-5375-0-25029100-1475053813_thumb.jpg
Rozłączam kontroler przez Disconnect, rozłączam USB, rozłączam LiPo
 
Ustawienia ESC.
Podłączam LiPo, podłączam FC pod USB > Connect > Read setup.
Motor Direction Reversed - najważniejsza opcja, która dotyczy ESC 2 i 3 (jeśli gdzieś zamienione były kabelki na połączeniu motor-esc ta opcja może być wymagana na innych ESC, lub w ogóle niepotrzebna).
post-5375-0-04277900-1475053810_thumb.jpg
 
Po każdej zmianie zapisuję ustawienia.
post-5375-0-46670100-1475053831_thumb.jpg
 
I na tym można by zakończyć konfigurację BLHeli i przejść do Cleanflight, ale jest jest jeszcze kilka rzeczy, które warto sprawdzić.
 
Poniższe opcje dotyczą wszystkich ESC.
Motor Timing Medium lub Medium High - medium spokojnie wystarczy, zależy na jakim ustawieniu silniki będą pracowały lepiej.
PWM frequency/Damped Dampedlight - odpowiada za aktywne hamownie silników.
PPM Min i PPM Max - zakres pracy ESC, po dokładny opis odsyłam do
post-5375-0-12597900-1475053811_thumb.jpg
 
Temperature Protection Off - nie wyłączaj ESC w przypadku przegrzania, zależy czy ESC ma wbudowany termistor (wolę tę opcję niż odcięcie w złym momencie)
Low RPM Power Protect On - wyłącz ESC w przypadku zablokowania silnika.
Beacon Delay 5 minutes - po 5 minutach bezczynności silniki zaczną brzęczeć, jeśli nie masz buzzera to jest ostatnia deska ratunku na znalezienie quada w polu.
post-5375-0-56073500-1475053810_thumb.jpg
 
To wszystko, rozłączam kontroler przez Disconnect, rozłączam USB, rozłączam LiPo.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.