Skocz do zawartości


Zdjęcie

PZL - 50a "Jastrząb" 1/4.3 czyli "A mogło być tak pięknie!"


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
380 odpowiedzi w tym temacie

#1 mecenas

mecenas
  • Modelarz
  • 356 postów
  • Age: 53
  • Skądz Grodu Kraka
  • Imię:Wojciech

Napisano 18 październik 2016 - 23:41

Witam Szanownych Forumowiczów.

 

Impulsem który skłonił mnie do założenia tego tematu stał się Irek który pokazał na forum swój nowy nabytek - Karasia.

Pomyślałem, kurcze, to może i ja pokażę nad czym pracuję zwłaszcza że trochę polskich konstrukcji buduje się na forum.

Tomek buduje pięknego Łosia, Henio wypuścił ze swoich warsztatów już kilka P-11stek, a i inni koledzy nie próżnują i budują modele Polskich samolotów.

No przecież nie można dopuścić aby polskie bombowce latały bez osłony myśliwskiej!

Chciałbym dołączyć do towarzystwa, ale z czymś nowym. 

No i padło na następcę P-11stki, czyli P.50a Jastrząb. 

 

a5daef2438338e31gen.jpg

 

Jakiś czas temu (chyba 3 lata) ukazały się sensacyjne zdjęcia tego samolotu i zacny kolega Artur Sudnik, wkładając mnóstwo pracy, odtworzył najbardziej prawdopodobny wygląd tego płatowca w postaci rysunków-rzutów.

 

579ba16c1bdb9c63gen.jpg

 

Mając już bazę czyli rzuty, za pomocą bardzo fajnych programów DevFuse i DevWing, zacząłem projektowanie modelu.

 

Założenia:  zbudować model od "zera", czyli od pierwszej kreski na planie, zaprojektowany pod laser,  w pełni konstrukcyjny z elementami laminatowymi (maska silnika), rozpiętość 2,25m, waga do lotu-10-11kg,

napęd - 60 ccm., gwiazda.

 

Projekt rozpocząłem już jakiś czas temu.

Po wielu tygodniach "zabawy" z w/w programami projekt zaczął nabierać kształtów

 

371b569cbe9803f2med.gif

 

f7ca90ba12a7ec65med.gif

 

a4d93b527d6a3418med.jpg

 

97926eb52bdf04d6med.jpg

 

789264470c1f648cmed.gif

 

b175b7ddbecb1ae2med.gif

 

Tyle tytułem wstępu. C.D.N.


  • 3

#2 dukeroger

dukeroger
  • Modelarz
  • 1293 postów
  • Age: 44
  • SkądHamburg
  • Imię:Piotr

Napisano 19 październik 2016 - 09:01

wow :) pierwszy zajmuje miejsce na widowni!


  • 0

#3 rafał .k

rafał .k
  • Modelarz
  • 235 postów
  • Age: 43
  • SkądChorzów
  • Imię:Rafał

Napisano 19 październik 2016 - 11:42

Bardzo ciekawie to wygląda . Czyżby  stworzone w profili?


  • 0

#4 mecenas

mecenas
  • Modelarz
  • 356 postów
  • Age: 53
  • Skądz Grodu Kraka
  • Imię:Wojciech

Napisano 19 październik 2016 - 20:52

Rafał, blisko - z tej samej strony,  http://www.devcad.co...ng/default.asp

Pobrać można za darmo, poćwiczyć a nawet zaprojektować kadłub, skrzydła itd, a jak już się "naumiesz" to wykupić licencję i wtedy możesz eksportować do .dwx lub pod frezarkę .stl.

DevWing - tym programem możesz zaprojektować KAŻDE skrzydło ze wszystkimi bajerami! Polecam.


  • 0

#5 FockeWulf

FockeWulf
  • Modelarz
  • 4 postów
  • Age: 34
  • SkądOleśnica / Wrocław
  • Imię:Sławek

Napisano 19 październik 2016 - 23:31

Gratuluję świetnej pracy. Zapowiada się przednie!

Wysłane z mojego GT-I9100 przy użyciu Tapatalka
  • 0

#6 mecenas

mecenas
  • Modelarz
  • 356 postów
  • Age: 53
  • Skądz Grodu Kraka
  • Imię:Wojciech

Napisano 20 październik 2016 - 20:48

No to zaczynamy!

 

Na pierwszy ogień poszedł statecznik poziomy. Będzie "dzielony". Trochę to komplikuje konstrukcję (dokłada niestety wagi), ale ma też zalety - łatwiej transportować.

Każdy ster wysokości "pędzony" osobnym 6-cio kilowym cyfrowym serwem MIDI, schowanym w każdym stateczniku. Ma to kilka zalet, bezluzowe i pewne połączenie

serwo-ster, podwójny system bezpieczeństwa (niezwykle rzadko zdarza się uszkodzenie 2 serw naraz), brak widocznych na zewnątrz popychaczy, cięgien, snapów i "upierdliwe" ich zapinanie na lotnisku, gdzie zawsze można zapomnieć o ich zabezpieczeniu przed lotem.

 

Po wycięciu elementów laserem, skompletowaniu materiałów, zwinięciu rurek przystąpiłem do działania.

 

b2dc124770031061gen.jpg

 

 

442342921cf8d4adgen.jpg

 

4fafc64b94abe702gen.jpg

 

ec8c675a3c81d212gen.jpg

 

C.D.N.


  • 1

#7 Lucjan

Lucjan
  • Modelarz
  • 215 postów
  • Age: 62
  • SkądKatowice
  • Imię:Lucjan

Napisano 21 październik 2016 - 10:38

Witaj Wojtku!

 

     Powiem krótko   -   majstersztyk!!!!!! :) .

 

                                 Pozdrawiam i życzę powodzenia w budowie i w lotach .

 

                                                          Lucjan 


  • 0

#8 Andrzej Klos

Andrzej Klos
  • Modelarz
  • 312 postów
  • Age: 58
  • SkądBrisbane, Australia
  • Imię:Andrzej

Napisano 21 październik 2016 - 11:10

Wojtek,

Gratulacje, kolejna Polska maszyna!

A


  • 0

#9 stema

stema
  • Modelarz
  • 1235 postów
  • Age: 68
  • SkądWarszawa
  • Imię:Stefan

Napisano 21 październik 2016 - 12:10

No to zaczynamy!

C.D.N.

Gratuluję wyboru.


  • 0

#10 Radek Oleksy

Radek Oleksy
  • Modelarz
  • 442 postów
  • Age: 45
  • GG:
  • SkądOdolanów

Napisano 21 październik 2016 - 22:56

Jaki majstersztyk ??? Wojtek to znany KASZANIARZ z Karkowa ...w/g mnie będzie to jakiś GLUT ! :-) hihihihihi


  • 0

#11 Tomek

Tomek
  • Modelarz
  • 1633 postów
  • Age: 44
  • SkądPuławy/Paryż
  • Imię:Tomek

Napisano 22 październik 2016 - 10:28

Ban Radkowi i to podwójny! :)

Gratuluje wyboru modelu!!!


  • 0

#12 piotr jet

piotr jet
  • Modelarz
  • 160 postów
  • Age: 53
  • Skądczęstochowa aktualnie Gunterode okolice Getyngi
  • Imię:Piotr

Napisano 22 październik 2016 - 14:18

Witaj Wojtku!

Gratulacje Super Modelik!

Wreszcie wywlokłeś z "dziupli"

pozdrawiam Piotrek


  • 0

#13 mecenas

mecenas
  • Modelarz
  • 356 postów
  • Age: 53
  • Skądz Grodu Kraka
  • Imię:Wojciech

Napisano 22 październik 2016 - 17:15


 

 

Jaki majstersztyk ??? Wojtek to znany KASZANIARZ z Karkowa ...w/g mnie będzie to jakiś GLUT ! :-) hihihihihi

:)  :P  :D  No uderz w stół, a Radziu z Pyrlandii zaraz się odezwie!!!  :D  :D  :D

 

Tomku, spoko, to głos zabrał największy prześmiewca, kabareciarz i Prezes "Polskiej Loży Szyderców" w towarzystwie "makieciarzy" w Polsce  ;) . Doskonale znam jego żarty i drwiny, dlatego nie czuję się urażony, Na zawodach zawsze jest "duszą" towarzystwa :), przez to atmosfera jest super. Drania nie da się nie lubić, mimo jego szydzenia!

A swoją drogą - KASZĘ bardzo lubię, z gulasikiem...... i ogórkiem kiszonym  :rolleyes:.

 


 

 

Wreszcie wywlokłeś z "dziupli"

 

Cześć Piotrze!

A naszła mnie jakaś nostalgia jesienna i postanowiłem podzielić się na forum nad czym pracuję od 3 lat.

Mam nadzieję ukończyć model do przyszłego roku, bo Twoja "ISKRA" czeka w następnej kolejności :) .

 

 

Właśnie dzisiaj docierałem motorek do Jastrzębia i muszę powiedzieć - szacun dla firmy Saito! "Chodzi" przepięknie!

A tłumik mojej koncepcji dodaje mu niesamowitego brzmienia. Przez to że jest dużej pojemności, gang jest bardziej basowy, zwłaszcza na niskich obrotach.

Docierałem wg wskazówek Chuck'a Yeager'a z wątku http://pfmrc.eu/inde...5-saito-fg60r3/

i oryginalnej instrukcji.

 

76fded2aa09ad961gen.jpg

 

bc649fe572c3d6e3gen.jpg

 

 


  • 0

#14 Grifon

Grifon
  • Modelarz
  • 362 postów
  • SkądLublin, Gdańsk
  • Imię:Patryk

Napisano 22 październik 2016 - 22:28

Fajnie,) że budujesz Polski samolot, zaglądam do tematu regularnie.
Co to za materiał na tłumik i jakiej grubości,spawany tigiem?
  • 0

#15 Gośćhorn3t_*

Gośćhorn3t_*
  • Guests

Napisano 23 październik 2016 - 00:13

Zapowiada się ładnie , napęd extra trzymam kciuki za następce P.11 :D


  • 0

#16 mecenas

mecenas
  • Modelarz
  • 356 postów
  • Age: 53
  • Skądz Grodu Kraka
  • Imię:Wojciech

Napisano 23 październik 2016 - 17:48

Tłumik to było wyzwanie. Miałem do wyboru - oryginalny wydech proponowany przez Saito (zupełnie mnie to nie zadowala, 3 perforowane rurki, silnik jakoś tak "pierdzi" i nie ma odpowiedniego "gangu" jaki powinna mieć gwiazda). Druga opcja - kupić tłumik KELEO - 185$ + cło + przesyłka - a i tak musiałbym przerabiać (zaspawać wylot w dół, dospawać wyloty na boki jak miał oryginał) koszty ok 1000pln i tak dodatkowa robota - no trochę za drogo!

Wybrałem opcję trzecią - czyli zbudowanie tłumika od zera (a kto powiedział że ma być łatwo?), takiego jak ma być i żeby spełniał moje oczekiwania.

Zakupiłem więc kolanka alu  http://fmic.pl/kolan...102mm-60cm.html , wytoczyłem rurki dolotowe z cylindrów (zachowując odpowiednie średnice) i nakrętki. Całość wraz z silnikiem zawiozłem do znajomego spawacza i tam pospawaliśmy tigiem. Najwięcej "zabawy" było z samymi wylotami. Są one odkręcane od rur wylotowych, bo inaczej nie mógłbym zdjąć maski silnika. Wyloty wykonane są z profilu Al. 20x40mm, wyfrezowany został odpowiedni otwór i wlutowane zostały kierownice spalin.

