Skocz do zawartości


Zdjęcie

Profil skrzydla KFm- Wasza opinia.


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
29 odpowiedzi w tym temacie

#1 Mundek

Mundek
  • Modelarz
  • 48 postów
  • Age: 71
  • SkądJohannesburg RPA
  • Imię:Wladek

Napisano 11 maj 2017 - 21:08

Tak wiem, temat bardzo kontrowersyjny .

Jakie sa Wasze opinie i doświadczenie z ta rodzina profili ,naturalnie w zastosowaniu do modeli 

typu park flyers- slow flyers. (deproniaki).

 

Pozdrawiam Wladek.


  • 0

#2 Michał Pielaszkiewicz

Michał Pielaszkiewicz
  • Modelarz
  • 67 postów
  • Age: 35
  • SkądPoznań - Cerekwica
  • Imię:Michał

Napisano 11 maj 2017 - 21:15

O KFm wszyscy mówią a prawie nikt nie używa :)
Jak dla mnie największym minusem jest sama estetyka profilu.
Nie wypowiadam się o właściwościach bo to bardzo subiektywne. Clark Y w depronie spisuje się b.dobrze. ale ja tylko gornoplaty robilem i trenerki.
M


Wysłane z mojego SM-G903F przy użyciu Tapatalka
  • 0

#3 ssuchy

ssuchy
  • Modelarz
  • 379 postów
  • Age: 61
  • SkądLublin
  • Imię:Jerzy

Napisano 11 maj 2017 - 21:46

Poczytaj u Motylastego, tam masz konkrety (praktycznie testowane):

 

TOTO-16 "IGOR"

TOTO-20 "GINTER"

TOTO-21 "AUGUST"


  • 0

#4 dziobak

dziobak
  • Modelarz
  • 450 postów
  • Age: 65
  • SkądSzczecin
  • Imię:Władek

Napisano 11 maj 2017 - 22:07

Tu masz niedawno budowane skrzydło  http://pfmrc.eu/inde...61125-fpv49-v4/


  • 0

#5 robertus

robertus

    Książę depronu?

  • Modelarz
  • 10070 postów
  • Age: 44
  • SkądJelcz-Laskowice
  • Imię:Robert

Napisano 12 maj 2017 - 07:42

Bardzo dobry profil dla wolnych piankowców. Ja bardzo często używam.

Prosty i szybki w budowie, sztywny, co ciekawe, duża szerokość pola gdzie środek ciężkości jest dobry. KFm-3 ma super siłę nośną, KFm-4 dobry symetryczny profil na wiatr i akrobacje.

Jak robisz parkjeta np jakiegoś MiGa cz eFkę i  w planach jest profil typu deska to nawet warto zrobić stopień kfm-2 z depronu 3mm.

 

Jest wątek w warsztacie o tych profilach. http://pfmrc.eu/inde...-depronowe-kfm/ tylko na pierwszej stronie się kolejność postów rozjechała.

Polecam jak najbardziej ;)

robertus recomended.jpg

Zobacz sobie moje modele w stopce.


  • 1

#6 Mundek

Mundek
  • Modelarz
  • 48 postów
  • Age: 71
  • SkądJohannesburg RPA
  • Imię:Wladek

Napisano 12 maj 2017 - 18:57

Dziekuje Kolegom za uwage i przydatne linki, specjalnie koledze Robertowi .

Tak na marginesie, w tym temacie nie jestem nowicjuszem, moje doswiadczenie w pelni pokrywa sie z opinią Roberta.

Kilka lat temu popelnilem modelik miedzy innymi dla sprawdzenia charakterystyki profilu KFm-3 , dla zainteresowanych tu jest link-

http://www.rcclub.eu...hp?f=106&t=5162.

Teraz pytanko, kto z Was uzywal profil KFm 5a--5b. jest to profil do modeli super wolnych.

Jutro napisze dla czego ten profil mnie interesuje.

 

Pozdrawiam Wladek.


  • 0

#7 robertus

robertus

    Książę depronu?

  • Modelarz
  • 10070 postów
  • Age: 44
  • SkądJelcz-Laskowice
  • Imię:Robert

Napisano 12 maj 2017 - 19:49

Bazując na tym co wiem o KFM-1, który jest bardziej nieprzewidywalny w stosunku do KFm-2 to proponuję użyć KFm5b


  • 0

#8 jarek_aviatik

jarek_aviatik
  • Modelarz
  • 143 postów
  • Age: 50
  • SkądKraków
  • Imię:Jarek

Napisano 22 czerwiec 2017 - 21:21

Podzielę się wynikami mojej pracy - jest to element mojej pracy badawczej.

Na razie udało mi się stworzyć w XFLR5 profil zbliżony do KFM2

 

kfm2_02.png

 

Niestety XFLR5 nie "kupuje" typowego KFM2 gdyż musi mieć strzałkę ugięcia oraz maksymalną grubość i ich pozycje na cięciwie.

 

I nawet wyszły do tego wyniki analizy numerycznej:

 

kfm_analiza.png

 

Na uwagę zasługuje wykres współczynnika momentu - wg wszelkich prawideł np. http://www.mh-aerotools.de/airfoils/ potwierdza, że profil ten dobrze spisuje w układach "latające skrzydło"

Profil ma dobre charakterystyki nawet dla Re 50 000 (NCrit = 5 - myślę, że dla depronu OK)

 

flying_wing.png

 

Może wkrótce bedą wyniki badań tunelowych profilu KFM2 (z kantami)

 


  • 1

#9 robertus

robertus

    Książę depronu?

  • Modelarz
  • 10070 postów
  • Age: 44
  • SkądJelcz-Laskowice
  • Imię:Robert

Napisano 22 czerwiec 2017 - 21:30

Dzięki za wkład Jarku.


  • 0

#10 Patryk Sokol

Patryk Sokol
  • Modelarz
  • 402 postów
  • Age: 26
  • SkądWarszawa/Nysa
  • Imię:Patryk

Napisano 23 czerwiec 2017 - 10:01

Możesz pokazać rozkład ciśnienia dla zerowego kąta natarcia? 


  • 0

#11 jarek_aviatik

jarek_aviatik
  • Modelarz
  • 143 postów
  • Age: 50
  • SkądKraków
  • Imię:Jarek

Napisano 23 czerwiec 2017 - 11:33

Możesz pokazać rozkład ciśnienia dla zerowego kąta natarcia? 

KFM2_CP.png


  • 1

#12 Mundek

Mundek
  • Modelarz
  • 48 postów
  • Age: 71
  • SkądJohannesburg RPA
  • Imię:Wladek

Napisano 23 czerwiec 2017 - 21:42

Jarku,bardzo bardzo dziekuje, Jestes pierwszy krory przeprowadzil analize numeryczna profilu KFm.

( Nigdzie w necie nie znalazlem podobnej analizy).

Bardzo ciekawy wynik.

Pozdrawiam Wladek.


  • 0

#13 Shock

Shock
  • Moderatorzy Forum
  • 4008 postów
  • Age: 43
  • SkądKęty
  • Imię:Rafał

Napisano 23 czerwiec 2017 - 22:09

Władek ,sorki ale edytowałem Ci tytuł i wszędzie wyraz opinja na opinia bo już dłużej nie wytrzymam ;)

 

Fajnie że mamy takiego Jarka :) .


  • 0

#14 jarek_aviatik

jarek_aviatik
  • Modelarz
  • 143 postów
  • Age: 50
  • SkądKraków
  • Imię:Jarek

Napisano 24 czerwiec 2017 - 12:14

Nosek w KFM2,

Poczyniłem kilka wariacji na kształcie noska.

Wg tego co wyszło nie ma za bardzo co spłaszczać - przesuwa to położenie strzałki ugięcia w tył.

 

kfm2_noski.png

 

kfm2_nosek.png

 

Kolega obiecał mi badanie w tunelu dla kfm2, ale hobby zawsze ma niskie priorytety.

 


  • 1

#15 robertus

robertus

    Książę depronu?

  • Modelarz
  • 10070 postów
  • Age: 44
  • SkądJelcz-Laskowice
  • Imię:Robert

Napisano 24 czerwiec 2017 - 12:54

Tutaj jest taki home made. Czasem widać ten wir za stopniem.


  • 0

#16 japim

japim
  • Modelarz
  • 968 postów
  • Age: 35
  • SkądWarszawa
  • Imię:Przemek

Napisano 25 czerwiec 2017 - 07:13

A jest możliwość zrobienia symetrycznego noska w postaci półkola? Taki super prosty kształt który jest w duchu tego depronowego profilu.
  • 0

#17 jarek_aviatik

jarek_aviatik
  • Modelarz
  • 143 postów
  • Age: 50
  • SkądKraków
  • Imię:Jarek

Napisano 25 czerwiec 2017 - 16:25

A jest możliwość zrobienia symetrycznego noska w postaci półkola? Taki super prosty kształt który jest w duchu tego depronowego profilu.

 

Nie mam doświadczenia z profilami KFm, a stworzenie tego, żeby "kupił" to XFLR5 zajęło mi trochę czasu.

Ale jest wiele publikacji wyglądu profili KFm i nie widać aby nosek był półkolisty (nawet w KFm-6)

KFm-Family-descriptions.jpg

 

Pewnie można zrobić analizę i dla takiego noska, ale po co? Jeśli profil jest ogólnie typu CRD. Mnie uczono, że nosek to 80% prawidłowej charakterystyki profilu. Aktualnie nie piszę się aby to tłumaczyć, bo bez całek i pochodnych nic nie udowodnię.

W modelarstwie wszystko jest możliwe:

  • skrzydła z płaskim profilem w akrobacji 3D;
  • profil Clark Y w latającym skrzydle o skrzydłach skośnych, gdzie wszystkie mądre książki piszą, że do takich samolotów i model profil powinien mieć Cm ~ 0, itp.

Prawie wszystko się da, tak jak komu pasuje.

 

Zrobiono kilka publikacji naukowych na ten temat, m.in. 

Załączony plik  KFm2_vs_NACA23015.pdf   631,97 KB   22 Ilość pobrań

 

Na podstawie tabelki z wynikami sporządziłem wykres (ale jest to chyba dla jakiegoś wielkiego Re patrząc na prędkość strumienia)

KFM2_badanie.png

 

Badano też wysokość stopnia i kąt jego pochylenia

Załączony plik  profil_uskok.pdf   904,64 KB   13 Ilość pobrań

 

Jest też patent:

Załączony plik  US3706430.pdf   578,23 KB   18 Ilość pobrań

 

Jedno co zauważyłem w moich analizach to kąt zaklinowania skrzydła z KFm-2 i 3, tak naprawdę od 0 do +1,8 stopnia.

 

Dodatkowo, na dużych kątach natarcia lepiej nie stosować mechanizacji skrzydła w rejonie przykadłubowym.

kfm_wing_01.png

kfm_wing.png

 

 

Jeśli ktoś chce się bawić w analizy dalej, to zamieszczam kfm2 i kfm3, które XFLR "kupuje" czasem wywala błedy.

Niestety rozszerzenia dat nie mogę przesłać, zamieszczam z rozszerzeniem txt.

 

Załączony plik  kfm2-04.txt   3,23 KB   12 Ilość pobrań

Załączony plik  kfm3_02.txt   3,23 KB   12 Ilość pobrań


  • 0

#18 Patryk Sokol

Patryk Sokol
  • Modelarz
  • 402 postów
  • Age: 26
  • SkądWarszawa/Nysa
  • Imię:Patryk

Napisano 25 czerwiec 2017 - 19:08

Tak szczerze to mi się średnio podoba to co XFLR5 wypluwa w tym przypadku

 

Tzn. Mam wątpliwości, czy model turbulencji w XFLR5 nie jest zbyt głupi, żeby sobie z tym poradzić.

Czy jest zbyt głupi to zależy od tego, czy tworzy się tam stacjonarna turbulencja.

 

Jeśli się tworzy - nie ma mowy, żeby wyniki miały sens.

Jeśli się nie tworzy - wyniki mogą być całkiem sensowne.

 

A czy się tworzy to odrębna kwestia

Tutaj:
http://www.ripublica...av3n2spl_11.pdf Twierdzą, że się tworzy, a profil jest całkiem odporny na przeciągnięcie

 

A tutaj:
http://people.eng.un...ings/19/395.pdf Twierdzą, że nie i nie ma wzrostu odporności na przeciągnięcie

 

Ogólnie - przeglądając prace naukowe to zdanie na temat osiąganych max wartości Cz i kątów przeciągnięcia się sporo różnią.

Jedyne w czym się zgadzają to to, że KFMy mają niższą doskonałość.

 

Przeglądając tego nieco widuje, że mówienie o pozytywnym wpływie stopnia na profilu ogranicza się do prac które wykonały chropowatą powierzchnie modelu do tunelu i/bądź badali przy wyższych liczbach Reynoldsa. Moja teoria jest taka, że dla za niskich liczb Reynoldsa dochodzi do zbyt szybkiego oderwania strugi, co skutkuje tym, że opływ "nie zauważa" w ogóle stopnia.

Aczkolwiek to też nie reguła.

 

Do tego, w środowisku naukowym twórca tych profili ma fatalną opinię - poniekąd słusznie. Jak się krzyczy, że rząd USA spiskuje, żeby zablokować jego rewolucję profilową, to tak to się kończy (zaryzykuje, że rząd USA nie wiedział nawet co to profil aerodynamiczny).

 

Jaki z tego wniosek?

Nie mam pojęcia :mellow:

Robić deproniaki na tym i latać, bo najwyraźniej się sprawdza, a skrzydło obi się tak łatwo, że to aż piękne.


  • 0

#19 japim

japim
  • Modelarz
  • 968 postów
  • Age: 35
  • SkądWarszawa
  • Imię:Przemek

Napisano 26 czerwiec 2017 - 06:43

Pytałem o okrągły nosek bo robiąc taki profil z depronu lub epp to najprościej jest po prostu zawinąć płat pianki oklejonej taśma i gotowe. Aby uzyskać odpowiedni kształt należałoby porządnie oszlifowac krawędź natarcia a przeglądając rcgroups raczej aż takiej precyzji trudno się doszukać.
  • 0

#20 robertus

robertus

    Książę depronu?

  • Modelarz
  • 10070 postów
  • Age: 44
  • SkądJelcz-Laskowice
  • Imię:Robert

Napisano 26 czerwiec 2017 - 07:16

Heh, no nie wiem czy zawinąć depron na krawędzi natarcia to taka prosta sprawa. :-)
  • 0


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych