Skocz do zawartości

Dassault Rafale – środek ciężkości, gdzie


KuTeR
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Czy pomoże mi ktoś z środkiem ciężkości w tym urządzeniu? Policzyłem programem i jakieś głupoty wychodzia. Po rzucie na test była katastrofa. Zielona kreska to 1/3 natarciaf6a3dfaa96eead898a5fd547c69f619b.jpg

 

Wysłane z mojego SM-N910F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to
  • Odpowiedzi 41
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Pytanie, jak Ty rozumiesz "1/3 natarcia"? Bo wg mojej wiedzy to ma być 1/3 cięciwy skrzydła mierzona od krawędzi natarcia i na rysunku to nie jest 1/3, raczej 1/4.

No chyba, że liczysz 1/3 długości krawędzi natarcia i w tym miejscu prowadzisz prostą prostopadłą do osi podłużnej kadłuba, ale o takim sposobie wyznaczania SC nie słyszałem.

 

W programie zaznaczyłeś, że chodzi o układ "kaczka"?

I co to znaczy, "katastrofa"? Co się konkretnie działo?

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie Bartka podbijam, w jaki sposób objawia się nie lotność ? Posiadam model o podobnym rozmiarze, lecz wykonany z balsy, sc wypada 12 cm od początku skrzydła. Ta śruba na ogonie to po co ?

post-18442-0-30813300-1492203912_thumb.jpg

 

Jeżeli występuje tylko przy włączonym napędzie, podejrzewam źle ukierunkowany kanał wylotowy. Właśnie ta śruba na ogonie daje do myślenia. Podejrzewam, że ciągnie dziobem do gleby, zgadłem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

WITAM

Sorry za zwłokę ale nie miałem czasu. 1/3 krawędzi natarcia. Katastrofa była taka, że zrobił nura dupą, ale to juz naprawione. W/g tego http://fwcg.3dzone.dk/ środek ciężkości mam mieć 17cm od początku skrzydła. Czyli znaczeni dalej niz miałem na początku "założone" - było 13 CM :) Będę robił update co jakiś czas, którego nie mam duzo, ale sie staram cos dłubać. dziś zalaminowałem krawędzie natarcia, bo była chwila.

Z podziękowaniem za informacje :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy,

Do policzenia polozenia SC polecam zrobic prosty model z pianki, w skali oczywiscie z uwzglednieniem katow natarcia etc.  Przesuwasz SC do tylu powoli az przestanie latac; jest to Punkt Neutralny (NP).  Potem przesuwasz go do przodu o 10-20% Sredniej Cieciwy Aerodynamicznej , zalezy od modelu i odwagi pilota.

 

Srednia Cieciwe Aerodynamiczna (Mean Aerodynamic Chord) mozna policzyc roznymi programami; ja uzywam Francuski program:

 

https://tracfoil.com/cm/indexE.html

 

Program wymaga pliku Msvbvm50.dll, ktory mozna scignac z Internet.

 

Zrobilem to do mojego Viggen, ktory wlasnie przechodzi resurekcje (na czasie ;) ) po nieplanowanym "ladowaniu" na drzewie.  Roznica jest taka, ze policzylem w ramach treningu NP uzywajac XFLR5.  PN wyszedl bardzo dokladnie, model przestawal latac w NP a szybowal ladnie juz w 10% SCA.

 

 

post-12308-0-85909500-1492324132_thumb.jpg

 

 

post-12308-0-01854000-1492324094_thumb.jpg

 

 

post-12308-0-13496600-1492324128_thumb.jpg

 

 

Strona Internet o Viggen pisze zeby SC byl 25mm od krawedzi skrzydla; to ta kreseczka najbardziej z przodu.  Tak zrobilem w prototypie i kilka razy po wyrzucie uderzyl nosem w ziemie.  Teraz zrobie na 15%.

 

 

Jest to bardzo prosta metoda, ale czesto stosowana.  Legenda glosi, ze glowni konstruktorzy Concord'a zastanawiali sie, ktore z analizowanych skrzydel zastosowac.  Zrobili podobne modele, i po probach z dachu budynku, wybrali ten, ktory lepiej latal  :D .

 

Czolem

A   

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takim modelem piankowym można rzucać w trakcie budowy, trzeba tylko to robić jak jest najlżejszy, bez elektroniki, turbiny itp.

Najpierw nisko, z kolan aby go wstępnie wyważyć, a potem już ze stojącego. Trzeba też wyrzucać go w miarę mocno, aby miał odpowiednią prędkość do szybowania.

Kłopot z nowoczesnymi odrzutowcami jest taki, że mają kadłub nośny, co utrudnia wyliczanie SC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robert,

Masz racje z nosnym kadlubem.  Byla juz na ten temat dyskusja w temacie Iskry.  Myslalem przez chwile jak to zrobic, canard i skrzydlo sa na innym poziomie, ale w koncu zrobilem bez bo nie chcialo mi sia z duzo myslec przy Niedzieli.

Moze jutro cos wydumam.

A

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

WITAM

Sorry za zwłokę ale nie miałem czasu. 1/3 krawędzi natarcia. Katastrofa była taka, że zrobił nura dupą, ale to juz naprawione. W/g tego http://fwcg.3dzone.dk/ środek ciężkości mam mieć 17cm od początku skrzydła. Czyli znaczeni dalej niz miałem na początku "założone" - było 13 CM :) Będę robił update co jakiś czas, którego nie mam duzo, ale sie staram cos dłubać. dziś zalaminowałem krawędzie natarcia, bo była chwila.

Z podziękowaniem za informacje :)

 

"Zrobił nura dupą" - czyli masz mieć SC bardziej z przodu a nie z tyłu.

Wytnij z depronu sylwetkę/rzut modelu w skali i określ SC dla takiej jeszcze prostszej wersji rzutka niż opisał Andrzej.

Nic nie kosztuje, a daje pojęcie o położeniu SC - warto.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawia mnie taka sprawa. Jak zrobic sterowanie??? czy kanardy zrobic na stałe i sterowanie ogarnać tylko "lotkami' z tyłu? Czy stery wysokości dac tylko dla lotek z tyłu, a pochylenie przypisac do przodu? Czy jeszcze odwrotnie przód jako ster wysokości, a tył pochylenia? Czy może jeszcze opcja tył jako całośc, wysokośc i pochył, a kanardy jako taka mała pomoc.

 

Z wlasnych doświadczeń co polecacie, jakie macie u siebie to ustawione?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.