Skocz do zawartości

Jantar-1 1:5


Patryk Sokol

Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

 

Historia budowy tego modelu zaczęła się ponad rok temu. Zakupiłem wtedy kadłub produkcji Modellotu i ochoczo rzuciłem się do produkcji skrzydeł. Jak się później okazało entuzjazm był przedwczesny i doświadczenie w budowie konstrukcji laminatowych znacznie za małe...

W wyniku tego to co wtedy spłodziłem poleciało do kosza, kadłub powędrował na półkę, a ja zabrałem się do dalszego zbierania doświadczeń.

 

Obecnie znowu wziąłem się do budowy, znacznie zmodyfikowanych względem pierwotnego projektu, skrzydeł. A zanim przejdę do opisu konstrukcji, parę zdjęć z aktualnego stanu budowy (mały szybowczyk obok kadłuba to Discus z Solidporu):

jantar1gh6.jpg

jantar2ly4.jpg

jantar3np1.jpg

jantar5yf7.jpg

jantar4ha4.jpg

 

No i przechodzimy do danych technicznych:

Rozpiętość - 3,8m

Długość - 1,52m

Waga - 3-4kg

Profil - SD 7034

 

A teraz o konstrukcji:

 

Kadłub:

Klasyczny laminat szklany, wzmacniany węglem, nic odkrywczego

 

Skrzydła:

Rdzeń skrzydła jest wycięty CNC ze styroduru, z profilem SD 7034.

Dźwigar będzie węglowo-szklany (z przewagą szkła), klasyczny dwupasmowy z podparciem balsą (liczony na 50kG). Po wylaminowaniu dźwigara (to mam kolejne w harmonogramie prac), całość zostanie przykryta najpierw trzema warstwami szkła 80g/m2 (do połowy hamulców), później dwoma (troszkę poza początek lotki),a na koniec jedną (już do końca).

Na koniec idzie na to balsa, wcześniej zalaminowana w podciśnieniu na błysk (i przy okazji lakierowana na biało). I później już tylko profilowanie natarcia zostaje.

 

Statecznik poziomu i ster kierunku:

Rdzeń ze styroduru (albo styropianu, jeszcze nie zdecydowałem) oklejony balsą spreparowaną tak samo jak na skrzydło.

 

Inne:

Model oczywiście będzie w pełni funkcjonalny, jedyne nad czym sie waham to nad tym czy wykonywać klapy. Ponadto oczywiście będzie miał hak przedni do holowania za modelem i chowane podwozie (przy czym sprzęgnę hak z podwoziem, dzięki temu uniknę tego, że zapomnę schować podwozie po holu :P ).

Jako bagnet mam już zakupiony płaskownik stalowy i odpowiednią rurę mosiężną.

 

I to tyle o moim malutkim bursztynku na dzisiaj :-)

Raportować dalej?

 

 

ps. A to będzie wykorzystane do kolejnego projektu jak Jantara skończę:

foxikmw8.jpg

Czyż ten FOX'iu nie jest słodki? :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Jantar ladny i calkiem spory, ale Fox mnie bardziej interesuje :) Jaki byl koszt kadluba, jesli mozna spytac?

 

Foxia jeszcze nie kupiłem, to pewnie będzie mój prezent pod choinkę :-)

Jakkolwiek ceny już znam. 500zł za zwykły kadłub z kabiną i podkabiniem, a 700zł za kadłub przekładkowy.

 

Boogie, jedz na żar to sie dowiesz. Widze po rękawie że wiało w poprzek pasa :P Wtedy to sie dopiero tam nieciekawie ląduje

 

Ląduje jak ląduje, ale jak fajnie się latało :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i jakoś się ta budowa toczy.

 

Na obecną chwilą wyciąłem w końcu fragment styroduru, który zastąpiony będzie wypełnieniem dźwigara. Robota była dosyć upierdliwa (i to bardzo) i nie wyszło to tak dobrze jakbym chciał. Tragedii nie ma co robić, wszystko się wyprostuje przy wklejaniu balsy (co oczywiście będzie robione w negatywach). Teraz następne w kolejności będzie wklejanie wypełnień. Słoje oczywiście wstawię pionowo (a może przycwaniaczę i dam włókna odchylone o 20 stopni od pionu? W sumie roboty tyle samo, a wytrzymałość za darmo).

Jedyne nad czym się waham to to jakiego kleju użyć do klejenia balsy do styroduru. Żywica z mikrobalonem będzie chyba ok?

 

No i zdjęcia:

jantar1pf5.jpg

jantar2es7.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obecnie budowa jest na etapie cięcia wypełnień pod dźwigar.

Wygląda to tak:

jantar1xa2.jpg

jantar2zd9.jpg

 

Wypełnia na zdjęciu są jeszcze przed klejeniem. Oczywiście trzeba je jeszcze skleić ze sobą, podszlifować i wkleić w skrzydło. Nudne robota, ale po tym jeszcze tylko wylaminować pasy dźwigara i już będzie najtrudniejsze za mną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Heya,

 

Mam również ten sam kadłub. Lecz na razie inne rzeczy na głowie.

Był bym wdzięczny gdybyś podał gdzie i za ile wykonali Tobie te rdzenie (tutaj badz PW), interesuje mnie również czas oczekiwania.

 

Maszyna maszynie nie równa..... Jak z dokładnością??? Rozumie ze kawałki metrowe?

 

Będę sie przyglądał!

Powodzenia!!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.