Skocz do zawartości

Delfin 500 - bo od czegoś trzeba zacząć.


Vesla
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Skrzydła zrób na SD7037 i będzie dobrze, będzie latał. Ostatnio Patryk Sokół podesłał mi AG 40 coś tam, fajny profil, ponoć znakomity, nie generujący zbyt dużych oporów indukowanych, szybki i ogólnie bardzo dobry, ino strasznie cienki. Wg mnie bardziej do konstrukcji laminatowych, węglowych, tymczasem ja, podobnie jak i Ty, buduję wyłącznie konstrukcyjnie. Więc SD 7037 będzie ok.

Natomiast kadłub drewniany, dobrze wykonany, wytrzymuje masę lądowań. Mam takowe, latam często i nie ma problemów. Nie wiem co Jurek Markiton miał na myśli pisząc że do częstych lądowań tylko laminat. Chyba że coś źle zrozumiałem.

Natomiast w delfinowatego Wicherka bym nie wchodził. Konstrukcja wcale nie najprostsza, sporo roboty i rzeźbienia itd. Podobny jeśli nie lepszy efekt można otrzymać w sposób znacznie prostszy, szybszy i łatwiejszy w wykonaniu. 

Takie mam przemyślenia. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi się, że dobrałem napęd. Pozostały mi dwa silniki Turnigy Aerodrive 2210-1250Kv o mocy 155W, silnik radził sobie z modelem o masie ok.700g. Z tego co pamiętam ma ok. 700g ciągu (lub więcej), ciężko znaleźć specyfikacje na hobby king już tego silnika nie widzę i nie bardzo pamiętam jakie śmigło byłoby tam odpowiednie.

W/g Schiera do poprawnego startu i wznoszenia wystarczy silnik o ciągu 500-600g. Jego Delfin w wersji z napędem miał w różnych konfiguracjach od 1600-2000g.

Niestety w poprzednich lotach silniki utraciły oś 3,2mm i została tylko przykręcona oś z gwintem. Chyba 5mm. Mam pytanie do kolegów budujących motoszybowce. Czy kołpaki na śmigła można nakręcić na taki gwint, czy też są zaciskane (tak jak kołpaki na ośkę 3,2mm).

post-14841-0-17654100-1497041955_thumb.jpg

post-14841-0-10018100-1497041987_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skrzydła zrób na SD7037 i będzie dobrze, będzie latał. Ostatnio Patryk Sokół podesłał mi AG 40 coś tam, fajny profil, ponoć znakomity, nie generujący zbyt dużych oporów indukowanych, szybki i ogólnie bardzo dobry, ino strasznie cienki. Wg mnie bardziej do konstrukcji laminatowych, węglowych, tymczasem ja, podobnie jak i Ty, buduję wyłącznie konstrukcyjnie. Więc SD 7037 będzie ok.

 

A od kiedy to profil sam z siebie generuje opór indukowany?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A od kiedy to profil sam z siebie generuje opór indukowany?

Nooo, sam z siebie nie generuje. Ale nadaje się do skrzydeł o małym wydłużeniu, gdzie tenże opór z definicji jest duży. Albo jakoś tak. Nie jestem aerodynamikiem, powtarzam com usłyszał od mądrzejszych od siebie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Żeby nie było, że temat wygasł, nic z tego. Skończyłem Jaka 17 i jeszcze mniejsze projekty, teraz czas wrócić do Delfina.

Delfin 500 mod.2 (bo 500+ się źle kojarzy ;-)

 

Jednym z pierwszych elementów jakie wykonałem do przyrząd do składania kadłuba. Płyta, wkręty i kątowniki. Bardzo ułatwia pracę z takimi konstrukcjami.

post-14841-0-19636300-1545251759_thumb.jpg

 

Po wycięciu podstawowych elementów kadłuba, dalsza budowa to proste klocki. Poszycie jest zrobione z balso-sklejki 2mm i wzmocnione wzdłuż listwami.

post-14841-0-33391900-1545251762_thumb.jpg

post-14841-0-15252400-1545251766_thumb.jpg

post-14841-0-57368400-1545251769_thumb.jpg

 

