Skocz do zawartości

Morane-Saulnier MS-30


CHBO
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Skrzydła w takiej fazie jak widać idą do lamusa a ja myślę o kadłubie.

 

post-1064-0-29929000-1484978395_thumb.jpg

 

post-1064-0-18810700-1484978446_thumb.jpg

post-1064-0-29477000-1484978503_thumb.jpg

 

post-1064-0-94564500-1484978548_thumb.jpg

 

 

 

Dwa pytania do kolegów:

 

1. Czy ktoś wie jak wyglądał i gdzie był umieszczony wlew paliwa?

(przy okazji, po co są te dziury po obu stronach?)

 

post-1064-0-41309300-1484978811.jpg

 

2. Czy ktoś ma rysunki/plany kokpitu? Zdjęcia posiadam, ale z nich ciężko będzie odtworzyć skalę różnych elementów a mam ochotę zrobić przynajmniej wskaźniki...

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Dzięki za odpowiedź. Mam te rysunki, ale nie doczytałem. Niestety wlewu paliwa nie widzę ani na tych rysunkach ani na zdjęciach.

 

Tyle zostało w pudełku po zrobieniu skrzydeł i statecznika poziomego:

 

post-1064-0-07698500-1485059830_thumb.jpg

 

 

I pierwsze przymiarki do kadłuba:

 

post-1064-0-45879800-1485059875_thumb.jpg

 

post-1064-0-40605500-1485059900_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę, że chyba nikt nie ma rysunków kokpitu, więc będę musiał sobie jakoś radzić ze zdjęciami.

 

post-1064-0-06607700-1485267165.jpg

 

post-1064-0-06305900-1485267189.jpg

 

Tutaj MS-12

 

post-1064-0-32839700-1485267179.jpg

 

Przystąpiłem do budowy kadłuba. Lewa ścianka:

 

post-1064-0-14461100-1485267350_thumb.jpg

post-1064-0-93355400-1485267401_thumb.jpg

 

Poprzeczki w prawej ściance zrobiłem przeciwnie. W ten sposób będę miał dwie ścianki o gładkiej powierzchni od środka. (Wiadomo, na prawdę gładka jest tylko ta powierzchnia od spodu).

 

post-1064-0-88893200-1485267442_thumb.jpg

post-1064-0-57492100-1485267915_thumb.jpg

post-1064-0-65318600-1485267934_thumb.jpg

post-1064-0-19102900-1485267983_thumb.jpg

 

Ściankę ogniową i zamocowanie silnika chcę wykonać zanim posklejam kadłub. Więc poprzeliczałem trochę kąty i odległości, i nakreśliłem odchylenie silnika (na planach - skłon 1st. wykłon 1.5 st.)

 

post-1064-0-29921300-1485269168_thumb.jpg

 

A tutaj mocowanie silnika mojego patentu. Profil stalowy 13x13mm

 

post-1064-0-99764400-1485269199_thumb.jpg

post-1064-0-01865700-1485269224_thumb.jpg

post-1064-0-51467000-1485269243_thumb.jpg

post-1064-0-12473100-1485269259_thumb.jpg

 

Przymiarka jak to będzie wyglądało w kadłubie:

 

post-1064-0-16141400-1485269358_thumb.jpg

post-1064-0-82109500-1485269379_thumb.jpg

post-1064-0-76209700-1485269399_thumb.jpg

post-1064-0-61645100-1485269421_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę, że zainteresowanie tematem niewielkie a szkoda, bo praca wre. Udało się dużo posunąć do przodu (częściowo dlatego, że luzy w pracy :) ).

