Skocz do zawartości

AN-28/PZL M28


Rekomendowane odpowiedzi

Po ostatnich doświadczeniach z napędem elektrycznym (Raven), wpadł mi do głowy pomysł zbudowania elektrycznej makiety. Wybór padł na AN-28/PZL M28 Bryza lub Skytruck. Teraz kwestia dobrania wielkości modelu tak by masa startowa nie przekroczyła 25kg. W grę wchodzą 3 wielkości 1/6, 1/5, 1/4. Przeszukiwałem internet w poszukiwaniu modeli o podobnej wielkości i nadal brakuje mi rozeznania co do ostatecznej skali. Jeśli macie jakieś linki w swoich archiwach do modeli o podobnej wielkości to proszę o ich zamieszczanie.

Kolejna kwestia to moc napędu. Po lotach Ravenem zauważyłem że do ruszenia 25kg powinno wystarczyć około 5 kW (z mniejszym napędem latają szybowce o wielkości ok 7-8m). Śmigła oczywiście 5 łopatowe, prawdopodobnie z łopatek aeronauta lub graupnera.

I na koniec kwestia technologii wykonania modelu: tradycyjna (sklejka, sosna, balsa), styropian (rdzeń kryty balsą/formirem), depron ???

 

Za wszelkie sugestie będę bardzo wdzięczny. Posiadam już plany z Modelarza 4-5/2005. Jeśli posiadacie inne plany tego samolotu (ideałem byłyby oryginalne plany samolotu) bardzo proszę o informacje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to
  • 2 tygodnie później...

Wielkość modelu została wstępnie ustalona i będzie wynikała z podzielenia oryginału przez 5 (1:5). W efekcie tego uzyskam model o następujących wymiarach:

Rozpiętość - 441,4 cm

Długość - 262 cm

Wysokość - 98 cm

Waga - max 25 kg

 

Napęd będzie oparty na dwóch zespołach napędowych o następujących parametrach (każdy z zespołów):

Zasilanie - 14S2P A123

Śmigło - 5 łopatowe Acronaut 18x13 (łopatki składane)

Silnik - Turnigy 6374 SK (3250W) 170Kv

Regulator - Turnigy Sentilion 100A HV

 

Ilość serwomechanizmów prawdopodobnie >12 (jeszcze dokładnie nie określone)

Zasilanie serw prawdopodobnie 2S2P A123.

 

Ze wstępnych obliczeń wynika masa gołego płatowca nie powinna przekroczyć 15-17kg.

 

Wszelkie sugestie mile widziane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Widzę, że zapowiada się kawał modelu fajnej maszyny.

 

Z Mielca niestety raczej dokumentacji nie dostaniesz.

Myślę jednak, że i tak na niewiele by się ona zdała.

Z mojej strony mogę służyć swoją kolekcją zdjęć i kilku rysunków.

Zgodnie z zasadą jak się nie ma, co się lubi, to się lubi, co się ma, chyba najlepiej byłoby mając rzuty samolotu i kilka przekrojów narysować od początku plany dla tego konkretnego modelu. Wygląd zewnętrzny już jest, więc pozostaje rozplanowanie wnętrza, oczywiście dopasowując je do zamierzanego wyposażenia i sposobu wykonania.

Zależy też, jak dokładnie chcesz odwzorować model i też, jak dokładnie da się to zrobić.

 

Miałbym jeszcze małe pytanko:

Ze wstępnych obliczeń wynika masa gołego płatowca nie powinna przekroczyć 15-17kg

W jaki sposób szacujesz masę modelu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałbym jeszcze małe pytanko:
Ze wstępnych obliczeń wynika masa gołego płatowca nie powinna przekroczyć 15-17kg

W jaki sposób szacujesz masę modelu?

 

Czytając ten temat wywnioskowałem że kolega Skazoo ma doświadczenia z napędem dla modeli ok 25kg i taką masę ustalił jaką maksymalną dla nowego latadła. Po odliczeniu masy napędu i wyposażenia pozostaje właśnie te 15-17kg na sam płatowiec. Skala natomiast dobrana jest chyba na chybił trafił - sugerując się już latającymi modelami podobnej wielkości. Na razie tak chyba można to zrozumieć :)

 

Chodź książkowa metoda wyznaczania wagi, skali i mocy napędu istnieje to i tak nie odpowie ona na wszystkie pytania.

 

- Na podstawie znanej mocy napędu i jego przeznaczenia można wyliczyć wagę całkowitą modelu korzystając z ustalonych "przedziałów" - obciążenia mocy dla danego typu modeli. W tym przypadku jednak jest problem. Jakie to obciążenie przyjąć dla tak nietypowego modelu (wielkość)? Dla mniejszych modeli zostało już to dawno ustalone - być może dla większych też? Kolega Skazoo skorzystał tu ze swojego doświadczenia.

 

- Drugim krokiem jest ustalenie nie skali lecz powierzchni skrzydła. Znając masę maksymalną modelu możemy - zakładając dane obciążenie skrzydła! - wyliczyć jego powierzchnię. I tutaj też - dla mniejszych modeli znane są prawidłowe obciążenia skrzydła a dla większych to chyba tylko doświadczenie lub dalsze wyliczenia na podstawie profilu, cięciwy, grubości itp :)

 

- Porównując powierzchnię skrzydła projektowanej makiety do powierzchni skrzydła oryginału dopiero można wyliczyć skalę modelu.

 

Daje to pewność iż najważniejsze parametry czyli moc napędu, masa do lotu, obciążenie skrzydła będą znajdowały się w zakładanych granicach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie taki tok obliczeń przyjąłem jak powyżej zasugerował marcin133.

 

Gwoli wyjaśnienia i dokładnego opisania powstawania założeń:

 

1. Określiłem rodzaj i konkretny model samolotu (w tym przypadku M28)

2. Moc jaką mam dostępną to około 2 x 4kW (moc maksymalna), wynika ona z posiadanych akumulatorów i systemu napędowego (4 pakiety 7S1P A123 - na pewno trzeba będzie dodatkowo dokupić minimum kolejne 4 pakiety, ewentualnie może i 8 ;))

3. Masa maksymalna do startu 25kg (tutaj muszę jeszcze określić co jest masą wg FAI a co wg ULCu - chodzi o masę bez konieczności wyrabiania papierów operatora modeli latających).

4. Z prześledzenia kilkunastu konstrukcji tej wielkości modeli wynikło że dosyć dobrym przybliżeniem będzie model wielkości 1/5.

 

Wszystko inne jest póki co wielką niewiadomą :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepisy lotnicze

 

Roz. Ministra Transportu

 

W skrócie do 30 kg masy startowej nie potrzeba Kwalifikacji Personelu Lotniczego FMP.

 

FAI

 

W klasie F4C masa startowa 15 kg liczona bez paliwa lub bez baterii przy napędzie elektrycznym

 

Przepisy FAI

 

AP

 

F4C Regulamin

 

 

Humm, natomiast regulaminu dla F4C X czyli giganty jakoś nie udało mi się odszukać. :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnym nigdy nie można być, ale zważywszy na to, że:

1. Obowiązuje tajemnica handlowa - przypadkowym ludziom a nawet klientom nie udostępnia się dokumentacji technicznej

2. Samolot użytkuje wojsko - wiadomo, tajemnica wojskowa dotyczy dokumentacji

3. Mielec jest pod skrzydłami Sikorsky'ego (a dokładnie UTC), gdzie obowiązuje kontrola eksportu, czyli wszystkiego co opuszcza zakład

Wydaje mi się, że legalnie,oficjalnie nie da się tego zdobyć

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pelna dokumentacje geometryczna, czyli rzuty i przekroje podobno mozna zdobyc. Wczoraj przekazalem Marcinowi kontakt do jednego z dyrektorow z Mielca, ktory podczas osobistej rozmowy poinformowal mnie, ze taka dokumentacje jest w stanie zapewnic.

 

Z reszta niedlugo model Bryzy ma sie ukazac w Malym Modelarzu.

 

A czy wywiaze sie ze swojej obietnicy? Nie wiem- czekam na rozwoj wypadkow.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rzuty i przekroje można zdobyć, nie wciągając w to żadnego dyrektora z Mielca. Poza tym skazoo wspominał, że ma już jakieś plany, więc ciężko może być dostać coś więcej niż to co już ma. Niemniej jednak zawsze warto spróbować...

Z reszta niedlugo model Bryzy ma sie ukazac w Malym Modelarzu.

 

Bryza w MM? Kiedy? Kupię prawie na pewno

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.