Do głównej wręgi zamocowałem hak do "wystrzelania z holu gumowego".

post-14841-0-81036400-1545251772_thumb.jpg

 

W środku miejsca, że można tam may model zaparkować :-)

post-14841-0-52351800-1545251775_thumb.jpg

 

Sam kadłub całkiem duży.

post-14841-0-39280400-1545251778_thumb.jpg

 

Wręga pod silnik, tak wiem kwadratowa ;-)

post-14841-0-65417100-1545251781_thumb.jpg

 

Planowany napęd to Turnigy Aerodrive 2210 o mocy 155W, mocowany za wręgą. Opis w poście #26

http://pfmrc.eu/index.php/topic/68539-delfin-500-bo-od-czego%C5%9B-trzeba-zacz%C4%85%C4%87/page-2?do=findComment&comment=671511

post-14841-0-54062900-1545252166_thumb.jpg

 

Model nie będzie mały (ok.2m rozpiętości i 1500g wagi) w związku z tym mam pytanie odnośnie serw. Jakie serwa polecacie dla tego modelu. Chciałbym wybrać "rozsądne" serwa w przedziale cenowym 50-150zł za sztukę. Zależy mi bardziej na opinii w stylu: na takich latam od lat i są dobre, niż na opinii: Te są drogie i markowe to na pewno są dobre.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I to jest odpowiedź. Ktoś ma jakieś typy z których jest zadowolony? Ja stosuję HK15178 jest to serwo do 1,4kg i bardzo jestem z nich zadowolony jak na serw z dolnej półki.

 

Moje typy to :

Turnigy™ TGY-9018MG MG Servo 2.5kg / 0.09sec / 13g

https://hobbyking.com/en_us/turnigytm-tgy-9018mg-mg-servo-2-5kg-0-10sec-13g.html

 

Corona 929MG Metal Gear Servo 2.2kg / 0.10sec / 12.5g

https://hobbyking.com/en_us/corona-929mg-metal-gear-servo-2-2kg-0-10sec-12-5g.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Kolejne krok do przodu (mam nadzieję). Wstępnie wykonałem statecznik pionowy i ster kierunku.

 

Zaplanowałem, że wykonam usterzenie wysokości w wersji T z pływającym statecznikiem. No i mam twardy orzech do zgryzienia. Napęd steru wysokości.

Zaplanowany przez autora, mechanizm mocowany w stateczniku pionowym nie bardzo mi się podoba, zastanawiam się nad zastosowaniem bowdena. Posiadam bowdeny z twardego plastiku. Wewnętrzny popychacz o średnicy 2mm. Rozwiązanie proste, coś jak w TOTO 21.

 

post-14841-0-53307600-1553809956.jpg

 

Alternatywą jest coś na wzór SOLIUSA

post-14841-0-02749100-1553809987.jpg

 

Tak to wygląda z bowdenem.

post-14841-0-79459500-1553810718_thumb.jpg

post-14841-0-42460600-1553810721_thumb.jpg

post-14841-0-24361400-1553810724_thumb.jpg

 

Rozpiętość planowana to ok. 2500mm masa 1,5-1,8kg, Zastanawiam się jak taki bowden będzie się sprawował. Mocowałem podobne bowdeny w modelu Jaka 17W z napędem EDF. Masa modelu 1450g rozpiętosć 1200mm. Sterowanie sprawuje się dobrze. Tutaj jednak mam trochę większą powierzchnię statecznika i jego masę.

 

Macie może koledzy doświadczenie z podobnymi bowdenami i szybowcami tej wielkości?

 

BTW. element mosiężny do mocowania statecznika będzie wykonany inaczej. To jest odpad. :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spokojnie może być bowden, sprawdzone w większych szybowcach.

Kolejne rozwiązanie to dźwignia pośrednia.

Wszystko sprowadza się do poprawnego montażu i braku luzów oraz precyzji centrowania steru.

Montaż serw na ogonie to dla mnie ostatnia opcja jeśli szukam jak najniższej wagi modelu ????

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.