 

Okazało się, że jednak ścianki najlepiej pasują tak jak leżały na planach. Odwrócone są minimalnie niesymetryczne, nie potrafię ustalić przyczyny. Albo plany koślawo wydrukowane, albo źle rozłożone - w co wątpię, albo kadłub wcale nie jest symetryczny w podłużnej osi z boku. W takiej sytuacji poprzeczki będą odwrotnie po obu stronach, co nie ma żadnego znaczenia kostrukcyjnego, ani wizualnego (po pokryciu modelu ;))

 

post-1064-0-47688000-1485565678_thumb.jpg

post-1064-0-68089200-1485565704_thumb.jpg

post-1064-0-50982100-1485565740_thumb.jpg

 

Zanim zmontowałem kadłub przygotowałem wręgę do zainstalowania zbiornika

 

post-1064-0-67489400-1485565815_thumb.jpg

post-1064-0-42122800-1485565850_thumb.jpg

 

Tak ma wyglądać zbiornik w kadłubie

 

post-1064-0-45379200-1485565942_thumb.jpg

 

I w końcu skleiłem ścianki - sporo stresu, czy wszystko wyjdzie dobrze. Ale wyszło.

 

post-1064-0-45339600-1485566102_thumb.jpg

post-1064-0-46313700-1485566140_thumb.jpg

post-1064-0-26207700-1485566270_thumb.jpg

post-1064-0-53782200-1485566286_thumb.jpg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć,

 

Widzę że tempo masz imponujące. Co prawda to nie moja dziedzina (latające fortepiany :D , czyli I WŚ) ale sama budowa mi się podoba.

 

Tu masz link do sklepu z wyposażeniem do kokpitów  https://www.iflytailies.com/store/instrument-sets/wwi-biplanes/

może coś się przyda.

 

Ciekawi mnie ten zbiornik paliwa, był w zestawie? jakiej firmy? Mniemam że do bęnzyny. Jakiej pojemności?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za afirmację i wsparcie. To ważne w tak intensywnej pracy. Mam obecnie luzy w kwestii obowiązków (nie będzie tak wiecznie), więc postanowiłem wykorzystać czas i zbudować jakiś latający "fortepian".

 

Wojciech - znalazłem ten sklep zanim podesłałeś link, choć zajęło mi to z godzinę szperania po sieci. Mają dużo fajnych rzeczy, a zegary można wybierać pojedynczo. Zamówiłem więc dwa takie, które wyglądają identycznie jak te na zdjęciach z repliki powyżej. Ale kokpit to przyszłość. Na razie kadłub na warsztacie. Powklejałem rozpórki. Obmyślam płozę ogonową - to co jest na planach to raczej podobizna płozy. Nie wiem, czy oryginał miał amortyzowaną, ale ja taką planuję zrobić ze względów praktycznych - większość miejsc w których latam ma asfaltowe startowiska.

 

Zbiornik to 960ccm uniwersalny (benzyna/metanol). Nie było w zestawie. To są wyjątkowo fajne zbiorniki - mam już jeden w Decathlonie 1:4, który napędzam DA-35. Zobacz video na stronie producenta - będziesz wiedział o co chodzi. Tutaj link:

http://www.jlproducts.net/ProductRotoFlow.html

 

Tak się prezentuje kadłub z rozpórkami:

post-1064-0-84298200-1485645180_thumb.jpg

post-1064-0-66624600-1485645210_thumb.jpg

post-1064-0-51001700-1485645230_thumb.jpg

post-1064-0-51735700-1485645256_thumb.jpg

post-1064-0-48882200-1485645281_thumb.jpg

post-1064-0-16564900-1485645304_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Radosław - godzinę to może nie, ale ok 40 min. na pewno. Mam Roto FS 35 i zbiornik 500ccm w moim Tiger Moth 1/4. Znakomite połączenie. Paliwa starcza na ok. 40 min.

Tutaj kilka filmików z Tiger Motha:

 

Za dużo paliwa to nie problem - po prostu mniej tankowań ;)  Zbiornik jest pod środkiem ciężkości a 500 gram w tą czy w tamtą (przy masie modelu ponad 10kg) to też niewielka różnica.

 

Irek - tak, to jest połączenie listewek. Tak było na planach, więc posłucznie wykonałem. Sklejenie listewek balsowych cyjanoakrylem daje spoinę mocniejszą niż sama balsa. Jeżeli się złamie, to balsa, nie spoina. Sprawdzałem, jest to na prawdę solidne połączenie (wygląda jakby była szpara, ponieważ zaznaczyłem linię na czarno, w rzeczywistości nie ma tam szpary).

 

Zamontowałem zbiornik w kadłubie:

 

post-1064-0-08046000-1485756851_thumb.jpg

post-1064-0-23443800-1485756878_thumb.jpg

post-1064-0-50797500-1485756919_thumb.jpg

post-1064-0-41416500-1485756946_thumb.jpg

post-1064-0-72549700-1485756964_thumb.jpg

 

Przystąpiłem do oklejania listewkami profilującymi. Najpierm musiałem ustalić, gdzie idą które półwregi. Szczerz mówiąc oznaczenie żadne. Na planach kompletny galimatias a oznaczenia na częściach jeszcze inne. W końcu wziąłem to na chłopski rozum. Poprzymierzałem tak żeby pasowało. Poza tym kilka pówręg nie pasowało mi do niczego, więc wykonałem nowe, pasujące.

 

post-1064-0-86707000-1485757203_thumb.jpg

post-1064-0-82024800-1485757224_thumb.jpg

post-1064-0-75847700-1485757243_thumb.jpg

post-1064-0-48738100-1485757274_thumb.jpg

 

Wykonałem otwory na wzierniki mniej więcej w tym miejscu, gdzie miał oryginał. Planuję odczepiane stateczniki i mam nadzieję, że przez te luki da się przykręcić statecznik poziomy...

 

post-1064-0-39830500-1485757291_thumb.jpg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Posunąłem trochę do przodu obudowę kadłuba i rozwiązałem problem płozy ogonowej. Na zdjęciach widać sposób zamocowania statecznika poziomego.

 

post-1064-0-17560200-1486072295_thumb.jpg

post-1064-0-28419500-1486072368_thumb.jpg

post-1064-0-00730500-1486072390_thumb.jpg

post-1064-0-83687200-1486072411_thumb.jpg

post-1064-0-10027600-1486072436_thumb.jpg

post-1064-0-27175300-1486072525_thumb.jpg

 

 

Nie wiem, na ile ta płoza przypomina oryginał, ponieważ nie mam dostatecznie dokładnych zdjęć, ale jak dla mnie wystarcza :)

 

post-1064-0-20056000-1486072558_thumb.jpg

post-1064-0-65729600-1486072582_thumb.jpg

post-1064-0-65995500-1486072614_thumb.jpg

post-1064-0-09312700-1486072634_thumb.jpg

post-1064-0-21001200-1486072694_thumb.jpg

post-1064-0-12215900-1486072720_thumb.jpg

post-1064-0-09504300-1486072859_thumb.jpg

post-1064-0-91095700-1486072877_thumb.jpg

post-1064-0-64482700-1486072905_thumb.jpg

post-1064-0-48366100-1486072930_thumb.jpg

 

Pozdrawiam

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Idziesz jak burza:)

Heh, czasem mam wrażenie, że grząznę w prostych kwestiach i tracę dużo czasu... Jak na razie dodałem półkę serw, wyłącznik, no i dalsze "zaokrąglanie" kadłuba:

post-1064-0-54788500-1486276538_thumb.jpg

post-1064-0-45532900-1486276630_thumb.jpg

 

 

Te rurki widoczne w kadłubie to prowadnice dla antenek odbiornika. Jedna antenka będzie delikatnie wystawać u spodu kadłuba.

 

post-1064-0-26910800-1486276652_thumb.jpg

post-1064-0-78518400-1486276719_thumb.jpg

post-1064-0-35882100-1486276749_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze Ci idzie i na fotach nie widać owego zastoju. Kto inny wstawiłby już dawno z 20 postów jak to wychodził z tego grzęzawiska :D.

Ja też trochę ugrzęzłem w połączeniu sterów poziomego i pionowego w Berg-Aviatik'u oraz w połączeniu starych skrzydeł dzielonych w nowe niedzielone do Pfalz w wersji górnopłata czyli A1. Ale na tym polega nasza czarna robota, że czasem trzeba się zatrzymać i pomyśleć trochę ;).

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Irek, dzięki za słowa uznania. Zaokrąglania część kolejna i chyba najgorsza część, czyli instalowanie skrzydeł do kadłuba. Otwór z boku kadłuba to będzie ukryty wlew paliwa.

 

post-1064-0-20391100-1486589089_thumb.jpg

post-1064-0-60780600-1486589126_thumb.jpg

post-1064-0-94093800-1486589151_thumb.jpg

post-1064-0-62534400-1486589185_thumb.jpg

post-1064-0-44933400-1486589212_thumb.jpg

post-1064-0-14699600-1486589240_thumb.jpg

post-1064-0-45837500-1486589264_thumb.jpg

post-1064-0-67706600-1486589319_thumb.jpg

post-1064-0-11958100-1486589406_thumb.jpg

post-1064-0-34407100-1486589431_thumb.jpg

post-1064-0-81992200-1486589462_thumb.jpg

post-1064-0-91242000-1486589554_thumb.jpg

post-1064-0-00396600-1486589588_thumb.jpg

 

Dokańczam zastrzały i pracuję nad karabinkami, które będą mi potrzebne do wykonania góry kadłuba. Tu modyfikacja wobec planów, więc trzeba trochę pogłówkować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i zrobił się statecznik pionowy. Planuję, że będzie odczepiany - nie po to, żeby go odczepiać, tylko żeby wyglądał jak prawdziwy

 

post-1064-0-77752900-1486713129_thumb.jpg

post-1064-0-48223500-1486713157_thumb.jpg

post-1064-0-23290900-1486713181_thumb.jpg

post-1064-0-82777700-1486713218_thumb.jpg

 

 

 

 

A z karabinami to było tak:

Zamówiłem dwa z zestawu Balsa USA. Kupowałem kota w worku. Przyjechało coś takiego:

 

post-1064-0-03938200-1486713567_thumb.jpg

 

 

Żeby było więcej zabawy, to przez pomyłkę trafił do mnie jeden w skali 1/3 a drugi 1/4. Zadzwoniłem więc do firmy z uwagą, że taki 1/4 to mi się na nic nie przyda, za to przydałby mi się drugi 1/3, który zresztą zamówiłem. Pani bardzo grzecznie przeprosiła, po czym wysłała mi drugi 1/3.

Jednak nie byłem zadowolony z tego zestawu. Po pierwsze dlatego, że jest to "zrób sobie sam" a po drugie dlatego, że taki karabin ledwo przypomina oryginał. Tak więc zostałem z trzema sztukami, które mnie wcale nie cieszyły.

 

Poszperałem więc w necie i Dr Google znalazł mi coś takiego (nie było łatwo, ponieważ Williams Bros. nie robią 1/3 tylko max. 1/4). Te pochodzą ze strony Iflytailies. Grzeczny chłopak wykonuje je na zamówienie. Jednak zapomniał włożyć do paczki po jednym kawałku do każdego karabinka, więc ponownie musiałem interweniować. Po dwóch dniach doszły jednak brakujące części i zacząłem składać. Jakość odlewu, czy raczej druku 3D (?) nie jest obezwładniająca, ale trochę szlifowania i całkiem niezły efekt. A co najważniejsze, to coś przypomina prawdziwego Vickersa!

 

 

 

post-1064-0-86129200-1486713979_thumb.jpg

post-1064-0-42133600-1486714039_thumb.jpg

post-1064-0-17557500-1486714073_thumb.jpg

post-1064-0-74583600-1486714100_thumb.jpg

post-1064-0-44806800-1486714140_thumb.jpg

post-1064-0-81001700-1486714165_thumb.jpg

post-1064-0-33808900-1486714187_thumb.jpg

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.