Całość została poczerniona (anodowana) galwanicznie.

No nie mogę powiedzieć, trochę to trwało i kosztowało pracy i zdrowia, ale jest tak jak zaplanowałem i jestem zadowolony.

Co prawda kompletny tłumik waży 400g, ale wolę wozić użyteczną rzecz, niż ołów na wyważenie modelu.


  • 0

#17 matejko77

matejko77
  • Modelarz
  • 49 postów
  • Age: 40
  • SkądŚwidnica
  • Imię:Marcin

Napisano 24 październik 2016 - 08:50

Świetny projekt modelarski. Jedna z moich ulubionych polskich konstrukcji lotniczych i do tego tak tajemnicza. Będę gorąco kibicował w budowie modelu tego pięknego samolotu. Widzę że model będzie przedstawiał wersje późniejszą z wysokim tyłem kadłuba i krótkimi rurami wydechowymi.  Mi osobiście bardziej podobał się w pierwotnej wersji z krótką owiewką kabiny (pokazanej hrabiemu Ciano podczas wizyty w Polsce w 1939r), ale to rzecz gustu. Wiadomo  był to prototyp więc usprawniali co trzeba. Model na pewno będzie latał lepiej niż oryginał :)


  • 0

#18 mecenas

mecenas
  • Modelarz
  • 356 postów
  • Age: 53
  • Skądz Grodu Kraka
  • Imię:Wojciech

Napisano 24 październik 2016 - 21:45

Cześć Marcin,
W 1-szej wersji miałem zamiar projektować właśnie wersję z "garbatą" kabiną, czyli "Jastrząb I", tylko po przeanalizowaniu różnic pomiędzy "I" a wersją "a", doszedłem do wniosku, iż wer. "a" powinna lepiej latać. Ma dłuższy kadłub, m.in. przód -co ma znaczenie przy wyważaniu modelu- i większą powierzchnię nośną.
Ponieważ to pierwszy model tego samolotu, czyli prototyp, nie wiadomo do końca jak model będzie się zachowywał w powietrzu. 
Z dostępnych materiałów wynika, że "Jastrząb I" miał być myśliwcem pościgowym, czyli głównym atutem miała być prędkość. Niestety, przy tak słabym silniku nie był w stanie dorównać oczekiwaniom. Dlatego też zmieniono koncepcję płatowca, wydłużono kadłub, poprawiono przejście kadłub-skrzydło i przebudowano końcówki skrzydeł i  przeznaczono go do walki manewrowej. Po tych przeróbkach samolot w nazwie dostał "a". 
Poza tym ogólnie wer. "a" jakoś tak bardziej wygląda "rasowo".
Wiedzę na temat tego samolotu czerpałem ze wszystkich dostępnych źródeł.
Bardzo ciekawa dyskusja toczyła się tu:
 
No to robimy dalej.
Pora na statecznik pionowy i ster kierunku.
 
5ee4f2a3e735c788gen.jpg
 
e08edc6f7ccd64b6gen.jpg
 
C.D.N.
 

  • 0

#19 RomanJ4

RomanJ4
  • Modelarz
  • 1484 postów
  • Age: 56
  • SkądSkępe
  • Imię:Roman

Napisano 26 październik 2016 - 20:40

Powstaje świetna konstrukcja, gratuluję koledze!

Aż zżera mnie ciekawość jak sobie burczy z tym tłumikiem, zwłaszcza na wolnych... :rolleyes:


  • 0

#20 mecenas

mecenas
  • Modelarz
  • 356 postów
  • Age: 53
  • Skądz Grodu Kraka
  • Imię:Wojciech

Napisano 26 październik 2016 - 22:19

:D  :D  :D No dobra! :D

Tylko słuchać w słuchawkach!

 


  • 1


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych