Skocz do zawartości


Zdjęcie

Wyposażenie startowe - gaśnica


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
2 odpowiedzi w tym temacie

#1 paulusr

paulusr
  • Modelarz
  • 251 postów
  • Age: 43
  • SkądWarszawa
  • Imię:Paweł

Napisano 01 czerwiec 2017 - 10:45

Czy wobec braku możliwości zakupu gaśnicy halonowej (wycofane z obrotu CFC) można zastosować jego zamiennik typu

CUG z czynnikiem FE-36? Wiecie coś na ten temat?

 

http://www.starkam.p...G_1x-14839.html

 

O ile dobrze wyczytałem, to środek ten stosowany jest z powodzeniem w dużym lotnictwie przez niektóre firmy

 

Stosowanie gaśnic CO2 wiąże się ze sporym ryzykiem uszkodzenia turbiny z powodu możliwości nagłego wychłodzenia rozgrzanych elementów.


  • 0

#2 Piotr_O.

Piotr_O.
  • Modelarz
  • 95 postów
  • Age: 59
  • SkądWAW
  • Imię:Piotr

Napisano 03 czerwiec 2017 - 11:25

Czy wobec braku możliwości zakupu gaśnicy halonowej (wycofane z obrotu CFC) można zastosować jego zamiennik typu

CUG z czynnikiem FE-36? Wiecie coś na ten temat?

 

http://www.starkam.p...G_1x-14839.html

 

O ile dobrze wyczytałem, to środek ten stosowany jest z powodzeniem w dużym lotnictwie przez niektóre firmy

 

Stosowanie gaśnic CO2 wiąże się ze sporym ryzykiem uszkodzenia turbiny z powodu możliwości nagłego wychłodzenia rozgrzanych elementów.

Gaśnice halonowe nadal używane są w lotnictwie, zarówno jako przenośne jak i te stałe w instalacji gaszenia pożaru w gondoli silnika czy APU.

Zdjęcia poniżej.

Również w AMM  przy pożarze silnika np. podczas próby siników na ziemi, zalecają używanie gaśnic halonowych lub CO2 ze względu na najmniejszy

zakres prac na silniku po ich użyciu. Natomiast po użyciu gaśnic proszkowych wymagane czynności obsługowe mogą zakończyć się nawet wybudową silnika z płatowca i przekazania go do zakładu remontowego.

Oczywiście gdy jest pożar gasimy wszystkim co mamy pod ręką.

 

Co do stosowania gaśnic CO2 w modelarstwie to poniżej zamieszczam fragment z pierwszej z brzegu instrukcji modelarskiego silnika turboodrzutowego (JetCat):

 

WARNING!

In case of a mishap, fire extinguishers should be on hand at all times. JetCat recommends the CO/2 variety.

Powdered extinguishers will corrode the precision components inside the turbine and void your warranty.

Załączone miniatury

  • IMG_1972.JPG
  • IMG_1975.JPG

  • 0

#3 paulusr

paulusr
  • Modelarz
  • 251 postów
  • Age: 43
  • SkądWarszawa
  • Imię:Paweł

Napisano 04 czerwiec 2017 - 16:45

Wszystko OK. Tyle, że FE36 to nie jest proszek tylko gaz gaśniczy podobnie jak halon211 itp. Po prostu pytam, bo nie da się już kupić legalnym kanałem gaśnicy halonowej. Załatwianie też się skończyło, przynajmniej z tych źródeł które znam.

Kilka firm lotniczych nie stosuje już halonu a nowe środki duPonta.


  • 0


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych